موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

امتحان سیتیزن شیپ کانادا

امتحان سیتیزن شیپ کانادا

بر اساس اطلاعات وب سایت Y-axis، در سال 23-2022 کانادا پذیرای 116,000 شهروند جدید در این کشور بوده است. این در حالی است که همین عدد برای تابعیت کانادا در سال 22-2021 حدود 217,000 بوده. دلایل متعددی از جمله شرایط سختگیرانه مهاجرتی، می‌تواند منجر به کاهش این آمار و رد شدن متقاضیان در امتحان سیتیزن شیپ کانادا (Canadian citizenship) باشد.

در کانادا متقاضیان اخذ تابعیت باید در یک آزمون شهروندی شرکت کرده و صلاحیت آن‌ها احراز شود. این افراد باید شرایط شرکت در آزمون شهروندی کانادا را داشته و الزامات آن را برآورده کنند. در ادامه این مطلب به بررسی مهمترین سوالات درباره آزمون سیتیزن شیپ کانادا پرداخته و هرآنچه را که درباره شرایط، مراحل، مدارک موردنیاز، تاریخ مصاحبه و نوع سوالات که لازم است بدانید را بررسی می‌کنیم.

امتحان سیتیزن شیپ کانادا چیست؟

امتحان سیتیزن شیپ کانادا برای این است که شهروند کانادا شوید و نشان می‌دهد که چقدر این کشور را می‌شناسید. این آزمون موضوعاتی مانند تاریخ کانادا، اقتصاد، دولت، سیستم حقوقی، مسئولیت‌های کانادایی‌ها را پوشش می‌دهد. این امتحان توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا برگزار می‌شود و برای همه متقاضیان که بین 18 تا 54 سال سن و شرایط اولیه شهروندی را دارند لازم است.

شرایط شرکت در آزمون شهروندی کانادا چیست؟

دریافت شهروندی با اقامت کانادا تفاوت دارد و متقاضیان باید برخی شرایط اولیه برای درخواست تابعیت را داشته باشند. علاوه بر شرکت در امتحان سیتیزن شیپ کانادا و قبولی در آن، مهمترین شرایط اخذ تابعیت این کشور عبارت است از:

  • داشتن اقامت دائم کانادا
  • حضور فیزیکی و زندگی در کانادا به‌مدت حداقل 3 سال در 5 سال اخیر
  • ثبت مالیات در صورت نیاز
  • اثبات مهارت‌های زبان

** متقاضیان باید هنگام شرکت در آزمون در کانادا باشند و باید ظرف 21 روز پس از دریافت دعوت‌نامه در این آزمون شرکت کنند.

چطور برای آزمون سیتیزن شیپ کانادا آماده شویم؟

یکی از مهمترین دلایلی که افراد به کانادا مهاجرت می‌کنند، امکان اخذ تابعیت و بهره‌مندی از مزایای شهروندی این کشور است. پاسپورت کانادا یکی از معتبرترین پاسپورت‌های دنیا بوده و امکان سفر به کشورهای بسیاری را فراهم می‌کند. در مهاجرت به کانادا می‌توانید جزئیات بیشتر درباره روش‌های مهاجرت تا اخذ تابعیت را بررسی کنید.

پیش از آن که برای آزمون شهروندی کانادا درخواست دهید، باید ببینید که آیا برای شرکت در آزمون آماده هستید یا خیر؟! مراحل آماده شدن برای امتحان سیتیزن شیپ کانادا عبارت است از:

  • موضوعات امتحان را بررسی کنید.
  • آزمون شامل سوالات درباره حقوق و مسئولیت‌های شهروندی در کانادا است. موضوعات عمده امتحان شامل تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، دولت، قوانین و نمادهای کانادا است.
  • برای شرکت در امتحان مطالعه کنید.
  • در وب سایت Canada.ca یک راهنمای مطالعه برای آزمون وجود دارد. می‌توانید آن را به‌صورت آنلاین، فایل MP3، نسخه PDF و یا نسخه چاپی داشته باشید.
  • تاریخ آزمون و مصاحبه را مشخص کنید.
  • خود شخص متقاضی باید در این مرحله تاریخ آزمون و مصاحبه‌ای را که می‌خواهد، تعیین کند.
  • مدارکی که باید همراه داشته باشید را بررسی کنید.
  • قبل از حضور در مصاحبه و آزمون، مدارک لازم را طبق چک‌لیستی که در ادامه بررسی می‌کنیم به‌همراه داشته باشید.
آزمون شهروندی کانادا

نتیجه آزمون شهروندی کانادا را باید در وب سایت Canada.ca بررسی کنید

مدارک لازم برای سیتیزن شیپی کانادا

مدارک موردنیاز برای شرکت در امتحان سیتیزن شیپ کانادا عبارت است از:

  • نامه‌ای که از شما برای شرکت در آزمون شهروندی کانادا دعوت شده (Notice to Appear)
  • کارت اقامت دائم یا پی آر کانادا (PR)
  • کارت شناسایی (ID)
  • مدرک شناسایی دارای عکس و امضا، مانند گواهینامه رانندگی یا کارت سلامت
  • مدرک شناسایی خارجی صادر شده توسط دولت (مدارک کانادایی به صدور دولتی نیاز ندارد)
  • در صورتی که مدارک به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست، ترجمه رسمی را ارائه دهید
  • پاسپورت‌ و مدارک سفر (شامل مدارک فعلی یا حتی منقضی شده که در فرم درخواست ذکر شده)
  • گواهی، دیپلم، مدرک یا ریزنمرات برای اثبات مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی

آیا شرکت در امتحان سیتیزن شیپ کانادا هزینه دارد؟

برای شرکت در آزمون سیتیزن شیپ کانادا باید هزینه‌های آن را بپردازید. این هزینه‌ها اغلب شامل هزینه پردازش درخواست و مدارک متقاضی و هزینه مربوط به حق شهروندی است. پرداخت هزینه‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و باید زمانی آن را بپردازید که کاملاً برای ارسال درخواست آماده هستید. رسید پرداخت‌ها باید در زمان ارسال درخواست شرکت در امتحان، ارسال شود. در جدول زیر، می‌توانید هزینه‌های امتحان سیتیزن شیپ کانادا را ببینید.

هزینه‌های آزمون شهروندی کانادا (دلار کانادا)
بزرگسال (18 سال و بالاتر)
هزینه پردازش درخواست (530 دلار)
 و حق شهروندی (100 دلار)
630 دلار
فرد بالغ (18 سال و بالاتر) متولد شده از والدین کانادایی100 دلار
متقاضی خردسال (کمتر از 18 سال)100 دلار

مصاحبه آزمون شهروندی کانادا چگونه است؟

آزمون سیتیزن شیپ معمولاً به شکل کتبی برگزار می‌شود، اما ممکن است گاهی شامل آزمون شفاهی نیز باشد. یعنی یک مقام مسئول در امور شهروندی در روز آزمون تصمیم می‌گیرد که تعدادی از سوالات را به شکل شفاهی از متقاضی بپرسد. عدم تسلط کافی به خواندن و نوشتن زبان انگلیسی یا فرانسوی، یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به برگزاری امتحان به شکل شفاهی باشد. امتحان سیتیزن شیپ کانادا به شکل زیر است:

  • یک آزمون 30 دقیقه‌ای
  • با 20 سوال تستی
  • به زبان انگلیسی یا فرانسوی

برای قبولی در آزمون شهروندی کانادا باید به حداقل 15 سوال آزمون پاسخ صحیح بدهید.

در هنگام مصاحبه، افسر سؤالات معمولی می پرسد. برخی از نمونه سوالات عبارت‌اند از:

  • پرچم کانادا از چه رنگ‌های تشکیل شده است؟
  • نمادهای موجود در پرچم چه چیزی را نشان می دهند؟
  • از چه سنی می توانید در کانادا رای دادن را شروع کنید؟

تاریخ مصاحبه آزمون شهروندی کانادا

زمانی که درخواست شرکت در آزمون شهروندی کانادا را ارسال می‌کنید، باید منتظر نامه تأیید دریافت یا AOR (Acknowledgement of Receipt) بمانید. این نامه نشان می‌دهد که درخواست شما توسط نهادهای مسئول در IRCC دریافت شده و پردازش آن آغاز می‌شود. ظرف چند هفته پس از ارسال نامه AOR، از شما برای شرکت در آزمون سیتیزن شیپ دعوت می‌شود. در بازه زمانی 1 تا 2 هفته قبل از آزمون، یک اطلاعیه شامل تاریخ دقیق، زمان و مکان امتحان دریافت خواهید کرد.

این اطلاعیه‌ها به آدرس ایمیل که در فرم درخواست قید شده، ارسال می‎‌شود. ایمیل‌ها معمولاً از آدرس با پسوند “cic.gc.ca@” ارسال می‌شوند. در صورتی که به هر دلیل قادر به شرکت در امتحان سیتیزن شیپ کانادا در روز و ساعت مقرر نیستید، باید طی یک پیام علت را اطلاع داده و برای تعیین تاریخ جدید درخواست دهید.

مروری بر نمونه سوالات امتحان سیتیزن شیپ کانادا

در راهنمای مطالعه رسمی Discover Canada که در وب سایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا قرار گرفته، می‌توانید تمام موضوعات مورد مطالعه را بررسی کنید. این راهنما منبع اصلی آزمون است. سوالات زیر، نمونه‌هایی از پرسش‌های مطرح شده در امتحان سیتیزن شیپ کانادا هستند.

نمونه سوالات سیتیزن شیپی کانادا

نمونه سوالات آزمون شهروندی کانادا
سوالگزینه‌هاپاسخ صحیح
سه مسئولیت شهروندی کدام است؟1. وفادار بودن به کانادا، بازیافت روزنامه‌ و خدمت در نیروی دریایی، ارتش یا نیروی هوایی.
2. اطاعت از قانون، مسئولیت و خانواده خود، شرکت در هیئت منصفه دادگاه‌ها.
3. یادگیری هر دو زبان رسمی، رأی دادن در انتخابات، عضویت در اتحادیه.
4. خرید محصولات کانادایی، داشتن کسب‌وکار شخصی، مصرف کمتر آب.
گزینه 2
روز یادبود خشخاش به چه منظور است؟1. به یاد پادشاهمان، ملکه الیزابت دوم.
2. برای تجلیل کنفدراسیون.
3. ادای احترام به نخست‌وزیران فقید.
4. به یاد فداکاری کانادایی‌هایی که تا به امروز در جنگ‌ها خدمت کرده یا جان خود را از دست داده‌اند.
گزینه 4
نمایندگان مجلس چگونه انتخاب می‌شوند؟توسط سازمان ملل
2. توسط نخست‌وزیران استان
3. توسط رای دهندگان حوزه انتخابیه محلی خود
4. توسط مالکان و روسای پلیس
گزینه 3

نتیجه آزمون سیتیزن شیپ کانادا

پس از شرکت در آزمون سیتیزن شیپ کانادا با یک مقام مسئول شهروندی ملاقات کرده و با او یک مصاحبه حضوری خواهید داشت. این مصاحبه به منظور بررسی موارد زیر انجام می‌شود:

  • ارائه نتیجه آزمون کتبی
  • بررسی مهارت‌های زبان (در صورتی که بین 18 تا 54 سال سن دارید)
  • تأیید درخواست و مدارک اصلی
  • پرسش سوالاتی از متقاضی درباره درخواست شهروندی
  • اطمینان از رعایت تمام شرایط الزامی

در صورتی که در امتحان سیتیزن شیپ کانادا و مصاحبه قبول شوید، به این معناست که با درخواست شهروندی شما موافقت شده است. در این صورت تاریخ برگزاری مراسم شهروندی یا به‌صورت همزمان با اعلام نتایج و یا در یک ایمیل، به شما اطلاع داده می‌شود. پذیرش در این آزمون بدان معناست که متقاضی واجد شرایط اخذ پاسپورت کانادایی است. در مطلب پاسپورت کانادا درباره ارزش و اعتبار این گذرنامه و مزایایی که برای شهروندان کانادایی دارد، توضیح داده شده است.

رد شدن در آزمون سیتیزنشیپ کانادا

نگران رد شدن در آزمون شهروندی کانادا نباشید، باز هم فرصت شرکت در آزمون را دارید

اگر در آزمون سیتیزن شیپ رد شویم، چه؟

گاهی ممکن است افراد حتی با داشتن شرایط شهروندی، نتوانند در امتحان سیتیزن شیپ کانادا قبول شوند. در چنین شرایطی، متقاضی می‌تواند برای بار دوم در آزمون شرکت کند. امتحان دوم معمولاً پس از 4 تا 8 هفته پس از آزمون اول برگزار می‌شود. در صورت عدم موفقیت در آزمون دوم نیز یک اطلاعیه برای شرکت در جلسه استماع با یک مقام مسئول شهروندی کانادا دریافت می‌کنید.

این جلسه حدود 30 تا 90 دقیقه طول کشیده و ممکن است به‌صورت حضوری یا از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود. معمولاً در این جلسه ممکن است دانش متقاضی درباره کانادا و یا تسلط زبان او ارزیابی شود. در صورت عدم موفقیت برای بار سوم، درخواست شرکت در آزمون شهروندی کانادا به‌طور کلی رد شده و متقاضی باید برای امتحان مجدد، دوباره درخواست دهد.

جشن و مراسم شهروندی کانادا چگونه است؟

پس از قبولی در آزمون شهروندی و مصاحبه، متقاضیان اخذ تابعیت باید در یک مراسم شرکت کرده و سوگند شهروندی را ادا کنند. افراد بزرگسال و کودکان بالای 14 سال می‌توانند در این مراسم سوگند یاد کنند. برای کودکان زیر 14 سال، والدین مسئولیت ادای سوگند را برعهده دارند. در اغلب مواقع، این مراسم 4 تا 6 ماه پس از قبولی در آزمون شهروندی کانادا برگزار می‌شود و 1 تا 2 هفته قبل از جشن، دعوت‌نامه آن را دریافت خواهید کرد. این دعوت‌نامه شامل زمان و تاریخ، لینک زوم (برای مراسم سوگند ویدئویی) و مکان مراسم (برای مراسم حضوری) است. اکثر افراد پس از امتحان سیتیزن شیپ کانادا به مراسم غیرحضوری سوگند دعوت می‌شوند.

مقایسه پی آر کانادا با سیتیزن شیپ کانادا

یک فرد مقیم دائم کانادا، مهاجری است که توانسته کارت “Maple Leaf” خود را دریافت کرده و اقامت دائم یا PR (Permanent Residency) این کشور را به دست آورد. در پی آر کانادا می‌توانید اطلاعات کامل‌تر درباره نحوه اخذ اقامت دائم این کشور را بررسی کنید. با این حال، شخصی که مقیم دائم کانادا است، شهروندی این کشور را نداشته و به این ترتیب از مزایای تابعیت کانادایی برخوردار نمی‌شود. به همین دلیل است که شرکت و قبولی در امتحان سیتیزن شیپ کانادا تا این اندازه اهمیت دارد.

با اخذ سیتیزن شیپ کانادا تمام حقوق و تعهدات یک شهروند تابعه این کشور را به دست خواهید آورد. البته برخی کشورها تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسند و به محض اخذ تابعیت کانادا، باید شهروندی کشور اصلی خود را رها کنید. هم افراد دارای اقامت دائم و هم شهروندان کانادایی از مزایای مربوط به فرزند، معافیت از مالیات، بازنشستگی و بیکاری، مزایای پزشکی و غیره برخوردار هستند. در این میان تفاوت‌هایی وجود دارد که عبارت است از:

  • افراد مقیم دائم کانادا در صورت نقض قوانین این کشور ممکن است از وضعیت اقامت خود محروم شده یا اخراج شوند.
  • افراد با داشتن سیتیزن شیپ می‌توانند پاسپورت کانادایی دریافت کنند.
  • افراد دارای اقامت دائم حق رأی و دخالت در امور رهبری ملی کانادا را ندارند. همچنین حق فعالیت‌های سیاسی را نخواهند داشت.
  • شهروندان کانادایی می‌توانند بدون ویزا و تنها با داشتن مدارک هویتی (مانند پاسپورت) به ایالات متحده وارد شده و در آنجا فعالیت مالی داشته باشند. همچنین می‌توانند تنها با یک پاسپورت معمولی در ایالات متحده کار کنند.

روش‌های اخذ شهروندی کانادا چیست؟

همان طور که دیدید، اخذ شهروندی کانادا مزایای متعددی داشته و افراد با داشتن شرایط نسبتاً ساده‌ای می‌توانند برای اخذ آن اقدام کنند. تنها مانع اصلی بر سر راه اخذ شهروندی، امتحان سیتیزن شیپ کانادا است که تمام جزئیات آن را در این مطلب بررسی کردیم. اطلاعات بیشتر درباره نحوه اخذ تابعیت و روش‌های آن را در شهروندی کانادا به‌طور کامل توضیح داده‌ایم. همچنین می‌توانید قوانین جدید اخذ تابعیت و مراحل آن را نیز بررسی کنید.

سخن پایانی

یکی از مهمترین دغدغه‌های کسانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، اخذ تابعیت این کشور است. مزایای قابل‌توجه شهروندی کانادا و امکان دریافت پاسپورت این کشور، اصلی‌ترین دلیل برای نگرانی درباره اخذ سیتیزن شیپ هستند. برای گرفتن شهروندی، باید در امتحان سیتیزن شیپ کانادا شرکت کرده و پذیرفته شوید. این آزمون که توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا برگزار می‌شود، میزان تعهد و دانش متقاضیان درباره کانادا را بررسی می‌کند. در این مطلب، هرآنچه را که درباره آزمون شهروندی کانادا لازم است بدانید، توضیح دادیم.

سوالات متداول

متقاضیان شرکت در این آزمون باید بین 18 تا 54 سال سن داشته باشند. افرادی که سن پایین‌تر یا بالاتر دارند، مجاز به شرکت در آزمون نیستند.

این آزمون به زبان فرانسوی و انگلیسی برگزار می‌شود و یکی از شرایط اصلی آن، اثبات مهارت و تسلط زبانی است.

هزینه شرکت در آزمون برای هر فرد بزرگسال 18 تا 54 سال، 630 دلار است. از این مبلغ، 530 دلار برای پردازش درخواست و 100 دلار آن برای حق شهروندی است.

بله؛ متقاضیانی که برای بار اول موفق به قبولی در آزمون نشوند، برای دو بار دیگر فرصت شرکت در آزمون را دارند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها