موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تغییرات جدید و مهم ویزای استارتاپ و خود اشتغالی کانادا | توقف کامل پذیرش برنامه‌های خود اشتغالی + کاهش چشمگیر پذیرش پرونده‌های استارتاپی

تغییرات جدید ویزای استارتاپ و خود اشتغالی کانادا

به گزارش پارسی کانادا به نقل از اداره مهاجرت کانادا، دولت فدرال در اقدامی تازه محدودیت‌های جدیدی را برای برنامه ویزای استارتاپ و خود اشتغالی کانادا اعمال کرده است.

💡توجه

براساس خبر منتشر شده در روز ۲۹ ‌آوریل ۲۰۲۴ در سایت اداره مهاجرت کانادا، دولت فدرال از این به بعد از هر موسسه مرتبط با برنامه‌های استارتاپی سالیانه فقط ۱۰ درخواست اقامت دائم (PR) را می‌پذیرد.

همچنین از ۳۰ روز‌آوریل ۲۰۲۴ هیچ گونه پرونده خود اشتغالی جدیدی تا رسیدگی به پرونده‌های قبلی پذیرش نمی‌شود.

بنابر اعلام اداره مهاجرت کانادا برای بهبود سیستم مهاجرپذیری کانادا و رفاه حال مهاجران و شهروندان، دولت کانادا تغییراتی را در برنامه‌های تجاری فدرال خود اعمال می‌کند تا زمان رسیدگی به درخواست‌ها را کاهش دهد.

وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی، آقای مارک میلر، در تاریخ ۲۹‌ آوریل ۲۰۲۴ این تغییرات را اعلام کرد که از ۳۰‌ آوریل ۲۰۲۴ اجرایی شده‌اند. به گفته اداره مهاجرت کانادا این تغییرات با هدف بهبود برنامه ویزای استارت‌آپ و کاهش صف انتظار درخواست‌ها صورت گرفته است.

تغییرات جدید برنامه ویزای استارت کانادا

برای بهبود برنامه استارتاپ کانادا ، سازمان‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)، گروه‌های سرمایه‌گذار فرشته(angel investor) و مراکز رشد کسب‌وکار (incubators) تشویق می‌شوند تا روی پیشنهاد‌های پرپتانسیل تمرکز کنند. این امر از طریق موارد زیر محقق می‌شود:

محدود کردن تعداد درخواست‌های اقامت دائم که پذیرفته می‌شوند به گونه‌ای که از هر سازمان حامی تنها برای حداکثر 10 استارت‌آپ درخواست پذیرفته شود.

اولویت‌دهی به کارآفرینانی که استارت‌آپ آن‌ها از سوی سرمایه‌گذاران کانادایی یا مراکز رشد عضو شبکه فناوری کانادا حمایت می‌شود. این اولویت‌دهی هم شامل درخواست‌های موجود در صف انتظار و هم درخواست‌های جدید خواهد بود.

تغییرات جدید برنامه ویزای خود اشتغالی کانادا

میلر همچنین اعلام کرد که پذیرش درخواست‌های جدید برای برنامه خود اشتغالی کانادا از تاریخ ۳۰‌ آوریل ۲۰۲۴ به طور کامل متوقف می‌شود (full pause) تا تمرکز بر رسیدگی به درخواست‌های موجود در صف انتظار صورت گیرد. برنامه کارآفرینان خود اشتغال به افرادی که دارای سابقه قابل توجهی در زمینه هنر، فرهنگ، تفریح یا ورزش بوده و می‌توانند به پویایی فرهنگی کانادا کمک کنند، مسیر اخذ اقامت دائم را ارائه می‌دهد.

به دلیل حجم بالای درخواست‌های ارائه‌شده به این برنامه، زمان رسیدگی به آن‌ها به بیش از چهار سال افزایش یافته است. در طول مدت توقف پذیرش درخواست‌های جدید، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) به رسیدگی به درخواست‌های موجود در صف انتظار ادامه خواهد داد.

با محدود کردن پذیرش درخواست‌های جدید تا پایان سال ۲۰۲۶ و با افزایش برنامه‌ریزی‌شده پذیرش در بخش مشاغل فدرال که در طرح سطوح چند ساله ۲۰۲۴-۲۰۲۶ ارائه شده است، IRCC قادر خواهد بود صف انتظار را کاهش داده و زمان رسیدگی به درخواست‌ها را کم کند. این اقدامات در عین حال به جذب افراد با استعداد، خلاق و کارآفرین که برای رشد اقتصادی کانادا ضروری هستند، ادامه خواهد داد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال