موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بررسی کلی شرایط مهاجرت داروساز به کانادا

بررسی کلی شرایط مهاجرت داروساز به کانادا

کانادا حدود 42,500 داروساز دارای مجوز دارد که در بیش از 10,000 داروخانه در سراسر کانادا مشغول به کار هستند. بیشتر این داروسازان که 70 درصد آنان را شامل می‌‌شود، در داروخانه‌های محلی مشغول به کار هستند. از این تعداد، 15 درصد در بیمارستان‌ها و 15 درصد باقی‌مانده در مشاغل دولتی، انجمن‌ها، کالج‌ها، دانشگاه و صنایع داروسازی کار می‌کنند. تقاضای بالا و موقعیت‌های شغلی متنوع، منجر به افزایش مهاجرت داروساز به کانادا شده است.
کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است که به‌دلیل تنوع برنامه‌های مهاجرت خود شناخته می‌شود. این کشور در تلاش است تا متخصصان ماهر و واجد شرایط را از سراسر جهان به کانادا جذب کند. داروسازی یکی از رشته‌های پرتقاضای این کشور در حوزه درمان است. اگر به‌عنوان یک داروساز قصد دارید تا به کانادا مهاجرت کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه با مروری بر بازار کار این رشته، شرایط مهاجرت داروسازان به کانادا را بررسی می‌کنیم.

مروری بر بازار کار داروسازی در کانادا

همان طور که پیش از این گفتیم، داروسازان در کانادا جزو پرتقاضاترین مشاغل هستند. در تمام 11 ایالت و قلمرو کانادا، متخصصان داروسازی موردتقاضا بوده و به‌عنوان یک متخصص درمانی، فرصت‌های شغلی متعددی نیز پیش‌روی این افراد قرار می‌گیرد. یک داروساز می‌تواند انتظار درآمدی بین 71,600 تا 114,900 دلار در سال را داشته باشد. داروسازان می‌توانند در مشاغل متنوعی در کانادا مشغول به کار شوند. کانادا مشاغل مختلف را تحت کد ملی شغلی یا کد ناک (NOC) معرفی می‌کند تا در زمان مهاجرت، متقاضیان بتوانند به‌راحتی حوزه تخصص خود را برای درخواست مهاجرت انتخاب کنند. مشاغل مختلف برای مهاجرت داروساز به کانادا تحت کد ناک 3131 معرفی می‌شوند.
تصویر یک خانم مسئول داروخانه با نماد کانادا

درآمد داروسازی در کانادا

از جمله موارد مهمی که در مهاجرت کاری داروساز به کانادا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نقشی تعیین کننده دارد، درآمد این شغل است. داروسازی در این کشور جزو مشاغل پردرآمد به شمار می‌رود. وضعیت حقوق داروساز در کانادا در جدول زیر بررسی شده است:

متوسط درآمد ساعتی یک داروساز در کانادا49.11 دلار
متوسط درآمد ماهیانه یک داروساز در کانادا7,980 دلار
متوسط درآمد سالانه یک داروساز در کانادا95,765 دلار

درآمد داروسازان در برخی از مناطق کشور کانادا عبارت است از:
نام شهردرآمد ماهانه به دلار
نوناووت (Nunavut)9,369
آلبرتا (Alberta)9,346
کبک (Quebec)8,142
بریتیش کلمبیا (British Columbia)7,550
انتاریو (Ontario)7,473
مانیتوبا (Manitoba)4,120

شرایط مهاجرت داروساز به کانادا چیست؟

داروسازان خارجی که مدرک تحصیلی خود را در خارج از کانادا دریافت کرده‌اند، مشروط بر رعایت معیارهای تعیین شده، می‌توانند در این کشور کار کنند. البته شرایط دقیق، بسته به ایالت‌های مختلف متفاوت خواهد بود. داروسازان در هر ایالت کانادا توسط مسئولان همان ایالت تعیین شده و مجوز خود را دریافت می‌کنند. البته برخی مراحل برای مهاجرت داروساز به کانادا و کار به‌عنوان یک داروساز دارای مجوز در این کشور، برای استان‌های مختلف یکسان بوده و شامل موارد زیر است:

     1. دریافت ویزا

برای یک داروساز، بهترین برنامه برای ارسال درخواست خود، برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker) است. از طریق FSWP می‌توانید به‌عنوان داروساز به کانادا مهاجرت کنید. اطلاعات بیشتر درباره اخذ ویزا را می‌توانید در مطلب ویزای کار کانادا کسب کنید.

    2. ارزیابی مدارک (تحت‌عنوان ECA شناخته می‌شود)

ارزیابی مدارک داروسازان توسط هیئت بررسی داروسازی کانادا (Pharmacy Examining Board of Canada) یا PEBC انجام می‌شود. مدارک موردنیاز شامل موارد زیر خواهد بود؛

  • مدارک تحصیلی
  • مدرک ثبت‌نام
  • گواهی حسن نیت از شورای کل داروسازی (General Pharmaceutical Council)

   3. شرکت در آزمون ارزیابی PEBC (PEBC Evaluating Exam)

پس از آن که مدارک شما تأیید شد، می‌توانید در آزمون‌های ارزیابی و صلاحیت متعاقب آن شرکت کنید.

   4. شرکت در آزمون واجد شرایطی PEBC (PEBC Qualifying Exam)

شرکت در این آزمون و پذیرش در آن به داروسازان اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک داروساز در کانادا رجیستر شوند.

   5. شرکت در آزمون حقوقی jurisprudence Exam

این آزمون برای هر ایالت به‌طور اختصاصی طراحی و برگزار می‌شود و باید استانی را که قصد کار در آنجا را دارید، انتخاب کنید.

   6. شروع به کار به‌عنوان یک داروساز دارای مجوز در کانادا

مدارک و مجوزهای لازم برای داروسازی در کانادا

برخی از مدارک تحصیلی و تجربی که برای مهاجرت داروسازان به کانادا الزامی هستند، عبارت است از:

  • مدرک دانشگاهی رشته داروسازی و اتمام یک دوره آموزش عملی نظارت شده
  • مجوز رسمی داروسازان بیمارستان‌ها و انجمن‌ها برای کار در تمام استان‌ها و مناطق کانادا
  • مدرک شهروندی کانادا، اقامت دائم یا مجوز کار در کانادا.
  • تکمیل گواهینامه صلاحیت PEBC.
  • اثبات مهارت زبان انگلیسی

ارزیابی و معادل‌سازی مدرک داروسازی در کانادا

دولت کانادا برخی سازمان‌های تعیین شده را تحت نظارت خود معرفی می‌کند که در روند مهاجرت کاری داروساز به کانادا می‌توانند مدارک این افراد را ارزیابی و معادل‌سازی کنند. این سازمان‌ها عبارت است از:

  • سرویس آموزش تطبیقی ​​– دانشکده مطالعات مداوم دانشگاه تورنتو (University of Toronto School of Continuing Studies)
  • سرویس ارزیابی مدارک تحصیلی بین‌المللی کانادا (International Credential Assessment Service of Canada)
  • سرویس آموزش جهانی (World Education Services)
  • سرویس ارزیابی صلاحیت های بین المللی یا IQAS (International Qualifications Assessment Service)
  • سرویس ارزیابی اعتبار بین‌المللی (International Credential Evaluation Service)

روش‌های مهاجرت داروسازان به کانادا

یکی از مهمترین مسائلی که در مسیر مهاجرت داروسازان به کانادا باید به آن توجه شود، مراحل و روش‌هایی است که برای مهاجرت وجود دارد. همان طور که می‌دانید، کانادا برنامه‌های مهاجرتی بسیار متنوعی دارد که در مطلب مهاجرت به کانادا به‌طور کامل به آن پرداخته شده است. این که کدام روش برای شغل داروسازی مناسب است را در ادامه بررسی می‌کنیم:
روش‌های مهاجرت داروسازان به کانادا

روش اکسپرس اینتری (Express Entry)

سیستم اکسپرس انتری، بهترین روش مهاجرت داروسازان به کانادا است. این روش نه تنها سریع‌ترین مسیر، بلکه یکی از ساده‌ترین شیوه‌های مهاجرت به کانادا است. متقاضیان با داشتن شرایط سنی مناسب، مهارت و تسلط در زبان فرانسوی یا انگلیسی، مدارک تحصیلی کامل و سایر معیارهای تعیین شده، می‌توانند در عرض چند ماه به کانادا مهاجرت کنند.
اولین مرحله برای ورود به سیستم اکسپرس انتری، محاسبه امتیاز شما در سیستم جامع امتیازدهی کانادا یا CRS است در روند امتیازدهی، مواردی همچون سن، صلاحیت‌های تخصصی، تسلط به زبان انگلیسی، تسلط به زبان فرانسوی، مهارت‌های همسر یا شریک زندگی، تجربه کاری و … بررسی می‌شوند. اطلاعات بیشتر درباره این روش، در صفحه اکسپرس انتری بررسی شده است.

برنامه نامزدی استانی (Provincial Nominee Program)

برنامه‌های نامزدی استانی یا PNP برای متقاضیان مهاجرت ماهر و نیمه ماهر اجازه کار و زندگی در کانادا را فراهم می‌کند. در این روش، برای اغلب برنامه‌های مهاجرتی به پیشنهاد شغلی (جاب آفر) معتبر حداقل 1 ساله نیاز دارید. 11 ایالت و منطقه از کانادا، دارای برنامه‌های PNP با شرایط مختص به خود هستند. پذیرش در این برنامه و دریافت نامزدی از یک استان کانادا، به معنای کسب 600 امتیاز برای دریافت اقامت دائم است. این وضعیت می‌تواند کسب اقامت دائم متقاضیان را تضمین کند. شرایط دقیق‌تر این روش مهاجرتی را می‌توانید در صفحه مهاجرت استانی کانادا بررسی کنید.

برنامه مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی کانادا (The Rural and Northern Immigration Pilot)

از آنجایی که داروسازی جزو مشاغل موردتقاضا است، می‌توانید واجد شرایط مهاجرت از طریق برنامه‌های مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی (RNIP) باشید. برای این روش نیز به یک پیشنهاد شغلی معتبر از طرف یکی از مناطق شرکت‌کننده در برنامه نیاز دارید.

برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک (The Atlantic Immigration Pilot)

به‌دلیل تقاضای بالای شغل داروسازی در 4 استان آتلانتیک، احتمال این که یک پیشنهاد شغلی از سوی این استان‌ها دریافت کنید بسیار زیاد است. در این برنامه نیز باید یک جاب آفر حداقل 1 ساله دریافت کنید تا بتوانید به یکی از استان‌های آتلانتیک نقل مکان کرده و در آنجا کار و زندگی کنید.

شرایط ویزای همراه پزشکان داروساز

داروسازان نیز مانند سایر کسانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، می‌توانند برای اعضای خانواده خود ویزای همراه دریافت کنند. تنها کافی است شهروندی یا اقامت دائم کانادا را داشته و یا مجوز کار در این کشور را داشته باشند. همسران، فرزندان (بالای 18 سال)، والدین، پدر بزرگ و مادر بزرگ تحت تکفل می‌توانند با مهاجرت داروساز به کانادا برای ویزای همراه تقاضا دهند.

تخصص‌های داروسازی در کانادا

شغل داروسازی تنها به باز کردن داروخانه یا تولید دارو محدود نمی‌شود. تخصص‌های متعددی برای این رشته وجود دارد که بنابر شرایط و علاقه خود می‌توانید هر یک را انتخاب کنید. تخصص‌های اصلی برای مهاجرت داروسازان به کانادا که تحت کد ناک 3131 معرفی می‌شوند، عبارت است از:

  • داروساز بالینی (Clinical pharmacist)
  • داروساز عمومی (Community pharmacist)
  • سرپرست بخش داروسازی بیمارستان (Dispensary department supervisor – hospital)
  • داروساز متخصص اطلاعات دارویی (Drug information pharmacist) (اطلاعاتی در مورد داروها یعنی وجود مواد مخدر یا سموم را در اختیار بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌های مربوطه قرار می‌دهند.)
  • داروگر (Druggist) (شخصی است که داروها را بر اساس نسخه‌های پزشکی ترکیب یا تهیه می‌کند.)
  • داروساز موسسات بهداشت و درمان (Health care institution pharmacist)
  • داروگر بیمارستان (Hospital druggist)
  • داروساز بیمارستان (Hospital pharmacist) (وظیفه نظارت بر عرضه کلیه داروهای مورد استفاده در بیمارستان، مسئولیت خرید، ساخت، توزیع را برعهده دارند.)
  • داروساز صنعتی (Industrial pharmacist) (آزمایش، تجزیه‌وتحلیل در تولید داروها از وظایف او است. )
  • داروساز کارآموز (Intern pharmacist)
  • داروساز (Pharmacist)
  • مشاور داروساز (Pharmacist consultant)
  • داروساز ثبت شده (Registered pharmacist) (دارای مجوز است و وظایفی از جمله: تشخیص تداخلات دارویی، تکمیل نسخه‌ها، مشاوره بیماران، ترکیب داروها و غیره را برعهده دارد.)
  • فروشنده دارو (Retail pharmacist)

صحبت کردن دو داروساز

شرایط تأسیس داروخانه در کانادا

برای تاسیس داروخانه در کانادا باید یکسری شرایط رعایت شوند که عبارت‌اند از:

  • داروسازان باید مجوز فعالیت در یک استان خاص را از سازمان تنظیم مقررات داروسازی استان مربوطه که NAPRA نام دارد، دریافت کنند.
  • هر استان شرایط ثبت‌نام خود را دارد و مجوز در یک استان به‌طور خودکار حق کار در استان های دیگر را اعطا نمی‌کند.
  • مدارک تحصیلی باید توسط هیئتPEBC تأیید شود که معمولاً حدود هشت هفته طول می‌کشد.
  • قبل از اینکه یک داروخانه جدید به روی عموم باز شود، باید توسط دانشکده داروسازان استان مربوطه تأیید شود.
  • همه مؤسسات دارویی کانادا باید دارای مجوز تأسیس دارو (DEL) برای انجام فعالیت‌هایی مانند ساخت، بسته‌بندی/برچسب‌گذاری، توزیع، واردات، عمده‌فروشی یا آزمایش داروها باشند.

زمانی که بخواهید یک داروخانه را در کانادا تأسیس کنید، باید مقررات انحصاری نهادهای مربوطه در ایالت یا منطقه موردنظر خود را رعایت کنید. هر یک از این ایالت‌ها شرایط متفاوتی برای تأسیس داروخانه دارند که برای مهاجرت داروسازان به کانادا و راه‌اندازی داروخانه طراحی شده‌اند.

بهترین شهر کانادا برای شغل داروسازی

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، داروسازی یکی از مشاغل مورد نیاز کانادا است. بر اساس برآوردهای انجام شده، تا چند سال آینده حدود 24,000 شغل جدید به‌دلیل گسترش و افزایش نیاز به داروسازان ایجاد شده و حدود 31,000 موقعیت شغلی برای فارغ‌التحصیلان و مهاجران فراهم می‌شود. به همین دلیل، در اغلب شهرهای این کشور نیاز به جذب نیروی متخصص داروسازی وجود دارد. این استان‌ها علاوه بر فرصت‌های شغلی متعدد، درآمد بالایی نیز دارند. بهترین ایالت‌ها برای مهاجرت داروساز به کانادا عبارت است از:

  • آلبرتا (Alberta)
  • بریتیش کلمبیا (British Columbia)
  • مانیتوبا (Manitoba)
  • نیوبرانزویک (New Brunswick)
  • نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)
  • نوا اسکوشیا (Nova Scotia)
  • انتاریو (Ontario)
  • جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)
  • کبک (Quebec)
  • ساسکاچوان (Saskatchewan)

نکات ریز و درشتی که باید درباره داروسازی در کانادا بدانید

حالا که با شرایط مهاجرت داروساز به کانادا آشنا شده و دیدیم که وضعیت این شغل در کانادا به چه صورت است، بهتر است با برخی نکات اساسی درباره داروسازی نیز آشنا شویم. داروسازان در طول کار خود با برخی چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند، اما این شغل مزایای متعددی نیز برای متخصصان این رشته به‌همراه دارد. برخی از چالش‌های داروسازی عبارت است از:

  1. افزایش شمار داروهای تخصصی و مشکلاتی از جمله گران بودن آن‌ها، نیاز به مجوز، نیاز به کسب اطلاعات بالینی و غیره
  2. وجود اطلاعات قدیمی و منسوخ در پایگاه داده
  3. هزینه قابل‌توجه انسانی و مالی در خطاهای پزشکی
  4. نیاز به آگاهی از نیازهای خاص بیماری‌ها

در کنار تمام چالش‌های موجود، شغل داروسازی مزایای بسیاری نیز دارد که عبارت است از:

  • امکان کمک به بیماران
  • امکان ارتباط مستقیم با بیماران
  • تنوع و گستردگی فرصت‌های شغلی
  • تقاضای بالا برای شغل داروسازی
  • نقش کلیدی در تیم درمان
  • داشتن تحرک شغلی، ثبات و انعطاف‌پذیری
  • نوآوری در درمان‌های دارویی
  • امکان کار با استفاده از تکنولوژی روز

یکی دیگر از مواردی که درباره داروسازی باید بدانید، این است که باید دوره‌های کارآموزی را بگذرانید. کارآموزان داروسازی دانشجویانی هستند که در کنار یک داروساز در بیمارستان یا داروخانه‌ها، تجربیات عملی به دست می‌آورند. این دوره‌ها شامل آموزش نحوه نوشتن نسخه، تجویز دارو، تهیه دارو و بررسی موجود انبار است.

مهاجرت به کانادا، بهترین راه برای داروسازان

داروسازان در کانادا می‌توانند از موقعیت‌های شغلی متنوع و درآمد بسیار خوبی برخوردار باشند. همچنین روش‌های متعددی برای مهاجرت داروسازان به کانادا وجود دارد که دستیابی به آینده شغلی بهتر را برای آنان تسهیل می‌کند. در این مطلب، هرآنچه را که درباره مهاجرت داروساز به کانادا و شرایط آن لازم است بدانید، بررسی کردیم. همچنین دیدیم که داروسازان خارجی چگونه می‌توانند در این کشور مجوز کار دریافت کرده و کدام شهرها برای داروسازی بهتر است. درصورتی‌که به دنبال یک مؤسسه مهاجرتی خوب هستید، با تکمیل فر مشاوره زیر را تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

روش اکسپرس اینتری، برنامه‌های نامزدی استانی، برنامه مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی کانادا و برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک، ساده‌ترین و بهترین روش‌های مهاجرت داروسازان به کانادا هستند.

به‌طور کلی، می‌توان روند مهاجرت داروسازان به کشور کانادا را در چهار مرحله خلاصه کرد، شامل؛ بررسی واجد شرایط بودن، تأیید مدارک تحصیلی، درخواست برای ویزای کانادا و درخواست برای شغل داروسازی در کانادا.

در اغلب ایالت‌های کانادا شرایط برای کار داروسازی مطلوب است. آلبرتا، بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، نیوبرانزویک و … از جمله این مناطق هستند.

داروسازان به‌طور متوسط 7,980 دلار در ماه و تا 7,980 دلار در سال درآمد دارند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال