موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در عمان

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در عمان

ثبت شرکت با مسئولیت محدود (LLC) در عمان یکی از راه‌های گرفتن اقامت در این کشور و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی است. به دلیل سیاست‌های جذاب عمان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و دسترسی به بازارهای بزرگ اقتصادی، این روش مورد توجه بسیاری از تاجران ایرانی و بین‌المللی قرار گرفته است. این کشور برای فعالیت‌های تجاری خارجیان به ویژه در بحث سرمایه گذاری در عمان چارچوب هایی دارد.

این نوع شرکت از محبوب‌ترین ساختارهای تجاری در عمان است و به دلیل شرایط و قوانین انعطاف‌پذیر، گزینه‌ای عالی برای سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود. در این نوع شرکت، مسئولیت هر سهامدار به میزان سرمایه‌ای که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده محدود می‌شود. در این محتوا قرار است این نوع شرکت به طور کامل معرفی شود تا در صورتی که قصد ثبت شرکت در عمان دارید جزئیات را بدانید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

شرکت با مسئولیت محدود در عمان چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود (LLC) در عمان، که به اختصار LLC نامیده می‌شود، به معنای “Limited Liability Company” است و یک نوع ساختار تجاری رایج در عمان محسوب می‌شود. این نوع شرکت یک ساختار شرکت قانونی است که در آن هر شریک در قبال سهام مالکیتی که دارد در تجارت مسئول است. این بدان معناست که شرکا به اندازه سرمایه‌گذاری خود در شرکت مسئول هستند و بیش از آن مسئولیتی در قبال دیون و تعهدات شرکت ندارند. یک شرکت LLC در عمان می‌تواند حداقل 2 و حداکثر 50 سهامدار داشته باشد. نکته مهم و قابل توجه برای ایرانیان اینکه با راه اندازی یک LLC در عمان می توانید مالک 100 درصد سهام شرکت خود باشید.

ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود یا LLC در عمان

ویژگی‌های یک شرکت با مسئولیت محدود در عمان در یک نگاه شامل:

  • تعیین یک مدیر و سهامدار ضروری است.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز 150000 OMR است.
  • حداکثر پنجاه (50) عضو می توانند در یک LLC منصوب شوند.
  • اعضای یک LLC در عمان می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.
  • اجاره یک فضای اداری فیزیکی برای راه اندازی LLC در عمان الزامی است.

💡یک نکته مهم

در صورت ثبت شرکت با روش LLC تا یک سال فرصت دارید که فضایی فیزیکی برای کسب و کار خود معرفی کنید.

چرا شرکت از نوع LLC ثبت کنیم؟

شرکت با مسئولیت محدود LLC به دلیل سرعت تاسیس بالا، مسئولیت محدود و امکان داشتن سرمایه در سهام پرکاربردترین نوع شرکت در عمان به حساب می‌آید. شرکتی که در عمان ثبت شده فعالیت‌های تجاری خود را می‌تواند در تمام مناطق عمان حتی مناطق آزاد انجام دهد. یک شرکت LLC حداقل به دو سهامدار نیاز دارد و نمی‌تواند بیش از 50 سهامدار داشته باشد.

چطور شرکت با مسئولیت محدود یا LLC را در عمان راه اندازی کنیم؟

چگونه یک شرکت با مسئولیت محدود یا LLC در عمان راه اندازی کنیم؟

سرمایه‌گذاران خارجی قبلاً تنها می‌توانستند 70 درصد از کسب و کار خود را داشته باشند و شریک عمانی مالک 30 درصد باقی مانده باشد. اما از  ژانویه سال 2020، قانون سرمایه گذاری سرمایه خارجی (FCIL) با فرمان سلطنتی شماره: 50/2019 به سرمایه گذاران خارجی اجازه مالکیت 100٪ مشاغل خود در بسیاری از صنایع در سرزمین اصلی عمان را داده است.

برای تشکیل شرکت در عمان، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: ثبت نام شرکت

نام شرکت انتخابی را در وزارت بازرگانی و صنعت (MCI) ثبت کنید. طبق یکی از قوانین عمان، یک شرکت جدید نمی‌تواند از نام شرکت موجود استفاده کند. مگر در فرآیند ثبت شعبه شرکت در عمان که توضیحات این نوع شرکت را در این مقاله می‌توانید بخوانید.

مرحله دوم: فعالیت تجاری خود را انتخاب کنید.

شما باید یک فعالیت تجاری را برای شرکت خود در عمان انتخاب کنید انجام در کشور انتخاب کنید. فعالیت انتخاب شده، نوع مجوزی را که باید از آن استفاده شود، تعیین می‌کند. به طور کلی، فعالیت‌هایی که در یک شرکت با مسئولیت محدود می‌توان انجام داد شامل موارد زیر است:

  1. خدمات مشاوره‌ای و حرفه‌ای: مشاوره در زمینه‌های مختلف مانند مالی، حقوقی، مهندسی، بازاریابی و سایر خدمات حرفه‌ای.
  2. تجارت و بازرگانی: واردات و صادرات کالاها، خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و توزیع محصولات مختلف.
  3. تولید و صنایع کوچک و بزرگ: راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در زمینه‌های مختلف مانند تولید مواد غذایی، محصولات مصرفی، لوازم الکترونیکی و غیره.
  4. ساختمان و ساخت و ساز: فعالیت در حوزه ساخت و ساز، عمران، توسعه پروژه‌های مسکونی، تجاری و صنعتی.
  5. فناوری اطلاعات و ارتباطات: ارائه خدمات فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌افزار، طراحی وب‌سایت، خدمات هاستینگ و غیره.
  6. خدمات بازاریابی و تبلیغات: فعالیت در حوزه تبلیغات، بازاریابی، روابط عمومی و مدیریت رسانه‌های اجتماعی.
  7. خدمات آموزشی و آموزشی آنلاین: ارائه دوره‌های آموزشی، برنامه‌های آموزشی آنلاین، مشاوره تحصیلی و فعالیت‌های مشابه.
  8. فعالیت‌های حمل و نقل و لجستیک: ارائه خدمات حمل و نقل کالا، مدیریت انبارداری و لجستیک.
  9. خدمات مالی و سرمایه‌گذاری: فعالیت در زمینه‌های مالی، سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌ها، البته برخی از این فعالیت‌ها ممکن است نیاز به مجوزهای ویژه داشته باشد.
  10. گردشگری و هتلداری: راه‌اندازی آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های تور، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها.

لازم به ذکر است که نوع فعالیت‌هایی که یک شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند انجام دهد، ممکن است بسته به قوانین محلی و مجوزهایی که دریافت می‌کند، متفاوت باشد. برخی از فعالیت‌ها نیاز به مجوزهای خاصی از نهادهای دولتی دارند.

مرحله سوم: برای گواهی ثبت تجاری اقدام کنید.

ارائه مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی ثبت تجاری از وزارت بازرگانی و صنعت. در این مرحله لازم است پیش نویس MOA را تدوین کنید. مشخصات شرکت، ساختار مدیریتی و سرمایه سهام را به همراه سایر جزئیات در تفاهم نامه شرکت ذکر کنید. شما باید این سند را پیش نویس کرده و به مرجع حاکم ارائه دهید.

💡MOA چیست

تفاهم نامه انجمن یک سند حیاتی برای ایجاد و راه اندازی یک تجارت در عمان است. این ساختار، فعالیت‌ها و مسئولیت‌های سهامداران را تشریح می‌کند و از رعایت الزامات قانونی و حفاظت از حقوق همه طرف‌های درگیر اطمینان می‌دهد.

مرحله چهارم: برای مجوز مربوطه اقدام کنید.

بسته به فعالیت تجاری انجام شده توسط LLC، مجوز کسب و کار لازم را دریافت کنید. تایید اتاق بازرگانی و صنعت عمان (OCCI) و وزارت بازرگانی و صنعت (MCI) برای استفاده از مجوز لازم مورد نیاز است.

مرحله پنجم: ثبت مالیات

شما باید برای مالیات در اداره مالیات عمان ثبت نام کنید. دریافت شماره شناسایی مالیاتی (TIN) از مرجع و رعایت قوانین مالیاتی عمان الزامی است. ثبت های دیگری که باید در لیست خود قرار دهید شامل ثبت مجوز شهرداری، ثبت پلیس سلطنتی عمان، ثبت وزارت نیروی انسانی باید انجام شود.

💡یک نکته مهم

سیاست عمان سازی: عمان سازی یک سیاست دولتی است که هدف آن ایجاد مشاغل بیشتر برای عمانی ها است. هدف این سیاست به کارگیری شهروندان عمانی در شرکت‌ها به جای استخدام افراد از کشورهای دیگر است. اگر می خواهید یک LLC در عمان راه اندازی کنید، باید این قانون را رعایت کنید. این سیاست بیان می‌کند که سرمایه‌گذاران خارجی باید حداقل یک شهروند عمانی را ظرف یک سال پس از شروع کسب‌وکار استخدام کنند.

مدیریت در شرکت های از نوع مسئولیت محدود یا LLC

مدیریت در شرکت‌های از نوع مسئولیت محدود با شرایط زیر است:

– مدیریت LLC می‌تواند توسط یک یا چند مدیر که ممکن است شریک شرکت نباشند انجام شود.

– مدیران می‌توانند برای مدت محدود یا نامحدود منصوب شوند.

– مدیران می‌توانند تمام فعالیت‌های ذکر شده در اهداف شرکت را انجام دهند یا در غیر این صورت محدودیت‌هایی باید توسط MOA شرکت یا هر قراردادی که در ثبت تجاری ثبت شده است تعیین شود.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در عمان مجموعه خاصی از مدارک وجود دارد که باید ارائه شوند که عبارتند از:

  • فرم درخواست ارسال شده به MCI
  • کپی پاسپورت یا شناسنامه سهامداران
  • کپی پاسپورت یا شناسنامه کلیه امضا کنندگان مجاز مورد نظر
  • فرم تایید شده امضا کنندگان مجاز، با نام و نمونه امضای هر یک از امضا کنندگان مجاز.
  • فرم های استاندارد ثبت شرکت، از جمله قراردادهای تشکیل دهنده و اساسنامه (AoA).
  • درخواست مجوزهای خاص بسته به فعالیت شرکت.
  • گواهی سپرده سرمایه اولیه از بانک

برای قرارداد اجاره

  • قرارداد اجاره شرکت
  • اساسنامه شرکت شامل تفاهم نامه و اساسنامه
  • گواهی اتاق بازرگانی و صنایع
  • اثبات سرمایه اولیه از طریق صورت حساب بانکی
  • گواهی آژانس، در صورت وجود

💡MCI چیست؟

وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری، نهاد دولتی در سلطان نشین عمان است که مسئولیت تنظیم بازرگانی و صنایع را بر عهده دارد.

مزایای ثبت شرکت LLC در عمان

راه اندازی LLC در عمان مزایای خاصی دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • دارایی‌های شخصی سهامداران از نوسانات تجاری حفظ می‌شود.
  • 100٪ مالکیت خارجی برای اکثر فعالیت‌های تجاری مجاز است.
  • نرخ مالیات شرکت‌ها در عمان 15 درصد است که در مقایسه با سایر کشورها کمتر است.
  • سهامدار می‌تواند خود شرکت را مدیریت کند یا مدیری را استخدام کند در نتیجه انعطاف پذیری بالا می‌رود. (فقط یک سهامدار و یک مدیر مورد نیاز است)
  • فرآیند تشکیل LLC در عمان ساده، با الزامات کمتر است و می تواند در عرض 8-9 روز کاری تکمیل شود.
  • استخدام مدیران می‌تواند از هر ملیتی باشد.
  • هیچ محدودیتی در تابعیت سهامدار یا مدیر وجود ندارد.
  • ثبت نام تجاری به مدت 5 سال معتبر است.
  • فرآیند تشکیل سریع دارد.

در این محتوا نحوه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و مراحل و مزایای آن به طور کامل بررسی شد. برای مهاجرت به عمان و اقامت در این کشور می‌توانید از این روش سرمایه گذاری استفاده کنید.

اقامت در عمان با ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای دریافت اقامت عمان، باید یک شرکت با سرمایه‌گذاری مشخص در عمان ثبت کنید. هزینه‌های ثبت شرکت و اخذ اقامت از حدود 10,000 دلار شروع می‌شود. با ثبت شرکت در دفتر ثبت تجاری و وزارت صنعت و تجارت عمان (MOCI)، مجوز تجاری دریافت خواهید کرد که این مجوز امکان اقامت و فعالیت تجاری در عمان را فراهم می‌کند. طبق قوانین جدید عمان، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند بدون داشتن شریک عمانی شرکت خود را به‌طور مستقل ثبت کنند. پس از ثبت شرکت می توانید برای گرفتن کارت اقامت عمان اقدام کنید.

سوالات متداول

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در عمان ۲۰ هزار ریال عمانی است.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در عمان حداقل دو سهامدار مورد نیاز است.

برخی از مدارک لازم برای ثبت شرکت در عمان شامل صورتحساب بانکی 6 ماهه، گواهی عدم سابقه کیفری، عکس 4*3، فرم ثبت شرکت در عمان و کپی شناسنامه معتبر می‌باشد.

بله، ثبت شرکت با مسئولیت محدود در عمان می‌تواند شامل معافیت‌های مالیاتی شود. اگر شرکت در یکی از مناطق آزاد عمان ثبت شود، این شرکت‌ها معمولاً معافیت‌های مالیاتی بلندمدتی دریافت می‌کنند که می‌تواند به مدت 50 سال از پرداخت مالیات معاف باشند. این معافیت‌های مالیاتی یک عامل مهم برای کاهش هزینه‌های شرکت است و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این کشور محسوب می‌شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال