موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

قوانین مهاجرتی آلمان برای جذب نیروی کار ماهر تغییر می‌کند

قوانین مهاجرتی آلمان برای جذب نیروی کار ماهر تغییر می‌کند

به گزارش سایت دویچه وله و به نقل از پارسی کانادا، کشور آلمان به دلیل کمبود نیروی کار متخصص تصمیم دارد به مرور، تغییراتی در قوانین مهاجرتی خود ایجاد و در سه مرحله ( 18 ام ماه نوامبر 2023 و ماه‌های مارس و ژوئن 2024) اجرا کند.

کمبود نیروی کار ماهر، به خصوص در مشاغلی مانند فناوری و اطلاعات، مراقبت‌های پزشکی، پیمانکاری، فناوری و لجستیک باعث شده است که آلمان سیاست‌های مهاجرتی خود را مجدداً ارزیابی و لایحه جدیدی را تصویب کند که در این دسته از اخبار مهاجرتی به آن می‌پردازیم.

این قوانین که با هدف کاهش سریع موانع جذب نیروی کار ماهر از کشورهای ثالث و خارج از اتحادیه اروپا ارائه شده‌اند، مهاجرت به آلمان را آسان‌تر کرده که منجر به جذب 60 هزار نیروی کار در سال می‌شود.

به‌طور کلی، این اصلاحات، به‌صورت ویژه، بر جذب نیروی کار آموزش دیده حرفه‌ای غیر آکادمیک تمرکز دارد. همچنین این قوانین، شرایط را برای متخصصان واجد شرایط دارای مدرک دانشگاهی نیز تسهیل خواهد کرد.

تغییرات اصلی در سیاست‌های مهاجرتی آلمان

در ادامه خلاصه‌ای از این تغییرات قوانین مهاجرتی آلمان لیست شده است:

ساده‌تر شدن بلوکارت اتحادیه اروپا (EU Blue Card)

با اجرایی شدن این طرح، متخصصان دانشگاهی (یا افرادی با شرایط مشابه) از کشورهای ثالث، می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان آلمانی با کارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue Card) به آلمان بیایند.

بر اساس این اصلاحات، محدودیت حقوق پایه مشاغل مبتدی و پرتقاضا، که به “bottleneck occupations”شناخته می‌شوند، سالانه به کمتر از 40000 یورو کاهش پیدا می‌کند و حداقل حقوق برای سایر مشاغل که بر پایه تخصص و مهارت هستند قرار است به 440000 یورو برسد.

بر اساس این قانون جدید، نیروی کار ماهر در بخش فناوری اطلاعات، در صورتی که حداقل سه سال تجربه کاری مرتبط داشته باشد، می‌تواند بدون ارائه مدرک دانشگاهی، بلوکارت اتحادیه اروپا دریافت کند.

همچنین فهرست مشاغلی که مشمول این قانون می‌شود به‌طور قابل توجهی بیشتر خواهدشد. علاوه‌بر لیست رشته‌های موجود (ریاضی، فناوری و اطلاعات، علوم، مهندسی و پزشکی انسانی)، کارگران ماهر در مشاغل زیر نیز در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند:

  • مدیران تولید، معدن، ساخت و ساز
  • مدیر خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • مدیر خدمات حرفه‌ای، مانند مراقبت از کودک یا خدمات بهداشتی
  • دامپزشک
  • دندانپزشک
  • داروساز
  • پرستار یا ماما
  • معلم و مربی

انعطاف پذیری در دریافت مجوز اقامت آلمان

نیروی کار ماهری که از طریق گذراندن دوره‎‌های آموزشی حرفه‌ای یا دانشگاهی تخصص کسب کرده‌اند، می‌توانند حق دریافت مجوز اقامت آلمان دریافت کنند. این در حالی است که پیش از این، نمایندگی‌های دیپلماتیک برون مرزی جمهوری فدرال آلمان می‌توانستند درباره حق اقامت به این افراد تصمیم‌گیری کنند.

به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی

بر اساس این تغییرات، نیروی کار ماهر مجرب نیازی به تایید مدارک تحصیلی خود در کشور آلمان ندارند؛ در صورتی که این مدارک قبلاً توسط کشور مبدا آن‌ها به رسمیت شناخته شده باشد و حداقل دو سال سابقه کار حرفه‌ای داشته باشند.

امکان آوردن اعضای خانواده

بر اساس این قوانین، نیروی کار ماهر، علاوه بر همسر و فرزندان زیر 18 سال خود می‌تواند (در صورتی که مجوز اقامت آن‌ها از مارس 2024 معتبر باشد) والدین یا والدین همسرشان را نیز به آلمان بیاورند.

جستجوی کار در آلمان از طریق کارت شانس (Opportunity card)

در ژوئن 2024 ، یک “کارت شانس” مبتنی بر امتیاز بر اساس فاکتورهایی مانند سن، تجربه حرفه‌ای، مهارت‌های زبانی و غیره معرفی می‌شود. این کارت به نیروی کار ماهری که قصد دارد به آلمان مهاجرت و کار کند، اجازه اقامت تا یک سال در آلمان را می‌دهد تا به دنبال کار بگردند.

پایان خبر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال