موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

منظور از بیزینس پلن برای مهاجرت چیست؟

منظور از بیزینس پلن برای مهاجرت چیست؟

هر کسب‌وکاری در ابتدای راه به یک نقشه راه و برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد. این برنامه به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش‌بینی خوبی از پیشرفت آینده استارتاپ یا بیزینس نوپای خود داشته باشید. بیزینس پلن (business plan) یا طرح کسب‌وکار، سندی است که اهداف بیزینس شما و نحوه رسیدن به این اهداف را بیان می‌کند. همچنین یک دیدگاه کلی از مقدار سرمایه، نحوه بازاریابی و منابع انسانی در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع این سند، همان نقشه راهی است که برای شروع کار خود، به آن نیاز خواهید داشت.

اگر بخواهید یک استارتاپ در حوزه تبلیغات راه‌اندازی کنید، در گام اول باید طرح کسب‌وکار خود را آماده کنید. بر اساس این طرح می‌توانید پیش بینی کنید که استارتاپ شما در بلند مدت تا چه اندازه ای به موفقیت می‌رسد. شما می‌توانید این طرح را با آژانس‌های تامین مالی و سرمایه گذاران به اشتراک بگذارید تا بودجه لازم برای شروع کار را جذب کنید. پس هر چه بیزینس پلن قوی‌تر باشد، شانس بیشتری برای جذب سرمایه گذار دارید. در ادامه این محتوا در خصوص اهداف بیزینس پلن، بخش‌ها، ویژگی‌های آن، اشتباهات، چگونگی نگارش و نکات مربوط به آن سخن می‌گوییم. با ما همراه باشید.

نمونه از یک بیزینس پلن موفق

هر استارتاپ به یک بیزینس پلن منحصربه‌فرد نیاز دارد. در حقیقت ویژگی‌ها و جزئیات استارتاپ شما مشخص‌کننده محتوای طرح کسب‌وکار شما خواهند بود. بد نیست که قبل از شروع نگارش، یک نمونه بیزینس پلن آماده را مطالعه کنید تا با ترکیب و جزئیات آن آشنا شوید. شکل کلی یک طرح کسب‌وکار به‌صورت نمونه زیر است:

بخشمحتوا
صفحه جلدعنوان کسب‌وکار، نام صاحبان، راه‌های ارتباطی و تاریخ ارائه
فهرست عناوینعناوین آورده شده در ادامه بیزینس پلن
هدف کسب‌وکاراهداف بیزینس و موارد استفاده از بودجه در هر بخش
خلاصه اجراییخلاصه‌ای از نکات کلیدی و اطلاعات اصلی طرح کسب‌وکار
شرح بیزینسمفهوم کسب‌وکار؛ شامل نوع (کشاورزی، ساخت و ساز، تولید، بازرگانی یا خدمات)، وضعیت فعلی (راه اندازی شده، در حال توسعه یا خریداری شده) و شکل مالکیت (انحصاری، مشارکتی، دارای سرمایه گذار مشترک یا تعاونی)
شرح محصول یا خدمات ارائه شده در بیزینس
عوامل کلیدی تولید؛ شامل مواد اولیه، آب و برق، حمل و نقل و نیروی کار و همچنین ملاحظات زیست محیطی و ایمنی و الزامات فنی و تجهیزاتی
موقعیت مکانی و امکانات فیزیکی
وضعیت فعلی بیزینس؛ شامل محصولات موجود، شاخص‌های مالی تاریخی و جاری (فروش و سود) و آمار اشتغال
مزایای دیگر؛ شامل درآمدهای مورد انتظار، اشتغال و سایر اثرات مفید کسب‌وکار بر اقتصاد
تحلیل بازارتوصیف بازار؛ شامل عوامل کلیدی بازار (قیمت، کیفیت، خدمات و روش تحویل)، ابعاد بازار (محلی، منطقه‌ای یا ملی) و نوع بازار (خصوصی یا عمومی)
روند کلی بازار؛ شامل شرایط کلی اقتصادی در منطقه و روندهای بازار به ویژه برای بخش‌های صنعت و تجارت
شاخص‌های رقابتی؛ شامل نقاط قوت و ضعف نسبی رقبای اصلی و نقاط قوت بیزینس مثل قیمت بهتر یا کیفیت خدمات
پیش بینی‌های بازار؛ شامل حجم فروش پیش بینی شده برای کسب‌وکار بر اساس ملاحظات جاری بازار
مدیریت و چارت سازمانیساختار حقوقی کسب‌وکار
برنامه مدیریت؛ شامل اسامی پرسنل بخش مدیریت و شرح مختصری از صلاحیت‌های آن‌ها، چارت سازمانی و تعداد پرسنل مورد نیاز
برنامه‌های آموزشی استارتاپ
تحلیل اقتصادیسرمایه مورد نیاز؛ شامل وجوه مورد نیاز برای راه اندازی کسب‌وکار (نوسازی، خرید تجهیزات، خرید موجودی و غیره) و سرمایه در گردش مورد نیاز برای عملیات جاری
نحوه تامین مالی کسب‌وکار
پیش بینی مسائل مالی برای سه سال آینده؛ شامل صورت حساب درآمد، جریان نقدینگی و ترازنامه
نسبت‌های مالی اصلی و معیارهای عملکرد؛ شامل بدهی‌ها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و دارایی‌ها، حساب‌های دریافتنی و نرخ گردش موجودی
تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
ترازنامه و صورت درآمد و هزینه‌های سال آینده کسب‌وکار
اسناد پشتیبانتوضیحات دقیق محصول، مشخصات فنی، عکس و موارد تبلیغاتی
قرارداد خرید یا فروش تجاری آزمایشی
برآورد هزینه از طریق پیمانکاران، فروشندگان تجهیزات، نمایندگان بیمه و سایر تامین کنندگان
موجودی تجهیزات و اموال موجود و ارزیابی آن‌ها
قراردادهای در حال انجام و قراردادهای فرانشیز و بازاریابی
رزومه پرسنل اصلی بیزینس
قراردادهای اجاره، وام‌های قابل پرداخت، صورت‌های مالی فعلی و مشخصات اعتباری مالک‌ها

اهمیت بیزینس پلن برای مهاجرت

ارائه بیزینس پلن یکی از شروط اساسی مهاجرت از طریق برنامه‌های تجاری است. بنابراین، اگر قصد دارید از طریق راه اندازی استارتاپ، کارآفرینی یا سرمایه گذاری به کشورهای دیگر مهاجرت کنید، باید بدانید بیزینس پلن چیست و چگونه یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را ایفا می‌کند. هدف اصلی در ارائه بیزینس پلن این است که افسران مهاجرت کشور مقصد را متقاعد کنید که کارآفرینی و سرمایه گذاری شما در آن کشور، احتمال موفقیت بالایی دارد. طرح کسب‌وکار شما باید توضیح دهد که کار شما چگونه به اقتصاد کشور مقصد کمک می‌کند و تا چه اندازه توجیه اقتصادی دارد. بدون شک ارائه یک بیزینس پلن واضح، موثر و سنجیده، می‌تواند احتمال موفقیت درخواست اقامت شما را افزایش دهد و مهاجرت از طریق کارآفرینی را برای شما آسان کند.

بیزینس پلن استارتاپ چیست؟

بیزینس پلن استارتاپ یک سند مکتوب است که ایده‌ و استراتژی کلی شما برای راه اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار نوپا را نشان می‌دهد. در ابتدای نگارش این کار، لازم است بازار هدف و مشتریان بالقوه خود را مشخص کنید. بر این اساس، می‌توانید کمپین‌هایی را برای بازاریابی، تبلیغات یا حتی جذب سرمایه تشکیل دهید. به‌طور کلی، نگارش بیزینس پلن به استارتاپ‌ها کمک می‌کند قبل از اینکه زمان و هزینه زیادی صرف کنند، دوام و سود دهی کار خود را بسنجند. همچنین می‌توانید با ارائه یک بیزینس پلن خوب برای استارتاپ خود، از طریق آن به کشورهای خارجی مهاجرت کنید. به‌عنوان مثال، از طریق برنامه‌های استارتاپ کانادا که یکی از بهترین و تازه‌ترین موقعیت‌های مهاجرتی است در این کشور است، می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید.

بیزینس پلن برای ویزای کارآفرینی کانادا

اداره مهاجرت کانادا برای جذب سرمایه خارجی و همچنین حمایت از طرح‌ها و ایده‌های جدید، طرح ویزای کارآفرینی را در نظر گرفته است. داشتن یک بیزینس پلن برای دریافت ویزای کارآفرینی کانادا، مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله مهاجرت شما از طریق سرمایه‌گذاری است، زیرا کسب‌وکار شما را به دولت کانادا توضیح و سودبخشی آن‌ را ثابت می‌کند. اگر صاحب یک کسب‌وکار نوپا هستید، می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره‌ای پارسی کانادا، اقامت دائم کشور کانادا را از طریق کارآفرینی، ظرف مدت 12 الی 16 ماه دریافت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

اهداف بیزینس پلن چیست؟

اگر بخواهید یک کسب‌وکار جدید را تاسیس کنید، اولین کاری که باید به آن فکر کنید، نوشتن طرح کسب‌وکار یا بیزینس پلن است. اهداف کلی نگارش بیزینس پلن عبارت‌اند از:

  1. بیان دیدگاه‌ها و ایده‌های اصلی کسب‌وکار
  2.  مستند کردن برنامه ریزی‌ها و مشخص کردن نقشه راه برای حل چالش‌های کلیدی
  3.  ارائه ایده استارتاپ به سرمایه گذاران بالقوه و جذب حمایت‌های مالی

ویژگی‌های یک بیزینس پلن چیست؟

هر ایده و طرح نوپایی برای اینکه به یک کسب‌وکار بزرگ و شناخته شده تبدیل شود، باید مسیر مشخصی را طی کند. نگارش یک بیزینس پلن عالی اولین قدمی است که در این مسیر باید برداشته شود. به‌طور کلی ویژگی‌های یک بیزینس پلن عالی، عبارت‌اند از:

  1. طرح کسب‌وکار باید جامع و کامل باشد.
  2.  جزئیات طرح باید به دقت در آن ذکر شوند.
  3.  بیزینس پلن موثر باید یک چکیده یا خلاصه اجرایی قوی داشته باشد تا خواننده ترغیب شود ادامه آن را مطالعه کند.
  4.  نحوه نگارش بیزینس پلن باید به گونه‌ای باشد که متن آن خوانا و قابل فهم باشد.
  5.  یک بیزینس پلن خوب، باید متناسب با اهداف و نیازهای آن کسب‌وکار نوشته شود. به‌عنوان مثال؛ اگر در نظر داشته باشید که در دراز مدت استارتاپ خود را گسترش دهید و کارمندان زیادی داشته باشید اما بیزینس پلن خود را با تمرکز بر کاهش هزینه‌ها بنویسید، به اهداف خود نخواهید رسید.
  6.  یک طرح کسب‌وکار خوب، باید از نظر بصری جذاب باشد.
  7.  بیزینس پلن شما باید شامل یک برنامه عملی همراه با نقاط عطف و معیارهای درست باشد.
  8.  طرح شما باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد، تا در صورت بروز موارد غیرمنتظره در کار با مشکل مواجه نشوید.
  9.  در نگارش بیزینس پلن خود روندهای روز صنعت خود را درنظر بگیرید.
  10.  اهداف خود را به صورت هوشمندانه بیان کنید. به عنوان مثال در بیان اهداف از ویژگی‌های قابل اندازه گیری، در دسترس، واقع بینانه، عملی و محدود به یک بازه زمانی خاص استفاده کنید.

ویژگی بیزنس پلن

چه ویژگی‌های نگارشی باید در بیزینس پلن رعایت شود؟

بیزینس پلن‌ها، اصول نگارشی خاص خود را دارند. اولین نکته‌ای که در نگارش یک بیزینس پلن اهمیت دارد، این است که نیاز شما را به خوبی برآورده کرده و کسب‌وکار شما را به طور کامل به مخاطب معرفی کند. نکاتی که باید در نگارش بیزینس پلن رعایت شوند، عبارت‌اند از:

  •  اطلاعات مربوط به کسب‌وکارتان را به صورت صحیح، دقیق و با جزئیات بنویسید.
  •  بازار هدف، مزایای رقابتی، چارت سازمانی و مکان تاسیس بیزینس خود را به‌ صورت واضح و شفاف معرفی کنید.
  • سعی کنید متنی که می‌نویسید، خوانا، قابل فهم و دور از حاشیه‌های اضافه باشد.
  • به مخاطبان خود بگویید که استارتاپ شما قرار است چه مشکلی را حل کند و از چه راه حلی استفاده می‌کند.

توجه داشته باشید که نگارش یک بیزینس پلن عالی به شما کمک می‌کند تا بتوانید اهداف و جزئیات کسب و کار خود را به خوبی بیان کنید.

بخش‌های یک بیزینس پلن شامل چه مواردی است؟

یک بیزینس پلن کارآمد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که عبارت‌اند از:

  1.  چکیده یا خلاصه اجرایی: در این بخش به طور خلاصه بگویید که طرح شما چیست و چرا نتیجه می‌دهد. همچنین هدف از کسب‌وکار، ویژگی‌های کلیدی محصول یا خدمات و اطلاعات اولیه درباره چارت سازمانی شرکت را بیان کنید. اگر قصد دارید برای بیزینس خود سرمایه گذار جذب کنید، باید اطلاعات مالی و برنامه‌های رشد شرکت را نیز بیان کنید.
  2.  اطلاعات شرکت: در این بخش از بیزینس پلن، سعی کنید اطلاعات دقیق شرکت خود را بیان کنید. همچنین، جزئیات مشکلاتی که قصد حل کردن آن‌ها را دارید، مصرف کنندگان، مزایای رقابتی و نقاط قوت خود را شرح دهید.
  3.  تحلیل بازار: در نگارش بیزینس پلن، شما نیازمند درک درستی از چشم اندازهای صنعت و بازار هدف محصولات و خدمات خود هستید. تحلیل رقبا نشان می‌دهد که سایر مشاغل مرتبط چه می‌کنند و نقاط قوت آن‌ها چیست.
  4.  چارت سازمانی و مدیریت: به مخاطب بگویید که شرکت شما از چه بخش‌هایی تشکیل شده و چه کسانی آن را اداره خواهند کرد. همچنین ساختار قانونی کسب‌وکارتان را شرح داده و بیان کنید که می‌خواهید یک شرکت سهامی عام یا خاص تشکیل دهید.
  5.  معرفی محصول و خدمات: برای مخاطب توضیح دهید که چه چیزی می‌فروشید یا چه خدمتی را به آن‌ها ارائه می‌دهید. به آن‌ها بگویید که محصول یا خدمت شما چه فایده‌ای برای آن‌ها دارد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت وارد کننده قطعات و لوازم یدکی هستید، باید درباره خدماتی مانند قیمت مناسب، ارسال سریع قطعات به مصرف کنندگان داخلی، قیمت تمام شده مناسب و غیره صحبت کنید. همچنین اگر در حال تحقیق و توسعه برای خدمات یا محصول خود هستید، در این بخش آن را با جزئیات توضیح دهید.
  6.  بازاریابی و فروش: در این بخش از بیزینس پلن، استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را شرح دهید. هدف کلی این قسمت این است که توضیح دهید چگونه می‌خواهید مشتریان خود را جذب کرده و آن‌ها را حفظ کنید.
  7.  درخواست جذب سرمایه: اگر می‌خواهید نظر صاحبان سرمایه را به کسب‌وکار خود جذب کنید، باید در این بخش نیازهای مالی خود را مشخص کنید. هدف کلی شما در این بخش، این است که به وضوح توضیح دهید که در پنج سال آینده چقدر بودجه نیاز دارید و برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد.
  8.  پیش بینی‌های مالی: درخواست بودجه را با پیش بینی‌های مالی تکمیل کنید. هدف در این بخش از بیزینس پلن این است که خواننده را متقاعد کنید که تجارت شما پایدار بوده و موفقیت مالی خواهد داشت. اگر کسب و کار شما از قبل تاسیس شده است، صورت‌های درآمد، ترازنامه و صورت جریان نقدی سه تا پنج سال گذشته را در این قسمت قرار دهید. در این قسمت می‌توانید از نمودارها و عناصر بصری برای بیان جزئیات مالی کسب‌وکارتان استفاده کنید.
  9.  ضمیمه: در این بخش می‌توانید اسناد پشتیبان یا سایر مطالب درخواست شده را قرار دهید. موارد متداولی که در ضمیمه گنجانده می‌شوند، شامل رزومه، تصاویر محصول، معرفی نامه‌ها، مجوزها، ثبت اختراعات، اسناد قانونی و سایر قراردادها می‌شود.

مراحل ساخت بیزینس پلن چیست؟

برای ساخت یک بیزینس پلن باید مراحل مختلفی را طی کنید. پیش از شروع نوشتن بیزینس پلن باید شناخت درستی از مخاطب خود به دست آورید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در یک فضای بسیار خاص فعالیت می‌کند، استفاده از کلمات و عبارات تخصصی در طرح باعث می‌شود که سرمایه گذاران یا وام دهندگانی که اطلاعات زیادی درباره آن ندارند، متوجه آن نشوند. پس از کسب آگاهی درباره مخاطب، یک فرمت مشخص را برای نوشتن طرح خود انتخاب کنید. به‌طور کلی بیزینس پلن‌ها به دو صورت متداول و خلاصه شده نوشته می‌شوند. در بیزینس پلن‌های متداول، جزئیات به صورت کامل شرح داده می‌شوند، اما در طرح‌های خلاصه شده، تنها نکات کلیدی ذکر خواهند شد. پس از انتخاب فرمت بیزینس پلن، آن را بر اساس بخش‌های مختلفی که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم بنویسید.

اشتباه نگارشی

اشتباهات بزرگ در نگارش بیزینس پلن

نوشتن یک طرح کسب‌وکار گام مهمی در ترسیم نقشه راه و موفقیت بیزینس‌های مختلف است. یک بیزینس پلن خوب می‌تواند پایه و اساس موفقیت‌های بعدی کسب‌وکار شما در هر جای دنیا باشد. با اجتناب از اشتباهات رایج در نگارش بیزینس پلن می‌توانید در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید و یک طرح کسب‌وکار قابل قبول ارائه دهید. برخی از این اشتباهات عبارت‌اند از:

  1. تعیین اهداف دور از واقعیت
  2.  حجم بالا و طولانی بودن طرح کسب‌وکار
  3.  متن چکیده ضعیف
  4.  استفاده کردن از منابع و داده‌های نامعتبر
  5.  معرفی نکردن اعضای تیم و مسئولیت‌های آن‌ها
  6.  اشتباهات تایپی، غلط‌های املایی و انشایی و قالب بندی ضعیف

مهم‌ترین تفاوت‌های بیزینس پلن و بیزینس مدل

پلن و بیزینس مدل هر دو عناصر کلیدی توسعه، رشد و تصمیم گیری در سازمان‌ها هستند. بیزینس پلن سندی است که استراتژی کلی سازمان و عملکرد مالی مورد انتظار برای سال‌های آینده را با جزئیات شرح می‌دهد. یک بیزینس پلن خوب، نقشه راه مناسبی برای بازاریابی، برنامه ریزی‌های مالی و همچنین فعالیت یک شرکت خواهد بود. در مقابل، بیزینس مدل توصیف می‌کند که چگونه یک سازمان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره ارزش ایجاد می‌کند و درآمد کسب می‌کند. یک بیزینس مدل خوب مواردی از قبیل نحوه تولید محصولات، نحوه ارائه خدمات به مشتریان و چگونگی آن، تحویل محصول به مشتری و غیره را پوشش می‌دهد.

یک بیزینس پلن خوب، یک مهاجرت ایده‌آل

همان طور که دیدید در این مطلب درباره بیزینس پلن و نحوه نگارش آن صحبت کردیم. به‌طور کلی بیزینس پلن استارتاپ نقشه راهی است که نشان می‌دهد یک استارتاپ چگونه رشد می‌کند و به موفقیت می‌رسد. با داشتن یک بیزینس پلن قوی می‌توانید برای کسب‌وکار خود سرمایه گذار جذب کنید. درصورتی‌که یک بیزینس پلن خوب دارید، می‌توانید از طریق روش‌های تجاری مانند سرمایه گذاری، راه اندازی استارتاپ یا کارآفرینی برای مهاجرت از طریق استارتاپ و دریافت ویزای سرمایه‌گذاری اقدام کنید. چنانچه قصد راه اندازی یک کسب‌وکار را دارید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که بیزینس پلن چیست و یک بیزینس پلن برای مهاجرت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. نظر شما در رابطه این موضوع چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

هدف از نگارش طرح کسب‌وکار بیان دیدگاه‌ها و ایده‌های اصلی کسب‌وکار، مستند کردن برنامه ریزی‌ها و مشخص کردن نقشه راه برای حل چالش‌های کلیدی و ارائه ایده استارتاپ به سرمایه گذاران بالقوه و جذب حمایت‌های مالی است.

طرح کسب‌وکار از چکیده یا خلاصه اجرایی، اطلاعات شرکت، تحلیل بازار، چارت سازمانی و مدیریت، معرفی محصول و خدمات، بازاریابی و فروش، درخواست جذب سرمایه، پیش بینی‌های مالی و ضمیمه‌ها تشکیل شده است.

زیرا شما باید افسران مهاجرت کشور مقصد را متقاعد کنید که استارتاپ شما در آن کشور احتمال موفقیت بالایی دارد، به اقتصاد آن کمک می‌کند و تا چه اندازه توجیه اقتصادی خواهد داشت.

ایرادات تایپی، غلط‌های املایی و انشایی، تعیین اهداف دور از واقعیت، استفاده از منابع و داده‌های نامعتبر، چکیده ضعیف و غیره از جمله اشتباهات رایج در نگارش بیزینس پلن‌ها هستند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال