موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پس از دیپورت از کانادا، چه می‌شود؟ مجوز بازگشت به کانادا چیست؟

پس از دیپورت از کانادا، چه می‌شود؟ مجوز بازگشت به کانادا چیست؟

دولت کانادا، اخیراً مجوزی تحت عنوان مجوز بازگشت به کانادا یا تجربه کار کانادایی (ARC) برای افرادی که توسط اداره مهاجرت (IRCC) یا آژانس خدمات مرزی (CBSA) کانادا اخراج (دیپورت) شده‌اند، صادر می‌کند. در حالی که به‌نظر می‌رسد این افراد دیگر اجازه ورود به کانادا را نخواهند داشت، این حکم می‌تواند فرصتی برای فرد به‌وجود آورد تا بتواند مجددا به این کشور بازگردد.

هزینه صدور مجوز بازگشت به کانادا؛ 400 دلار است که باید آن را پرداخت کنید. جزئیات بیشتر در مورد مراحل خاص برنامه ARC را می‌توانید در وب سایت دولت کانادا بیابید. همچنین باید بدانید که تنها با داشتن این مجوز، قادر به مهاجرت به کانادا نخواهید بود و لازم است که برای دریافت ویزا اقدام کنید.

انواع دستور ترک کشور (types of removal orders)

هنگامی که یک فرد از کانادا اخراج می‌شود، معمولا اداره مهاجرت با صدور دستور ترک کشور، از او می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر، خاک این کشور را ترک کند. برای اینکه درک بهتری از مجوز بازگشت به کانادا پیدا کنید، ابتدا باید دستورات ترک کشور آشنا شوید که شامل دستورات خروج، محرومیت و اخراج می‌شود.

دستورات خروج (Departure orders)

وقتی دستور خروج برای فردی صادر می‌شود، طبق قانون موظف است که ظرف 30 روز از زمان اجرایی شدن دستور، کانادا را ترک کند. همچنین متعهد می‌شود تا هنگام رسیدن به بندر، خروج خود را با آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) تأیید کند. این فرد هنگام بازگشت به کشور، نیازی به مجوز بازگشت به کانادا (ARC) نخواهد داشت.

💡نکته: چنانچه فرد ظرف مدت 30 روز، خاک کانادا را ترک نکند یا هنگام رسیدن به بندر، خروج خود را به CBSA اطلاع ندهد، پیامد‌ها بسیاری برای فرد خواهد داشت. از جمله اینکه حکم او به دستور اخراج (Deportation orders) تبدیل خواهد شد و برای ورود به کشور، به مجوز ARC نیاز خواهد داشت.

دستورات محرومیت (Exclusion orders)

چنانچه دستورات خروج شدید باشد، ورود مجدد فرد به کانادا را برای مدت حداقل یک سال، محدود می‌کند. با این حال، اگر حکم محرومیت اولیه بر اساس اظهارات نادرست صادر شده باشد، ممکن است فرد تا پنج سال از بازگشت به کانادا منع شود. اگر دستور محرومیت داده شود که CBSA را ملزم به پرداخت هزینه خروج فرد از کانادا کند، شخص موظف است آن مبلغ را به CBSA بازپرداخت کند.

احکام اخراج (Deportation orders)

دستورهای اخراج به گونه ای طراحی شده اند که برای همیشه از بازگشت هر فرد اخراج شده‌ای به کانادا جلوگیری می‌کنند، مگر اینکه برای ARC درخواست دهند. مجدداً، هر فرد اخراج شده‌ای که هزینه اخراج وی توسط CBSA پرداخت شده است، باید هزینه‌های اخراج را به آژانس پس دهد. اگر این حکم را دریافت کرده‌اید، بازپرداخت مبلغ مذکور به‌علاوه دریافت حکم بازگشت، جهت ورود مجدد به کانادا، مورد نیاز است.

پایان خبر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال