موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای کامل شرایط و روش‌های دریافت پی آر (PR) کانادا

راهنمای کامل شرایط و روش‌های دریافت پی آر (PR) کانادا

پی آر کانادا چیست و چه امکاناتی را برای مهاجران فراهم می‌کند؟ کارت اقامت دائم یا پی آر کانادا مدرکی رسمی است که نشان می‌دهد شما مقیم دائمی این کشور هستید. این مدرک امکان ورود و خروج‌های متعدد به کانادا را برای شما فراهم کرده و تا 5 سال معتبر است. همچنین می‌توانید پس از 3 سال اقامت با این ویزا، شهروندی کانادا را دریافت کنید. در این مطلب قصد داریم درباره اقامت دائم کانادا، امکانات، مزایا و همچنین شرایط و قوانین مربوط به آن صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

PR کانادا چیست؟

پی آر مخفف عبارت permanent resident و به معنی اقامت دائم است. افرادی که از روش‌های مختلف به کانادا مهاجرت می‌کنند و دارای ویزای موقت این کشور هستند، می‌توانند پس از مدتی برای اقامت دائم و دریافت کارت پی آر کانادا اقدام کنند. این افراد باید کارت PR معتبر و یا سند مسافری اقامت دائم (permanent resident travel document (PRTD)) خود را در هنگام ورود به کانادا به‌همراه داشته باشند. در واقع اگر کارت PR یا PRTD نداشته باشید، ممکن است نتوانید وارد این کشور شوید.

نمونه تصویر از کارت پی آر کانادا

نمونه تصویر کارت اقامت کانادا

تصویر نمونه کارت پی آر کانادا

کارت PR کانادا چه مزایا و امتیازاتی دارد؟

هر چیزی که محبوب و پرطرفدار باشد، طبیعتاً مزیت‌های زیادی داشته که افراد زیادی جذب آن شده‌اند. کارت اقامت شهروندی هم از همین قاعده تبعیت می‌کند. بیایید برخی از مهم‌ترین مزیت‌های دریافت PR کانادا را با هم مرور کنیم:

مزیت اول: هر نوع خدمات درمانی که یک شهروند داشته باشد!

کارت اقامت دائم کانادا، کارت ارزشمندی است؛ به جز برخی از محدودیت‌های جزئی که شهروندان این کشور دارند و مقیم‌ها ندارند، سایر مزیت‌ها، مانند شهروندی است. یکی از این مزایا، خدمات درمانی گسترده و متنوعی است که دولت کانادا برای افراد مقیم این کشور فراهم کرده است.

مزیت دوم: امکان اقدام برای شهروندی!

اگر شهروندی کانادا بگیرید، دقیقاً مانند یک کانادایی اصیل، از تمامی حقوق شهروندی از جمله حق رای در انتخابات گوناگون بهره‌مند خواهید شد. در عرض 3 تا 5 سال، می‌توانید اقامت دامتان را به سیتیزن‌شیپ تبدیل کنید. پس پیش به سوی گرفتن کارت اقامت دائم و سپس دریافت شهروندی کشور زیبای کانادا…!

مزیت سوم: اجازه زندگی، کار و تحصیل در ها که شما بخواهید!

پس از دریافت پی ار کانادا، شما مجاز هستید که در هر نقطه از کانادا که بخواهید، به کار، زندگی و تحصیل بپردازید؛ بدیهی است برای تحصیل، باید شرایط لازم دانشجو شدن را هم داشته باشید.

مزیت چهارم: از حقوق اساسی و متنوع برخوردارید

درست است که با گرفتن PR کانادا هنوز هم شهروند این کشور نیستید، اما از تمام حقوق و حمایت‌های قانونی‌ای که در قانون اساسی و منشور حق و آزادی کانادا امده است، برخوردار هستید و هیچ نگرانی‌ای از این بابت نخواهید داشت.

مزیت پنجم: وام بگیرید و تسهیلات دریافت کنید

شما مقیم کانادا هستید، پس به راحتی می‌توانید برای اذ انواع وام از جمله وام دانشجویی و مسکن و خودرو، اقدام کنید.

مزیت ششم: بدون ویزا، به بسیاری از کشورها سفر کنید!

شما اجازه دارید تا به کشورهای زیادی در اروپا و همچنین کشور آمریکا، بدون ویزا سفر کنید. این از مهم‌ترین مزیت‌های پی‌آر کاناداست که بسیاری از مدیران و صاحبین کسب‌وکار را به دلیل سفرهای زیاد کاری، مشتاق دریافت آن کرده است.

مزیت هفتم: امکان حمیات از خانواده برای مهاجرت به کانادا

شما می‌توانید به عنوان اسپانسر، در برنامه‌های مهاجرتی‌ای که فرد یا افرادی از خانواده‌تان به اسپانسرشیپ نیاز دارند، آن‌ها را حمیات کرده و مقدمات مهاجرتشان به کانادا را فراهم کنید.

مزیت هشتم: اگر کافی نبود، باز هم اضافه کنیم!

اگر این همه مزیت‌های ریز و درشت هنوز رضایتتان را جلب نکرده، می‌توانیم به موارد دیگری از جمله تحصیل رایگان با برخی شرایط در برخی از دانشگاه‌ها و اجازه افتتاح حساب و دسترسی به بازارهای مالی و اقتصادی بین‌المللی اشاره کنیم.

چه کسانی واجد شرایط گرفتن پی آر کانادا هستند؟

به طور کلی هرکسی که به صورت قانونی اجازه حضور در کانادا و شرایط اقامت دائم را داشته باشد، می‌تواند برای گرفتن پی آر کانادا اقدام کند. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم این افراد:

  • دانشجویانی که اقامت موقت کانادا را دارند، ابتدا می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند و سپس کارت اقامت دائم یا همان پی آر را دریافت کنند؛
  • پناهندگانی که درخواست پناهندگی‌شان مورد قبول قرار گرفته است؛
  • کودکانی که از پدر و مادر غیر کانادایی در خاک کانادا متولد شده باشند؛
  • افرادی که با یک شهروند کانادایی ازدواج کنند؛
  • و همچنین کسانی که از روش‌های گوناگون مهاجرت به کانادا (از قبیل مهاجرت با سرمایه‌گذاری، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری و…) بتوانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

شرایط اخذ کارت PR کانادا چیست؟

برای اخذ PR کانادا، لازم است الزامات مشخص شده از سوی دولت این کشور را داشته باشید. به‌طور کلی شرایط دریافت کارت پی آر کانادا عبارت‌اند از:

  • باید مقیم کشور کانادا باشید
  • حضور فیزیکی در کانادا
  • داشتن ویزای اقامت کانادا
  • درخواستی برای خروج شما از کانادا از سوی دولت این کشور ثبت نشده باشد
  • شهروند کانادا نباشید
  • به جرمی مرتبط با سوء استفاده از کارت پی آر محکوم نشوید

مدت زمان موردنیاز زندگی در کانادا

متقاضیان دریافت کارت پی آر کانادا باید برای حفظ وضعیت اقامت دائم خود در این کشور متعهد شوند که مدت زمان مشخصی را در کانادا حضور داشته باشند. این تعهد متقاضی را ملزم می‌کند تا برای مدت زمان معینی در خاک کانادا حضور فیزیکی داشته باشد. به‌طور کلی شما باید حداقل 730 روز در یک دوره پنج ساله در کشور کانادا حضور داشته باشند. اگر به‌دنبال مهاجرت و اخذ اقامت دائم کشور کانادا هستید، مطلب مهاجرت به کانادا برای شما مفید خواهد بود.

مدارک لازم برای پی آر کانادا

افرادی که قصد دارند برای کارت اقامت دائم کشور کانادا درخواست دهند، باید مدارک موردنیاز این فرایند را ارائه دهند. این مدارک عبارت‌اند از:

  • گواهی پلیس
  • معاینات پزشکی
  • اثبات تمکن مالی
  • شناسنامه
  • گواهی ازدواج، طلاق و توافق جدایی قانونی، گواهی فوت همسر و یا گواهی فرزند خواندگی (در صورت نیاز)
  • اثبات ارتباط با یکی از بستگان در کانادا
  • عکس‌های دیجیتال برای تایید هویت

مدت زمان لازم برای اخذ پی آر کانادا

معمولا 90 روز طول می‌کشد تا افرادی که اولین کارت پی آر خود را درخواست داده‌اند، آن را دریافت کنند. اما فرایند تمدید کارت پی آر معمولا 83 روز طول می‌کشد. متقاضیان می‌توانند فرایند پردازش درخواست خود را در وب‌سایت IRCC دنبال کنند.

هزینه دریافت کارت پی آر کانادا

اگر قصد دارید برای دریافت کارت PR کانادا اقدام کنید، لازم است اطلاع دقیقی درباره هزینه دریافت آن داشته باشید. به‌طورکلی درخواست کارت پی آر کانادا برای هر نفر 50 دلار هزینه دارد. توجه داشته باشید که در هر بار تمدید کارت نیز باید این مبلغ را بپردازید.

شرایط اخذ کارت PR کانادا

روش‌های مختلفی برای اخذ PR کانادا وجود دارد

روش‌های دریافت کارت PR کانادا

روش‌های مختلفی برای دریافت کارت پی آر کانادا برای متقاضیان مهاجرت به این کشور وجود دارد. در این بخش به بررسی هریک از این روش‌ها می‌پردازیم:

  • اکسپرس انتری (EXPRESS ENTRY): ممکن است واجد شرایط اقامت دائم تحت یکی از برنامه‌های ورودی در سیستم اکسپرس انتری کانادا باشید. سه برنامه مختلف در سیستم اکسپرس انتری وجود دارد که شامل نیروی کار ماهر فدرال، تاجران ماهر فدرال و تجربه کاری در کانادا است. متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را به صورت آنلاین تکمیل کنند و پس از دریافت دعوت نامه برای درخواست (ITA)، می‌توانند از طریق Express Entry برای دریافت پی آر اقدام کنند.
  • برنامه مهاجرت استانی کانادا (PROVINCIAL NOMINEE PROGRAM (PNP)): این برنامه برای متقاضیانی ایده‌آل است که استان یا منطقه خاصی را در نظر دارند. متقاضیان ممکن است واجد شرایط درخواست پی آر از طریق PNP باشند اگر توانایی، تحصیلات و سابقه کاری آن‌ها به پیشرفت اقتصادی منطقه موردنظرشان کمک کند. جزئیات را در صفحه برنامه های استانی کانادا بخوانید.
  • برنامه حمایت مالی خانواده (FAMILY CLASS SPONSORSHIP): اگر اعضای نزدیک خانواده (مانند مادر، پدر، همسر و غیره) دارید که به عنوان مقیم دائم یا شهروند کانادایی در این کشور زندگی می‌کنند، ممکن است بتوانند از طریق این برنامه به شما در زمینه دریافت پی آر کمک کنند. جزئیات را در صفحه ویزای اسپانسرشیپ کانادا بخوانید.
  • برنامه مهاجرت کاری (BUSINESS IMMIGRATION PROGRAM): متقاضیان ممکن است از طریق برنامه مهاجرت کاری به کانادا و راه‌اندازی کسب و کار، واجد شرایط درخواست پی آر باشند. این برنامه مختص افراد خوداشتغالی است که به‌عنوان سرمایه‌گذار یا کارآفرین باتجربه به کانادا مهاجرت می‌کنند.

اعتبار PR Canada چقدر است؟

یکی از موضوعاتی که ممکن است مورد توجه متقاضیان دریافت پی آر کانادا باشد، مدت زمان اعتبار این کارت است. اکثر کارت‌های PR، پنج سال اعتبار دارند. اما برخی از کارت‌های پی آر فقط یک سال معتبر هستند. تاریخ انقضای کارت پی آر روی آن درج شده است و زمانیکه کارت شما منقضی شده باشد نمی‌توانید از آن به‌عنوان یک مدرک معتبر برای سفر به کانادا استفاده کنید.

تمدید کارت پی آر کانادا

اگر کارت پی آر شما منقضی شده و یا در کمتر از 9 ماه دیگر منقضی می‌شود، لازم است برای تمدید آن درخواست دهید. برای این کار در ابتدا باید پکیج درخواست خود را دریافت کنید. این پکیج شامل یک راهنما و تمام فرم‌هایی است که باید برای درخواست کارت PR تکمیل شوند. پس از این مرحله لازم است هزینه درخواست خود را بپردازید و نهایتا درخواست تمدید کارت پی آر خود را ارسال کنید.

چه مواردی باعث لغو پی آر کانادا می‌شود؟

بعد از دریافت کارت اقامت دائم کانادا، باید مراقب باشید، چون برخی کارها منجر به ابطال این کارت خواهد شد. در زیر، موارد منجر به ابطال کارت اقامت دائم کانادا آورده شده است:

  1. شما باید در هر دوره 5 ساله، حداقل 730 روز یا حدود دو سال، در خاک کانادا حضور داشته باشید. اگر این مدت بیشتر شود، پی آر شما ابطال خواهد شد.
  2. انصراف خودتان؛ اگر خودتان بخواهید دیگر مقیم کانادا نباشید، مانعی سر راهتان نخواهد بود. شما اختیار دارید تا این کشور را ترک کنید!
  3. انجام فعالیت‌ها و جرایمی بر خلاف امنیت ملی کانادا باعث می‌شود کارت اقامت دائم فرد ابطال شده و او از خاک کانادا اخراج شود.
  4. تبدیل شدن به شهروند؛ این یکی دلیل، می‌تواند بر خلاف دلایل قبلی که تلخ بودند، شیرین باشد! اگر شما شهروندی یا همان سیتیزنشیپ کانادا را دریافت کنید، کارت اقامت دائمتان به صورت خودکار لغو و باطل خواهد شد.
  5. به جز موارد بالا، موارد دیگری از جمله دلایل خاص پزشکی، جرائم مالی وجرایم مرتبط با نقض حقوق بشر هم می‌تواند منجر به از دست دادن کارت اقامت دائمی‌تان شود.

در زمینه جرم و جنایت توجه داشته باشید که شهروندان کانادا، حتی در صورت ارتکاب جرم، از حمیات‌هایی برخوردارند، اما افراد مقیم، اگر مرتکب تخلف شوند، ممکن است به دلیل کمبود حمایت‌های لازم، اقامتشان را از دست داده و ناچار شوند برای همیشه این کشور را ترک کنند.

مقایسه پی آر کانادا با سیتیزنشیپ کانادا

به‌طورکلی اقامت دائم یا همان PR با سیتیزنشیپ یا شهروندی کانادا متفاوت است. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

PR کاناداسیتیزنشیپ کانادا
قادر به رای دادن و یا کاندید شدن برای مناصب دولتی نیستند.شهروندان حق رای و یا کاندید شدن برای مناصب دولتی را دارند.
اقامت دائم قابل لغو شدن است.شهروندی و تابعیت را نمی‌توان لغو کرد.
معمولا برای زندگی در یک دوره خاص به درخواست اقامت نیاز است.شهروندان نیاز به درخواست اقامت ندارند.
کارت اقامت باید تمدید شود.شهروندی مادام‌العمر
اقامت دائم بسته به شرایط و صلاحیت فرزندان شما به ان‌ها داده می‌شود.تابعیت به فرزندان شما منتقل می‌شود.

جزئیات بیشتر را می‌توانید در صفحه تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا بخوانید.

مقایسه پی آر کانادا با گرین کارت آمریکا

گرین کارت در آمریکا معادل با پی آر است در کانادا؛ در این بین، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هم دارند. مثلاً در هر دو، دارندگان پی آر کانادا و گرین کارت آمریکا، حق رای دادن در انتخابات عمومی کشورشان و یا نامزدی برای مناصب سیاسی را ندارند. تفاوت اصلی اما در نحوه اخذ اقامت دائم در دو کشور است.

در ایالات متحده آمریکا، دولت از سیستم “قرعه کشی کارت سبز” یا ویزای تنوع نژادی که به لاتاری معروف است و همچنین برخی روش‌های دیگر، جهت اهدای گرین کارت استفاده می‌کند و سالانه بیش از 50 هزار نفر با این روش موفق به اخذ کارت سبز آمریکا می‌شوند.

در حالی که در کانادا، فرآیندی به سبک قرعه کشی برای انتخاب افراد مهاجر و اهدای پی آر، وجود ندارد. البته برخی از تفاوت‌های قابل توجه دیگری بین گرین کارت آمریکا و پی آر کانادا وجود دارد که در جدول زیر می‌بینید:

گرین کارت آمریکاPR کانادا
برای هر درآمدی که در هر جای جهان به دست می‌آورید، باید به دولت این کشور مالیات بپردازید.فقط برای درآمدهایی که در کانادا به دست می‌آورید باید به دولت این کشور مالیات بپردازید.
موظف هستید گرین کارتتان را همیشه به دنبال داشته باشید و مراقب باشید تا قبل از رسیدن تاریخ انقضا، آن را تمدید کنید.فقط هنگامی که قصد بازگشت به کشور قبلی‌تان را دارید، نیاز به همراه داشتن کارت اقامت دائم دارید.
افراد دارای گرین کارت، نمی‌توانند بیش از 12 ماه متوالی، از کشور خارج باشند و در غیر این صورت، گرین کارتشان باطل خواهد شد.در هر دوره 5 ساله، حتماً باید 2 سال آن را به طور مداوم در خاک کانادا حضور داشته باشید.
گرین کارت 10 سال اعتبار دارد.پی آر 5 سال اعتبار دارد

سفر به آمریکا با پی آر کانادا

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که آیا می‌توان با پی آر کانادا به آمریکا سفر کرد یا خیر؟! به‌طورکلی افرادی که می‌خواهند از کشور کانادا وارد خاک آمریکا شوند نیاز به مدارک مشخصی دارند. ممکن است افرادی که دارای اقامت دائم کانادا و کارت پی آر هستند، برای ورود به ایالات متحده به ویزای غیر مهاجرتی نیاز داشته باشند. متقاضیان باید قبل از ورود این ویزا را از مقامات ایالات متحده دریافت کنند. افرادی که دارای PR کانادا هستند، پاسپورت کانادا را دریافت نخواهند کرد، بنابراین برای سفر به آمریکا باید یک پاسپورت معتبر از کشوری تبعه آن هستند، ارائه دهند.

سخن پایانی

همان طور که دیدید پی آر کانادا به معنی اقامت دائم این کشور است. اقامت دائم با تابعیت و شهروندی کانادا متفاوت بوده و افراد دارای کارت پی آر از همه امکانات اجتماعی و فرهنگی کانادا برخوردار نخواهند بود. همچنین تحت شرایط مشخصی ممکن است کارت پی آر افراد لغو شود. در پاسخ به این سوال که پی آر کانادا چیست، می‌توان گفت پی آر یک مدرک شناسایی برای مهاجرانی است که در کانادا حضور دارند و در هر بار ورود و خروج آن‌ها به کانادا باید ارائه شود. همچنین پس از گذشت زمان انقضای آن‌ها باید تمدید شوند. اگر شما نیز علاقه‌مند به مهاجرت به کشور کانادا هستید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید PR کانادا چیست و چه جزئیاتی دارد.

سوالات متداول

اعتبار کارت پی آر کانادا پنج ساله است.

هزینه دریافت و یا تمدید کارت پی آر برای هر فرد 50 دلار است.

کارت پی آر برای کسانی که برای اولین بار درخواست می‌دهند 90 روزه و برای کسانی که قصد تمدید پی آر قبلی را دارند 83 روزه صادر خواهد شد.

 به‌طورکلی کارت PR ممکن است به دلایلی مانند عدم حضور در کشور کانادا به مدت حداقل 730 روز در یک دوره پنج ساله، اخذ شهروندی کانادا، انصراف متقاضی از اقامت دائم کانادا و عدم پذیرش فرد از سوی کانادا لغو شود.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها