موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجران تازه‌وارد، بیشتر از کسانی که در کانادا متولد شده‌اند، شاغل هستند

مهاجران تازه‌وارد، بیشتر از کسانی که در کانادا متولد شده‌اند، شاغل هستند

دیروز (27 فوریه 2023) گزارشی تحت عنوان تحلیل تاثیر اهداف مهاجرت بر اقتصاد کانادا، در وب‌سایت CIC News منتشر شد. به گزارش CIC News و به نقل از پارسی کانادا، در طول سه سال آینده، کانادا پذیرای حدود 1.45 میلیون مهاجر خواهد بود. البته پیش‌بینی می‌شود 60% از این مهاجران از طریق برنامه‌های کلاس اقتصادی جذب شوند.

انتظار می‌رود، این موج مهاجرین تازه‌وارد،  اثرات مثبت متعددی بر اقتصاد و جامعه کانادا داشته باشد. به عنوان مثال، مهاجران جدید در حال حاضر بیشتر از همتایان خود که در کانادا متولد شده‌اند، استخدام می‌شوند.

بر اساس این اخبار مهاجرتی، اینگونه می‌توان گفت این روند منجر به دو نتیجه زیر می‌شود:

  • افزایش قابل توجه در نرخ اشتغال مهاجران جدید از سال 2016
  • کاهش تدریجی نرخ اشتغال متولدین کانادا

مهاجران جدید جمعیت شناسی کانادا را تغییر خواهند داد

مهاجرت هسته اصلی رشد جمعیت کانادا است. اکثر مهاجران جدید  در سن نیروی کار هستند. با هجوم عظیم مهاجران که در سال‌های آینده رخ خواهد داد، جمعیت کانادا بسیار جوان‌تر خواهد شد. در حال حاضر میانگین سنی کانادایی ها 41 سال است و هر ساله بازنشستگان از نیروی کار خارج می‌شوند.

انتظار می‌رود مهاجران جدید رشد تولید ناخالص داخلی را افزایش دهند

مهاجران جدید بیشتر به نیروی کار گره خورده‌اند. بسیاری از آنها حتی قبل از ورود به کشور شغل دارند و به دلیل مهارت‌ها و تخصصی که دارند، پذیرفته شده‌اند. با ورود نیروی کار متخصص بیشتر به کانادا قطعا تولید ناخالص داخلی نیز افزایش میابد.

تولید ناخالص داخلی، ارزش پولی تمام کالاها و خدمات تولید شده در مرزهای یک کشور است. افزایش تولید ناخالص داخلی به طور کلی نشانه‌ای از اقتصاد سالم است و می‌تواند به مزایای بیشتری مانند افزایش اشتغال‌زایی و افزایش دستمزد منجر شود.

اما آیا کانادا می‌تواند این موج تازه واردان را تحمل کند؟

یکی از نکات کلیدی در مطالعات دژاردین (Desjardins شرکت خدمات مالی کانادا)، نتایج دوره‌ای مهاجران در بازار کار بود. بر اساس این گزارش تقریباً هر ده سال یک بار شاهد افزایش بیکاری در افراد تازه وارد هستیم.

مهاجران تازه وارد برای به دست آوردن جایگاه اولیه در بازار کار کانادا کار سخت‌تری دارند، چراکه باید جایگاه خود را در کانادا پیدا کنند. یافته‌های این گزارش، پرسش‌هایی را در مورد اینکه آیا کانادا برای موج عظیم مهاجرانی که قصد دارد در سه سال آینده از آن استقبال کند دارد یا خیر، ایجاد کرده است.

با این حال، هنوز نشانه‌های خوبی برای اشتغال‌زایی مهاجران وجود دارد. علاوه‌بر جمعیت سالخورده‌ای که هر ساله از نیروی کار خارج می‌شود، به نظر می‌رسد مهاجرین تازه‌وارد متخصص و ماهر در مشاغل موردنیاز کانادا، نتایج مطلوبی در بازار کار کانادا داشته باشند.

سخن پایانی

انتظار می‌رود که اهداف مهاجرتی کانادا نتایج مثبتی برای این کشور هم از نظر اجتماعی و هم از نظر اقتصادی داشته باشد. در پی همه‌گیری کووید-19، کانادا بیش از هر زمان دیگری به مهاجران نیاز دارد، و دلایی زیادی وجود دارد که هم تازه واردان و هم کانادایی‌ها به نتایج مثبت با ورود مهاجران در سه سال آینده امیدوار باشند.

منبع: CIC News

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال