موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آیا کشورها از گذرنامه (پاسپورت) واکسن استفاده می‌کنند؟

آیا کشورها از گذرنامه (پاسپورت) واکسن استفاده می‌کنند؟

با داشتن پاسپورت واکسن (Immunity Passport)، افراد می‌توانند از برخی محدودیت‌ها، مثل قرنطینه یا منع رفت‌وآمد، معاف می‌شوند. این ایده در زمان شیوع ویروس کرونا مطرح شد، زمانی که دولت‌ها و سازمان‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای بازگشایی جوامع و اقتصاد خود برای مهاجران بودند. در آن زمان پیشنهاد شده بود که این پاسپورت به کسانی داده شود که، از بیماری بهبود یافته‌اند و آنتی‌بادی در بدنشان ساخته شده است و افرادی که واکسن زده‌اند. توجه داشته باشید که در حال حاضر (سال 2024)، استفاده از پاسپورت کانادا در بسیاری از کشورها به‌طور گسترده رایج نیست و قوانین مربوط به آن در حال نهایی شدن است.

پاسپورت واکسن چیست؟

پاسپورت واکسن، گذرنامه واکسن یا پاسپورت مصونیت مدرکی است که ثابت می‌‌کند فردی نسبت به یک بیماری واگیردار کاملا مصونیت دارد و ایمن است؛ یعنی یکی از واکسن های مورد تایید کانادا برای ورود را دریافت کرده است که در سال 2024، ارائه پاسپورت واکسن الزامی نیست.

انواع گذرنامه واکسن کدام‌اند؟

ارائه پاسپورت واکسن در سال 2024، الزامی نیست!

انواع پاسپورت واکسن عبارت‌اند از:

  • گرین‌پس (Green Passport): نوع خاصی از گذرنامه ایمنی است که در ابتدا توسط دولت اسرائیل برای مقابله با همه‌گیری کرونا بیان شد. با گذرنامه سبز، افرادی که واکسن زده بودند یا کرونا نداشتند، می‌توانستند به مکان‌های عمومی مثل رستوران‌ها، باشگاه‌ها، سینماها و جاهای دیگر بروند.
  • کامن‌پس (Common Pass): این گذرنامه سلامت دیجیتالی است که توسط دو سازمان مهم ساخته شده است. هدف از ساخت این گذرنامه، راحت‌تر کردن سفرهای خارجی در دوران همه‌گیری کرونا بود. کامن‌پس برای همه جای دنیا طراحی شده است؛ یعنی مسافرها می‌توانند با در دست داشتن این گذرنامه، بگویند که در سلامت کامل به سر می‌برند.
  • گذرنامه یاتا (IATA Travel Pass): این گذرنامه به‌صورت یک اپلیکیشن روی موبایل نصب می‌شود و می‌توانید نتایج آزمایش و واکسن خود را داخل آن ثبت کنید. این اپلیکیشن، اطلاعات شما را با ایرلاین‌ها و آفیسرها به اشتراک می‌گذارد.
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها