موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بیمه مسافرتی کانادا (پاسخ به تمامی سؤالات شما)

بیمه مسافرتی کانادا (پاسخ به تمامی سؤالات شما)

قصد سفر به کانادا را دارید؟ پس حتماً با ما موافق هستید که هیچکس برای تجربه حوادث ناگوار، عازم سفر نمی شود! ولی چه بخواهیم و چه نخواهیم، این حوادث نیز بخشی از سفر هستند. حالا هر چقدر مقصدتان دورتر و سفرتان مهم تر باشد، اهمیت پیش بینی این حوادث و برنامه ریزی برای مواجهه با آنها بیشتر می شود. اینجاست که موضوع خرید بیمه مسافرتی کانادا و ضرورت انجام این کار کاملاً به چشم می آید. نظر به اهمیت این موضوع، لیست بلندبالایی از همه سؤالات مربوط به بیمه سفر کانادا را تهیه کرده‌ایم و به تک تک آن‌ها پاسخ داده‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این سوال و جواب کاربردی با ما همراه باشید.

بیمه مسافرتی کانادا چیست؟

بیمه مسافرتی کانادا بیمه‌نامه‌ای اطمینان‌بخش است که خسارت‌های مالی ناشی از حوادث غیرمنتظره را در طول سفر به کانادا پوشش می‌دهد. این بیمه‌نامه با محافظت از بیمه‌گذار در برابر سناریوهای غافلگیرانه، سفر کانادا را به تجربه‌ای مطمئن‌تر تبدیل می‌کند. پس اگر قصد اخذ ویزای توریستی کانادا را دارید، حتما باید به فکر بیمه مسافرتی کانادا هم باشید.

انواع بیمه‌های مسافرتی کانادا

بیمه مسافرتی کانادا چه انواعی دارد؟

معیار کلیدی در دسته‌بندی انواع بیمه مسافرتی، سطح پوشش است. درواقع بیمه با توجه به حق بیمه پرداختی از سوی بیمه‌گذار، آیتم‌های خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • خدمات پزشکی: پوشش هزینه‌های درمانی ضروری و اورژانسی در طول سفر؛ توجه کنید که هزینه خدمات غیر اورژانسی، زیبایی و همین‌طور معاینات و آزمایش‌های روتین معمولاً تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار نمی‌گیرند. البته می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر، برخی آیتم‌های غیر اورژانسی را نیز در قرارداد بگنجانید.
  • لغو سفر: پرداخت هزینه‌ها و خسارات مربوط به لغو سفر بنا به دلایل شخصی موجه مانند ریجکت ویزا.
  • تأخیر سفر: پرداخت خسارات ناشی از تأخیر سفر به کانادا. مانند شرایطی که هواپیما به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی یا ملاحظات امنیتی، دیرتر به مقصد کانادا پرواز می‌کند.
  • وقفه در سفر: پرداخت هزینه‌های مربوط به حوادثی مانند فوت بستگان که مجبورتان می‌کنند در طول سفر به کشورتان برگردید.
  • مفقودی، سرقت و آسیب‌دیدگی وسایل: در این طرح اگر وسایل شخصی شما در طول سفر آسیبی ببینند، گم یا دزدیده شوند، بیمه پرداخت خسارت ناشی از چنین اتفاقاتی را متقبل می‌شود.

شما باید با توجه به ترجیح، نیاز و البته بودجه درباره نوع بیمه مسافرتی کانادا تصمیم‌گیری کنید.

آیا بیمه مسافرتی با بیمه درمانی سفر فرق دارد؟

بله؛ بیمه درمانی و بیمه مسافرتی کانادا دو پلن کاملاً متفاوت هستند. بیمه درمانی، صرفاً برای پوشش هزینه‌های پزشکی ارائه می‌شود؛ درحالی‌که بیمه مسافرتی، آیتم‌های متفاوتی دارد که می‌تواند هزینه‌های پزشکی را نیز شامل شود. ضمناً بیمه درمانی، بیشتر برای افرادی که قصد اقامت در کانادا را دارند، موضوعیت پیدا می‌کند.

برای خرید بیمه مسافرتی کانادا چه مدارکی لازم است؟

  •  اسکن گذرنامه (پاسپورت)
  •  اطلاعات سفر
  •  اطلاعات تماس

هزینه خرید بیمه مسافرتی کانادا چقدر است؟

هزینه بیمه مسافرتی کانادا تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  •  سن بیمه‌گذار (رابطه مستقیم)
  •  مدت‌زمان سفر (رابطه مستقیم)
  •  هزینه سفر (رابطه مستقیم)
  •  مقصد
  •  نوع طرح یا بیمه انتخابی که با توجه به آیتم‌های تحت پوشش، متغیر است.

به‌طور کلی می‌توان هزینه خرید بیمه سفر کانادا با سطح پوشش استاندارد را حدود 5 تا 6 درصد کل هزینه سفر برآورد کرد.

آیا خرید بیمه مسافرتی کانادا ضروری است؟

خرید بیمه سفر برای کانادا از نظر قانونی الزامی و اجباری نیست. نداشتن این بیمه، هیچ مشکلی برای ورود مسافران به کانادا ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، اگر از جنبه منطقی به موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم داشتن بیمه مسافرتی را یک ضرورت بدانیم. این بیمه مانند یک اهرم اطمینان‌بخش عمل می‌کند که آرامش ذهنی و واقعی را در طول سفر برایتان به ارمغان می‌آورد. بنابراین علی‌رغم اینکه یک آیتم اجباری نیست، خرید آن را قویاً به شما توصیه می‌کنیم.

بیمه مسافرتی کانادا را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید بیمه مسافرتی کانادا می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

  •  آژانس‌های مسافرتی
  •  شرکت‌های بیمه
  •  کارگزاران بیمه
  •  شرکت‌های کارت اعتباری
  •  بانک‌ها

در ایران، بیمه سامان یکی از شاخص‌ترین گزینه‌های ارائه‌دهنده بیمه مسافرتی کاناداست. غیر از سامان، بیمه‌های دیگری مانند آسیا، دانا، پاسارگاد، پارسیان، تعاون و غیره نیز چنین خدمتی را ارائه می‌دهند.

اخذ بیمه مسافرتی کانادا

بیمه مسافرتی کانادا را از ایران بگیریم یا کانادا؟

برای اینکه کل فرایند سفرتان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، بهتر است قبل از سفر به کانادا و در ایران، بیمه مسافرتی را تهیه کنید. بااین‌حال، خرید بیمه از بعضی شرکت‌ها در طول مسیر و همین‌طور بعد از رسیدن به کانادا نیز امکان‌پذیر است.

بهترین بیمه مسافرتی کانادا را چطور تشخیص دهم؟

برای انتخاب بهترین بیمه مسافرتی کانادا باید دو اقدام مهم انجام دهید:

  •  بررسی شرایط شخصی
  •  مقایسه گزینه‌های مختلف

اولین کاری که باید انجام دهید این است که شرایط شخصی خود و هم‌سفران احتمالی را بررسی کنید. باید یک نیازسنجی دقیق داشته باشید تا ببینید کدام سطح پوشش برای شما مناسب‌تر است؟ در حالت ایده‌آل، طرحی که کلیه‌ی خسارت‌های احتمالی سفر (هزینه‌های پزشکی، لغو و تأخیر سفر، قطع سفر، هزینه مفقودی و آسیب وسایل) را پوشش دهد، بهترین انتخاب است.

بااین‌حال، اگر محدودیت بودجه دارید باید اولویت‌بندی کنید. مثلاً اگر قرار است سفر پرماجرایی داشته باشید یا سفرتان ماهیت پرخطری دارد، باید توجه ویژه‌ای به پوشش هزینه‌های پزشکی داشته باشید. یا اگر فردی حواس‌پرت هستید، احتمالاً پوشش جبران خسارت وسایل برایتان اهمیت خاصی پیدا می‌کند!

از نظر زمانی، بهترین حالت این است که بیمه‌نامه، کل مدت‌زمان سفر (از شروع تا پایان) را تحت پوشش قرار دهد. خرید بیمه‌ای که مدت اعتبار آن کمتر از مدت سفرتان است، توصیه نمی‌شود.

دومین کار مهم، مقایسه کردن است. باید ببینید هر بیمه در مقایسه با بیمه‌های دیگر چه مزایا و معایبی دارد؟ برای این کار، به موارد زیر دقت کنید:

  •  سقف پوشش: حداکثر مبلغی که بیمه به ازای خرید یک طرح خاص به بیمه‌گذار می‌پردازد چقدر است؟ بیشترین سقف لزوماً بهترین انتخاب نیست؛ بلکه باید این سقف را با توجه به هزینه‌ای که بابت خرید آن طرح پرداخت می‌کنید، مورد ارزیابی قرار دهید.
  •  فرانشیز: هر چقدر کمتر، بهتر! حالت ایده‌آل این است که میزان فرانشیز صفر باشد.
  •  شرایط و نحوه دریافت خسارت: ممکن است لیست تعهدات یک بیمه خاص، رؤیایی به نظر برسد؛ ولی اگر بیمه در اجرای این تعهدات، جان بیمه‌گذار را به لب برساند، هیچ ارزشی ندارد. شرایط دریافت خسارت از بیمه باید کاملاً شفاف و مسیر آن باید ساده و سرراست باشد.
  •  تحقیق میدانی: زیاد مهم نیست شرکت‌های بیمه چه ادعایی می‌کنند؟ نظرات و بازخورد مشتریان قبلی، معتبرترین مبنا برای ارزیابی عملکرد این شرکت‌هاست. بنابراین، نظر دیگران را جویا شوید. شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین، بهترین منبع برای مقایسه بیمه‌هاست که سرنخ‌های ارزشمندی به شما می‌دهند.

موارد تحت پوشش بیمه مسافرتی کانادا چه هستند؟

  •  جبران هزینه خدمات پزشکی؛
  •  جبران خسارات ناشی از لغو، تأخیر یا قطع سفر؛
  •  جبران خسارات ناشی از فقدان، سرقت یا آسیب‌دیدگی اموال و وسایل؛

بیمه مسافرتی کانادا چه مواردی را پوشش نمی‌دهد؟

  •  هزینه‌های ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی؛
  •  هزینه خدمات پزشکی مرتبط با بیماری‌هایی که فرد از قبل به آن‌ها مبتلا بوده؛
  •  هزینه خدمات پزشکی مرتبط با فعالیت‌های ورزشی شدیداً پرخطر؛
  •  کنسل کردن سفر بنا به دلایل شخصی غیرموجه؛
  •  خسارات ناشی از سوء رفتار بیمه‌گذار مانند استفاده از مواد مخدر، الکل، روان‌گردان و غیره؛
  •  هزینه‌های مرتبط با زایمان حین سفر؛
  •  خسارات ناشی از بلایای طبیعی یا پاندمی‌ها؛
  •  هزینه خدمات پزشکی غیر اورژانسی مانند سرماخوردگی؛

واضح است که عدم پوشش برخی موارد فوق مثل هزینه‌های ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی، جای بحث ندارد. ولی بعضی بیمه‌ها ممکن است در ازای دریافت حق بیمه بیشتر، خدمات دیگری مانند جبران هزینه‌های پزشکی غیر اورژانسی، هزینه زایمان و… را نیز ارائه دهند. البته درنهایت، پوشش یا عدم پوشش برخی موارد، در وهله اول به سیاست‌های شرکت‌های بیمه وابسته است.

هزینه حوادث رخ داده را چطور از بیمه مسافرتی کانادا بگیرم؟

همان‌طور که گفتیم، حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است در طول سفر واقعاً اتفاق ناگواری برایتان رخ دهد. مثلاً اگر خدای‌نکرده مجبور به استفاده از خدمات پزشکی شدید، باید گزارش دقیق پزشک یا بیمارستان و همین‌طور فاکتور مخارجی را که متقبل شده‌اید، دریافت کنید. البته بعد از بازگشت به کشور نیز می‌توانید این کار را انجام دهید؛ ولی به‌هرحال انجام این کار از هزاران کیلومتر دورتر می‌تواند طولانی و خسته‌کننده باشد. درنهایت اسناد و مدارک دریافتی را همراه با فُرم درخواست خسارت به شرکت بیمه تحویل دهید.

یادتان باشد همیشه یک کپی از مدارکی را که ارائه می‌دهید، نزد خودتان نگه دارید. ضمناً مدت‌زمان مجاز برای ارائه درخواست جبران خسارت از تاریخ وقوع حادثه محدود است. اینکه چند روز برای ارائه درخواست فرصت دارید، به سیاست‌های شرکت بیمه بستگی دارد.

بیمه مسافرتی کانادا از چه زمانی قابل استفاده است؟

به‌محض ثبت مُهر خروج در گذرنامه، بیمه مسافرتی کانادا برایتان فعال می‌شود و مفاد آن لازم‌الاجراست.

اگر ویزایم ریجکت شد، بیمه مسافرتی‌ام چه می‌شود؟

با ارائه درخواست ریفاند به همراه اسناد معتبر مثل نامه ریجکت، می‌توانید پولتان را پس بگیرید. البته بسته به سیاست بیمه‌گر، ممکن است گنجاندن این مورد در لیست تعهدات آن، مستلزم پرداخت هزینه بیشتر باشد.

آیا بیمه مسافرتی کانادا در طول سفر هم قابل استفاده است؟

بله؛ همانطور که گفته شد به محض درج مهر خروج روی پاسپورت، امکان استفاده از بیمه مسافرتی وجود دارد.

آیا با بیمه مسافرتی کانادا می‌توانم امور درمان بیماری‌های سابقم را انجام دهم؟

بیماری‌هایی مثل مشکلات قلبی و دیابت که از قبل وجود داشته‌اند، ازجمله استثنائاتی هستند که در طرح‌های استاندارد، تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. بااین‌حال، ممکن است با پرداخت هزینه بیشتر، بتوانید این موارد را نیز در قرارداد بیمه بگنجانید. افشای این موارد حین خرید بیمه مسافرتی کانادا، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین همه ملاحظات مهم مرتبط با سلامتی‌تان را صادقانه به بیمه‌گر خود اعلام کنید.

داشتن بیمه مسافرتی کانادا چه مزایایی برای من دارد؟

  •  عدم ضرر و زیان مالی در صورت لغو، تأخیر یا قطع سفر؛
  •  جبران خسارت وسایل و اموال مفقوده، مسروقه یا آسیب‌دیده در طول سفر؛
  •  افزایش ضریب اطمینان سفر به‌واسطه امکان استفاده از خدمات پزشکی در شرایط اضطراری؛

به‌طور خلاصه، حتی اگر هیچ‌یک از موارد فوق برایتان اتفاق نیفتد، خیالتان تا حد زیادی از بابت یک سفر لذت‌بخش و ایمن راحت است. این آرامش خاطر به‌تنهایی آن‌قدر ارزشمند است که خرید بیمه مسافرتی را اقدامی منطقی و توجیه‌پذیر می‌کند.

سقف تعهدات بیمه مسافرتی کانادا چقدر است؟

این سقف به سطح پوشش بیمه بستگی دارد؛ ضمن اینکه شرکت‌های مختلف ممکن است برای سطوح پوشش یکسان، سقف پرداختی متفاوتی داشته باشند. بنابراین قبل از خرید بیمه، به سقف پرداختی توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌عنوان یک توصیه بهتر است سقف تعهدات را کمی بالاتر از ارزیابی خودتان انتخاب کنید. همیشه سناریوهایی برای غافلگیری شما وجود دارند؛ پس خوب است گاهی کمی هم بدبین باشید!

نمونه بیمه مسافرتی

تصویر زیر عکس یک بیمه مسافرتی کانادا را با جزئیات آن نشان می‌دهد که به آشنایی بیشتر با این بیمه کمک می‌کند.

نمونه بیمه مسافرتی کانادا از بیمه دانا

سخن پایانی

درنهایت، سفر خوشی را برایتان آرزومندیم! ولی ازآنجایی‌که حادثه خبر نمی‌کند، بهتر است همیشه برای مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره در سفرهای مهمی مثل سفر کانادا آماده باشید. خرید بیمه مسافرتی کانادا، ضمن ایجاد آمادگی ذهنی و روانی، ضریب اطمینان سفر را بالا برده و جبران خسارت‌های احتمالی در طول سفر را تضمین می‌کند. به علت طرح سؤالات زیاد و مختلف درباره بیمه سفر کانادا، تصمیم گرفتیم در قالب یک مطلب پرسش و پاسخ، حتی‌الامکان به تمام سؤالات و ابهامات احتمالی شما خوبان پاسخ دهیم. بااین‌حال اگر هنوز سؤالی مانده که پاسخ آن را نگرفته‌اید، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها