موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دوره‌های رایگان زبان انگلیسی در استرالیا (AMEP) ویژه مهاجران

برنامه AMEP استرالیا

برنامه Adult Migrant English Program (AMEP)، برنامه‌های آموزشی رایگان زبان انگلیسی بزرگ‌سالان بوده که دولت استرالیا آن را برای مهاجران تازه‌وارد و پناهندگان در نظر گرفته است.

شرکت‌کنندگان علاوه بر یادگیری زبان از سطح مبتدی تا پیشرفته، مهارت ارتباط را به‌صورت کاربردی یاد می‌گیرند و اطلاعات مفیدی درباره فرهنگ استرالیا کسب می‌کنند.

دارندگان اقامت دائم، شهروندی استرالیا و همین‌طور دارندگان بعضی ویزاهای موقت مثل ویزای مهارتی 491، مُجاز به شرکت در دوره‌های AMEP هستند.

مهاجرانی که از از 1 اکتبر 2020 وارد استرالیا شده‌اند باید حداکثر 6 ماه بعد از ورود به استرالیا در دوره‌ ثبت‌نام کنند و حداکثر تا 5 سال، آن‌ را به پایان برسانند.

اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید یا به تازگی به این کشور مهاجرت کرده‌اید، احتمالاً باید درباره برنامه‌های AMEP استرالیا بیشتر بدانید. پس تا انتهای این مطلب با پارسی کانادا همراه باشید.

مزایای شرکت در دوره‌های AMEP

مهم‌ترین مزایای شرکت در دوره‌های AMEP عبارت‌اند از:

  • بهبود برقراری ارتباط با جامعه استرالیا
  • آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های کشور استرالیا
  • شانس بیشتر برای پیدا کردن شغل
  • درآمد بالاتر به‌واسطه یافتن شغل بهتر

این مزایای ارزشمند و بلندمدت، سرمایه‌گذاری دولت استرالیا در برنامه AMEP و ارائه‌ی رایگان آن را توجیه می‌کند. مراکز برگزار کننده برنامه‌ AMEP در کنار آموزش زبان، ممکن است خدماتی را در زمینه نگهداری از کودکان برای شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها نیز ارائه دهند.

شرایط دوره‌های رایگان زبان انگلیسی استرالیا

به‌عنوان یک مهاجر تازه‌وارد، درصورتی‌که یکی از شرایط زیر را داشته باشید، می‌توانید در کلاس‌های AMEP شرکت کنید:

  • داشتن حداقل 18 سال سن (در شرایط خاص متقاضیان 15 تا 17 ساله نیز ممکن است واجد شرایط شرکت در دوره‌ها باشند).
  • داشتن اقامت دائم استرالیا یا شهروندی استرالیا یا برخی از ویزاهای موقت مانند ویزای مهارتی 491، ویزای مهارتی 494 و ویزای ازدواج 309. (لیست کامل ویزاهای موقت مجاز)

هنگامی که برای AMEP ثبت نام می‌کنید، باید ویزا و پاسپورت خود را برای تأیید واجد شرایط بودن این برنامه ارائه دهید. همچنین باید در یک مصاحبه یا آزمون ورودی شرکت کنید تا سطح فعلی زبان انگلیسی شما توسط موسسه برگزار کننده دوره ارزیابی شود.

ثبت‌نام در دوره‌های AMEP

تا مدتی پیش، اگر تا اول اکتبر سال 2020 یا قبل‌تر به استرالیا می‌آمدید، برایتان هیچ محدودیتی از نظر زمان شروع و پایان دوره وجود نداشت. ولی کلیه افرادی که بعد از اول اکتبر سال 2020 وارد استرالیا شده‌اند باید:

  • حداکثر ظرف 6 ماه در دوره‌ها ثبت‌نام کنید (برای متقاضیان 15 تا 17 ساله تا 12 ماه).
  • ظرف 12 ماه دوره‌ها را شروع کنند.
  • ضمناً مهلت تکمیل و اتمام دوره حداکثر 5 سال است.

دولت استرالیا برای آسان‌تر کردن کار مهاجرین تازه‌وارد، شرکت در کلاس‌های AMEP را به‌صورت حضوری، آنلاین و از راه دور مقدور ساخته است. بنابراین می‌توانید با توجه به شرایط‌تان به‌صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت، عصرها یا آخر هفته‌ها در کلاس‌ها شرکت کنید.

ضمناً در صورت نیاز می‌توانید هر هفته بین 1 تا 2 ساعت از معلم خصوصی داوطلب نیز در امر یادگیری کمک بگیرید.

برای ثبت‌نام می‌توانید از طریق یکی از موسسات برگزار کننده دوره‌ها اقدام کنید و به‌صورت حضوری یا آنلاین با یکی از این مراکز ارتباط بگیرید. در مجموع حدود 300 مرکز آموزشی برای برگزاری دوره‌های کلاس زبان رایگان استرالیا وجود دارد.

مراکز ثبت‌نام دوره‌های AMEP

هر کدام از این مراکز شعبه‌های مختلفی دارند که با مراجعه به وب‌سایت هریک، می‌توانید کلاس مورد نظر خود را پیدا و انتخاب کنید.

هزینه برنامه‌های AMEP در استرالیا

به‌طور کلی، هزینه دوره‌های AMEP برای شرکت‌کنندگان رایگان است. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان علاوه بر آموزش، از خدمات نگهداری کودکان زیر سن مدرسه نیز بهره‌مند می‌شوند.

دوره‌های برنامه‌های AMEP

مهم‌ترین این دوره‌ها عبارت‌اند از:

یک دوره آموزشی پایه، مخصوص زبان‌آموزانی است که فاقد تحصیلات رسمی هستند یا تحصیلات رسمی محدودی دارند. ویژگی مشترک شرکت‌کنندگان در این برنامه، نداشتن مهارت‌های سوادآموزی کافی حتی در زبان مادری‌شان است. هدف اصلی این برنامه ارتقاء مهارت‌های اولیه زبان در حوزه‌های یادگیری، خواندن، نوشتن و برقراری ارتباط است.

این دوره برای زبان‌آموزانی است که به‌تازگی یادگیری انگلیسی را آغاز کرده‌اند و از حداقل مهارت‌های چهارگانه‌ی زبان برخوردار هستند.

دوره‌ای با سطح متوسط برای افرادی که انگلیسی زبان دوم آن‌ها محسوب می‌شود. این برنامه افراد را برای حضور در طیف محدودی از حوزه‌های اجتماعی، آموزشی و حرفه‌ای که به مهارت انگلیسی نیاز دارند، آماده می‌کند.

هدف اصلی این برنامه، توسعه مهارت‌های اجتماعی، آموزشی و شغلی است. از دیگر ویژگی‌های این دوره، آماده‌سازی افراد برای مشارکت مؤثر در جامعه استرالیاست. افراد با گذراندن این دوره، ضمن بهبود چشمگیر توانمندی‌های زبانی و ارتباطی، برای ورود به بازار کار نیز آماده می‌شوند.

شرکت‌کنندگان درباره دوره‌های AMEP چه می‌گویند؟

خانم کیت شرکت در دوره AMEP را اینگونه شرح می‌دهد:

بابت شرکت در این دوره بسیار خوشحالم و احساس می‌کنم دنیای جدیدی در مقابلم گشوده شده است. حمایت‌هایی که در طی این دوره از طرف دولت استرالیا دریافت کرده‌ام، بسیار ارزشمند است. احساس می‌کنم در خانه‌ای هستم که دوستم دارند و از من مراقبت می‌کنند. آنچه تاکنون آموخته‌ام، باعث شده به خودم و آینده‌ای روشن در استرالیا باور پیدا کنم.

خانم کیت که آموخته‌هایش از زبان انگلیسی، به دوران تحصیل محدود می‌شد، پس از ورود به استرالیا پی برد که بین دانش نظری و درک عملی زبان انگلیسی، تفاوت زیادی وجود دارد. فهم لهجه‌های متفاوت، برقراری ارتباط و درنهایت یکپارچگی با جامعه، ازجمله موانع بزرگ او در بدو ورود به استرالیا بودند. موانعی که او توانست با کمک دوره‌های AMEP از آن‌ها عبور کند.

با شرکت در دوره‌های AMEP، برای زندگی در استرالیا آماده شوید!

در این محتوا در خصوص دوره‌های AMEP صحبت کردیم و گفتیم که این دوره‌ها در راستای آموزش زبان انگلیسی به افراد تازه‌وارد به استرالیا برگزار می‌شود. این دوره‌ها که بیشتر از 75 سال از برگزاری آن‌ها می‌گذرد، رایگان هستند و توسط حدود 300 مرکز آموزشی ارائه می‌شوند.

ساعت مُجاز حضور در دوره‌ها نامحدود است ولی شرکت‌کنندگان باید حداکثر ظرف 5 سال آن را تکمیل کنند. هدف از برگزاری این دوره‌ها غیر از آموزش زبان انگلیسی، ارتقای مهارت‌های نرم شرکت‌کنندگان مانند مهارت‌های ارتباطی آن‌هاست. به این ترتیب آن‌ها فرایند جامعه‌پذیری را آسان‌تر طی می‌کنند و زودتر با محیط جدید خو می‌گیرند.

همچنین این دوره‌ها در درازمدت، منافع زیادی از جمله کاهش کمک‌هزینه‌های حمایتی برای دولت استرالیا دارند. بنا به گزارش‌ها، این برنامه تا حد زیادی در جلب رضایت شرکت‌کنندگان و هم در تحقق اهداف دولت استرالیا موفق عمل کرده است. اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری به دست آورید، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سوالات متداول

بله تمام دوره‌های AMEP، به‌صورت رایگان برگزار می‌شود.

شهروندان استرالیا، دارندگان اقامت دائم، پناهندگان و متقاضیانی که دارای برخی از ویزاهای موقت مانند ویزاهای ساب‌کلاس 188، 491 و 494 هستند، می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

این دوره‌ها به‌صورت حضوری، آنلاین و ریموت (از راه دور) برگزار می‌شوند.

از نظر ساعت حضور، نامحدود است ولی شرکت‌کنندگان باید حداکثر ظرف 5 سال آن را تکمیل کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال