موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا ممکن است کم باشد، اما همین تفاوت‌های کم نیز قابل توجه هستند. کانادا یکی از آسان‌ترین سیاست‌های شهروندی در جهان را ارائه می‌دهد. به این ترتیب، سالانه صدها هزار نفر واجد شرایط شهروندی کانادا و بیش از 85٪ از ساکنان دائم کانادایی می‌شوند.

کسانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، ابتدا اقامت دائم این کشور را گرفته و در صورت داشتن شرایط کافی می‌توانند شهروندی این کشور را داشته باشند. در ادامه توضیحات بیشتری درمورد فرق اقامت دائم و شهروندی کانادا، ارائه می‌دهیم.

اخذ پاسپورت و شهروندی کانادایی

سالانه بیش از 85٪ از ساکنان دائم، کانادایی می‌شوند

تعریف و ویژگی‌های شهروندی کانادا

شهروندی یا سیتیزن شیپ کانادا، اولین‌بار در سال 1947 توسط قانون شهروندی کانادا ایجاد شد. طبق قانون، امروزه شهروندان کانادایی تبار و دارای تابعیت از حقوق یکسانی برخوردار هستند. افراد دارای تابعیت در صورتی می‌توانند سیتیزن شیپ کشور کانادا را دریافت کنند که واجد شرایط آن باشند.

سیتیزن شیپی کانادا از بالاترین موقعیت زندگی برای کسانی است که در این کشور زندگی می‌کنند. فرق اقامت دائم و شهروندی کانادا و امتیازاتی که به‌واسطه شهروندی شامل این افراد می‌شود، باعث شده تا بسیاری از کسانی که در کانادا به‌صورت موقت یا دائم زندگی می‌کنند، به دنبال اخذ سیتیزن شیپی آن باشند.

مزایای اخذ شهروندی کانادا

با اخذ شهروندی کانادا، مزایای زیادی پیش روی شماست

شهروندی کانادا چه مزایایی دارد؟

از دلایل تفاوت اقامت و شهروندی کانادا، مزایایی است که برای شهروندان آن وجود دارد. یکی از مزایای مهمی که شهروندان کانادا دارند، عدم محدودیت رفت‌وآمد به این کشور است. علاوه بر این داشتن حق رأی و حقوق سیاسی از جمله آزادی بیان، شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز و عضویت در گروه‌های سیاسی است.

این افراد می‌توانند پاسپورت کانادا را دریافت کنند. پاسپورت کانادا جزو 5 پاسپورت قدرتمند جهان است که به داشتن آن می‌توان بدون ویزا به بیش از 100 کشور دنیا سفر کرد. با اخذ سیتیزن شیپی کشور کانادا موقعیت‌های شغلی بهتری در انتظار آنان است. شهروندان این حق را دارند که هر دو زبان رسمی این کشور را آموزش ببینند.

افراد با سیتیزن شیپ کانادا به تمدید کارت‌های اقامت نیازی ندارند و درصورتی‌که پاسپورت داشته باشند، باید هر 5 یا 10 سال آن را تمدید کنند. همچنین شهروندان را به دلیل اعتبار اقامت از کشور اخراج نمی‌کنند. این افراد از امنیت، خدمات بهداشتی و اجتماعی کشور کانادا بهره‌مند هستند.

خدمات ارائه شده به شهروندان کانادایی

از خدمات ارائه شده به شهروندان کانادیی، خدمات درمانی رایگان است

چگونه می‌توانیم شهروندی کانادا را دریافت کنیم؟

همانطور که قبلاً گفته شد، وجود برخی ویژگی‌ها باعث ایجاد تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا شده است. برای دریافت سیتیزنی کانادا لازم است که اقامت دائم این کشور را داشته باشید.

حضور فیزیکی در این کشور از شرایط مهم دریافت شهروندی است و متقاضی آن باید طی 5 سال گذشته حداقل 3 سال در این کشور حضور داشته باشد. مهارت زبان، شرکت در امتحان سیتیزن شیپ کانادا و ثبت مالیات از دیگر شرایط اخذ شهروندی در این کشور است. اطلاعات بیشتری از شهروندی کانادا در این صفحه بیان شده است.

حتما بخوانید:
شهروندی کانادا

تعریف و ویژگی‌های اقامت دائم کانادا

قبل از اینکه بتوانید شهروند کانادا شوید، ابتدا باید مقیم دائم این کشور باشید. پس از اخذ اقامت دائم، به طور خودکار کارت اقامت دائم (PR) برای شما صادر می‌شود. کارت PR (Permanent residence) اساساً معادل کانادایی گرین کارت ایالات متحده است.

اکسپرس اینتری برای کارگران ماهر، حمایت خانواده برای کسانی که بستگان آنها در کانادا زندگی می‌کنند، برنامه‌های استانی، استارت‌آپ، تحصیل و پناهندگی از راه‌های اخذ پی آر کاناداست که هرکدام شرایط خاص خود را دارند. علاوه بر این یکی از راه‌ها، اخذ اقامت کانادا با تولد فرزند است که اطلاعات بیشتری در صفحه آن وجود دارد.

اقامت دائم کانادا چه مزایایی دارد؟

به کانادا لقب «بهشت مهاجران» داده‌اند. ویژگی‌های مثبت این کشور موجب افزایش مهاجران آن شده است. بسیاری از مهاجران با دریافت وضعیت اقامت دائم در کانادا زندگی، کار و اقامت دارند. کارت مقیم‌های دائم کانادا 1 تا 5 سال اعتبار دارد و پس از گذشت این تاریخ، می‌توانند آن را تمدید کنند.

افراد با اقامت دائم کانادا، قادر خواهند بود که خانواده خود را به همراه بیاورند و در این کشور با خانواده خود زندگی کنند و امنیت‌های لازم برای زندگی را داشته باشند. علاوه بر این، فرزندان افراد با اقامت دائم کانادا، تا سن 18 سالگی از تحصیل رایگان در این کشور برخوردار هستند.

بهره‌مندی از امنیت اجتماعی پس از اخذ حداقل 40 امتیاز و مراقبت‌های بهداشتی از دیگر مزایای اقامت دائم کانادا است. افرادی که اقامت دائم دارند می‌توانند به استان‌های دیگر نیز رفت‌وآمد داشته باشند. پس از گذشت زمان مشخصی، ساکنان دائمی کانادا در صورت تمایل قادر به اخذ شهروندی این کشور هستند.

طبیعت زیبای کانادا

با اخذ شهروندی کانادا، ساکن بهشت می‌شوید!

برای اقامت دائم کانادا باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

شرایط اخذ اقامت دائم کانادا با توجه به راه‌های مهاجرت متفاوت است. برای افرادی که در کانادا مشغول تحصیل هستند، در این مدت، اقامت این کشور را دارند اما برای اینکه واجد شرایط اقامت دائم آن باشند باید الزامات آنان را برآورده کنند.

آنان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی با داشتن مهارت زبان، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی یا در جایی مشغول به کار شوند و از این طریق بتوانند به‌عنوان مقیم دائم کانادا، کار و زندگی کنند.

برنامه‌های سرمایه‌گذاری استانی کانادا، از راه‌های دیگر دریافت ویزای دائمی این کشور است. شرایط برنامه‌های سرمایه‌گذاری در هر استان متفاوت است که شامل میزان سرمایه، سطح زبان، مهارت، سابقه مدیریت یا مالکیت کسب‌وکار، سن و تحصیل می‌شود.

در دیگر راه‌های اقامت دائم کانادا نیز الزامات خاص آن وجود دارد. افراد با اقامت دائم باید طبق قوانین و زمان مشخص به کشورهای دیگر سفر کنند. اطلاعات بیشتری از اقامت دائم کانادا در این صفحه قرار داده‌ایم.

حتما بخوانید:
مهاجرت به کانادا

تفاوت اقامت و شهروندی کانادا

مقیم دائم کسی است که با مهاجرت به کانادا، اقامت دائم آن را کسب کرده است، اما شهروند کانادا نیست بلکه شهروند کشورهای دیگر است. افرادی که به طور موقت در این کشور هستند مانند دانشجویان و کارگران جزو مقیم دائمی محسوب نمی‌شوند. در جدول زیر به تفاوت اقامت و شهروندی کانادا پرداخته‌ایم.

شهروندی کانادااقامت دائم کانادا
کسب شهروندی از طریق اقامت دائمکسب اقامت دائم از طریق برنامه‌های مهاجرتی
حق شرکت در امور سیاسی کاناداعدم شرکت در امور سیاسی کانادا
عدم نیاز به تمدید شهروندیتمدید اقامت دائم پس از 1 تا 5 سال
دریافت پاسپورت کاناداعدم دریافت پاسپورت کانادا
شرکت در آزمون شهروندیعدم نیاز به شرکت در آزمون شهروندی
استخدام در انواع مشاغلمحدودیت شغلی
ورود و خروج در کانادامحدودیت در ورود و خروج در کانادا

سخن پایانی

کانادا جزو کشورهایی است که متقاضیان زیادی برای مهاجرت دارد. تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا و مزایای شهروندی باعث شده که مهاجران مقیم این کشور به دنبال اخذ شهروندی باشند. از نظر بهره‌مندی از خدمات اجتماعی و بهداشتی و امنیت و بسیاری دیگر از موارد افرادی با اقامت دائم این کشور مشابه شهروندان هستند.

در مواردی از جمله بهره‌مندی از حقوق سیاسی، دریافت پاسپورت، حق ورود و خروج به کانادا، عدم نیاز به تمدید شهروندی و عدم محدودیت در یافتن شغل برای شهروندان از جمله فرق اقامت دائم و شهروندی کانادا است. متقاضیان برای اخذ سیتیزن شیپی این کشور باید اقامت دائم کشور کانادا را داشته باشند.

سؤالات متداول

فرق اقامت دائم و شهروندی کانادا در مواردی از جمله شرکت در امور سیاسی، دریافت پاسپورت کانادا، عدم محدودیت در مدت‌زمان زندگی و ورود و خروج بدون محدودیت برای شهروندان کانادایی است.

با وجود تفاوت‌ها، شباهت‌هایی چون امکان زندگی، کار و تحصیل در نقاط مختلف کانادا، برخورداری از امکانات رفاهی و خدماتی و … بین این دو وجود دارد.

حداکثر میزان اعتبار کارت‌های اقامت دائم 5 سال است که می‌توان آن را تمدید کرد.

برای اینکه بتوانید شهروند کانادا شوید، لازم است که ابتدا اقامت دائم این کشور را داشته باشید.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها