موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای کانادا

گواهی عدم سوء پیشینه برای کانادا

کانادا کشوری مهاجرپذیر است، اما این به معنای ورود بدون قید و شرط همه افراد با هر نوع سابقه‌ای نیست. به همین دلیل اداره مهاجرت کانادا از مهاجران می‌خواهد که با ارائه یک مدرک معتبر از مراکز قضایی کشورشان، عدم سوء سابقه کیفری خود را اثبات کنند.

گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت کانادا، همان مدرک مهمی است که قانون‌مداری و شایستگی شما را به اداره مهاجرت این کشور ثابت می‌کند. به‌طور کلی، اگر در پروسه مهاجرت به کانادا هستید یا حتی هم‌اکنون در این کشور زندگی می‌کنید، برای درخواست یا تمدید تمام ویزاهای کانادایی به این گواهی نیاز دارید.

با توجه به اینکه سفارت ایران در کانادا تعطیل است، باید با تمامی مراحل و روش‌های ممکن برای دریافت این گواهی، آشنا باشید. افرادی که در داخل ایران هستند، باید از مراجع قوه‌قضائیه مانند سامانه ثنا و مراکز پلیس 10+ این گواهی را دریافت کنند و کسانی که در کانادا هستند، می‌توانند از طریق سامانه میخک، نسبت به اخذ این گواهی اقدام کنند.

در این مطلب از پارسی کانادا، ریز مراحل اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای کانادا را به‌همراه جزئیات مربوط به هر روش آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت کانادا

کانادا به‌دنبال جذب نیروی متخصص، ماهر و دانشجو برای کمک به رشد اقتصاد و صنایع این کشور است و در عین حال برای حفظ جامعه‌ای قانونمند، تلاش می‌کند. به همین دلیل، سابقه کیفری شما برای اداره مهاجرت کانادا حائز اهمیت است و در صورت داشتن جرم و محکومیت، مانع از صدور ویزا و ورود شما به این کشور می‌شود.

عدم وجود سابقه کیفری، از طریق گواهی عدم سوء پیشینه اثبات می‌شود که یکی از مهم‌ترین مدارک دریافت یا تمدید تمام ویزاهای کانادایی به‌حساب می‌آید. در واقع اکثر افراد متقاضی بالای 18 سال که قصد مهاجرت به کانادا و دریافت ویزاهای موقت و دائم این کشور را دارند، باید برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه اقدام کنند.

چه کسانی باید برای ورود به کانادا، گواهی عدم سوءپیشینه بگیرند؟

افرادی که مسیرهای مهاجرت خود را از سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) انتخاب کرده‌اند، نیازمند ارائه گواهی سوءپیشینه هستند. در این سیستم، پس از دریافت دعوت‌نامه برای تکمیل مدارک، باید این گواهی را به همراه سایر مدارک در پروفایل کاربری خود در سایت اداره مهاجرت کانادا، بارگذاری کنید. این گواهی باید حداکثر 6 ماه قبل از تاریخ درخواست شما صادر شده باشد.

اخذ گواهی سوءپیشینه کانادا از طریق سامانه ثنا

اخذ گواهی عدم سوء‌پیشینه برای کانادا از داخل ایران

اخذ گواهی سوء پیشینه برای کانادا از داخل ایران، به 2 روش انجام می‌شود:

  1. روش حضوری با مراجعه به سامانه ثنا
  2. روش غیر حضوری با مراجعه به دفاتر پلیس 10+

راهنمای روش غیر حضوری اخذ گواهی عدم سوء پیشینه از طریق سامانه ثنا

متقاضیان دریافت ویزا که در حال حاضر در ایران هستند، برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به‌صورت غیر حضوری، باید از طریق سامانه ثنا اقدام کنند. مراحل انجام کار به‌طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ثبت‌نام در سامانه ثنا: وارد سامانه ثنا شوید و مراحل ثبت‌نام را با توجه به راهنمای سایت انجام دهید.
  2. ورود به حساب کاربری: پس از ثبت‌نام، وارد حساب کاربری خود در این سامانه شوید.
  3. درخواست صدور گواهی عدم سوءپیشینه: در صفحه اصلی سامانه، از منوی سمت راست، گزینه «درخواست عدم سوء پیشینه» را انتخاب کنید. سپس فرم مربوطه را با ورود اطلاعات شخصی خود، تکمیل کنید.
  4. پرداخت هزینهٔ صدور گواهی: پس از تکمیل اطلاعات و اطمینان از درستی آن‌ها، هزینه درخواست گواهی (معادل 20 هزار تومان) را پرداخت کنید.
  5. بررسی اطلاعات توسط مقامات قضایی: پس از بررسی درخواست شما توسط مراجع ذی‌صلاح، گواهی عدم سوءپیشینه به‌صورت الکترونیکی صادر خواهد شد.
  6. دریافت گواهی: گواهی در عرض 24 الی 72 ساعت صادر می‌شود و شما می‌توانید با ورود به سامانه ثنا از منو پیگیری درخواست عدم سوءپیشینه، گواهی خود را به‌صورت PDF دریافت و چاپ کنید
  7. مراجعه به دارالترجمه: از آنجایی که باید گواهی را به یکی از زبان انگلیسی یا فرانسه به اداره مهاجرت ارائه دهید، لازم است به دارالترجمه مراجعه کنید و نسبت به ترجمه گواهی، اقدام کنید.

راهنمای روش حضوری اخذ گواهی عدم سوء‌پیشینه از طریق مراکز پلیس 10+

در روش حضوری، باید با در دست داشتن مدارک شناسایی، به یکی از مراکز پلیس 10+ در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنید و نسبت به درخواست گواهی عدم سوء پیشینه برای کانادا، درخواست دهید.

پیش نیاز این مرحله این است که قبلا در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشید.

پس از انجام مراحلی مانند تکمیل فرم و انجام مراحل بیومتریک (عکس بیومتریک و ثبت اثر انگشت)، هزینه‌ای معادل با 110.640 تومان را از طریق دستگاه‌های کارتخوان این مراکز، پرداخت کنید.

پس از گذشت چند روز، گواهی شما صادر می‌شود و برای مراجعه مجدد آن را دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است که این گواهی را نیز برای ارائه به سفارت کانادا، باید به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسه، ترجمه کنید.

اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای ایرانیان مقیم کانادا

با توجه به تعطیلی سفارت ایران در کانادا، اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای اتباع ایرانی ساکن این کشور جهت انجام امور مربوط به مهاجرت به کانادا، با چالش‌هایی همراه شده است. در حال حاضر، 2 روش کلی برای انجام این کار وجود دارد که هر کدام روش‌ها، شرایط و مراحل خاص خودشان را دارند.

روش اول: دریافت گواهی از طریق نماینده یا وکیل قانونی در ایران

ایرانیان مقیم کانادا که می‌خواهند از داخل ایران برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اقدام کنند، سه راه پیش روی خود دارند:

1- انجام مراحل اخذ گواهی توسط خود فرد

افراد ایرانی مقیم کانادا می‌توانند به ایران آمده و از طریق روش‌های حضوری یا غیرحضوری که در بخش قبل شرح دادیم، برای دریافت این گواهی، درخواست دهند.

2- داشتن نماینده یا وکیل قانونی در ایران

در این روش، نماینده شما که می‌تواند یکی از دوستان، بستگان یا وکیل قانونی‌تان باشد، برای درخواست گواهی اقدام کند. لازمه این کار این است که این افراد، دارای وکالتنامه کاری از طرف شما باشند. نماینده شما با ارائه وکالتنامه به‌همراه سایر مدارک مورد نیاز به مراکز پلیس 10+، قادر است مراحل مربوط به اخذ گواهی سوء پیشینه را برایتان انجام دهد.

3- ارسال مدارک به نماینده‌ای در ایران

در این روش، دیگر نیازی به داشتن وکالتنامه نیست و متقاضی می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بیومتریک در کشور کانادا، مراحل مربوط به پروسه انگشت‌نگاری را انجام دهد. پس از انجام این کار، مدرکی مهروموم‌شده به متقاضی تحویل داده می‌شود.

فرد باید این مدرک را بدون اینکه آسیبی به مهر و موم آن رسیده باشد، به ایران ارسال کند. نماینده متقاضی، باید نامه را به میز خدمت وزارت امور خارجه در تهران تحویل دهد و درخواست گواهی را برای فرد ثبت کند. در نهایت، پس از طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه‌های مربوطه، گواهی عدم سوء پیشینه کانادا برای متقاضی صادر خواهد شد.

اخذ گواهی سوءپیشینه در سامانه میخک

روش دوم: دریافت گواهی از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن

در این روش، متقاضی می‌تواند بدون نیاز به سفر به ایران، از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن اقدام به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه برای کانادا کند.

مراحل دریافت گواهی از طریق دفتر حافظ منافع عبارت‌اند از:

  1. ثبت درخواست در سامانه میخک: به سامانه میخک مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات ورود خود (آدرس ایمیل و کد ملی) وارد سامانه شوید. از منوی «امور سجلات»، گزینه «درخواست گواهی عدم سوء پیشینه» را انتخاب و فرم مورد نظر را تکمیل و ارسال کنید. در نهایت، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد که باید آن را پرینت کنید.
  2. تکمیل فرم پرسشنامه امور کنسولی: در ادامه، فرم 001 پرسشنامه امور کنسولی را در وب‌سایت میخک، به‌طور کامل تکمیل کرده و پرینت بگیرید.
  3. انجام پروسه انگشت‌نگاری: متقاضی پس از ثبت درخواست در سامانه میخک، باید با در دست داشتن رسید کد رهگیری دریافت شده از سامانه میخک، به مراکز مربوط به اخذ اثر انگشت در کانادا (Canadian Fingerprinting Services) مراجعه کند.
  4. تکمیل و جمع‌آوری مدارک: مدارکی شامل تصویر یا اسکن رنگی از صفحه اول پاسپورت معتبر ایرانی، تصویر یا اسکن رنگی از کلیه صفحات شناسنامه عکس‌دار، تصویر یا اسکن رنگی کارت ملی، 2 نسخه از نامه انگشت‌نگاری انجام‌شده در کانادا (در این روش نیازی به مهروموم نیست)، 2 قطعه عکس پرسنلی (بیومتریک)
  5. پرداخت هزینه‌ها: طبق تعرفه برابر با 93 دلار (53 دلار به‌اضافه 40 دلار هزینه پست) به‌صورت مانی اُردر (Money order) به نام Embassy Of Pakistan
  6. ارسال مدارک به دفتر حافظ منافع: تمامی فرم‌ها و مدارک را به‌همراه رسید پرداخت هزینه، به آدرس دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن مندرج در وب سایت daftar.org ارسال کنید.
  7. دریافت گواهی: منتظر صدور گواهی بمانید و پس از صدور، آن را دریافت کنید.

💡یک نکته مهم

توجه داشته باشید که تصاویر مدارکی که در سامانه میخک بارگذاری می‌شود، باید به‌درستی اسکن شود و فاقد فضای سفید اضافی در حاشیه تصویر مدارک باشد.

نکات مهم برای اخذ گواهی سوء پیشینه برای کانادا از خارج

رعایت نکردن جزئی‌ترین نکات جهت اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت کانادا، ممکن است باعث چالش‌های مهاجرتی شوند. بنابراین، این نکات را فراموش نکنید:

  • انتخاب روش مناسب برای دریافت این گواهی، به عهده متقاضی است و با توجه به شرایط او انجام می‌شود. لذا در صورتی که نمی‌خواهید به ایران سفر کنید یا زمان کافی برای این کار را ندارید، اقدام از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن آمریکا، گزینه مناسب‌تری برای شما محسوب می‌شود.
  • برای انجام انگشت‌نگاری در کانادا، می‌توانید به مراکز مجاز ثبت اثر انگشت در شهر خود مراجعه کنید. لیست این مراکز را می‌توانید با جستجوی عبارت “fingerprint” به همراه نام شهر خود در گوگل پیدا کنید.
  • نتایج انگشت‌نگاری را در پاکت مهر شده مرکز مربوطه، نگهداری کنید. توجه کنید که با آسیب به مهر یا باز شدن پاکت، این مدرک فاقد اعتبار خواهد شد.
  • عکس شما باید بر روی کارت انگشت‌نگاری الصاق شود. این کار توسط مرکز انگشت‌نگاری انجام خواهد شد. در خصوص عکس‌های الصاقی، با مرکز انگشت‌نگاری مورد نظر خود تماس بگیرید تا از جزئیات دقیق آن مطلع شوید.

گواهی عدم سوء پیشینه؛ مدرکی مهم برای مهاجرت به کانادا

در این مقاله در خصوص گواهی عدم سوء پیشینه برای کانادا و نحوه اخذ آن در ایران و چگونگی دریافت آن در کانادا، صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم این گواهی، یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا است. با ارائه این گواهی به سفارت کانادا، نشان می‌دهید که در گذشته سابقه کیفری نداشته و در آینده نیز، هیچ خطری برای جامعه این کشور نخواهید داشت.

برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت کانادا و سایر الزامات مهاجرت به این کشور، فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید. کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا بدون هیچ مشکلی در تمام مراحل، پروسه مهاجرت به کانادا را طی کرده و ویزای این کشور را دریافت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سوالات متداول

تمامی افراد بالای 18 سال که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، برای دریافت و صدور ویزا (تمامی ویزاهای موقت و دائم)، موظف به ارائه این گواهی به اداره مهاجرت این کشور هستند.

متقاضیانی که در ایران حضور دارند، از طریق ثبت‌نام و ثبت درخواست در سامانه ثنا یا مراجعه به مراکز پلیس +10، می‌توانند برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت کانادا اقدام کنند.

متقاضیان ایرانی که قصد دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در کانادا را دارند باید از این 2 روش استفاده کنند:

  • روش اول: دریافت گواهی از طریق ایران (اعزام نماینده به ایران یا ارسال مدارک به ایران)
  • روش دوم: دریافت گواهی از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن (ثبت درخواست در سامانه میخک، تکمیل فرم پرسشنامه، ارسال مدارک)

هزینه برای متقاضیان ساکن ایران برابر با 20 هزار تومان از طریق سامانه ثنا و 110.640 تومان از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +10 است. همچنین متقاضیان ساکن کانادا، نیاز است که حدود 53 دلار برای درخواست صدور گواهی و 40 دلار برای پست گواهی به درب منزلشان در کانادا، پرداخت کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال