موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای بازگشت به استرالیا: مطلبی مهم برای دارندگان اقامت دائم این کشور

ویزای بازگشت به استرالیا

یکی از قوانین ویزاهای استرالیا، قوانین مربوط به اجازه ورود و خروج مجدد به این کشور است. شما در طول 5 سال پس از اخذ اقامت دائم استرالیا، حق دارید برای شهروندی (citizenship) استرالیا درخواست دهید یا تابعیت ایرانی خودتان را همچنان حفظ کنید. اگر مورد دوم مد نظرتان است، باید با ویزای بازگشت به استرالیا (Australian Resident Return visa) بیشتر آشنا شوید. زیرا پس از گذشت این دوره 5 ساله، حق خروج از استرالیا و ورود مجدد به آن را ندارید، مگر اینکه دارای ویزای بازگشت باشید.

ویزای بازگشت استرالیا، در 2 ساب‌کلاس 155 و 157 ارائه می‌شود و هزینه اخذ آن بسته به نوع آنلاین (405 دلار) و کاغذی (485 دلار) متغیر است. از شرایط مهم این ویزا می‌توان به داشتن پاسپورت، شهروندی یا اقامت استرالیا و برخورداری از شرایط اقامت در این کشور اشاره کرد. شما می‌توانید با ویزای بازگشت (RRV)، مجوز خروج از خاک استرالیا و ورود مجدد به آن را تمدید کنید.

در ادامه از مقاله از پارسی کانادا با ما همراه باشید تا به شرایط، هزینه‌ها، نحوه دریافت و تمامی نکاتی که باید در مورد این ویزا بدانید، بپردازیم.

ویزای بازگشت مقیم استرالیا چیست؟

ویزای ویزای بازگشت مقیم استرالیا یا Resident Return visa (ساب‌کلاس 155 و 157)، یکی از انواع ویزاهای استرالیا است که به دارندگان اقامت دائم (PR) این کشور تعلق می‌گیرد. اگر شما ویزای دائم استرالیا را دارید، می‌توانید به‌صورت نامحدود در این کشور اقامت داشته باشید، اما پس از گذشت 5 سال، اجازه سفر به خارج از کشور و ورود مجدد به استرالیا را نخواهید داشت. بنابراین باید برای اخذ ویزای بازگشت، درخواست دهید.

ویزای بازگشت، فرصتی ویژه را هم برای آن دسته از دارندگان ویزای اقامت دائم که برای مدتی طولانی در خارج از استرالیا به سر می‌بردند را نیز فراهم می‌کند. این افراد می‌توانند با اخذ ویزای بازگشت و ارائه دلایل قانع‌کننده، غیبت خود را توجیه و وضعیت اقامت خود را حفظ کنند. ویزای بازگشت، اجازه سفرهای خارجی شما را با حفظ همان حقوق قانونی و قبلی تمدید می‌کند. نکته جالب‌تر اینجاست که هیچ محدودیتی در مورد تعداد دفعات درخواست برای دریافت این ویزا وجود ندارد.

تفاوت بین ساب‌کلاس 155 و 157 ویزای بازگشت

مهم‌ترین تفاوت بین ساب‌کلاس‌های 155 و 157 ویزای بازگشت مقیم استرالیا، مدت‌زمانی است که برای هر کدام در نظر گرفته می‌شود:
ویزای بازگشت ساب‌کلاس 157 برای حداکثر 3 ماه اجازه پرواز صادر می‌شود، در حالی که ویزای ساب‌کلاس 155 تا 5 سال هم ظرفیت تمدید دارد. ویزای 155 معمولاً ظرف چند روز کاری بررسی و صادر می‌شود، اما مدت‌زمان رسیدگی به ویزای 157 معمولاً بین 3 تا 4 ماه است.

مجوز سفر 5 ساله استرالیا چیست؟

اگر حداقل 2 سال (730 روز) از 5 سال گذشته را به‌عنوان دارنده ویزای دائم یا شهروندی استرالیا در این کشور حضور داشته‌اید، مجوز 5 ساله (یا ویزای بازگشت مقیم استرالیا 5 ساله) به شما تعلق می‌گیرد. در غیر این صورت، باید برای انواع دیگر ویزای بازگشت به استرالیا درخواست دهید.

مجوز سفر شما در طول ویزای دائم و در طی دوره 5 ساله، هم در نامه اعلان ویزا (visa grant notification letter) و هم در اطلاعات ویزای ارائه‌شده توسط سامانه آنلاین VEVO ذکر می‌شود. سامانه VEVO (مخفف عبارت کامل: Visa Entitlement Verification Online)، ابزاری آنلاین برای دستیابی به اطلاعات دارنده ویزاهای استرالیایی است.

انواع دیگر مجوزهای سفر با ویزای بازگشت

تفاوت ویزاهای بازگشت به استرالیا در مدت زمان اعتبار آن‌هاست که باتوجه‌به شرایط شما صادر می‌شود و به شرح زیر است:

  • اگر اقامت دائم ندارید، اما روابط خوبی با استرالیا دارید که به نفع این کشور است، می‌توانید حداکثر 12 ماه مجوز سفر با ویزای بازگشت به استرالیا بگیرید.
  • اگر یکی از اعضای خانواده شخصی هستید که قبلاً ویزای بازگشت گرفته یا درخواستی جداگانه برای اخذ این ویزا ارائه کرده است، باز هم می‌توانید مجوز 12 ماهه برای سفر به خارج از کشور اخذ کنید.
  • اگر هیچ‌کدام از شرایط قبلی شامل حالتان نمی‌شود، اما دلیل قانع‌کننده‌ای دارید، می‌توانید مجوز 3 ماهه ویزای بازگشت (ساب‌کلاس 157) را دریافت کنید. البته به‌شرط اینکه حداقل یک روز در 5 سال گذشته، در خاک استرالیا بوده باشید.

گر قبلا ویزای بازگشت به استرالیا دریافت کرده‌اید و هنوز مقداری از آن باقی‌مانده است، نمی‌توانید مقدار باقی‌مانده را به ویزای جدید خود اضافه کنید. همچنین، شما نمی‌توانید بابت مجوز سفری که نتوانسته‌اید از آن‌ استفاده کنید، بازپرداخت یا پول دریافت کنید. علاوه بر این، اگر قبلا برای دریافت ویزای بازگشت درخواست داده‌اید و حالا متوجه شده‌اید که هنوز می‌توانید از مجوز 5 ساله ویزای اقامت دائم‌تان استفاده کنید، باید درخواستتان را سریعاً و به صورت کتبی پس بگیرید.

شرایط اخذ ویزای بازگشت به استرالیا

ویزای بازگشت فقط برای دارندگان اقامت دائم استرالیا و تحت شرایطی خاص صادر می‌شود. اگر شما واجد چنین شرایط اولیه‌ای باشید، می‌توانید هم در زمانی که در خاک این کشور هستید و هم در شرایطی که در خارج از کشور به سر می‌برید هم درخواست دهید. مهم‌ترین شرایط برای متقاضی اخذ این ویزا عبارت‌اند از:

  • اگر اکنون اقامت دائم استرالیا یا شهروندی این کشور را دارد.
  • اگر قبلا اقامت دائم داشته یا شهروند استرالیا بوده است.
  • باید دارای پاسپورت معتبر باشد.
  • شرایط اقامت دائم استرالیا را داشته باشد.
  • آخرین ویزای اقامت دائم او لغو نشده باشد.
  • تابعیت و شهروندی خود را لغو نکرده باشد.

شرایط اخذ ویزای اضطراری بازگشت

ویزای اضطراری بازگشت، نام دیگر ویزایی به‌خصوص که بتوانید برای آن اقدام کنید، نیست و در واقع بخشی از شرایط ویزای بازگشت به استرالیا محسوب می‌شود. طبق این شرایط، اگر با داشتن اقامت دائم از استرالیا خارج و سپس متوجه شدید که اجازه پرواز 5 ساله شما به اتمام رسیده است، می‌توانید برای ویزای اضطراری اقدام کنید. با در دست داشتن ویزای اضطراری، می‌توانید از تسهیلات سفر 3 ماهه استفاده کنید و دوباره وارد استرالیا شوید.

البته، مهم‌ترین شرط برای ورود دوباره از این طریق، اثبات موجه بودن دلیل خروج از استرالیا است. به‌همین دلیل، طبق قوانین باید حداقل یک روز از 5 سال گذشته را در استرالیا بوده باشید. اگر چنین شرایطی دارید، مضطرب نشوید و برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را برایتان شرح دهند.

شما می‌توانید از طریق سامانه آنلاین ImmiAccount به‌صورت آنلاین درخواست دهید. در این سامانه امکان انتخاب نوع ویزا، فرم درخواست آنلاین و غیره وجود دارد و می‌توانید پاسپورتتان را اسکن و ارسال کنید.

شرایط اخذ ویزای بازگشت به استرالیا برای اعضای خانواده

اگر اعضای خانواده شما اقامت دائم استرالیا را دارند، پس واجد شرایط دریافت ویزای بازگشت هم هستند. ضمناً اگر آن‌ها حداقل 2 سال با ویزای دائمی خود در استرالیا اقامت داشته باشند، می‌توانند برای اخذ ویزای 5 ساله بازگشت به استرالیا (5-year visa)،اقدام کنند. اگر هر کدام از اعضای خانواده برای مدت کوتاه‌تری (کم‌تر از 2 سال) با اقامت دائم در استرالیا زندگی کرده‌اند، همچنان می‌توانند به‌دلیل ارتباط خانوادگی که با متقاضی دارند، واجد شرایط دریافت ویزای یک‌ساله (1-year visa) باشند. اگرچه که آن‌ها نمی‌توانند به‌عنوان متقاضی ثانویه (متقاضی با واسطه نسبت خانوادگی) در درخواست ویزای بازگشت به استرالیا شما سهیم باشند، اما خب فرصت ارائه درخواست جداگانه برای این ویزا را دارند.

ویزای بازگشت به استرالیا برای دارندگان اقامت دائم این کشور

قدم به قدم برای اخذ ویزای بازگشت استرالیا

به‌طور کلی، وقتی که می‌خواهید برای هر کدام از ساب‌کلاس‌های ویزای بازگشت به استرالیا (155 و 157) درخواست دهید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • شرایط دریافت ویزای بازگشت را داشته باشید.
  • مدارک لازم زیر را جمع‌آوری و ارسال کنید:
    • پاسپورت معتبر
    • کارت شناسایی ملی (national ID)
    • گواهی‌ و مدارک خانوادگی (family certificates)
  • هزینه درخواست یا اپلیکیشن فی (application fee) را بپردازید.
  • درخواست اخذ ویزا را ارسال کنید (اپلای کردن).

برای ثبت درخواست ویزای بازگشت به استرالیا، 2 روش وجود دارد:

درخواست آنلاین (Online Application): شما می‌توانید از طریق سامانه آنلاین ImmiAccount، به‌صورت آنلاین درخواست دهید. در این سامانه امکان انتخاب نوع ویزا، فرم درخواست آنلاین و غیره وجود دارد و می‌توانید پاسپورتتان را اسکن و ارسال کنید.

درخواست کاغذی (Paper visa Application): چه در خارج استرالیا باشید، چه در خاک آن، می‌توانید به‌صورت کاغذی برای اخذ ویزای بازگشت به این کشور اقدام کنید. اگر در خارج هستید، باید با نزدیک‌ترین دفتر نمایندگی یا سفارت این کشور تماس بگیرید تا ببینید چگونه می‌توانید درخواست ویزای خود را ارسال کنید. به یاد داشته باشید که درخواست‌های غیر آنلاین و اصطلاحاً کاغذی هزینه‌های اضافه‌تری را هم به همراه خواهند داشت.


ضمناً چنانچه در طول زمانی که درخواست ویزای شما در حال بررسی است، پاسپورت جدید دریافت کردید، این مسئله را باید به وزارت امور خارجه (the Department of Foreign Affairs) اطلاع دهید. همچنین، اگر به‌صورت آنلاین برای ویزای بازگشت به استرالیا درخواست می‌دهید، می‌توانید جزئیات اطلاعات خود را از طریق سامانه ImmiAccount به‌روزرسانی کنید. اگر درخواستتان را به‌صورت کاغذی انجام می‌دهید، باید فرم تغییر گذرنامه 929 (the passport change form 929) را تکمیل و ارسال کنید. فراموش نکنید که همه مدارک مورد نیاز باید به زبان انگلیسی باشند یا توسط یک مترجم مورد تأیید به انگلیسی ترجمه شوند.

زمان پردازش درخواست ویزای بازگشت چقدر است؟

به‌طور کلی، مدت‌زمان پردازش درخواست برای اخذ ویزای بازگشت، بسته به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود:

  • اگر شرایط اقامت دائم را داشته باشید، پردازش درخواست ویزا ظرف 5 روز کاری انجام خواهد شد.
  • اگر شرایط اقامت را نداشته باشید یا امور مربوط به آن را دیر انجام دهید، پردازش درخواست ویزا حدود 12 هفته و یا بیشتر طول می‌کشد.
  • ضمناً اگر هزینه درخواست یا اپلیکیشن فی را کامل پرداخت نکنید، به درخواستتان رسیدگی نمی‌شود.

هزینه درخواست ویزای بازگشت به استرالیا

هزینه ویزای بازگشت (بسته به نوع درخواست آنلاین و چه کاغذی) متغیر است:

  • هزینه درخواست آنلاین ویزای بازگشت: 405 دلار استرالیا (AUD)
  • هزینه درخواست کاغذی ویزای بازگشت: 485 دلار استرالیا (AUD)

تمدید تسهیلات سفر با تکیه بر ویزای بازگشت

ویزای بازگشت به استرالیا، یک فرصت طلایی برای تمدید مجوز سفر به خارج از کشور محسوب می‌شود. همچنین این ویزا، امکان بازگشت افرادی را که مدت‌زمان زیادی در خارج از استرالیا به سر می‌بردند و اکنون قصد بازگشت به این کشور را دارند، فراهم می‌کند. این ویزا به‌صورت اختصاصی، برای دارندگان اقامت دائم استرالیا یا افرادی که مجوز 5 ساله