موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تمدید پاسپورت کانادا (از مراحل تا دریافت پاسپورت جدید)

تمدید پاسپورت کانادا

اعتبار پاسپورت کانادایی شما رو به اتمام است و نگران وضعیت خود هستید؟ در این شرایط خوب است بدانید که تمدید پاسپورت کانادا از دریافت یک پاسپورت جدید بسیار آسان‌تر خواهد بود. همچنین طبق اطلاعات ارائه شده در وبسایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC)، در صورتی که پاسپورت شما گم شود، مشکلی برای آن پیش بیاید یا به سرقت برود، می‌توانید برای تمدید آن اقدام کنید.

از طرف دیگر، امکان تمدید گذرنامه کانادا به‌صورت آنلاین از سال گذشته فراهم شد. برای تعویض پاسپورت کانادا، کافی است وارد بخش تمدید گذرنامه در وب‌سایت اداره مهاجرت این کشور شوید و مراحل مربوطه را طی کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد افراد واجد شرایط، مدت‌زمان تمدید، مراحل و هزینه‌های آن صحبت کنیم. قبل از آن می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت، هر سوالی که در مورد مراحل تعویض دارید از مشاوران ما بپرسید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

چه افرادی باید پاسپورت‌شان را تمدید کنند؟

کسانی که پاسپورت‌شان دزدیده شده، گم شده یا تاریخ انقضای آن تمام شده یا در حال تمام شدن است، باید برای تعویض اقدام کنند. امکان تعویض پاسپورت کانادا فقط برای افراد بزرگسال امکان‌پذیر است. در نتیجه اگر سن شما کمتر از ۱۶ سال است، امکان تمدید پاسپورت کانادایی را ندارید و باید باید از طریق والدین خود اقدام کرده و پاسپورت کودک دریافت کنید. افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند به‌راحتی برای تمدید پاسپورت خود اقدام کنند.

چه موقع باید پاسپورت کانادایی را تعویض کرد؟

تصویر پاسپورت کانادایی همراه با تاریخ صدور و انقضا

قبل از انقضای تاریخ اعتبار پاسپورت، باید آن را تمدید کنید. دلیل این موضوع مشخص است؛ شما در هر شرایطی به پاسپورت خود نیاز دارید. اگر بخواهید به سفر بروید، در صورتی که مدت اعتبار پاسپورت شما برای سفر کافی نباشد، اجازه سفر نخواهید داشت. از طرف دیگر زمانی که به‌عنوان یک مهاجر در کانادا زندگی می‌کنید، پاسپورت کانادا، شناسنامه شما در این کشور است و باید اعتبار داشته باشد. پس برای حفظ وضعیت خود در این کشور، باید قبل از رسیدن به تاریخ انقضا، آن را تمدید کنید چون ممکن است نتوانید به اقامت خود در کانادا ادامه دهید.

این نکته را در نظر بگیرید که بررسی درخواست شما برای تمدید پاسپورت زمان‌بر است، پس باید قبل از اینکه تاریخ اعتبار پاسپورت شما به پایان برسد، برای تمدید آن درخواست دهید. اگر درخواست خود را از طریق پست ارسال کنید، باید پاسپورت خود را نیز به‌همراه مدارک دیگر بفرستید. در نتیجه، زمانی که درخواست تمدید در حال بررسی است، وضعیت شما در کانادا دچار مشکل نمی‌شود.

اگر بیش از یک سال از انقضای تاریخ پاسپورت شما باقی مانده باشد و درخواست تمدید ارسال کنید، اداره مهاجرت و شهروندی کانادا دلیل ارسال درخواست زودهنگام شما را جویا می‌شود و باید دلایل خود را توضیح دهید.

مراحل تمدید پاسپورت کانادایی

برای تمدید کردن پاسپورت کانادایی خود، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: ابتدا فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید

فرمی که باید دریافت کنید، فرم PPTC 482 نام دارد که از طریق این لینک می‌توانید این فرم را دانلود کنید. دستورالعمل‌های انتهای فرم را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که آن را به‌درستی تکمیل کرده‌اید و سپس هر صفحه را امضا کنید.

مرحله دوم: مدارک و اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهید

مدارک و اطلاعاتی که باید هنگام ارسال درخواست ارائه دهید، شامل موارد زیر هستند:

  • تاریخ صدور پاسپورت
  • تاریخ انقضای پاسپورت
  • شماره پاسپورت
  • آخرین پاسپورت شما در صورت داشتن اعتبار
  • دو عدد عکس که پشت یکی از آن‌ها باید نام و نام خانوادگی، آدرس و تاریخ ثبت عکس‌ها را بنویسید.

همه مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه شوند و در صورتی که مدارک ترجمه شده‌اند، باید ترجمه رسمی مهر شده ارائه دهید.

مرحله سوم: دو ضامن معتبر معرفی می‌کنید

اگر می‌خواهید از داخل کانادا تمدید را انجام دهید، باید دو ضامن معتبر معرفی کنید. شرایط ضامن‌ها به شرح زیر هستند:

  • شما باید با ضامن‌های خود حداقل برای ۲ سال یا بیشتر آشنایی داشته باشید.
  • ضامن‌ها نمی‌توانند عضو خانواده شما باشند.
  • هر ضامن باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • باید مطمئن شوید که ضامن‌های شما در دسترس هستند و پاسخگوی اداره مهاجرت خواهند بود.

مرحله چهارم: پرداخت هزینه‌های تمدید

برای بررسی درخواست خود، باید هزینه‌های لازم را پرداخت کنید. اگر پاسپورت شما گم شده یا دزدیده شده است، باید هزینه بیشتری بپردازید. همچنین هزینه‌های بررسی درخواست‌ها ثابت نیست و ممکن است تغییر کند. هزینه‌های تمدید پاسپورت با توجه به نوع پاسپورت و اعتبار آن بین ۱۰۰ تا 400 دلار کانادا است.

مرحله پنجم: درخواست خود را ارسال کنید

پس از پرداخت هزینه‌ها، فرم‌های درخواست به‌همراه مدارک و رسید پرداخت خود را ارسال کنید تا وارد مرحله بررسی شود که ممکن است کمی طول بکشد، پس صبور باشید. اگر درخواست خود را به‌صورت آنلاین ارسال کنید، احتمالا زودتر بررسی شود.

مرحله ششم: دریافت پاسپورت

پس از اینکه درخواست شما با موفقیت توسط اداره مهاجرت بررسی شد، می‌توانید پاسپورت خود را دریافت کنید. اگر آدرس پستی شما در طول مدت زمان بررسی درخواست تغییر کرد، باید با سفارت یا کنسولگری کانادا تماس بگیرید و آدرس جدید خود را اعلام کنید. طبق اعلام اداره مهاجرت کانادا، بررسی درخواست برای تمدید پاسپورت از خارج کانادا، ۲۰ روز کاری و از داخل کانادا 10 روز کاری طول می‌کشد. با این حال تجربه برخی افراد نشان می‌دهد که برخی درخواست‌ها در ۴ الی ۵ روز پاسخ داده می‌شوند.

هزینه تعویض پاسپورت کانادا

هزینه‌های تمدید پاسپورت از خارج از کانادا به شرح زیر است:

نوع پاسپورتهزینه تمدید (دلار کانادا)
پاسپورت‌های با اعتبار ۵ ساله (برای بزرگسالان بالای ۱۶ سال)۱۹۰
پاسپورت‌های با اعتبار ۱۰ ساله (برای بزرگسالان بالای ۱۶ سال)۲۶۰
پاسپورت‌ کودک (برای افراد زیر ۱۶ سال)۱۰۰

اما اگر می‌خواهید از داخل کانادا برای تمدید اقدام کنید؛ هزینه پاسپورت‌های با اعتبار ۵ ساله، 120 دلار کانادا و هزینه پاسپورت‌های با اعتبار 10 ساله، 160 دلار کانادا است.

💡یک نکته مهم

اگر شهروندی و اقامت دائم کانادا را دارید و در ایران هستید، می‌توانید به‌صورت رایگان برای پاسپورت کانادایی درخواست دهید.

توجه داشته باشید که بررسی درخواست‌ تمدید در اکثر مواقع، حدود ۲۰ یا 10 روز کاری طول می‌کشد. اگر به دلیل شرایط خاص باید گذرنامه خود را فورا تمدید کنید، باید درخواست فوری بفرستید که هزینه بیشتری دارد. هزینه‌ها برای دریافت پاسپورت در کمتر از ۲۰ یا 10 روز به شرح زیر است:

نوع درخواستهزینه (دلار کانادا)
پاسپورت موقت۱۱۰
پاسپورت‌های با اعتبار ۱۰ ساله (برای بزرگسالان بالای ۱۶ سال) + پاسپورت موقت۳۷۰
پاسپورت‌های با اعتبار ۵ ساله (برای بزرگسالان بالای ۱۶ سال) + پاسپورت موقت۳۰۰
پاسپورت کودک + پاسپورت موقت۲۱۰
سند سفر اضطراری برای بزرگسالان (برای افراد بالای ۱۶ سال)۷۵
سند سفر اضطراری برای کودکان (برای افراد زیر ۱۶ سال)۳۰

تجربه افراد در تمدید پاسپورت کانادا از خارج از خاک کانادا

نظر یکی از کاربران Quora را در مورد تعویض پاسپورت بررسی می‌کنیم:

تجربه کاربر Quora در تمدید پاسپورت کانادای خود از کالیفرنیا

اگر بیش از ۲۰ روز کاری برای دریافت پاسپورت وقت دارید، باید از طریق اداره پاسپورت کانادا که از این لینک می‌توانید آدرس این ادارات را پیدا کنید، اقدام کنید و درخواست خود را از طریق پست ارسال کنید. توجه داشته باشید که کل فرآیند تمدید به بیش از ۲۰ روز کاری نیاز دارد. وب‌سایت اداره گذرنامه کانادا هر روز با وضعیت درخواست شما به‌روز می‌شود و پس از ارسال، یک شماره رهگیری برای بسته شما ارسال می‌شود. من بخاطر اینکه به پاسپورت نیاز داشتم به کنسولگری کانادا مراجعه کردم و آنها توانستند یک پاسپورت موقت را ظرف ۱ روز به من تحویل دهند.

بدون هیچ نگرانی، برای تعویض پاسپورت کانادا خود اقدام کنید!

پاسپورت کانادا، چه به‌عنوان سند سفر و چه به‌عنوان شناسنامه شما در کشور کانادا، مدرکی است که تاریخ انقضا دارد و باید آن را تمدید کنید. تمدید گذرنامه کانادا مراحل ساده‌ای دارد و شما می‌توانید درخواست خود را برای تمدید پاسپورت کانادایی هم به‌صورت آنلاین و هم از طریق پست ارسال کنید. برای تمدید گذرنامه کانادایی، کافی است فرم‌های مربوطه را با مدارک لازم و رسید پرداخت هزینه‌ها برای اداره مهاجرت کانادا بفرستید و منتظر بررسی درخواست خود باشید. پس از حدود ۲۰ روز کاری اگر از خارج از کانادا درخواست داده باشید و 10 روز کاری اگر از داخل کانادا درخواست داده باشید، در صورتی که همه مراحل تعویض پاسپورت را به درستی انجام داده باشید، پاسپورت خود را دریافت خوهید کرد.

سوالات متداول

بله، اگر فردی از بستگان درجه ۱ شما باشد، با یک وکالتنامه معتبر می‌توان درخواست تمدید گذرنامه کانادا را از طرف شما ارسال کند. با این حال اگر درخواست شما فوری باشد، باید خودتان شخصا اقدام کنید.

اگر سن شما بالای ۱۶ سال است و می‌خواهید اطلاعات شخصی خود مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد و جنسیت خود را در پاسپورت تغییر دهید، نمی‌توانید برای تمدید پاسپورت کانادایی خود درخواست دهید و باید پاسپورت جدید دریافت کنید.

اگر والدین یک فرد زیر ۱۶ سال فوت کرده باشند، باید گواهی فوت والدین و شناسنانه کودک که در آن نام والدین ثبت شده است با مدارک دیگر برای تعویض پاسپورت کانادا برای اداره مهاجرت کانادا ارسال شود.

مدارک جداگانه پست می‌شوند و ممکن است ارسال آن‌ها تا ۶ هفته طول بکشد. اگر پس از ۶ هفته مدارک خود را دریافت نکردید، با اداره مهاجرت و شهروندی کانادا تماس بگیرید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال