موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اصلاحات و تغییرات مهم در قوانین شهروندی آلمان

اصلاحات و تغییرات مهم در قوانین شهروندی آلمان

دولت آلمان روز چهارشنبه 23 اوت (1 شهریور) 2023، پیشنهادی را برای اصلاح قانون شهروندی این کشور به مجلس ارائه کرد.

به گزارش پارسی کانادا به نقل از (Deutsche Welle (DW، نانسی فایزر (Nancy Faeser)، وزیر کشور آلمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ مذکور، اعلام کرد که اعضای هیئت دولت آلمان تصمیم به تصویب تغییراتی در قانون شهروندی این کشور گرفته‌اند که به‌عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های ائتلاف دولت آلمان به شمار می‌آید.

این طرح در صورت تصویب، به تغییرات چشمگیری در سیاست‌های شهروندی منجر شده و شرایط بهتری را در فرآیند اخذ تابعیت کشور آلمان برای مهاجران فراهم می‌کند که در ادامه این مقاله از سری مقالات اخبار مهاجرتی پارسی کانادا به آن اشاره می‌کنیم.

نانسی فایزر وزیر کشور آلمان

تصویری از نانسی فایزر (Nancy Faeser)، وزیر کشور آلمان

در پی این اصلاحات، مهاجران می‌توانند به‌طور همزمان با دریافت تابعیت آلمانی، تابعیت کشور مبدا خود را نیز حفظ کنند. علاوه بر این، مراحل و زمان مورد نیاز برای اخذ شهروندی آلمان، ساده‌تر خواهد شد و مدت زمان لازم برای این فرایند از هشت سال به پنج سال کاهش خواهد یافت.

همچنین طبق این قانون جدید مهاجرتی، افرادی که سطح بالایی از مهارت‌های پیشرفته زبان آلمانی را نشان دهند، می‌توانند تابعیت خود را پس از گذشت سه سال از مهاجرتشان به آلمان، دریافت کنند. لازم به ذکر است، افرادی که به حمایت‌های دولتی وابسته هستند، شرایط لازم برای درخواست شهروندی این کشور را ندارند.

آژانس مطبوعاتی آلمان (dpa) به صراحت اعلام کرد که طبق این پیشنهاد، افرادی که به جرائم مرتبط با تبعیض نژادی یا یهود ستیزی محکوم شده‌اند، ممکن است از درخواست تابعیت محروم شوند.

از جمله نکات دیگری که در این طرح اصلاح شده است، مربوط به “کارگران مهمان” آلمان است که در دهه 1960 از کشورهای دیگر به آلمان مهاجرت کردند؛ به‌منظور تسهیل درخواست تابعیت برای این افراد، آزمون شفاهی مهارت‌های زبان آلمانی، با آزمون کتبی جایگزین می‌شود.

با اجرای این طرح، افراد بیشتری قادر به دریافت تابعیت دوگانه خواهند بود، از جمله افرادی که از جامعه ترک در آلمان هستند. تا به حال، تابعیت مضاعف تنها برای شهروندان اتحادیه اروپا و سوئیس ممکن بوده است، اگرچه استثناهایی نیز وجود دارد..

دلیل اصلاح قانون؛ دولت آلمان به دنبال رفع کمبود نیروی کار است

اصلاح قوانین شهروندی، از دیدگاه اقتصادی نیز اهمیت دارند. این تغییرات نه تنها به جامعه مهاجران کمک می‌کند بلکه به آلمان نیز امکان جذب استعدادها و نخبگان از سراسر جهان را فراهم می‌آورند.

دولت آلمان به دنبال رفع کمبود نیروی کار در بخش‌های مختلف اقتصادی است. تسهیل فرآیند ورود و اقامت مهاجران در کشور آلمان، جهت جذب نیروی متخصص، از اهداف اصلاح این قانون بوده است.

نانسی فایزر در این خصوص اظهار داشت: “ما در رقابت جهانی برای جذب استعدادها و بهترین‌ها هستیم، اما زمانی موفق می‌شویم آن‌ها را جذب کنیم که بتوانند به طور کامل بخشی از جامعه ما شوند.”

او تأکید کرد که این تصمیمات نشان‌دهنده تعهد دولت به تسهیل ادغام و یک‌ پارچه‌سازی مهاجران در جامعه آلمان و جذب نیروهای متخصص و با استعداد از سراسر جهان است.

در کل، این اصلاحات به منظور ایجاد فرصت‌های بهتر برای مهاجرت به آلمان و توسعه اقتصادی این کشور است.

پایان خبر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال