موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شغل عکاسی در کانادا

اگر عکاس هستید و قصد مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی را دارید، باید بگوییم که بخت با شما یار است!

شغل عکاسی در کانادا

در حال حاضر موقعیت شغلی خالی برای شغل عکاسی در کانادا زیاد است و می‌توانید از این طریق اقامت دائم کانادا را به دست بیاورید؛ حال چه با جاب‌آفر، چه بدون آن. در واقع طبق آمار سایت کانادایی jobbank، چشم‌اندازها نشان می‌دهد که از سال 2019 تا 2028 حدود 5800 فرصت شغلی جدید برای عکاسی وجود خواهد داشت. از سوی دیگر 6300 نفر شامل فارغ‌التحصیلان و مهاجران آمادگی پرکردن این جایگاه‌هی شغلی جدیدا را خواهند داشت؛ بنابراین اگر شما هم قصد دارید یکی از این افراد باشید، باید برای ساخت پورتفولیو* و انجام سایر اقدامات مربوطه بشتابید.


تفاوت پورتفولیو با رزومه در این است که پورتفولیو جزئیات بیشتری را برای نشان دادن مهارت‌های یک فرد شامل می‌شود، تعداد صفحات بیشتری دارد، دارای فیلم، صفحات وب و عکس است.

نگاه کلی به شغل عکاسی در کانادا

کانادا اقتصادی پربار و پررونق دارد و بازارش با سرعت سرسام‌آوری در دنیا در حال رشد است؛ از طرفی سایت canadamadesimple.com پیش‌بینی کرده که این کشور در چند سال آینده، بیش از یک میلیون مهاجر را می‌پذیرد. در این میان شغل عکاسی در کانادا یکی از شغل‌های پرتقاضا در بسیاری از ایالات آن محسوب می‌شود که آینده خوبی پیش‌رو دارد. این شغل در کانادا زمینه‌های کاری مختلفی دارد؛ از جمله عکاسی فشن، عکاسی هوایی، عکاسی طبیعت و…

اگر تمام مسیرها را به‌خوبی طی کنید و بتوانید از طریق عکاسی به کانادا مهاجرت کنید، آن‌گاه با یافتن شغلی مناسب و تاییدشده در زمینه عکاسی و حمایت‌شدن از طرف کارفرمایتان می‌توانید اجازه کار به‌دست بیاورید. طبق آمار سایت talent اطلاعات در مورد شغل عکاسی در کشور کانادا عبارت است از:

کد شغلی (ناک)5221
حداقل دستمزد برای هر ساعت15.90 دلار کانادا
حداکثر دستمزد برای هر ساعت29.85 دلار کانادا
پرتقاضاترین شهر کاناداکبک (Quebec)

شرایط مهاجرت عکاس به کانادا

شرایط مهاجرت عکاسان به کانادا

فاکتورهای مهم مهاجرت عکاسان به کانادا: زبان، سن، تحصیلات و سابقه کاری

عکاس‌ها هم مانند هر فرد دیگری در هر کسب‌وکاری قبل از اقدام به مهاجرت به کانادا باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا شرایط اولیه آن‌ها تایید شود. این موارد، شرایطی عمومی محسوب می‌شوند که باید واجد آن‌ها باشید که عبارت‌اند از:

  • زبان: قبولی در آزمون‌های معتبر زبان، مثل IELTS، TOEFL یا Duolingo
  • سن: قبل از سفر به کانادا به‌عنوان یک عکاس حداقل باید 18 سال داشته باشید.
  • تحصیلات: حداقل شرایط تحصیلی برای مهاجرت کاری به کانادا داشتن مدرک مقطع دبیرستان است. هرچند برخی از مشاغل نیاز به داشتن مدرکی بالاتر از این مقطع دارند.
  • پیدا کردن جاب‌آفر (Job Offer) در کانادا: شما می‌توانید از جاب‌آفرهای صحیح و تاییدشده برای مهاجرت عکاسی به کانادا استفاده کنید. این یعنی اگر فرصت استخدام شدن دارید، پس بخت با شما یار است!
  • سازگاری: اگر نتوانید خودتان را با آب‌وهوا یا فرهنگ کاری کانادا تطبیق دهید و با آن سازگار شوید، مهاجرت به کانادا برای شما سخت خواهد شد؛ بنابراین شما باید ثابت کنید که از نظر پزشکی برای کار در کانادا مناسب هستید.
  • سابقه کاری: اگر می‌خواهید امتیازتان در سیستم رتبه‌بندی جامع افزایش یابد، باید سابقه کاری داشته باشید؛ بنابراین وقتی فرم درخواستتان را پر می‌کنید، حتما تمامی سوابق کاری پیشین خود را نیز ذکر کنید.
  • مهارت‌های شریک زندگی شما: یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود تا در سیستم رتبه‌بندی جامع، امتیاز بیشتری بگیرید، سابقه کاری، مهارت، سن و تبحر زبانی شریک زندگی شماست.
  • اثبات توانایی مالی: شما باید ثابت کنید که توانایی مالی دارید. این یعنی شما حداقل باید 10000 دلار کانادا داشته باشید تا بتوانید مخارج زندگی خود، از جمله تامین مسکن، هزینه رفت‌وآمد، غذا و سایر مخارج در کانادا را تامین کنید.

برخی شرایط لازم و ابتدایی برای مهاجرت به کانادا نیز هستند که هرکدام به شغل خاصی اختصاص دارند. این امر درباره شغل عکاسی در کانادا نیز صدق می‌کند که شرایط و ویژگی‌های خاص خود را برای مهاجرت دارد؛ قبل از پرداختن به شرایط شغل عکاسی در کانادا، در صورتی که می‌خواهید بیشتر در مورد مهاجرت به این کشور بدانید، مطلب اقامت کانادا را مطالعه کنید.

شرایط خاص برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان عکاس عبارت است از:

  1. داشتن مدرک کارشناسی در رشته هنرهای بصری (visual arts) به‌همراه تخصص در عکاسی.
  2. اتمام دوره آموزشی تخصصی عکاسی در دبیرستان، دانشگاه یا موسسات آموزشی ویژه.
  3. گذراندن دوره کارآموزی فراگیر تحت نظارت یک عکاس.
  4. داشتن تجربه یا دانش عکاسی محاسباتی (computerized photography) یا تصویرسازی دیجیتالی (digital imaging).
  5. خلاقیت و توانایی فنی، همان طور که در پورتفولیوی کاری نشان داده شده.

مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی

برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی روش‌های مختلفی وجود دارد که با بررسی هرکدام از آن‌ها می‌توانید هریک را که از نظرتان آسان‌تر یا به شرایطتان نزدیک‌تر است، انتخاب کنید.

روش‌های پیش روی عکاسان برای مهاجرت به کانادا

روش اول: اکسپرس اینتری (Express entry)

سرراست‌ترین برنامه برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی به‌عنوان یک عکاس همین برنامه اکسپرس اینتری است. شما در این سیستم از میان برنامه‌های مختلف حق انتخاب دارید؛ بنابراین برای استفاده از این برنامه باید پیش‌شرط‌های برنامه منتخب را داشته باشید. اگر به اطلاعات بیشتری درباره این برنامه نیاز دارید، به مطلب اکسپرس انتری مراجعه کنید.

برنامه‌ها عبارت‌اند از:

  • تجربه کانادایی (Canada Experience class)
  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal skilled worker program)
  • برنامه اسکیل ترید فدرال کانادا یا تجارت ماهر فدرال (Federal skilled trades)

روش دوم: برنامه‌های نامزدی استانی (Provincial Nominee Programs)

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی استفاده کنید، برنامه نامزدی استانی است. به‌خصوص اگر قصدتان زندگی و کار کردن در استانی خاص است، این برنامه جایگزین خوبی برای روش اول است. هرچند قبل از استفاده از این برنامه باید پیش‌شرط‌های آن را داشته باشید. به‌علاوه شما باید شرایط کار در استان مربوطه را نیز فراهم کنید.

روش سوم: مشاغل موردنیاز (In-Demand occupations)

گاهی به‌خاطر تعداد کم کارجویان در یک شغل خاص، آن شغل در میان مشاغل مورد نیاز کانادا دسته‌بندی می‌شود؛ بنابراین اگر شغل موردنظر شما هم در این دسته‌بندی قرار دارد، می‌توانید از این روش برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی استفاده کنید.

روش چهارم: جاب‌ آفر (Job offer)

جاب آفر یعنی پیشنهاد شغلی و مهاجرت از این طریق یعنی یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار عکاسی در این کشور را به شما بدهد و شما از این طریق بتوانید به کانادا مهاجرت کنید، در این کشور کار کنید و در صورت داشتن شرایط اقامت بگیرید. هر جاب‌آفری معتبر نیست و هم کارفرما و هم پیشنهاد شغلی باید شرایط مناسب را داشته باشند. در مطلب جاب آفر کانادا در این مورد اطلاعات بیشتری و مفیدتری به دست می‌آورید.

روش پنجم: تجربه کار کبکی (Quebec Experience Class)

یکی دیگر از روش‌هایی که برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی وجود دارد، روشی معروف به‌نام تجربه کار کبکی است. این روش مختص افرادی است که در شغلی خاص تخصص دارند و قصد دارند که در کبک زندگی و کار کنند. کارکنان کبکی باید مهارت خود به زبان فرانسوی را اثبات کنند. این یعنی شما باید در آزمون زبان فرانسوی شرکت کنید تا ثابت کنید که می‌توانید با شهروندان فرانسوی زبان کبکی به زبان خودشان ارتباط برقرار کنید. لازم به ذکر است از طریق اخذ ویزای تحصیلی کانادا در رشته عکاسی هم می‌توانید به این کشور مهاجرت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

پرتقاضاترین استان‌ها و شهرها برای مهاجرت عکاس به کانادا

درست است که در کانادا تقاضای کاری زیادی برای شغل عکاسی وجود دارد، اما پراکندگی این درخواست‌ها در همه ایالات برابر نیست و در برخی ایالات مثل جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island) درخواست به‌شدت کم است. سه استان پرتقاضا برای شغل عکاسی در کانادا بدین‌ ترتیب هستند: کبک، آلبرتا (Alberta)، بریتیش‌کلمبیا (British Columbia).

مشاغل مرتبط با عکاسی در کانادا

پیشتر نیز گفتیم که عکاسی حوزه هنری وسیعی است که زیرمجموعه‌های شغلی بسیاری دارد. اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی را دارید، می‌توانید یکی از این عناوین خاص را به‌عنوان حوزه تخصصی شغل عکاسی در کانادا برای خود برگزینید.

عکاس هوایی (aerial photographer)عکاس ارشد (chief photographer)
عکاس تبلیغاتی (commercial photographer)عکاس صحنه جرم (evidence photographer- forensic)
عکاس مد و فشن (fashion photographer)عکاس خط پایان (در مسابقاتی که خط پایان دارند) (finish photographer)
عکاس پزشکی قانونی (forensic photographer)عکاس صنعتی (industrial photographer)
عکاس پزشکی (medical photographer)عکاس چندرسانه‌ای (multimedia photographer)
تصویرساز عکس‌های چندرسانه‌ای (multimedia picture illustrator)عکاس خبری (news photographer)
عکاس سوپروایزر (photographer supervisor)عکاس پلیس (police photographer)
عکاس پرتره (portrait photographer)عکاس مسیر مسابقه (racetrack finish photographer)
روتوش‌کار عکس (retouch photographer)عکاس علمی (science photographer)
عکاس ثابت (still photographer)عکاس ثبت زندگی روزمره در مکان‌های عمومی (street photographer)
عکاس طبیعت (wildlife photographer)عکاس‌ روزنامه‌نگار یا فتوژورنالیست (photojournalist)
عکاس فتومیکروگرافی (کسی که از سوژه‌های میکروسکوپی از طریق میکروسکوپ عکس‌برداری می‌کند) (photomicrographer)

دقت داشته باشید که اگر فیلم‌بردار هستید، شغل شما زیرمجموعه حرفه عکاسی قرار نمی‌گیرد و نمی‌توانید از طریق شغل عکاسی در کشور کانادا ساکن شوید.

درآمد عکاسی در کانادا

مطمئنا یکی از مهم‌ترین سوالاتی که پیش از مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی برای شما پیش می‌آید، این است که اگر به‌عنوان عکاس مهاجرت کنم، درآمدم چقدر خواهد بود؟ درآمدها با توجه به تخصص، تحصیلات، محل زندگی و موقعیت کاری متفاوت خواهد بود، اما آمار سایت‌هایی مثل talent نشان می‌دهد که هر عکاس در کانادا به‌طور متوسط در هر ساعت حدود 20 دلار و به‌عبارتی سالانه حدود 39000 دلار درآمد دارد.

موقعیت‌های شغلی مبتدی با درآمدی حدود 30996 دلار در سال شروع می‌شوند و اگر عکاس به بالاترین حد تجربه برسد و بهترین موقعیت شغلی را به دست بیاورد، به درآمد سالیانه بیشتر از 58200 دلار نیز دست خواهد یافت. در این میان، بیشترین درآمد ساعتی عکاس‌ها در کانادا در بین ایالات، مربوط به انتاریو (Ontario) با 20.51 دلار در ساعت و سپس کبک، آلبرتا و بریتیش‌کلمبیا، هرکدام با 20 دلار در ساعت است.

بهترین شهر کانادا برای مهاجرت عکاسان

درآمد عکاسان در استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا بالاتر از استان‌های دیگر کانادا است.

مهارت‌ها و وظایف موردنیاز برای شغل عکاسی در کانادا

شغل عکاسی در کانادا نیز مانند هر شغل دیگری نیاز به مهارت‌ها و انجام وظایف خاصی دارد که هر عکاس باید به آن مسلط باشد. یک عکاس باید بتواند:

  • درباره اینکه در هر موقعیتی از چه نوع دوربین، فیلم و نورپردازی استفاده شود، تصمیم بگیرد.
  • ترکیب‌بندی تصویر را مشخص کند، بر روی سوژه عکاسی اصلاحات تکنیکی انجام دهد.
  • از اسکنر برای انتقال تصاویر عکس‌برداری شده به رایانه استفاده کند.
  • از رایانه برای اصلاح تصاویر عکس‌برداری شده استفاده کند.
  • از عکس‌های موجود، تصاویر جدیدی بسازد تا در محصولات چندرسانه‌ای از آن‌ها استفاده کند.
  • از ادوات ظریفی مثل میکروسکوپ نوری متصل به دوربین استفاده کند.
  • عکسی را که گرفته، چاپ کند.
  • از ایربراش، رایانه یا سایر تکنیک‌ها برای روتوش نگاتیوها استفاده کند.

سخن پایانی

همان طور که در این مطلب درباره مهاجرت به کانادا از طریق شغل عکاسی را مطالعه کردید، شغل عکاسی در کانادا یکی از مشاغل آینده‌دار محسوب می‌شود و در کانادا در صورت داشتن شرایط لازم مثل تحصیلات، تخصص و تجربه، می‌توانید به درآمد خوبی برسید. البته شرایط دیگر مثل سن بالای 18 سال و تسلط به زبان انگلیسی و در یک مورد خاص، تبحر در زبان فرانسوی را نباید نادیده بگیرید. در انتها اگر می‌خواهید به اطلاعات همه‌جانبه و بیشتری در مورد مهاجرت از طریق مشاغل مختلف به کانادا دسترسی داشته باشید، مطلب مهاجرت کاری به کانادا را حتما مطالعه کنید.

سوالات متداول

برای مهاجرت عکاس به کانادا روش‌های متفاوتی وجود دارد که شامل: اکسپرس اینترنی، برنامه نامزدی استانی، جاب آفر و غیره است.

اگر قصد زندگی و کار از طریق شغل عکاسی در کانادا را دارید و می‌خواهید که در ایالت کبک ساکن شوید، باید علاوه بر مدارک موردنیاز در آزمون زبان فرانسوی نیز نمره قابل‌قبول بیاورید.

ایالت کبک در کشور کانادا بیشترین تقاضا را برای شغل عکاسی دارد.

درآمد سالیانه یک عکاس در کشور کانادا به‌طور متوسط حدود 39000 دلار و درآمد متوسط ساعتی یک عکاس نیز حدود 20 دلار است.

guest
8 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها