موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دعوت‌نامه ITA کانادا چیست؟

دعوت‌نامه ITA کانادا چیست؟

دعوت‌نامه ITA کانادا سندی است که اداره مهاجرت این کشور به متقاضیانی که در سیستم اکسپرس انتری کانادا پذیرفته شده‌اند اعطا می‌کند. بدین معنا که رویای مهاجرت شما به کانادا، به حقیقت پیوسته و می‌توانید درخواست خود را برای اخذ اقامت این کشور ثبت کنید!

شروع سفر مهاجرت به کانادا آن هم از طریق سیستم اکسپرس انتری یک فرایند هیجان‌انگیز و البته کمی پیچیده است. شاید خیلی از متقاضیان از پیچیدگی‌های ساخت پروفایل اکسپرس انتری، تهیه، ترجمه و آپلود مدارک استرس بگیرند. اما اگر یک راهنمای حرفه‌ای در کنار خود داشته باشید، تمامی این مراحل ساده خواهد شد.

در ادامه پارسی کانادا تمامی آنچه باید درباره دعوت‌نامه ITA کانادا بدانید را گفته است. اگر هم فکر می‌کنید به مشاوره حرفه‌ای نیاز دارید کافی است فرم مشاوره زیر یا فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

منظور از دعوت‌نامه ITA کانادا چیست؟

در سیستم مهاجرتی کشور کانادا دعوت‌نامه ثبت درخواست که تحت عنوان ITA (Invitation to Apply) شناخته می‌شود، یک دعوت‌نامه رسمی برای ثبت درخواست اقامت دائم کانادا است.

افراد خاصی که دارای پروفایل اکسپرس انتری کانادا باشند و شرایط لازم برای موفقیت در این برنامه مهاجرتی را داشته باشند، این دعوت‌نامه را دریافت خواهند کرد.

دریافت دعوت‌نامه ITA به این معناست که درخواست مهاجرتی شما بررسی و توسط اداره مهاجرت کانادا پذیرفته شده است. یعنی دولت کانادا شما را به عنوان یک مهاجر جدید پذیرفته. پس از صدور دعوت‌نامه معمولا ظرف مدت 6 ماه می‌توانید اقامت دائم کانادا را به دست آورید.

شرایط اخذ دعوت‌نامه ITA کانادا چیست؟

برای به دست آوردن دعوت‌نامه ITA باید شرایط زیر را داشته باشید:

✓ داشتن یک پروفایل اکسپرس انتری که بتواند امتیاز بالایی کسب کند – برای این کار باید در سایت اداره مهاجرت کانادا، پروفایل خود را ایجاد کنید. ما نیز راهنمایی کامل آن را در صفحه اکسپرس انتری کانادا، ذکر کرده‌ایم.

✓ داشتن یک جاب‌آفر کانادا یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی. برای پیدا کردن یک جاب‌آفر معتبر نیز، بهتر است راهنمای ما درباره جاب‌آفر کانادا را بخوانید.

✓ داشتن دعوت‌نامه استانی. برای اخذ دعوت‌نامه استانی نیز باید در برنامه‌های استانی کانادا شرکت کنید. توضیحات این روش نیز مفصل هستند و بهتر است صفحه اختصاصی آن را بخوانید.

چطور از طریق اکسپرس انتری دعوت‌نامه ITA کانادا بگیریم؟

اولین گام برای دریافت دعوت‌نامه ITA ایجاد یک پروفایل اکسپرس انتری در سایت اداره مهاجرت کانادا است؛

بعد از آن شما وارد استخر اکسپرس انتری یا سالن انتظار خواهید شد؛

در این سالن تمامی متقاضیان بر اساس فاکتور هایی مانند سن، مدرک تحصیلی، سابقه کار، داشتن جاب‌آفر یا دعوت‌نامه استانی و… امتیازبندی می‌شوند؛

وظیفه این بخش بر عهده سیستم جامع رتبه‌بندی کانادا موسوم به CRS است؛

متقاضیانی که امتیاز بیشتری دریافت کرده باشند نامه ITA کانادا را دریافت خواهند کرد؛

سپس متقاضی باید برای اقامت دائم و PR کانادا ثبت درخواست کند؛

نکته: آخرین قرعه کشی اکسپرس انتری کانادا 19 سپتامبر 2024 بوده که 4000 دعوت‌نامه ITA برای لاین تجربه کار کانادایی صادر شده. حداقل امتیازی که متقاضی پذیرفته شده در این دوره اخذ کرده 509 بوده است.

اقدامات و مراحل پس از دریافت دعوت‌نامه ITA

پس از دریافت دعوت‌نامه ITA کانادا، 60 روز زمان دارید تا درخواست الکترونیکی خود را برای اقامت دائم کانادا ثبت کنید. این درخواست را باید در سایت اداره مهاجرت کانادا ثبت کنید و همراه با آن تمامی مدارک خواسته شده را نیز آپلود کنید.

وقتی متقاضیان با موفقیت اقامت دائم کانادا را به دست آوردند، نامه CORP موسوم به تائید اقامت دائم (Confirmation of Permanent Residence) را نیز دریافت می‌کنند. ناگفته نماند روال صدور این نامه اداری است و بروکراسی خاص خود را دارد؛ اما زمانی که مدارک کامل و به موقع ارسال شود، فرایند کمتر طول خواهد کشید. البته این زمان انتظار، ارزش اخذ اقامت دائم کانادا را دارد!

دریافت دعوت‌نامه ITA کانادا چقدر طول می‌کشد؟

اداره مهاجرت کانادا مرتبا قرعه کشی‌های اکسپرس انتری را انجام می‌دهد. پس اگر رتبه بالایی در این سیستم دارید، می‌توانید ظرف مدت چند روز تا چند هفته دعوت‌نامه ITA خود را بگیرید.

اما اگر تا یک سال دعوت‌نامه برای شما صادر نشد، باید از ابتدا یک پروفایل اکسپرس انتری ایجاد کنید و این بار امتیاز CRS خود را بهبود بخشید. جزئیات بیشتر را در صفحه CRS چیست بخوانید.

پس متقاضیان می‌توانند شانس دریافت دعوت‌نامه ITA خود را با بهبود امتیازشان در سیستم اکسپرس انتری افزایش دهند. در ادامه روش‌هایی که می‌توانید از طریق آن امتیاز خود را افزایش دهید مشاهده می‌کنید:

✓ پذیرفته شدن در برنامه های استانی کانادا

✓ داشتن یک جاب‌آفر معتبر از کارفرمای کانادایی

✓ بهبود سطح تحصیلات و نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی

✓ کسب سابقه کار مرتبط با نامه پیشنهاد شغلی

نکات مهم برای تسریع روند اخذ اقامت کانادا

برای آن دسته از متقاضیانی که دعوت‌نامه ITA را دریافت کرده‌اند چند توصیه داریم تا فرایند مهاجرت‌شان به کانادا سریع‌تر انجام شود:

✓ متقاضیان باید فقط در برنامه مهاجرتی که پذیرفته شده‌اند شرکت کنند؛

✓ متقاضیان باید ظرف مدت 60 روز درخواست اخذ اقامت خود را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنند؛

✓ متقاضیان باید تمامی مدارک لازم خواسته شده را از قبل آماده و در پروفایل خود آپلود کنند؛

کلام آخر – دعوت‌نامه ITA مرحله آخر مهاجرت به کانادا

همانطور که در این مطلب خواندید، در صورتی که اداره مهاجرت کانادا پرونده مهاجرتی را بپذیرد، برای شما دعوت‌نامه ITA صادر می‌کند؛ بدین معنا که شما مجاز به ثبت درخواست اقامت دائم کانادا هستید. چه از این بهتر!

شانس افرادی که امتیاز بیشتری در سیستم اکسپرس انتری کسب می‌کنند و یا دعوت‌نامه استانی یا جاب‌آفر دارند، برای دریافت این نامه، بیشتر است. اما اگر این شرایط را ندارید، هنوز روش‌های مهاجرتی مختلفی وجود دارند که شاید مناسب شما باشند. روش‌های مانند خرید بیزینس، استارتاپ کانادا، ویزای تحصیلی و… پس توصیه می‌کنیم با پر کردن فرم مشاوره زیر، شانس خود را برای سایر روش‌ها نیز بسنجید.

پاسخ به سوالات متداول

✓ عدم تکمیل مدارک مورد نیاز

✓ ارائه اطلاعات نادرست، متناقض و حتی دروغین در پروفایل اکسپرس انتری

✓ ثبت مدارک تاریخ گذشته مانند مدرک زبان نامعتبر

✓ نداشتن تمکن مالی لازم

✓ بودن در لیست افراد غیر قابل پذیرش کانادا

✓ داشتن مشکلات پزشکی و عدم دریافت تست مدیکال

دعوت‌نامه ITA کانادا تنها 60 روز اعتبار دارد. به این معنا که بعد از این مدت زمان، دیگر نمی‌توانید درخواست اقامت دائم خود را ثبت کنید. در صورت انقضای این تاریخ، متاسفانه شما به استخر اکسپرس انتری یا سالن انتظار برگردانده خواهید شد و باید مجددا منتظر قرعه کشی بعدی باشید.

از زمان ثبت اطلاعات در پروفایل اکسپرس انتری به مدت چند هفته ممکن است، دعوتنامه دریافت کنید. اما این بستگی به امتیاز شما دارد. هرچه امتیازتان بیشتر باشد، زودتر دعوتنامه ITA دریافت خواهید کرد. اما اگر پس از گذشت یک سال دعوتنامه دریافت نکردید، باید یک پروفایل جدید اکسپرس انتری بسازید و به فکر افزایش امتیاز خود باشید.

بعد از دریافت دعوت‌نامه ITA باید یک سری مدارک پشتیبان آپلود کنید مانند: پاسپورت معتبر، شناسنامه، نتایج آزمون زبان، سابقه کار، گواهی سوء پیشینه، تست مدیکال، تصویر بیومتریک

بسته به برنامه مهاجرتی انتخابی شاید به مدارک زیر نیز نیاز داشته باشید:
گواهی ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA)، ریز نمرات، مدارک تحصیلی، جاب‌آفر، دعوت‌نامه استانی، مدارک تمکن مالی، مدارک ازدواج یا طلاق یا گواهی فوت همسر، مدارک شناسایی فرزندان.

آمار اداره مهاجرت کانادا نشان می‌دهد، بیشتری تعداد دعوت‌نامه ITA کانادا برای روش مهاجرتی تجربه کاری کانادا صادر می‌شود. برنامه‌های مهاجرتی ویژه فرانسوی زبانان و برنامه‌های استانی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اداره مهاجرت کانادا تمام تلاش خود را می‌کند تا هرچه زودتر به درخواست‌های اقامت دائم پاسخ دهد. اما حقیقت این است که پاسخ دقیق به پیش بینی مدت زمان اخذ اقامت دائم کانادا سخت است، چرا که فاکتورهای تاثیرگذار زیادی در این میان وجود دارند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال