موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تغییر امتیاز CRS، پس از دریافت دعوتنامه (مروری بر شرایط)

تغییر امتیاز CRS، پس از دریافت دعوتنامه (مروری بر شرایط)

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از CICNews، داوطلبان اکسپرس انتری در صورتی که امتیازشان در سیستم رتبه بندی جامع (CRS) پس از دریافت دعوت نامه (ITA) برای اخذ اقامت دائم (PR) تغییر کند، دو انتخاب دارند: ITA خود را رد کنند یا به ارائه درخواست خود برای PR (APR) ادامه دهند.

در سیستم اکسپرس انتری کانادا، که درخواست‌های مهاجرت به این کشور را از 3 برنامه کلاس اقتصادی مختلف مدیریت می‌کند*، تنها راه ثبت درخواست برای اخذ اقامت کانادا، دریافت دعوتنامه یا ITA، از اداره مهاجرت کانادا (IRCC) است.

*در سیستم اکسپرس انتری 3 برنامه مهاجرتی شامل فدرال اسکیل ورکر (FSWP)، تجربه کانادایی (CEC) و فدرال اسکیل ترید (FSTP) است.

در این سیستم هنگامی که یک نامزد اکسپرس انتری، ITA خود را دریافت می‌کند، وضعیت او از “Candidate (نامزد)” به “Applicant (متقاضی)” تغییر می‌کند و اداره مهاجرت کانادا 60 روز به او فرصت می‌دهد تا درخواست خود را مبنی بر اخذ اقامت دائم کانادا، ارسال کند.

اگر امتیاز CRS بعد از دریافت ITA تغییر کند، چه باید کرد؟

گاهی اوقات برای متقاضیانی که از اداره مهاجرت کانادا، دعوتنامه دریافت کرده‌اند، شرایط پیچیده‌ای رخ می‌دهد. این شرایط هم می‌تواند تاثیرات مثبت داشته باشد و هم منفی! یکی از این شرایط، تغییرات امتیاز CRS متقاضیان است.

در این شرایط اداره مهاجرت کانادا اعلام می‌کند که: “اگر نامزدی متوجه شود که شرایط او تغییر کرده است یا اطلاعات پروفایل اکسپرس انتری که بر اساس آن دعوتنامه دریافت کرده، تغییر کرده، 2 راه پیش پا دارد…”

💡 توجه: قبل از انجام هر یک از گزینه‌های زیر، IRCC به کاندیداها هشدار می‌دهد امتیاز CRS خود را که نشان دهنده شرایط تغییر یافته آن‌هاست، دوباره محاسبه کنند!

گزینه 1: رد دعوتنامه یا ITA

داوطلبان اکسپرس انتری که در شرایط خود تغییراتی داشته‌اند و مطمئن هستند این تغییرات روی امتیاز CRS آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، می‌توانند دعوتنامه یا ITA خود را رد کنند. رد کردن ITA تنها راهی است که از طریق آن داوطلبان می‌توانند اطلاعات موجود در پروفایل اکسپرس انتری خود را اصلاح کنند. تغییر منفی در اینجا، ممکن است شرایطی باشد که متقاضی را برای ورود به برنامه مهاجرتی مدنظرش، محدود می‌کند.

گزینه 2: درخواست خود را ادامه دهید

داوطلبانی که شرایط‌شان تغییر کرده است و نمی‌خواهند دعوتنامه خود را رد کنند، این امکان را دارند که به ادامه ثبت درخواست‌شان برای اخذ اقامت دائم، ادامه دهند. با این حال باید آگاه باشند که خودشان مسئول وضعیت و شرایط‌شان هستند! به این معنا که چه تغییرات شرایط او مثبت باشد و چه منفی، قبل از ارسال درخواست اقامت دائم، مسئول تصحیح اطلاعاتش در پروفایل اکسپرس انتری است.

مروری بر چند نمونه تغییر در امتیاز CRS

ممکن است امتیاز CRS متقاضی افزایش یابد اگر:

  • از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود
  • یک سال سابقه کاری بیشتر در کانادا کسب کند
  • گواهی صلاحیت دریافت کند
  • نمره زبان او، بهترو و بالاتر شود

ممکن است امتیاز CRS متقاضی کاهش یابد اگر:

  • با شرکت در آزمون زبان جدید، نمره پایین‌تری کسب کند
  • جاب آفر یا پیشنهاد شغلی را از دست دهد

علاوه‌براین موارد اگر متقاضی ازدواج کند، ممکن است امتیاز CRS او کاهش یا افزایش یابد.

💡 توجه: یکی از تغییراتی که متقاضیان برای آن جریمه نمی‌شوند، این است که تاریخ تولد آنها پس از صدور ITA باشد. در این شرایط امتیاز سن را از دست نخواهد! اگرچه سن یک عامل مهم در بخش سرمایه انسانی در محاسبه امتیاز CRS متقاضی است، IRCC معافیتی را ارائه می‌کند که مانع از دست دادن امتیاز CRS توسط گیرندگان ITA در این مورد می‌شود.

وقتی ITA را رد می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد!؟

هنگامی که متقاضی اکسپرس اینتری ITA خود را رد کند، وضعیت او مجددا از “Applicant (متقاضی)” به “Candidate (نامزد)” تغییر خواهد کرد. در این شرایط، پروفایل نامزد، به استخر اکسپرس اینتری بازگردانده می‌شود و تا زمانی که پروفایل اعتبار خود را حفظ کند، فعال باقی می‌ماند. پس از بازگشت یک پروفایل به مجموعه نامزدها، کاندید می‌تواند اطلاعات پروفایل خود را به‌روزرسانی کند و برای ITA جدید در قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری در نظر گرفته می‌شوند.

پایان خبر – منبع: CICNews

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال