موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کاهش روزهای کاری در آلمان به 4 روز در هفته !

کاهش روزهای کاری در آلمان به 4 روز در هفته !

به گزارش دویچه وله DW و به نقل از پارسی کانادا، کشور آلمان که با مشکل کمبود نیروی کار مواجه است، در اقدامی مبتکرانه و به صورت آزمایشی، برای جذب بیشتر نیروی کار، از 1 فوریه 2024 به مدت 6 ماه، به همراه 45 شرکت و سازمان دیگر طرح کاهش روزهای کاری در هفته را اجرا می‌کند. در این طرح آزمایشی، نیروی کار این شرکت‌ها، به جای 5 روز در هفته، 4 روز را در حالی که از همان میزان حقوق و مزایا برخوردار می‌شوند کار می‌کنند.

این آزمایش، توسط شرکت مشاوره Intraprenör با همکاری سازمان غیرانتفاعی 4 Day Week Global (4DWG) رهبری می‌شود. موافقان طرح کاهش روزهای کاری، معتقدند که یک هفته کاری 4 روزه در آلمان، باعث افزایش بهره‌وری و رضایت نیروی کار خواهد شد و در نتیجه به کاهش کمبود نیروی کار ماهر در این کشور کمک می‌کند.

بهره‌وری چگونه اندازه گیری می‌شود؟

در اصل، بهره‌وری (productivity)، با تقسیم تولید اقتصادی بر ساعت‌های کار اندازه‌گیری می‌شود. موافقان این طرح معتقدند که کارمندانی که به جای پنج روز در هفته، چهار روز کار می‌کنند، انگیزه بیشتر و در نتیجه بهره‌وری بیشتری دارند. همچنین این طرح، به طور بالقوه می‌تواندمنجر به جذب نیروی کار بیشتری شود.

بررسی نتایح آزمایش و نظرات محققان

  • نیروی کار، با هفته کوتاهتر استرس کمتری دارند

این طرح قبلاً هم در خارج از کشور آلمان آزمایش شده است. از سال 2019، سازمان 4DWG، برنامه‌های آزمایشی را در سرتاسر جهان از بریتانیا و آفریقای جنوبی (South Africa) گرفته تا استرالیا (Australia)، ایرلند (Ireland) و ایالات متحده (US) اجرا کرده است. بیش از 500 شرکت مختلف در یک دوره آزمایشی شرکت کرده‌اند و به نظر می رسد نتایج اولیه مثبت بوده است.

پژوهشگران کمبریج (Cambridge) و بوستون (Boston)، با انجام آزمایشی که تقریباً روی 3000 نیروی کار در بریتانیا انجام شد، دریافتند که تقریباً 40 درصد از شرکت‌کنندگان پس از آزمایش استرس کمتری داشتند و تعداد استعفاها تا 57 درصد کاهش یافت.

  • ۲۶ میلیارد یورو و روزهای بیماری

داده‌های اخیر شرکت بیمه سلامت آلمان DAK، نشان می‌دهد که نیروی کار آلمان در سال گذشته، به طور متوسط 20 روز کاری به دلیل بیماری مرخصی گرفتند. انجمن شرکت های داروسازی مبتنی بر تحقیقات آلمان (VFA) اعلام کرد، این غیبت‌های مرتبط با بیماری منجر به از دست رفتن درآمد به ارزش 26 میلیارد یورو (28 میلیارد دلار) در آلمان در سال 2023 شد. این امر خروجی اقتصاد این کشور را تا 0.8 درصد کاهش می‌دهد. نکته قابل توجه آن است که در آزمایش‌های بریتانیا، محققان همچنین افزایش درآمد متوسط حدود 1.4 درصدی را در 56 مورد از 61 شرکتی که در این طرح مشارکن کردند، مشاهده کردند. بنابراین اکثر شرکت‌ها، تمایل خود را برای ادامه این طرح ابراز کردند.

  • کاهش تمرکز بر کا خلاقانه به گفته محققان

آیا این طرح در آلمان هم قابل اجرا است؟ انزو وبر (Enzo Weber)، کارشناس بازار کار، که در دانشگاه رگنسبورگ (Regensburg) و موسسه تحقیقات استخدامی تحقیقاتی به پژوهش مشغول است، با نتایج طرح‌های آزمایشی پیشین مشکلاتی دارد. او به دویچه وله گفته است که تنها شرکت‌هایی که ماهیت کار آن‌ها برای یک هفته کاری 4 روزه مناسب است، برای چنین آزمایشی درخواست می‌دهند. بنابراین، نمی‌توان نتایج را به کل اقتصاد کشور تعمیم داد. وبر همچنین نسبت به نتایج مثبت به دست آمده تردید دارد، زیرا معتقد است کاهش ساعات کاری ممکن است منجر به کاهش تمرکز در کار شود. ساعت‌های کاری کمتر به معنای ضربه زدن به عناصر اجتماعی و کار خلاقانه است. این در حالی است که عواقب این طرح به خصوص در مطالعاتی که فقط شش ماه طول می کشد، بلافاصله احساس نمی‌شود.

  • اعمال نشدن این طرح در بسیاری از صنایع

منتقدان این طرح، به چالش اندازه‌گیری بهره‌وری اشاره می‌کنند. کاهش ساعات کاری می‌تواند منجر به تغییرات ساختاری شود که تأثیر بیشتری بر بهره‌وری نسبت به مشارکت کارکنان دارد. هولگر شافر (Holger Schäfer)، محقق مؤسسه اقتصادی آلمان (IW) کلن، می‌گوید انتظار افزایش 25 درصدی بهره‌وری در ازای کاهش 20 درصدی ساعات کاری، یک توهم است.

برند فیتزنبرگ (Bernd Fitzenberg)، اقتصاددان از مؤسسه تحقیقات اشتغال آلمان (IAB)، می‌گوید اگر تقسیم ساعات کاری در چهار روز با افزایش بهره‌وری جبران نشود، یک هفته 4 روزه می‌تواند به معنای هزینه‌های بالاتر برای شرکت‌ها باشد. وی به دویچه وله گفت: “این موضوع در حوزه‌هایی که خدمات باید در زمان حال و همیشه به مشتریان یا افراد تحت مراقبت ارائه شود، چالش‌برانگیز می‌شود. پیاده سازی این طرح در زمینه‌هایی مانند پرستاری، خدمات امنیتی یا حمل‌و‌نقل دشوارتر است و اگر بخواهیم چنین مقرراتی را در همه صنایع به صورت یکسان اجرا کنیم، می‌تواند به رقابت‌پذیری آسیب برساند.”

علی‌رغم همه این مخالفت‌ها، هفته کاری 4 روزه همچنان جذابیت خود را در آلمان حفظ کرده است، حتی برای فعالان صنعتی شناخته شده. مانند اتحادیه کارگری آلمان IG Metall، مدتی است که از ساعات کاری کوتاهتر حمایت می‌کند. برای مثال صنعت فولاد در حال حاضر تنها 35 ساعت در هفته فعالیت دارد.

پایان خبر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال