موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

هدف کانادا تقویت بخش مراقبت‌های درمانی در بی‌سابقه‎‌ترین برهه کمبود نیروی کار است

5 دسامبر 2022، شان فریزر (Sean Fraser)، وزیر مهاجرت کانادا، فراخوانی برای پیشنهاد به متخصصان مراقبت‌های درمانی تحصیل کرده بین‌المللی (IEHPs) جهت کار در بخش مراقبت‌های درمانی کانادا اعلام کرد.

هدف کانادا تقویت بخش مراقبت‌های درمانی در بی‌سابقه‎‌ترین برهه کمبود نیروی کار است

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از CICNews، با توجه به نیاز فوری به متخصصان بیشتر در بخش مراقبت‌های درمانی، شایستگی و صلاحیت تازه‌واردان ماهر در این حوزه، باید مورد توجه قرار گیرد.

پیرو اخبار مهاجرتی منتشر شده از این کنفرانس، وزیر فریزر (به نمایندگی از کارلا کوالترو (Carla Qualtrough) وزیر اشتغال و توسعه نیروی کار)، فراخوانی را برای توانمندسازی IEHPها جهت کسب مهارت‌ها، تجربه و اعتبار کانادایی اعلام کرد، تا از استعدادهای آنها به درستی استفاده شود.

این پیشنهاد از طریق برنامه ارزیابی مدارک خارجی (FCRP)، که یک برنامه فدرال است و برای حمایت از شناسایی نیروهای توانمند خارجی در کانادا بودجه فراهم می کند، بررسی می‌شود. وزیر فریزر از سرمایه‌گذاری 90 میلیون دلاری از طریق این برنامه، برای پروژه‌های منتخب خبر داد.

طبق اطلاعیه، این پروژه‌ها در صورتی قابل اجرا هستند که بتوانند:

  • موانع ارزیابی مدارک خارجی برای IEHPها، از طریق بهبود فرآیندهای شناسایی، ساده کردن مراحل شناسایی، و گسترش دسترسی به فعالیت های میدانی کاهش دهند یا
  • برای IEHP‌ها، تجربه کار کانادایی مناسب فراهم کنند تا بتوانند در زمینه‌های شغلی مورد علاقه‌شان کار کنند. در عین حال باید خدمات پشتیبانی، مانند مراقبت از کودکان و هزینه‌های حمل‌ونقل، مشاوره، و آموزش به آن‌ها ارائه دهنند. یا
  • جابه‌جایی بین حوزه‌های قضایی کانادا برای متخصصان مراقبت‌های درمانی و IEHP تسهیل شود تا موانع اداری برای متخصصان مراقبت‌های درمانی که به دنبال کار در حوزه‌های دیگر هستند، برطرف شود.

علاوه بر این، پروژه‌ها باید:

  • بررسی و اجرای سیستم‌های ارزیابی مدرک با تاکید بر کاهش فرآیندهای نظارتی و/یا هماهنگ‌سازی استانداردهای شغلی را توسعه دهند تا شناسایی اعتبار بین المللی و/یا جابه‌جایی بین استانی برای نیروی کار تسهیل شود؛ یا
  • برای کمک به ادغام IEHPها در بازار کار کانادا، یارانه دستمزد، خدمات کاریابی، و آموزشی ارائه کنند.

پیشنهادها تا 30 ژانویه 2023 پذیرفته خواهند شد. پروژه‌های موفق می‌توانند حداقل 50 هزار دلار و حداکثر 10 میلیون دلار بودجه دریافت کنند.

چرا کانادا این تصمیم را گرفته است؟

کانادا در چندین صنعت از جمله کشاورزی فصلی، خرده‌فروشی و گردشگری و (مهمترین آنها) مراقبت‌های درمانی با کمبود بی‌سابقه نیروی کار مواجه است.

وزیر فریزر در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که 47 درصد از تازه‌واردان ماهر با تحصیلات درمانی از خارج از کشور، یا بیکار بودند یا در مشاغلی غیر از حوزه درمان که فقط به مدرک دبیرستان نیاز داشته، مشغول به کار بودند. در پاسخ به این وضعیت، کانادا قبلاً موانع اقامت دائم (PR) را برای کارکنان مراقبت‌های درمانی برداشته بود – اوایل امسال هم اعلام کرد پزشکان کانادایی که وضعیت اقامت موقت دارند، علیرغم اینکه بر روی کاغذ خوداشتغال هستند، واجد شرایط استفاده از برنامه مهاجرت اقتصادی هم هستند.

مهاجرانی که در کانادا با مدرک خارجی کار می‌کنند، در مقایسه با کارگران دارای مدرک کانادایی، دو برابر بیشتر در مشاغلی کار می‌کنند که در آن تخصص دارند.

بر این اساس، تغییرات در سیستم تایید صلاحیت کانادا برای رسیدگی به کمبود نیروی کار، و استفاده بهینه از استعدادهای متخصص بین‌المللی، در حال حاضر در این کشور، امری کلیدی خواهد بود. درحالی که دامنه فعلی این پروژه متمرکز بر متخصصان مراقبت‌های درمانی است، این احتمال وجود دارد که دولت فدرال به بررسی سایر بخش‌ها ادامه دهد، زیرا کارفرمایان بیش از پیش از شکاف مهارتی بین کارکنان خود گلایه می‌کنند.

منبع: CICNews

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال