موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کانادا ممنوعیت خرید خانه برای خارجی‌ها را تا سال ۲۰۲۷ تمدید کرد!

کانادا ممنوعیت خرید خانه برای خارجی‌ها را تا سال ۲۰۲۷ تمدید کرد!

به گزارش ctvnews.ca به نقل از پارسی کانادا، دولت کانادا قانون ممنوعیت خرید املاک مسکونی توسط غیر کانادایی‌ها را تا اول ژانویه ۲۰۲۷ تمدید کرد. وزیر دارایی کریستیا فریلند (Chrystia Freeland) اعلام کرد که کانادا ممنوعیت خرید خانه خارجی خود را تا سال ۲۰۲۷ تمدید می‌کند.

این سیاست که در ابتدا برای افزایش تعداد واحد‌های مسکونی در دسترس کانادایی‌ها برای خرید اجرا شده بود، به مدت دو سال دیگر تمدید خواهد شد. در ابتدا، ممنوعیت خرید خانه برای خارجی‌ها قرار بود در ابتدای سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

کریستیا فریلند در ارتباط با این ممنوعیت گفت این اقدام تضمین می‌کند که خانه‌ها به جای تبدیل شدن به ابزار سرمایه‌گذاری و سوداگرایانه، برای سکونت خانواده‌های کانادایی استفاده شوند.

طبق این سیاست تمدید شده، غیر کانادایی‌ها (کسانی که سیتیزن شیپ یا مقیم دائم کانادا نیستند) از خرید املاک مسکونی که به عنوان ساختمان‌هایی با حداکثر ۳ واحد مسکونی تعریف می‌شوند، منع می‌شوند.

این شامل خانه‌های دوبلکس و واحد‌های آپارتمانی نیز می‌شود. غیر کانادایی‌ها هنوز هم می‌توانند طبق شرایطی، املاک مسکونی را در خارج از مناطق کلان‌شهری و خوشه‌ای سرشماری خریداری کنند.

آیا غیر کانادایی‌ها می‌توانند املاک مسکونی خریداری یا دریافت کنند؟

بر اساس قانون، موارد محدودی وجود دارد که به غیر کانادایی‌ها  (افرادی که دارای مجوز کار یا تحصیل به صورت موقت هستد) مجوز خرید املاک مسکونی در مراکز اصلی پر جمعیت داده می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • به ارث رسیدن یا هدیه گرفتن ملک مسکونی

زمانی که یک غیرکانادایی به دلیل طلاق، جدایی، هدیه یا فوت، مالکیت کل ملک یا بخشی از یک ملک مسکونی را به دست آورد.

  • خرید ملک مسکونی برای توسعه

زمانی که یک غیرکانادایی ملکی را  جهت توسعه می‌خواهد خریداری کند.

در‌آوریل ۲۰۲۳، دولت کانادا قوانین اولیه را اصلاح کرد و به غیرکانادایی‌هایی که مجوز کار (work permit) معتبر دارند، اجازه خرید زمین‌های چند منظوره و تجاری را داد، به شرطی که شرایط زیر را داشته باشند:

  • حداقل ۱۸۳ روز از مدت اعتبار مجوز کارشان (work permit) باقی مانده باشد یا در زمان خرید ملک، مجوز کار داشته باشند.
  • بیش از یک ملک مسکونی در کانادا خریداری نکرده باشند.

علاوه بر این، اصلاحیه سایر شرایط برای غیرکانادایی‌ها (از جمله سابقه کاری و الزامات مالیاتی) را لغو کرد و اکنون به غیرکانادایی‌ها اجازه می‌دهد تا زمین‌های بایر را با کاربری مسکونی و چند منظوره خریداری کنند که می‌توانند توسط خریدار برای هر هدفی، از جمله توسعه مسکونی، استفاده شوند.

اگر غیرکانادایی‌ها بخواهند ثابت کنند که طبق قانون در حال خرید یا اجاره ملک هستند، می‌توانند مدارک زیر را ارائه دهند:

  • مجوز کار یا تحصیل صادر شده توسط IRCC (اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا)
  • تأیید وضعیت صادر شده توسط IRCC
  • سایر اسنادی که نشان می‌دهد در کانادا اقامت دارند و می‌توانند مدت اقامت خود در کانادا را برای برآوردن یکی از استثنائات ممنوعیت (به عنوان مثال، قرارداد‌های اجاره، قبض‌های آب و برق یا سوابق سفر به داخل و خارج از کشور) تأیید کنند.

خرید غیرمجاز ملک مسکونی در کانادا توسط اتباع خارجی چه عواقبی دارد؟

طبق قانون منع خرید ملک در کانادا توسط غیر شهروندان، افرادی که با تابعیت خارجی اقدام به خرید غیرقانونی چنین ملکی کنند، مرتکب جرم شده و مشمول مجازات خواهند شد.

جریمه تخلف از این قانون برای خریداران خارجی و هر فردی که در این فرآیند به آن‌ها کمک کرده باشد، تا سقف ۱۰ هزار دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

علاوه بر جریمه، دادگاه می‌تواند حکم فروش ملک مذکور را صادر کند و در چنین شرایطی، فرد خارجی فقط به همان اندازه مبلغی که برای خرید ملک پرداخت کرده است را دریافت خواهد کرد.

اگر تخلف توسط یک شرکت یا نهاد حقوقی صورت گرفته باشد، مسئولان، مدیران، مقامات ارشد و سایر نمایندگان آن شرکت یا نهاد نیز ممکن است پاسخگو شناخته شوند.

قانون منع خرید ملک مسکونی توسط غیر شهروندان بخشی از اقدامات دولت کانادا برای بهبود وضعیت صرفه پذیری اقتصادی (affordability) مسکن برای شهروندان این کشور است.

از دیگر اقدامات دولت در این زمینه می‌توان به برنامه وام ساخت آپارتمان، صندوق تسریع ساخت مسکن و موارد دیگر اشاره کرد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها