موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

گزارش ظرفیت استفاده از مهاجران برای بازار کار آلمان منتشر شد!

گزارش ظرفیت استفاده از مهاجران برای بازار کار آلمان منتشر شد!

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از infomigrants، مطالعه‌ای توسط مؤسسه فدرال تحقیقات جمعیت آلمان (Germany’s Federal Institute for Population Research) انجام شده که نشان می‌دهد افراد خارجی در بازار کار آلمان هنوز حضور بالایی ندارند. با توجه به کمبود شدید کارگران ماهر، مهاجران می‌توانند نقش فعالتری در بازار کار این کشور داشته باشند.

این روز‌ها در سراسر آلمان، زنان و مردان خارجی، نسبت به ده سال پیش، در مشاغل پردرآمد بیشتری مشغول به کار هستند.

بر اساس یک مطالعه جدید توسط مؤسسه فدرال تحقیقات جمعیت (BIB) حضور افراد مهاجر در بازار کار آلمان بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ سه درصد افزایش یافته است.

با توجه به مطالعه BIB و بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، افراد مهاجر، یعنی کسانی که در آلمان هستند و با تابعیت آلمانی متولد نشده‌اند، یا حداقل یکی از والدین آن‌ها بدون تابعیت آلمانی است در این کشور افزایش پیدا کرده‌اند.

نیکولا ساندر (Nikola Sander)، رئیس این مطالعه به خبرگزاری KNA گفت: «تغییر جمعیتی و پیری جامعه حاضر، بازار کار را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است. برای رویارویی با این چالش‌ها، مهم است که از پتانسیل افراد مهاجر به بهترین شکل ممکن استفاده شود. »

بر اساس این مطالعه که در روز چهارشنبه (۱۴ فوریه 2024) منتشر شد، درصد افراد شاغل مهاجر از ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۶۹ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

با این حال، مردان و زنان بدون پیشینه مهاجرت هنوز هم شانس بیشتری برای داشتن شغل دارند: این رقم در سال ۲۰۲۲ برای مردان ۸ درصد و برای زنان ۱۷ درصد بیشتر بود.

پتانسیل جذب نیروی مهاجر

طبق گزارش مؤسسه فدرال تحقیقات جمعیت (BIB)، تقریباً ۲۴ میلیون نفر در آلمان با پیشینه مهاجرت – یعنی بیش از یک چهارم از جمعیت کلی آلمان که نزدیک به ۸۵ میلیون نفر هستند- به طور میانگین نسبتاً جوان هستند. این افراد که عمدتا با روش مهاجرت کاری به آلمان آمده‌اند در رده‎‌های سنی مختلف و همینطور جنسیت های متفاوتهستند.

بنابراین، طبق مطالعه BIB، پتانسیل حضور مهاجران به ویژه زنان در بازار کار قابل توجه است.

مطالعه BIB همچنین نشان می‌دهد که افراد خارجی با دیپلم دبیرستان که با هدف گذراندن دوره‌های آوسبیلدونگ یا کار در آلمان هستند، هم در حال افزایش است. با این حال، ترک تحصیل در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

از نظر جنسیت، در میان مهاجران تفاوت‌هایی وجود دارد: در سال ۲۰۲۲، ۸۸ درصد از مردان و تنها ۵۲ درصد از زنان مهاجر در مشاغل تمام وقت مشغول به کار بودند. برای افرادی که سابقه مهاجرت ندارند، این ارقام به ترتیب ۹۰ درصد و ۵۲ درصد است.

کاترینا اسپیس (Katharina Spieß)، مدیر BIB، گفت: «هنوز پتانسیل برای حضور کارگران ماهر، به ویژه در میان زنانی که سابقه مهاجرت دارند، وجود دارد – هم از نظر حجم کار و هم از نظر نرخ اشتغال».

این نشریه ۴۶ صفحه‌ای با عنوان “بررسی جمعیت مهاجران در آلمان” با همکاری وزارت فدرال کشور و وزارت فدرال امور خانواده بر اساس داده‌های سرشماری تهیه شده است.

آژانس کاریابی Adecco می‌خواهد برای ۸۵۰۰۰ پناهنده شغل بیابد

به گزارش خبرگزاری رؤیترز، آژانس استخدام سوئیسی Adecco می‌خواهد از پناهندگان در جستجوی شغل حمایت بیشتری کند.

طبق گزارش‌ها، این شرکت مستقر در زوریخ در روز چهارشنبه (۱۴ فوریه) اعلام کرد که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۷ به ۸۵،۰۰۰ نفر برای یافتن کار در سراسر جهان کمک کند.

همچنین قرار است به ۱۷،۰۰۰ نفر فرصت آموزش بیشتر داده شود. Adecco تعهد خود را در این زمینه افزایش می‌دهد، که شامل راه‌اندازی یک وب سایت ویژه برای حمایت از پناهندگان در جستجوی شغل می‌شود: در ژوئن ۲۰۲۳، این شرکت متعهد شد که برای ۵۰،۰۰۰ نفر شغل پیدا کند و برای ۱۰،۰۰۰ نفر آموزش فنی یا زبان ارائه دهد.

Adecco قبلاً در برنامه‌ای در آلمان شرکت کرده است که هدف آن یافتن شغل برای ۱۰،۰۰۰ پناهنده تا پایان سال ۲۰۲۵ است.

بر اساس آخرین داده‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، تعداد پناهندگان در کشور‌های اروپایی طی تقریباً دو سال گذشته به شدت افزایش یافته است، عمدتاً به این دلیل که مردم از جنگ در اوکراین فرار کرده‌اند و به دنبال امنیت در کشور‌های همسایه هستند.

بر اساس گزارش UNHCR Europe’s forcibly پیش‌بینی می‌شود که جمعیت آواره و بی‌تابعیت اروپا در سال جاری با ۲ درصد افزایش به تقریباً ۲۵ میلیون نفر برسد.

منبع خبر: infomigrants

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال