موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پناهندگی کانادا + بررسی شرایط، مراحل، هزینه و ...

پناهندگی کانادا

پناهندگی در کانادا موضوعی است که شاید افراد زیادی به آن فکر می‌کنند. این روش البته مخاطرات زیادی هم دارد. اما اگر به فکر پناهندگی هستید، کانادا می‌تواند بهترین انتخاب باشد، زیرا نسبت به خیلی از کشورهای دیگر، به پناهندگان خدمات بهتری ارائه می‌کند.

⚠️ هشدار

در حال حاضر نه‌تنها در پارسی کانادا “خدمات پناهندگی” ارائه نمی‌دهیم، بلکه توصیه جدی ما، پرهیز از چنین روش پرریسک و پرمخاطره‌ای برای مهاجرت است. در عوض، ده‌ها روش قانونی، تضمینی و اغلب ساده در دست داریم که به احتمال قوی، دستکم یکی از آن‌ها شامل حال شما هم می‌شود. پس همین حالا، فرم ارزیابی مهاجرت را پر کنید تا با شما تماس بگیریم و با مشاوره موثر و دقیق راهنمایی‌تان کنیم…

با این حال بر خود واجب می‌دانیم، تمام اطلاعاتی که لازم است درباره پناهندگی در کانادا بدانید، در این صفحه ارائه کنیم. منبع تمامی اطلاعات این صفحه نیز اداره مهاجرت کانادا است.

پناهنده کیست؟

پناهندگان افرادی هستند که به خاطر ترسی موجه بخاطر علت‌هایی مانند نژاد، ملیت، عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص، داشتن عقیده‌های سیاسی در حال تعقیب و گرایشان جنسی و مواردی از این قبیل، خارج از وطن خود به سر می‌برند و به خاطر تجربیات ناخوش‌آیند یا ترس از بروز وقایع ناخوش‌آیند، تمایلی به بازگشت و زندگی در کشور خود ندارند.

براساس قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان، شخصی که نیاز به حمایت دارد، شخصی است در کانادا که در صورت بازگشت در معرض خطر شکنجه، رفتار ظالمانه و غیر معمول و تهدید جانی قرار می‌گیرد.

شرایط پناهندگی در کانادا

طبق گفته اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRCC) افرادی واجد شرایط پناهندگی کانادا هستند که 👇

✓ داخل کانادا باشند؛

✓ شرایط‌شان مطابق تعریف یکی از 2 کلاس پناهندگی قانون Immigration and Refugee Protection Act باشد؛

1. پناهندگان کنوانسیون خارج از کشور (Convention Refugee Abroad Class): پناهنده نباید هیچ راهی به جز پناهندگی داشته باشد، نباید قصد بازگشت به وطنش یا محل سکونت قبلی‌اش را داشته باشد، نباید قصد پناهندگی در کشور ثالثی داشته باشد.

💡نکته: متقاضیان تحت این کلاس باید توسط دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR)، یا توسط یک سازمان ارجاع دهنده دیگر یا توسط یک حامی خصوصی حمایت شوند.

2. کشور پناهندگی (Country of Asylum Class): پناهنده باید تحت تاثیر جدی خطرات جنگ، درگیری مسلحانه، نقض حقوق بشر قرار گرفته باشد و این شرایط برای او ادامه دار باشد. درضمن این پناهنده باید خارج از کشور محل سکونت خود باشد و نباید قصد بازگشت به وطنش یا محل سکونت قبلی‌اش را داشته باشد، همچنین نباید قصد پناهندگی در کشور ثالثی داشته باشد.

💡نکته: متقاضیان تحت این کلاس باید به صورت خصوصی حمایت شوند، یا از تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و افراد تحت تکفل خود برخوردار باشند، یا واجد شرایط حمایت مشترک (JAS) باشند.

پس تنها با داشتن این شرایط شما امکان اعلام درخواست پناهندگی خود را به دولت کانادا دارید. این کار به اصطلاح ارجاع دادن گفته می‌شود. در ادامه مراحل را کامل توضیح می‌دهیم.

 شهروند کشوری هستید که از شما محافظت می‌کند.

✓ انتخاب دیگری به‌جز پناهندگی در کانادا دارید (به عنوان مثال اگر پیشنهاد اسکان مجدد در کشور امن دیگری را داشته باشید واجد شرایط پناهنده شدن در کانادا نخواهید بود.)

✓ زندگی در کشور خودتان، برای شما خطرناک نیست و می‌توانید آن را انتخاب کنید.

✓ دلیلی که شما کشور خود را به خاطر آن ترک کرده‌اید دیگر وجود ندارد.

✓ جرم و جنایتی مرتکب شده‌اید که ممکن است امنیت کشور کانادا را به خطر بیاندازد.

راه‌ها و مراحل درخواست پناهندگی به کانادا به‌صورت قانونی

بیشتر افراد به صورت غیرقانونی و از طریق قاچاق وارد کانادا می‌شوند و درخواست پناهندگی می‌دهند. این روش‌ها ناامن هستند و می‌توانند به همان اندازه که کشورتان برای شما خطرناک شده است، برای شما خطرآفرین باشند.

💡یک نکته مهم

امکان درخواست پناهندگی از داخل ایران به کانادا وجود ندارد. تنها در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که ایران برای زندگی شما مناسب نباشد و از ترس تهدیدات جانی و روانی مجبور به فرار شده باشید.

برای ارائه درخواست پناهندگی قانونی اول از همه باید در خاک کانادا باشید. در این صورت به یکی از دو روش زیر می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید:

اعلام درخواست پناهندگی در مرز کانادا

روش 1: حضوری (در مرز کانادا)

زمانی که به کانادا رسیدید (چه بنادر دریایی، چه فرودگاه و چه مرز زمینی) باید درخواست پناهندگی خود را ارجاع دهید. برای این کار باید ابتدا درخواست‌تان را به افسر آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) اعلام کنید. او نیز از شما می‌خواهد که فرم‌های مربوطه را پر کنید.

افسر همچنین درباره وضعیت شما، مدارک هویتی‌تان و اثر انگشت و تصویر بیومتریک از شما سوال خواهد کرد.

اگر افسر تشخیص دهد که درخواست پناهندگی شما موجه است مدارک زیر را به شما تحویل می‌دهد:

✓ سندی تحت عنوان حمایت از پناهندگان (RPCD) که به واسطه آن می‌توانید از برنامه موقت بهداشت فدرال و سایر خدمات در کانادا استفاده کنید.

✓ تاییدیه معرفی نامه (Confirmation of Referral)، که تایید می‌کند ادعای شما به اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRB) ارجاع داده شده است.

✓ فرم ادعای پناهندگی (basis of claim)

✓ راهنمای تکمیل معاینه پزشکی

بعد از آن شما 15 روز فرصت دارید تا فرم درخواست را تکمیل کنید و آن را به دفتر بخش حفاظت از پناهندگان IRB ارسال کنید (که در تأییدیه معرفی نامه ذکر شده است).

و اما اگر افسر اداره مهاجرت با درخواست پناهندگی شما موافقت نکرد، باید به جلسه مصاحبه بروید. ممکن است مجبور شوید به بندر ورودی یا فرودگاه برگردید یا اینکه هرجا هستید، برای مصاحبه همراه با افسر به دفتری مراجعه کنید.

در این مرحله افسر مدارک زیر را به شما تحویل می‌دهد:

✓ یک جزوه آموزشی

✓ نامه تاییدیه ادعای پناهندگی که به واسطه آن می‌توانید از برنامه موقت بهداشت فدرال و سایر خدمات در کانادا استفاده کنید.

✓ راهنمای تکمیل معاینه پزشکی

افسر اداره مهاجرت ممکن است از شما بخواهد درخواست پناهندگی‌تان را بصورت آنلاین ارسال کنید، که در این صورت، راهنمایی‌های لازم را به شما می‌کند و ما نیز در ادامه آن را توضیح داده‌ایم.

برای تکمیل ادعای پناهندگی‌تان، به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • شماره درخواست یا اپلیکیشن نامبر
  • کد UCI
  • تاریخ تولد

این موارد را در نامه تاییدیه ادعای پناهندگی و نامه حمایت از پناهندگان می‌توانید پیدا کنید.

ثبت درخواست پناهندگی کانادا به صورت آنلاین

روش 2: آنلاین (زمانی که از قبل با روش‌های دیگر وارد کانادا شده‌اید)

روش آنلاین زمانی قابل استفاده است که شما در کشور کانادا هستید. بدین منظور باید برای خود و هر یک از اعضای خانواده‌تان (جداگانه) به‌صورت آنلاین درخواست پناهندگی را ارجاع دهید.

قبل از ثبت نام برای پناهندگی در کانادا، فرم درخواست پناهندگی از اداره مهاجرت کانادا را پر کرده باشید و کپی پاسپورت خود را به همراه اسناد دیگر نیز اسکن کرده باشید.

1. با ارسال ایمیل‌تان در این آدرس، کد دعوتنامه دریافت کنید؛

2. در سایت اداره مهاجرت کانادا پروفایل بسازید؛

3. فرم درخواست پناهندگی کانادا را تکمیل کنید؛

4. گزینه “Make a refugee claim” را انتخاب کنید.

5. به تمامی سوالات در فرم پاسخ دهید و مدارک لازم را آپلود کنید.

از روزی که ادعای خود را ثبت می‌کنید، 90 روز برای تکمیل و ارسال آن فرصت دارید.

اگر اطلاعات وارد شده در فرایند ثبت درخواست آنلاین کامل بود، اداره مهاجرت کانادا فرم‌ها و مدارک مربوطه را برای شما ایمیل می‌کند. این مدارک شامل:

✓ نامه تاییدیه ادعای پناهندگی که به واسطه آن می‌توانید از برنامه موقت بهداشت فدرال و سایر خدمات در کانادا استفاده کنید.

✓ راهنمای تکمیل معاینه پزشکی

✓ جزئیات مربوط به زمان و مکان یک مصاحبه حضوری

💡یک نکته مهم

درخواست شما توسط RIB (اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا) بررسی می‌شود در صورت قبولی شما اجازه ماندن در کانادا را خواهید داشت. اگر به هر دلیلی درخواست پناهندگی شما در زمان مصاحبه رد شد، (چه در روش حضوری و چه در روش آنلاین) حکم خروج از کانادا یا Removal Order برای شما صادر می‌شود و باید این کشور را ترک کنید.

چه سازمان‌هایی می‌توانند از پناهندگان حمایت کنند؟

دولت کانادا تنها 4 گروه زیر را برای حمایت از پناهندگان، قانونی و مورد تایید می‌داند:

سازمان ملل The United Nations Refugee Agency (UNHCR): مهاجرت به کانادا از طریق سازمان ملل درواقع یعنی این سازمان حامی شما به عنوان پناهنده در کانادا می‌شود.

دارندگان توافق‌نامه حمایت مالی (SAHs): این گروه‌ها برای حمایت از پناهندگان توافقنامه رسمی با اداره مهاجرت کانادا دارند.

گروه پنج (G5): این گروه که تحت عنوان ویزای 5 اسپانسری نیز شناخته می‌شود؛ به 5 نفر که اقامت دائم یا شهروندی کانادا را دارند، اجازه می‌دهد، تحت شرایط خاصی، حامی یک پناهنده شوند تا او نیز اقامت دائم کانادا را دریافت کند. این 5 نفر باید در همان شهری که پناهنده قرار است اقامت داشته باشد، زندگی کنند و به مدت یک سال از فرد پناهنده حمایت مالی کنند.

حامیان اجتماعی: این افراد می‌توانند یک سازمان، یک انجمن یا شرکتی باشند که در محل زندگی پناهجویان در کانادا مستقر هستند.

امکان کار و تحصیل برای پناهجویان در کانادا هست

آیا امکان کار و تحصیل برای پناهندگان کانادا وجود دارد؟

پناهجویان در کانادا، تنها درصورتی که با درخواست پناهندگی آن‌ها موافقت شده باشد، امکان کار و تحصیل در این کشور را دارند.

مجوز کار برای پناهجویان

خوشبختانه شما می‌توانید بعد از ارجاع درخواست پناهندگی خود به دولت کانادا، در همان فرودگاه به افسر اداره مهاجرت، درخواست مجوز کار دهید.

البته این مجوز تنها درصورتی که با درخواست پناهندگی شما موافقت شود و بعد از تکمیل تست مدیکال، برای شما صادر خواهد شد.

اگر هم به‌صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کرده‌اید، می‌توانید درخواست مجوز کار هم آنلاین ثبت کنید. البته اگر پرونده پناهندگی شما قبول شود، با درخواست کارتان نیز موافقت می‌شود.

علاوه بر این باید تست مدیکال انجام دهید و ثابت کنید به کار کردن در کانادا برای گذران زندگی نیاز دارید و خودتان هیچ پولی ندارید.

مجوز تحصیل برای پناهجویان

اگر فرزند زیر 18 سال دارید، بدون نیاز به مجوز تحصیل درصورت قبول درخواست پناهندگی‌تان، می‌تواند در مدارس کانادا مشغول تحصیل شود.

برای افراد بالای 18 سال اگر بعد از قبولی پرونده پناهدگی‌تان، بتوانید از موسسات آموزشی معتبر کانادا پذیرش بگیرید، امکان اخذ مجوز تحصیل به صورت آنلاین برای شما هست.

اخذ پناهندگی کانادا چقدر طول می‌کشد؟

زمان رسیدگی به پرونده‌های پناهندگی به اینکه پناهنده اهل کجاست و کیس پناهندگی‌اش چقدر پیچیده است، بستگی دارد. با این حال در این آدرس از سایت اداره مهاجرت کانادا می‌توانید زمان تقریبی این پروسه را مشاهده کنید. این تاریخ دائما آپدیت می‌شود.

در حال حاضر (آگوست 2024) این مدت زمان حدود 20 ماه تخمین زده شده است.

در کل مدت زمان رسیدگی به پرونده پناهندگی به موارد زیر بستگی دارد:

✓ کشور محل اقامت پناهنده
✓ در دسترس نبودن پناهنده برای انجام مصاحبه با افسران ویزا
✓ عدم تکمیل مدارک پناهنده
✓ دشواری در شناسایی پناهنده و اعضای خانواده او
✓ تعداد پرونده‌های پناهندگی

عکس کمپ های پناهندگی در کانادا

عکس کمپ های پناهندگی در کانادا

کمپ‌‌های پناهندگی در کانادا

برخلاف سایر کشورها که پناهندگان خود را برای مدت مدیدی در کمپ‌ها اسکان می‌دهند، کمپ پناهندگی کانادا وجود ندارد! اگر شخصی به عنوان پناهنده در این کشور قبول شود، می‌تواند مسکن تهیه کند.

اسپانسرهای پناهندگی برای پناهندگان مسکن تهیه می‌کنند و تا زمانی که بتوانند خود را تامین کنند از آن‌ها حمایت خواهند کرد. این یکی از مزایای مهم پناهندگی در کانادا است. قرار نیست در کمپ زندگی کنید.

تصویر استقبال جاستین ترودو از پناهجویان در روز کانادا

تصویر استقبال جاستین ترودو از پناهجویان در روز کانادا

پناهندگان در کانادا از چه حقوقی برخوردار هستند؟

برنامه دولتی کمک اسکان مجدد (RAP) کانادا، به پناهندگان خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

✓ استقبال فرودگاهی،
✓ اسکان موقت،
✓ کمک به یافتن مسکن دائمی،
✓ کمک به ثبت‌نام برای برنامه‌های فدرال و استانی،
✓ آموزش نحوه استفاده از خدمات ایمنی و اورژانس،
✓ معرفی پناهندگان به شهری که در آن ساکن شده‌اند،
✓ دسترسی به حمل‌ونقل عمومی،
✓ دسترسی به سیستم‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی کانادا،
✓ آموزش قوانین و آداب‌ورسوم کانادا،
✓ آموزش باز کردن حساب بانکی و استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری،

کانادا تحت برنامه RAP به پناهندگان واجد شرایطی که نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را برطرف کنند، حقوق می‌دهد.

تصویری از پناهندگان پشت مرز

بهترین کیس پناهندگی کانادا – معرفی انواع پناهندگی کانادا

برای پناهنده شدن در کانادا باید کیس پناهندگی مطرح شود. این کیس‌ها می‌توانند کاملاً متنوع باشند. برای اینکه بدانیم بهترین کیس برای پناهندگی کانادا کدام است، بهتر است با انواع این کیس‌ها آشنا شویم

پناهندگی مذهبی: پناهندگی مذهبی، وقتی انجام می‌شود که فردی دین و مذهب خود را عوض کرده و به همین خاطر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و جانش به خطر افتاده باشد. کسی که می‌خواهد با استفاده از پناهندگی مذهبی به کانادا مهاجرت کند، باید این مسئله را ثابت کند.

پناهندگی سیاسی: پناهندگی سیاسی وقتی انجام می‌شود که فردی به خاطر عضویت در گروه‌های سیاسی خاص مورد آزار و اذیت جسمی و روانی قرار گرفته است و به همین خاطر کشورش را ترک کرده. کسی که می‌خواهد از این پناهندگی استفاده کند، باید این موضوع را اثبات کند.

پناهندگی جنسی: داشتن اختلالات جنسی یا گرایشات جنسی غیرقابل قبول در یک کشور ممکن است زندگی را برای این دسته از افراد ناامن و غیرممکن کند. در این صورت افراد می‌توانند با کیس پناهندگی جنسی درخواست اقامت کانادا را داشته باشند.

پناهندگی نژادی: برخی از افراد به خاطر نژادی که دارند دچار اذیت و آزار می‌شوند. مخصوصاً وقتی که نژاد آن‌ها نژاد غالب کشور نباشد و در اقلیت باشند. اگر فردی به خاطر این آزار و اذیت‌ها دچار ناامنی جانی و روانی شود، می‌تواند با استفاده از کیس پناهنگی نژادی اقدام به مهاجرت به کانادا کند.

پناهندگی اجتماعی: پناهندگی اجتماعی وقتی انتخاب می‌شود که فردی به خاطر مشکلات اجتماعی کشورش، نتواند به زندگی در آنجا ادامه دهد و مجبور به ترک آن باشد. این مشکلات می‌تواند شامل جنگ و قحطی و … باشد. او باید ثابت کند که کشورش با مشکلاتی که مدعی است روبرو است.

هزینه اخذ پناهندگی کانادا چقدر است؟

پناهندگان اسکان داده شده در کانادا، قرار نیست هزینه‌ای پرداخت کنند. خدمات پزشکی قبل از ورود توسط برنامه بهداشت موقت دولت فدرال پوشش داده می‌شود. بعد از آن، سهم پناهندگان از پرداخت هزینه‌های پزشکی 10 درصد از چیزی است که یک کانادایی بپردازد.

برای یک سال از همه نظر حمایت خواهید شد. مسکن لوازم خانه، پوشاک، خوراک و حتی نصب خط تلفن. بعد از با توجه به شرایط شما تصمیم‌گیری می‌شود. ممکن است نیاز به حمایت بیشتر داشته باشید و توسط حامیان خصوصی تحت پوشش قرار بگیرید.

البته فراموش نکنید! هزینه پناهندگی در کانادا محدود به زندگی در کانادا نمی‌شود! شما مسئول هستید که مدارک سفر را تهیه کنید و هزینه حمل و نقل به کانادا را بپردازید.

این تا وقتی که شما به صورت قانونی وارد کانادا می‌شوید هزینه زیادی نیست. ماجرا وقتی که قرار است برای رسیدن به کانادا، از کمک قاچاقچیان استفاده کنید سخت می‌شود. قاچاقچی‌ها معمولا هزینه گزافی برای رساندن شما به کانادا دریافت می‌کنند.

هزینه وکیل پناهندگی در کانادا

در کل نیازی به وکیل نیست. شما می‌توانید کار خود را بدون وکیل پیش ببرید. ولی وقتی که با قوانین و پیچیدگی فرایند مهاجرت از طریق پناهندگی آشنا نیستید، کمک یک وکیل می‌تواند برایتان مفید باشد. وکلای پناهندگی می‌توانند به شما کمک کنند که آنچه که هست را موثرتر و بهتر پیش ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است با یک وکیل مهاجرت به کانادا مشورت کنید.

بسته به اینکه چه خدماتی نیاز دارید، هزینه وکیل پناهندگی در کانادا تغییر می‌کند. در جدول زیر، هزینه‌های خدمات مختلفی که ممکن است نیاز به استفاده از آنها داشته باشید آورده شده است:

درخواست مجوز اشتغال250 الی 500 دلار
درخواست تابعیت500 الی 1200 دلار
درخواست گرین کارت خانواده800 الی 1500 دلار
درخواست پناهندگی1000 الی 3000 دلار
تنظیم وضعیت برنامه600 الی 1200 دلار
دفاع از اخراج2000 الی 10000 دلار

دلایل ریجکت شدن درخواست پناهندگی کانادا

مانند سایر روش‌های مهاجرتی با تمام درخواست‌های پناهندگی نیز موافقت نمی‌شود و تعداد زیادی از آن‌ها ریجکت خواهند شد. دلایل ریجکت شدن عبارت‌اند از:

✓ ادعای بی‌اساس: گاهی، افراد تنها تصور می‌کنند که تحت آزار هستند و امنیت ندارند.

✓ عدم توانایی در اثبات ادعا: برخی با وجود عدم امنیت در کشور خود، نمی‌توانند اسناد و مدارک مناسبی ارائه دهند.

✓ قصد فریب‌کاری: خیلی از افراد هم به دروغ طوری وانمود می‌کنند که نیاز به پناهندگی دارند؛ در صورتی که این‌طور نیست. مثلا ادعا می‌کنند که دین خود را عوض کرده‌اند.

قصد فریب دادن نه تنها موجب رد درخواست می‌شود؛ بلکه باعث جریمه نیز می‌شود. طوری که فرد برای دفعات بعدی هم نمی‌تواند درخواست مهاجرت به کانادا از هر راهی را داشته باشد.

به جدول زیر نگاه کنید. تعداد افرادی که درخواست داده و با درخواست آن‌ها موافقت شده یا درخواست آن‌ها رد شده است در آن آورده شده است. همان‌طور که می‌بینید تعداد درخواست‌های پذیرفته‌شده‌ها بیشتر است؛ ولی تعداد درصد پذیرفته نشده‌ها هم قابل توجه است:

سالدرخواست‌های پذیرفته شدهدرخواست‌های رد شده
201330642009
201471563961
201585964119
201699724821
201713,5536223
201814,7908759
201925,03413,718
202016,2097733

به تعریف پناهندگی توجه کنید و تنها در صورتی برای پناهندگی درخواست دهید که گزینه مناسبی برای آن باشید. اگر شما از لحاظ امنیت و جان در کشور خود در خطر نیستید، بهتر است از روش‌های دیگر اقدام به مهاجرت به کانادا کنید.

نه تنها در صورت داشتن شرایط مناسب با رد درخواست مواجه نمی‌شوید؛ بلکه این از هر لحاظ برای شما بهتر است.

اطلاعات غلط باعث شده که خیلی از افراد، تصورات غیرواقعی از پناهندگی داشته باشند و آن را راهی راحت، سریع و تضمینی بشناسند. این‌طور نیست. یک پناهنده ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بتواند برای خودش زندگی عادی و موفقی در کانادا دست و پا کند.

طی کردن این مدت زمان با راحتی همراه نیست. خطرات، مشکلات و بار روانی منفی‌ای را به همراه دارد و معمولاً خاطرات خوش‌آیندی را برای فرد باقی نمی‌گذارد. اکثر پناهنده‌ها از طی کردن این دوران، به خوشی یاد نمی‌کنند و نسبت به آن حس خوبی ندارند.

روش‌های جایگزین پناهندگی

اگر برای فراهم کردن شرایط سایر روش‌های مهاجرتی همچین تایم و انرژی‌ای صرف کنید، مسلماً موفق‌تر خواهید بود. به علاوه اینکه تجربیات خوش‌آیندی نیز برای شما به یادگار خواهد ماند و سال‌های عمر شما در کمپ‌های پناهندگی به هدر نخواهد رفت.

ما به شما روش‌های قانونی و مطمئن مهاجرت به کانادا را پیشنهاد می‌کنیم. در مطلب مهاجرت به کانادا با این روش‌ها به‌طور کامل آشنا شوید. شاید بسیاری از روش‌های کاری، تحصیلی و سرمایه‌گذاری برای شما مناسب باشند.

چون همانطور که در این مطلب خواندید تنها درصورتی امکان پناهنده شدن دارید که خطری جان شما را تهدید می‌کند.پس بهتر است به جای پرونده سازی برای پناهندگی روش‌های امن و قانونی را امتحان کنید.

شاید مطالعه صفحه وظایف موسسه مهاجرتی قانونی در قبال پناهندگان هم خالی از لطف نباشد.

کلام آخر – مزایا و معایب پناهندگی در کانادا را ارزیابی و نتیجه گیری کنید!

در رابطه با معایب و مزایای پناهندگی در کانادا شایعات بسیاری وجود دارد. عدم وجود اطلاعات کامل و مناسب باعث شده تا دید افراد نسبت به پناهندگی کانادا محدود باشد.

قبل از اینکه در رابطه با مناسب بودن یا نبودن پناهندگی در کانادا قضاوت کنید، بهتر است با معایب و مزایای آن آشنا شوید. در جدول پایین این مزایا و معایب را مشاهده می‌کنید و در ادامه بیشتر درباره جزئیات موارد ذکر شده خواهید خواند:

مزایای پناهندگیمعایب پناهندگی
برخورداری از امنیتوجود خطرات بسیار
برخورداری از حمایت‌های مالیهزینه‌ی بالایی که به قاچاقچی‌ها پرداخت می‌شود
زندگی در کشوری پیشرفتهبرخورد نامناسب در صورت غیرقانونی بودن اقامت
استفاده از امکانات و خدمات کشور کاناداتاخیر در دریافت امتیازات اقامتی
عدم نیاز به تسلط بر زبانمشکلات زندگی در کمپ
اسکان سریع در صورت قبولیشانس کم قبولی درخواست

برخی از منابع: Immigration and Refugee Board of Canada، اداره مهاجرت کانادا،

سوالات متداول

می‌توان به واسطه ویزای توریستی در امن‌ترین حالت ممکن وارد خاک کانادا شد و در آنجا درخواست پناهندگی داد. پناهندگی با ویزای توریستی کانادا روش امنی است؛ ولی بدون عیب نیست.

عیب آن این است که شما به عنوان برای دریافت ویزای توریستی به دولت کانادا ثابت کرده‌اید که وابستگی‌هایی در کشور خود دارید و می‌خواهید به آنجا بازگردید. این به این معنی است که کشور شما برای زندگی شما مناسب است و خطری شما را تهدید نمی‌کند.

درخواست پناهندگی مغایر با این ادعا است و نشان از این دارد که قصد شما فریب دولت کانادا بوده است. اگر مدارک معتبر و محکمی برای اثبات خطر خود نداشته باشید با احتمال بیشتری نسبت به افرادی که خطر سفرهای غیرقانونی را به جان خریده‌اند ریجکت می‌شوید.

جواب این سوال که آیا کانادا پناهنده می‌پذیرد یا نه ساده است. بله! این راه همه می‌دانیم. از سال 1980 تا کنون بیشتر از یک میلیون نفر پناهنده در خاک کانادا پذیرش شده‌ و از حمایت این کشور برخوردار شده‌اند. به کشوری که تقاضای پناهندگی در آن ثبت شده و مورد قبول واقع شود کشور پناهندگی گفته می‌شود.

یک کنوانسیون به نام کنوانسیون ژنو وجود دارد که ستون محوری حقوق ملل به حساب می‌‌آید و علاوه بر تعیین مرزهای مشخص برای اقدامات دشمنانه در جنگ‌ها، از ساکنان غیرنظامی مناطق جنگ‌زده نیز حمایت می‌کند. کشور کانادا یکی از کشورهایی است که کنواسیون ژنو را امضا کرده است و بسیار به آن پایبند است.

💡یک نکته مهم

جالب است بدانید از ژانویه تا مارس 2024، 1520 درخواست پناهندگی توسط ایرانیان ثبت شده است و از این تعداد 1100 مورد آن پذیرفته شده است. البته تکلیف بیش از 4000 هزار درخواست هنوز مشخص نیست!

هر ساله تعداد زیادی پناهنده وارد این کشور می‌شود و سال به سال به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در جدول زیر، تعداد پناهندگان پذیرفته شده در سال‌های اخیر را مشاهده می‌کنید:

سالتعداد پناهندگان پذیرفته شدهتغییرات سالانه
2022140,6218.07% افزایش
2021130,12519.15% افزایش
2020109,2647.33% افزایش
2019101,757-10.82% کاهش

آمار دقیقی از تعداد پناهجویان ایرانی در کانادا وجود ندارد، اما مطابق با یک آمار، بیش از 10 هزار پناهجوی ایرانی در کانادا زندگی کرده و هر سال به شمار پناهجویان ایرانی افزوده می‌شود.

در سال 2023، از میان 5980 درخواست پناهندگی کانادا توسط ایرانی‌ها، تعداد 4997 درخواست پذیرفته شده است.  پس پاسخ به این سوال بله است!

دولت کانادا با توجه به سطح تحصیلات بالا، تمکن مالی کافی و تخصص‌هایی که ایرانیان دارا هستند، تمایل دارند از بین پناهجویان ایرانی، هر تعدادی که لازم باشد را جذب کنند. اما از سایر کشورها هم سالانه عده زیادی از پرونده‌های پناهندگی در کانادا بررسی و بخشی از پناهجویان جذب این کشور می‌شوند.

 

درصورتی که پاسپورت کانادایی خود را دریافت کنید شاید بتوانید به ایران برگردید. اما معمولا سخت‌گیری زیادی روی این موضوع می‌شود. چون به ادعای خودتان در زمان پناهندگی کشور وطن، محل مناسبی برای زندگی شما نبوده است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال