موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مالیات در کشور عمان

مالیات در کشور عمان

کشور عمان به عنوان یکی از مقصدهای محبوب برای سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای بین‌المللی شناخته شده و ایرانیان بسیاری قصد مهاجرت به عمان را دارند. از طرفی کشورهای حوزه خلیج فارس قوانین مالیاتی دارند که ممکن است هزینه زندگی در این کشور را افزایش دهد. خبر خوش اینکه عمان جز کشورهایی است که به نسبت مالیات کمتری دارد، از همه مهمتر سیستم مالیاتی عمان به گونه‌ای طراحی شده است که هم برای شرکت‌های داخلی و هم برای شرکت‌های خارجی ساده است.

نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در عمان ۱۵ درصد از درآمد خالص است که به تمام شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های خارجی، اعمال می‌شود. با این حساب اگر قصد ثبت شرکت در عمان را دارید قبل از هرچیز قوانین مالیاتی این کشور را بشناسید. در ادامه انواع مالیات، سیستم مالیاتی این کشور و اینکه چه کسانی باید مالیات بپردازند را به طور کامل بررسی کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

آیا مهاجران در عمان باید مالیات بدهند؟

در حال حاضر، مهاجران در عمان نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد شخصی ندارند زیرا هیچ قانونی برای مالیات بر درآمد شخصی در عمان وضع نشده است. با این حال، مهاجرانی که در عمان مشغول به کار هستند، ممکن است مجبور به پرداخت سایر هزینه‌های مالی مانند سهم بیمه اجتماعی شوند. یا اگر مهاجران در عمان شرکت ثبت کنند یا در تجارت مشغول شوند، شرکت‌ها باید مالیات بر درآمد را به میزان ۱۵ درصد پرداخت کنند.

قوانین مالیات مهاجران در عمان

انواع مالیات در عمان چگونه است؟

در عمان انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

1- مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد نوعی مالیات است که توسط دولت بر درآمدهای ایجاد شده توسط افراد، کسب‌وکارها، و مشاغل اعمال می‌شود. این مالیات بر اساس درصدی از درآمد سالانه اشخاص حقیقی و حقوقی محاسبه می‌شود و یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است.

– مالیات بر درآمد افراد

در حال حاضر افراد نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد شخصی در عمان ندارند و هیچ الزامی برای ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد وجود ندارد. کارگران و کارمندان برای تامین اجتماعی خود لازم است ۱۷ و نیم درصد از سهم خود را بپردارند. از این عدد، ۷ درصد آن از حقوق توسط کارمند و سهم ده و نیم درصد توسط کارفرما بایستی پرداخت شود.

با این حال، بر اساس قانون پیشنهادی جدید در سال 2024، افرادی که درآمد سالانه آن‌ها از ۱۰۰,۰۰۰ دلار آمریکا فراتر می‌رود، مشمول مالیات بر درآمد بین ۵ تا ۹ درصد خواهند شد.

– مالیات بر درآمد شرکت‌ها

نرخ مالیات برای شرکت‌های فعال در عمان ۱۵ درصد از درآمد خالص است. این نرخ برای تمام شرکت‌ها یکسان است. موسسات زیر مشمول مالیات شرکتی هستند:

  • شرکت‌های ثبت شده در عمان
  • شعبه‌های ثبت شده از شرکت‌های خارجی در عمان
  • شرکت‌های خارجی که در عمان تجارت می‌کنند.

پرداخت مالیات هیچ آستانه معافیتی ندارد. اما در مورد شرکت‌ با مسئولیت محدود در عمان در صورتی که تمام شرایط زیر را داشته باشد، نرخ مالیات بر شرکت 3 درصد خواهد شد:

  • شرکت در عمان ثبت شده باشد.
  • در ابتدای سال مالیاتی، سرمایه ثبت شده 50،000 ریال عمانی (OMR) یا کمتر باشد.
  • تعداد کارمندان در سال 15 نفر یا کمتر است.
  • درآمد ناخالص برای هر سال مالیاتی شرکت 100000 OMR یا کمتر است.
  • فعالیت‌های شرکت مربوط به امور بانکی، بیمه، موسسات مالی، امتیازات خدمات عمومی، حمل‌ونقل هوایی و دریایی یا استخراج منابع طبیعی یا به نحو دیگری که هیأت وزیران تصمیم بگیرد نیست.

💡یک نکته مهم

نرخ مالیات 3 درصد، برای مالیات دهندگان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMEs) در نظر گرفته شده البته کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ملزم هستند که اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را تکمیل و ارائه کنند تا مشخص شود که چقدر درآمد داشته‌اند و چقدر مالیات باید پرداخت کنند.

– مالیات بر درآمد نفت

مقررات ویژه برای مالیات بر درآمد حاصل از فروش نفت اعمال می‌شود. نرخ مالیات تعیین شده برای این گونه شرکت ها 55 درصد است. با این حال، نرخ‌های مالیات بر درآمدی اعمال می‌شود که توسط توافقنامه اشتراک اکتشاف و تولید منعقد شده بین دولت عمان و شرکتی که در فروش نفت فعالیت می‌کند، تعیین شود.

طبق این قراردادها، دولت سهم مالیات بر درآمد شرکت را از مبالغی که از سهم دولت در تولید باقی مانده است، پرداخت می‌کند. در نتیجه، مالیات بر درآمد عملاً بر عهده شرکت نیست.

مالیات بر درآمد محلی

هیچ مالیات بر درآمد منطقه‌ای یا محلی در عمان وجود ندارد.

2- نرخ مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در عمان برای خرید املاک و برخی کالاها و خدمات اعمال می‌شود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در عمان ۵ درصد است که بر اساس قیمت خرید محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، این مالیات برای خرید املاک، محصولات خاص و خدمات به این میزان اعمال می‌شود. لیست زیر مواردی است که شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند:

  • خرید و فروش املاک و مستغلات
  • کالاهای وارداتی به کشور عمان
  •  خدماتی که در عمان ارائه می‌شوند

نرخ این مالیات برای تمام کالاها و خدمات برابر 5 درصد است. برخی موارد معاف از مالیات ممکن است شامل خدمات خاصی باشند که توسط دولت مشخص می‌شوند. نمونه هایی از موارد معاف شامل برخی خدمات مالی، خدمات حمل و نقل مسافر محلی، خدمات آموزشی، اجاره املاک مسکونی و غیره است.

3- مالیات خرید ملک در عمان

در عمان، کلیه کالاهای مشمول مالیات دارای نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی خواهند بود که در مورد املاک هم صدق می‌کند. مالیات خرید ملک در عمان به صورت زیر محاسبه می‌شود:

✓ مالیات بر ارزش افزوده (VAT): خریداران ملک در عمان باید ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قیمت خرید ملک پرداخت کنند.

✓ هزینه ثبت ملک: علاوه بر مالیات، هزینه ثبت ملک در وزارت مسکن حدود ۳ درصد از قیمت خرید ملک است که خریدار باید پرداخت کند.

✓ هزینه‌های دیگر: خریدار باید هزینه‌های دیگری مانند هزینه مشاور املاک (معمولاً ۵ درصد از قیمت فروش ملک)، هزینه‌های حقوقی، و مالیات انتقال مالکیت را نیز بپردازد.

اطلاعات بیشتر را در مقاله مالیات خرید ملک در عمان بخوانید.

4- مالیات غیر مستقیم

مالیات غیرمستقیم در عمان از سال 2019 به اجرا درآمده و بر روی کالاهای خاصی اعمال می‌شود. این مالیات‌ها دارای درصدهای مختلفی هستند. کالاهایی که مشمول مالیات می‌شوند شامل مشروبات الکلی، محصولات دخانیاتی، و گوشت خوک هستند که نرخ مالیات ۱۰۰ درصدی بر آن‌ها اعمال می‌شود یا کالاهایی مانند نوشابه‌های گازدار و شیرین مشمول 50 درصد مالیات غیرمستقیم می‌شوند. اما به طور کلی، نرخ مالیات غیرمستقیم به صورت متغیر بوده و بستگی به نوع کالاها و خدمات دارد.

چه کسانی از پرداخت مالیات معاف هستند

معافیت های مالیاتی در عمان

معافیت‌های مالیاتی به طور کلی با ارائه فرمان سلطنتی 09/2017 لغو شده است. تنها دسته‌ای که اکنون واجد شرایط معافیت است، فعالیت‌های صنعتی تولیدی است. استثاهایی که شامل معافیت می‌شوند به صورت زیر هستند:

  • صادرات کالاهای تولید داخل
  • بهره‌برداری از هتل‌ها و دهکده‌های گردشگری
  • ماهیگیری

💡یک نکته مهم

شرکت‌های فعال در بخش کشاورزی تا پنج سال از پرداخت مالیات بر درآمد و هزینه‌های گمرکی معاف هستند.

درآمدهای زیر هم در عمان از مالیات بر درآمد معاف هستند:

  • سود سهام دریافتی از یک شرکت عمانی.
  • سود ناشی از واگذاری اوراق بهادار فهرست شده در بازار اوراق بهادار مسقط.
  • شرکت‌های دریایی عمانی، خواه تماماً متعلق به عمانی‌ها باشد یا با مالکیت خارجی و عمانی و ثبت شده در عمان.

دقت کنید این معافیت‌ها می‌تواند بر اساس قوانین جدید مالیاتی تغییر کند، بنابراین به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود تا همیشه از آخرین قوانین مالیاتی آگاهی داشته باشند.

بقیه مالیات‌های عمان

  • مالیات بر ارث

عمان مالیات بر ارث ندارد.

  • حقوق گمرکی

نرخ استاندارد عوارض گمرکی در عمان 5 درصد است. واردات و صادرات برخی اقلام مانند مشروبات الکلی، تنباکو و غیره باید 100 درصد باشد.

  • مالیات توریستی

رستوران‌ها، هتل ها و کافه ها موظفند از اول ژانویه 2020 مبلغ 4 درصد مالیات پرداخت کنند.

سوالات متداول

نرخ مالیات بر درآمد برای تمام شرکت‌ها در عمان ۱۵٪ از درآمد خالص است.

شرکت‌های خارجی در عمان باید تقریباً ۱۵٪ از درآمد خالص خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در عمان عدم وجود مالیات بر درآمد شخصی است، که این امر برای سرمایه‌گذاران جذابیت خاصی دارد

با توجه به معرفی مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در عمان، بخش املاک و مستغلات معافیت‌های خاصی دارد، به ویژه در زمینه اجاره و فروش برخی املاک.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال