موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا

راهنمای اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا

اطلاع از قوانین و نحوه دریافت گواهینامه، یکی از دغدغه‌های اساسی افرادی است که قصد مهاجرت به این کشور را دارند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید و می‌خواهید در مورد گواهینامه رانندگی در استرالیا بدانید، باید گفت که می‌توانید با ترجمه گواهینامه ایرانی خود به زبان انگلیسی یا دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی، در این کشور رانندگی کنید. اکثر ایالت‌‌های استرالیا تا 3 ماه به شما اجازه رانندگی با گواهینامه خارجی‌تان را می‌دهند؛ اما بعد از آن باید گواهینامه استرالیایی دریافت کنید. برای اخذ گواهینامه یا معادل‌سازی آن در استرالیا، لازم است آزمون‌های عملی و تئوری را پشت سر بگذارید. قوانین و هزینه‌های اخذ گواهینامه نیز در ایالت‌های مختلف استرالیا با هم فرق دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید در این زمینه بیشتر بدانید و از جزئیات آن باخبر شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا رانندگی در استرالیا با گواهینامه ایرانی ممکن است؟

به‌طور کلی تمامی گواهینامه‌های خارجی که به‌صورت رسمی صادر شده باشند، در استرالیا به رسمیت شناخته می‌شوند. بنابراین می‌توانید با داشتن گواهینامه ایرانی ترجمه شده، به‌مدت 3 (تا 6 ماه در ایالت ویکتوریا) در این کشور رانندگی کنید. چنانچه قرار است بیش از 3 ماه در استرالیا بمانید، برخی از ایالت‌ها از شما می‌خواهند گواهینامه موقت این کشور را دریافت کنید.


اگر می‌خواهید گواهینامه خود را به گواهینامه کامل استرالیا تبدیل کنید، تنها یک فرصت برای قبولی در آزمون عملی رانندگی به شما داده می‌شود. اگر در این آزمون قبول نشوید، گواهینامه آموزشی دریافت می‌کنید.

برای رانندگی در استرالیا و داشتن یک تجربه لذت‌بخش از آن، لازم است در مورد قوانین رانندگی این کشور، آموزش بیشتری ببینید و عادت‌های رانندگی خود را تغییر دهید. برای مثال، یکی از چالش‌های بزرگ، رانندگی در سمت چپ جاده است. رعایت این مورد برای ما ایرانی‌ها که در سمت راست جاده رانندگی می‌کنیم، بسیار سخت است و به‌ دقت و تمرین فراوان نیاز دارد.

اعتبار گواهینامه رانندگی ایران در استرالیا

شما می‌توانید با گواهینامه ایرانی در استرالیا، رانندگی کنید، اما باید آن را معادل‌سازی کنید. زمانی که نوبت به معادل‌سازی می‌رسد، به‌خاطر تفاوت در استانداردهای ایران و استرالیا، لازم است مراحل بیشتری را پشت سر بگذارید؛ از جمله آزمون دانش راننده و آزمون عملی برای اتومبیل یا موتورسیکلت. به این ترتیب، گواهینامه شما بر اساس تجربه، سن و ‌سطح‌بندی‌های کشور استرالیا، معادل‌سازی می‌شود.

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا چیست؟

پس از گذشت مدتی از اقامت استرالیا، لازم است از قلمرو یا استان محل زندگی خود، گواهینامه استرالیایی دریافت کنید که شرایط و مدت زمان دریافت آن، برای هر شخص متفاوت است. شرایطی که بر مدت زمان دریافت گواهینامه در استرالیا تاثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از:

  •  تعداد جلسات کلاس رانندگی در هفته
  •  میزان تمرین فرد
  •  میزان مهارت فرد در درک خطرات جاده
  •  دانش فرد در مورد قوانین رانندگی در استرالیا

نکته: به‌طور میانگین 45 ساعت آموزش برای یادگیری رانندگی در استرالیا لازم است.

شرایط سنی نیز برای دریافت گواهینامه در ایالت‌های مختلف استرالیا باهم فرق دارند. شرایط سنی دریافت گواهینامه آموزشی (اولین سطح گواهینامه) را در جدول زیر آورده‌ایم:

ایالتشرایط سنی
نیوساوت ولز16 ساله
ویکتوریا16 ساله
کوئینزلند16 ساله
تاسمانی16 ساله
استرالیای جنوبی16 ساله
قلمرو استرالیای شمالی16 ساله
استرالیای غربیحداقل 16 سال
برای گواهینامه موتور گازی: 15 سال و نیم
قلمرو پایتختی استرالیا15 سال و 9 ماه

مراحل دریافت گواهینامه در استرالیا

دریافت گواهینامه در استرالیا دو حالت دارد. یا برای اولین بار است که گواهینامه می‌گیرید یا گواهینامه خود را از کشور دیگری مانند ایران دریافت کرده‌اید و می‌خواهید آن را معادل‌سازی کنید. در ادامه با مراحل دریافت گواهینامه در این کشور آشنا خواهید شد.

الف) اگر می‌خواهید در استرالیا برای اولین بار گواهینامه بگیرید:

  1.  اولین قدم برای دریافت گواهینامه، یادگیری قوانین رانندگی در استرالیا، شرکت در آزمون‌های مربوطه و دریافت گواهینامه رانندگی آموزشی (Learner’s Driving Licence) است.
  2.  دومین قدم ارتقا دادن گواهینامه آموزشی به گواهینامه موقت است. کارآموزان برای اینکه بتوانند به تنهایی رانندگی کنند، باید یک آزمون عملی را پشت سر بگذارند تا گواهینامه آزمایشی (Probationary) یا موقت (Provisional) دریافت کنند. این گواهینامه به «Ps» شناخته می‌شود.
  3.  سومین قدم پشت سر گذاشتن آزمون درک خطر (Hazards’ perception test) است تا ثابت کنید خطرات احتمالی هنگام رانندگی را تشخیص می‌دهید.
  4. چهارمین قدم دریافت گواهینامه کامل استرالیاست. زمانی که گواهینامه کامل خود را دریافت کنید برخی محدودیت‌ها کمتر می‌شوند؛ اما همچنان باید از تمام قوانین رانندگی در استرالیا پیروی کنید.

ب) اگر در ایران گواهینامه گرفته‌اید:

اگر در ایران گواهینامه گرفته‌اید، می‌توانید 3 الی 6 ماه در ایالت‌های مختلف رانندگی کنید. پس از گذشت این مدت، ایالت‌ها از شما میخواهند نسب به دریافت گواهینامه استرالیایی، اقدام کنید. فرایند معادل‌سازی گواهینامه برای افرادی که گواهینامه غیر از استرالیایی دارند، به عوامل مختلفی بستگی دارند که عبارت‌اند از:

  •  کشوری که از آنجا آمده‌اید،
  •  جایی که گواهینامه شما را صادر کرده است،
  • سیستم صدور گواهینامه در آنج
  •  و مدت زمانی که گواهینامه داشته‌اید

افرادی که گواهینامه خود را از ایران گرفته‌اند، لازم است آزمون تئوری و عملی رانندگی را برای معادل‌سازی آن پشت سر بگذارند. اما از آنجایی که تفاوت‌هایی بین رانندگی در استرالیا و ایران وجود دارد، بهتر است قبل از اقدام برای آزمون، از یک مربی کمک بگیرید. در‌صورت قبولی در این آزمون‌ها، برای شما گواهینامه استرالیایی صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که ایالت‌های مختلف استرالیا، قوانین مختلفی در این خصوص دارند که در ادامه شرایط و قوانین هر ایالت را شرح می‌دهیم.

ایالت نیو ساوت ولز (New South Wales)

اگر گواهینامه ایرانی (ترجمه شده به زبان انگلیسی) و مجوز اقامت موقت دارید، می‌توانید بدون هیچ مشکلی در استرالیا، رانندگی کنید. مگر اینکه دچار خطایی شوید یا گواهینامه رانندگی شما باطل شود. همچنین در این حالت نیازی به نیازی به مجوز بین المللی رانندگی ندارید. درصورتی‌که اقامت دائم استرالیا را گرفته‌اید، باید پس از گذشت 3 ماه از اقامتتان در ایالت نیو ساوت ولز، باید نسبت به دریافت گواهینامه استرالیایی، اقدام کنید.

ایالت ویکتوریا (Victoria)

شرایط رانندگی در ایالت ویکتوریا بر اساس وضعیت ویزای دریافتی شما (دائم یا موقت) متفاوت است. اگر اقامت موقت دارید، می‌توانید با استفاده از گواهینامه خارجی خود (ترجمه شده)، به‌مدت 6 ماه در این کشور رانندگی کنید و به دریافت گواهینامه از ایالت ویکتوریا نیازی ندارید. پس از گذراندن این دوره 6 ماهه، اگر اقامت دائم دریافت کرده باشید، حتماً برای دریافت گواهینامه از ایالت ویکتوریا اقدام کنید.

ایالت کوئینزلند (Queensland)

شرایط رانندگی در ایالت کوئینزلند به نسبت راحت‌تر است؛ زیرا می‌توانید با داشتن گواهینامه ایرانی که به‌صورت رسمی به انگلیسی ترجمه شده است، به مدت 3 ماه، به رانندگی در استرالیا بپردازید. البته تا زمانی که گواهینامه‌تان باطل نشود یا یک مشکل قانونی برای شما پیش نیاید. اگر اقامت دائم استرالیا را دریافت کرده‌اید، با گذشت 3 ماه از اقامتتان در ایالت کوئینزلند، لازم است گواهینامه این ایالت را دریافت کنید.

ایالت استرالیای جنوبی (South Australia)

استرالیای جنوبی به افرادی که اقامت موقت استرالیا را دارند، اجازه می‌دهد تا به‌مدت 3 ماه، در این ایالت رانندگی کنند، به‌شرطی که گواهینامه آن‌ها به زبان انگلیسی صادر شده باشد یا مجوز رانندگی بین‌المللی دریافت کرده باشند. اگر اقامت دائم استرالیای جنوبی را بگیرید، باید طی 90 روز از این ایالت گواهینامه رانندگی اخذ کنید.

قلمرو پایتختی استرالیا (Australian Capital Territory)

درصورتی‌که اقامت موقت استرالیا را داشته باشید و گواهینامه ایرانی شما معتبر باشد، می‌توانید با استفاده از آن در قلمرو پایتختی استرالیا به رانندگی بپردازید. یادتان باشد که لازم است همیشه گواهینامه ایرانی خود را علاوه بر مجوز رانندگی بین‌المللی یا ترجمه رسمی گواهینامه‌تان به همراه داشته باشید. اگر اقامت دائم استرالیا را اخذ و به این قلمرو نقل مکان کرده‌اید، باید طی 3 ماه گواهینامه این استان را دریافت کنید.

ایالت تاسمانی (Tasmania)

کسانی که اقامت موقت استرالیا را دارند و در ایالت تاسمانی زندگی می‌کنند، می‌توانند به‌مدت 3 ماه از گواهینامه ایرانی خود استفاده کنند. علاوه بر آن به مجوز رانندگی بین‌المللی یا ترجمه رسمی گواهینامه خود به زبان انگلیسی نیز نیاز دارید. اگر اقامت دائم دارید، پس از گذشت این 3 ماه، باید نسبت به دریافت باید گواهینامه رانندگی ایالت تاسمانی، اقدام کنند.

ایالت استرالیای غربی (Western Australia)

با داشتن مجوز اقامت موقت و گواهینامه ایرانی، می‌توانید به مدت 3 ماه در استرالیای غربی رانندگی کنید. همانند دیگر ایالت‌ها، باید گواهینامه خود را به‌طور رسمی به زبان انگلیسی ترجمه کنید یا مجوز رانندگی بین‌المللی بگیرید. همچنین گواهینامه شما نباید تعلیق یا باطل شده باشد یا از رانندگی در هیچ‌کجا محروم شده باشید. درصورتی‌که ویزای اقامت دائم استرالیا را دریافت کرده باشید، بعد گذشت 3 ماه، باید از ایالت استرالیای غربی گواهینامه بگیرید.

قلمرو استرالیای شمالی (The Northern Territory)

همان‌طور که در بخش‌های قبل ملاحظه کردید، قوانین استفاده از گواهینامه خارجی در اکثر ایالت‌های استرالیا مشابه است. اما استرالیای شمالی کمی با آن‌ها فرق دارد. در قلمرو استرالیا شمالی، فرقی ندارد که ویزای اقامت دائم یا موقت را اخذ کرده‌اید؛ در هر صورت اجازه ندارید بیش از 3 ماه پس از ورود به آنجا با گواهینامه خارجی خود رانندگی کنید. برای 3 ماه اول پس از ورودتان، لازم است گواهینامه خود را به همراه داشته باشید. ترجمه رسمی آن و یا مجوز رانندگی بین‌المللی هم فراموش نشود. پس از آن برای دریافت گواهینامه از این قلمرو اقدام کنید. البته مواردی هم به‌صورت استثنا وجود دارند که می‌توانید برای آن اقدام کنید. اما نمی‌توان برای آن‌ها استانداردهای خاصی را تعریف کرد؛ زیرا این موضوع به صورت موردی تصمیم‌گیری می‌شود.

اخذ گواهینامه رانندگی در ایالت‌های مخلف استرالیا

درباره مجوز رانندگی بین‌المللی و ترجمه گواهینامه در استرالیا بیشتر بدانید

همان‌طور که اشاره کردیم از آنجایی که گواهینامه ما به زبان انگلیسی صادر نشده است، باید ترجمه رسمی آن یا مجوز رانندگی بین‌المللی را همراه داشته باشید. برای رانندگی در استرالیا داشتن یکی از این دو مدرک کافی‌ست. علاوه بر این، هنگام رانندگی نسخه اصلی (کپی قابل‌قبول نیست) این مدارک را همراه با گواهینامه خود ببرید. در این بخش به نکاتی در مورد این دو مدرک اشاره کرده‌ایم:

الف) مجوز رانندگی بین المللی

با داشتن مجوز رانندگی بین المللی می‌توانید به رانندگی در استرالیا بپردازید؛ اما لازم نیست حتما آن را داشته باشید. مجوز رانندگی بین‌المللی سند معتبری است؛ اما گواهینامه رانندگی به حساب نمی‌آید. معمولا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ایران این مجوز را صادر می‌کند.

ب) ترجمه رسمی گواهینامه

ترجمه رسمی گواهینامه رانندگی باید حتما توسط مترجم رسمی قوه قضاییه انجام شود. امکان انجام این کار به دست کنسولگری ایران در استرالیا نیز وجود دارد.

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا چقدر است؟

به‌طور کلی هزینه دریافت گواهینامه بر اساس مدت اعتبار، نوع آن (Type) و ایالتی که در آن زندگی می‌کنید متفاوت است. به‌طور کلی هزینه‌ آزمونی تئوری، 20 دلار و هزینه ثبت‌نام آموزش رانندگی، 110 دلار است. هزینه‌های اخذ گواهینامه در استرالیا به هزینه‌های مصوب محدود نمی‌شوند. بلکه هزینه‌های جانبی دیگری هم وجود دارند که لازم است پرداخت شوند. از جمله این هزینه‌ها، می‌توان به هزینه دوره رانندگی، آزمون تئوری، آزمون دانش راننده، آزمون درک خطر و هزینه جمع‌آوری مدارک دیگر اشاره کرد.

بنابراین برای اطلاع دقیق از هزینه‌ها ابتدا مقصد خود را مشخص کنید و سپس آن را در سایت ایالت موردنظر خود، بررسی کنید.

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی استرالیا چیست؟

به‌طور کلی مدارکی که ممکن است به ارائه آن‌ها نیاز داشته باشید در 4 گروه زیر قرار می‌گیرند:

مدارکی هستند که هویت شما را در استرالیا به اثبات می‌رسانند. این مدارک باید معتبر باشند. از جمله: گواهی تولد، گواهی شهروندی استرالیا، ویزا و Immicard که وضعیت اقامت شما را در استرالیا نشان می‌دهد.

مدارکی هستند که ارتباط شما با هویتتان را نشان می‌دهند. مانند پاسپورت و فرم E14 که شامل اطلاعات هویتی‌ست.

مدارکی هستند که هویت شما را در جامعه نشان می‌دهند. مانند گواهی تمکن مالی، کارت EFTPOS یا کارت اعتباری و کارت بیمه خدمات درمانی استرالیا (Medicare).

مدارکی هستند که آدرس شما را تایید می‌کنند. مانند نامه‌ای از طرف یک موسسه آموزشی یا کارتان که آدرس محل اقامت شما را نشان دهد. مدارک گروه B و C درصورتی‌که آدرس شما را نشان دهند و از آن‌ها در گروه خودشان استفاده نکرده باشید، جزو این گروه محسوب می‌شوند.

برای دریافت گواهینامه در استرالیا باید مدارک زیر را به شعبه‌های (DVS) ارائه دهید:

  • 5 مدرک که نام کامل، تاریخ تولد و آدرس شما را نشان می‌دهند. (باید ترکیبی از گروه‌های بالا باشد)
    •  ترکیب 1
      •  1 سند دسته A
      •  1 سند رده B
      •  2 اسناد رده C
      • 1 اسناد دسته D
    • ترکیب 2
      •  1 سند دسته A
      • 2 اسناد رده C
      •  2 اسناد دسته D
  •  مدرکی که امضای شما روی آن باشد.

باید اصل مدارک موردنیاز را داشته باشید. (فتوکپی یا عکس آن‌ها قابل‌قبول نیست)

برنامه‌های استرالیا برای آموزش رانندگی به مهاجران چیست؟

سازمان (GLAPD)، یکی از سازمان‌های مردمی استرالیاست که برنامه‌هایی برای حمایت از مهاجران دارد و به آن‌ها برای پشت سر گذاشتن آزمون‌های عملی کمک می‌کند. این سازمان برای اینکه بتواند نتایج بهتری بگیرد، یک مربی رانندگی را از بین مهاجران استخدام می‌کند. مربیان از سیر تا پیاز رانندگی را به مهاجران آموزش می‌دهند. به‌عنوان مثال، یکی از همراهان پارسی کانادا از تجربه خود در مورد آموزش رانندگی در این سازمان می‌گوید:

«وقتی به استرالیا آمدم مجبور بودم برای انجام کارهایم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنم؛ اما از آنجایی که دخترم یک ساله است، خیلی سخت بود که هر بار کالسکه را سوار اتوبوس کنم. به همین علت تصمیم گرفتم با وجود ترسی که داشتم، رانندگی یاد بگیرم.

اوایل با اینکه در کلاس‌های حرفه‌ای رانندگی شرکت کرده بودم و از دوستانم کمک گرفته بودم، 2 بار در آزمون رانندگی رد شدم، اما آشنایی با کلاس‌های GLAPD برای من خیلی خوب بود. چون‌که من و مربی‌ام هر دو از ایران آمده بودیم حرف‌های او را بهتر متوجه می‌شدم. مربی‌ام خیلی باتجربه بود و به من کمک کرد تا اعتماد به نفسم را بالا ببرم.

اکنون انجام دادن کارهایی که زمانی برایم سخت بود، بسیار ساده شده است. هر جا کاری داشته باشم با ماشین خودم می‌روم و بیرون بردن دخترم راحت‌تر شده است. یادگرفتن رانندگی زندگی را برای زنی که بچه کوچک دارد راحت‌تر می‌کند. درست است که قبلا از آن می‌ترسیدم؛ اما زمانی که موفق شدم گواهینامه بگیرم، می‌دانستم با وجود تمام سختی‌هایی که پشت سر گذاشتم ارزشش را دارد.»

تجربه مادری مهاجر در مورد آموزش رانندگی و اخذ گواهینامه در استرالیا

انواع گواهینامه در استرالیا

انوع گواهینامه دریافتی شما تعیین می‌کند که چه زمان و چگونه می‌توانید در استرالیا رانندگی کنید. نوع گواهینامه در قالب یک کد روی آن نوشته می‌شود که این کدها را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

کدنوع گواهینامه (Type)
LLearner Licenceگواهینامه آموزشی
PProbationary or Restricted Licenceگواهینامه موقت
P1/P2Provisional, Probationary or Restricted Licenceگواهینامه موقت
OOpen Licenceگواهینامه کامل

همچنین می‌توان گواهینامه‌ها را بر اساس انواع وسایل نقلیه طبقه‌بندی کرد. این مورد تحت عنوان Class و همانند مورد قبلی در قالب کد در گواهینامه شما نمایش داده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کدنوع گواهینامه (Class)توضیحات
CCar

  • وسایل نقلیه موتوری (با یا بدون تریلر) به‌جز موتور سیکلت با حداکثر 4/5 تن وزن و تا 12 نفر ظرفیت.

  • موتورهای گازی که حداکثر سرعت آن‌ها 50 کیلومتر بر ساعت است و از دوچرخه سریع‌تر هستند (بدون مسافر).

LRLight Rigid

  • وسایل نقلیه نوع C

  • اتوبوس یا کامیون‌هایی با حداکثر وزن 8 تن

  • امکان یدک کشیدن یک تریلر با حداکثر وزن 9 تن نیز وجود دارد.

MRMedium Rigid

  • وسایل نقلیه نوع LR

  • اتوبوس یا کامیون‌هایی که بالای 8 تن وزن دارند با حداکثر 2 محور.


HRHeavy Rigid

  • وسایل نقلیه نوع MR

  • اتوبوس و کامیون‌هایی که بالای 8 تن وزن و بیش از 2 محور دارند.

  • امکان یدک کشیدن یک تریلر با حداکثر وزن 9 تن نیز وجود دارد.


HCHeavy Combination

  • وسایل نقلیه گروه HR

  • کامیون‌هایی که بالای 8 تن وزن دارند و یک تریلر با وزنی بیش از 9 تن را یدک می‌کشند.

MCMulti Combination

  • وسایل نقلیه گروه HC

  • خودروهای b-double که 2 تریلر را یدک می‌کشند.

  • تریلی‌ها که 2 تریلر یا بیشتر را یدک می‌کشند.

به غیر از موارد بالا گواهینامه موتورها هم تحت عنوان نوع RE یا R صادر می‌شود‌‌.

کدتوضیحات
RE

  • موتورهای گازی که حداکثر سرعت آن‌ها 50 کیلومتر بر ساعت است و از دوچرخه سریع‌تر هستند.

  • موتورهای مناسب کارآموزان که دو یا سه چرخ دارند و ممکن است یک تریلر به آن‌ها متصل باشد.

  • موتورهایی که برای معلولین طراحی شده‌اند و موتورهای برقی

R

  • برای موتورهایی که دو یا سه چرخ دارند و ممکن است یک تریلر به آن‌ها متصل باشد.

  • ظرفیت موتور برای استفاده از این گواهینامه محدودیتی ایجاد نمی‌کند.

مروری بر قوانین رانندگی در استرالیا

از آنجایی که شرط لازم برای رانندگی در هر کشوری اخذ گواهینامه است، در این بخش ابتدا به قوانین اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا و سپس به مهم‌ترین قوانین رانندگی در این کشور نگاهی می‌اندازیم.

قوانین رانندگی در سمت چپ جاده در استرالیا

الف) قوانین اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا

در استرالیا لازم است رانندگان آزمون‌های زیادی را برای ارزیابی مهارت رانندگی‌شان پشت سر بگذارند تا در نهایت گواهینامه معتبر دریافت کنند. همچنین افرادی که گواهینامه خارجی دارند، لازم است فرایند مختصری را پشت سر بگذارند تا گواهینامه‌شان را معادل‌سازی کنند. این فرایند بنا به شرایط هر شخص متفاوت است.

در‌صورتی‌که گواهینامه شما از کشوری غیر از استرالیا اخذ شده باشد، حتما باید مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید تا بتوانید در این کشور رانندگی کنید:

  1.  اقامت موقت یا دائم استرالیا
  2. اصل گواهینامه
  3. داشتن ترجمه رسمی گواهینامه‌ به زبان انگلیسی یا مجوز رانندگی بین‌المللی

اگر اقامت دائم استرالیا را گرفته باشید، اجازه دارید به‌مدت 3 ماه با گواهینامه خارجی یا بین‌المللی رانندگی کنید که این مدت در ایالت ویکتوریا 6 ماه است. پس از آن لازم است برای دریافت گواهینامه استرالیایی اقدام کنید.
درصورتی‌که اقامت شما در این کشور موقت است، اما بیشتر از 3 ماه طول می‌کشد، بعضی از ایالت‌ها از شما می‌خواهند که گواهینامه موقت استرالیا را دریافت کنید.

ب) مهم‌ترین قوانین رانندگی در استرالیا

به‌طور کلی وقتی می‌خواهید در کشور دیگری به رانندگی بپردازید، خوب است با قوانین آن کشور آشنایی داشته باشید و تفاوت‌های آن را با قوانین ایران بدانید. در این قسمت نگاهی به چند قانون مهم رانندگی در استرالیا می‌اندازیم:

    1.  یکی از چالش برانگیزترین قانون‌ها برای مهاجران، رانندگی در سمت چپ جاده است.
    2.  عوارض بعضی از بزرگراه‌ها را فقط می‌توانید به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنید و نمی‌توانید به آن‌ها پول نقد بدهید. بنابراین به کارت اعتباری نیاز خواهید داشت.
    3. در قلمرو شمالی استرالیا، تریلی‌های زیادی را می‌بینید که ممکن است تا 53/5 متر طول داشته باشند. قبل از سبقت گرفتن مطمئن شوید که حداقل 1 کیلومتر با آن‌ها فاصله دارید.
    4. در استرالیا سرعت مجاز در هر جایی روی تابلو نوشته شده است. در کل سرعت مجاز در شهرها 40-60 کیلومتر بر ساعت (24-37 مایل بر ساعت) و در بزرگراه‌ها و راه‌های برون شهری 80-110 کیلومتر بر ساعت (49-68 مایل بر ساعت) است.
    5.  باید کودکانی که کمتر از 145 سانتی‌متر قد دارند، روی صندلی کودکِ مناسب با خودشان بنشانید.
    6. برای خبر کردن پلیس، آتش‌نشانی یا آمبولانس 000 را شماره‌گیری کنید.

به یاد داشته باشید که استرالیا کشوری بسیار قانونمند است و جریمه‌های سنگینی برای تخلفاتی مثل سرعت غیرمجاز و رانندگی در مستی در نظر می‌گیرد. تخلفات رانندگی همچنین ممکن است منجر به تعلیق یا باطل شدن گواهینامه‌تان شوند. پایبندی به قوانین رانندگی و دانستن آن‌ها، زندگی در استرالیا را ساده‌تر می‌کند و باعث تجربه یک رانندگی ایمن و آرام را برای شما به‌همراه دارد.

معرفی چندتا از بهترین آموزشگاه‌های رانندگی در استرالیا

در این بخش به معرفی 5 تا از بهترین آموزشگاه‌های رانندگی در استرالیا می‌پردازیم تا اگر قصد دریافت گواهینامه رانندگی در استرالیا را دارید، در انتخاب به شما کمک کند.
1) آموزشگاه رانندگی Alex

  • برای اولین بار، کارآموزان این آموزشگاه بالاترین نرخ قبولی در ملبورن را داشتند. این آموزشگاه بسته‌های آموزشی و کلاس‌های خود را با قیمتی مناسب ارائه می‌کند.

2) آموزشگاه رانندگی WA

  • مربیان این آموزشگاه از مهارت‌های ارتباطی بالایی برخوردارند و بر نتایج تمرکز کرده‌اند. کلاس‌های ویژه آن‌ها از 45 دقیقه تا 3 ساعت طول می‌کشد و می‌توانند برای انتخاب بهترین زمان آزمون به شما کمک کنند.

3) آموزشگاه رانندگی EzLicence

  • اولین سایت استرالیایی است که به کارآموزان و والدین اجازه جستجو کردن، مقایسه و انتخاب مدرسان تاییدشده را می‌دهد. این پلتفرم برای مدیریت جلسات رانندگی نیز کارآمد است.

4) آموزشگاه رانندگی AMS

  • این آموزشگاه سعی دارد بهترین آموزش‌ها را بر اساس نیازهای هر یک از کارآموزان در اختیارشان قرار دهد و در عین داشتن کیفیت بالا، قیمت‌هایی عالی پیشنهاد می‌دهد.

5) آموزشگاه رانندگی The Australian

  • این آموزشگاه شعبه‌های زیادی در سراسر استرالیا دارد و دوره‌های آموزشی بسیار متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن پایانی

به‌طور کلی، اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا، برای افرادی که اقامت این کشور را اخذ کرده‌اند، یکی از اقدامات ضروری است. داشتن گواهینامه، برای انجام فعالیت‌های روزانه یا گشتن به‌دنبال شغل، بسیار کارآمد است. فرآیند اخذ گواهینامه در ایران نسبت به استرالیا ساده‌تر است، بنابراین بسیاری از افراد فکر می‌کنند بهتر است در ایران گواهینامه بگیرند و در استرالیا آن را معادل‌سازی کنند. البته در نظر داشته باشید که قوانین رانندگی ایران و استرالیا باهم تفاوت دارند و در استرالیا نیز ممکن است به آموزش مجدد نیاز داشته باشید. از سوی دیگر بدون گواهینامه تا چند ماه نمی‌توانید به‌طور قانونی در استرالیا رانندگی کنید. پس قبل از تصمیم‌گیری جوانب مختلف آن را به‌طور کامل بررسی کنید.

سوالات متداول

اکثر ایالت‌ها تا 3 ماه به شما اجازه رانندگی بدون داشتن گواهینامه استرالیایی را می‌دهند.

بله. مجوز رانندگی بین‌المللی در استرالیا اعتبار دارد و می‌توانید از آن برای رانندگی در این کشور استفاده کنید؛ اما در آینده به دریافت گواهینامه استرالیایی نیاز خواهید داشت.

بله، برای خرید خودرو در استرالیا به داشتن گواهینامه احتیاجی ندارید.

قوانین رانندگی در استرالیا بسته به ایالتی که در آن زندگی می‌کنید متفاوت است. در اکثر ایالت‌ها لازم است حداقل 16 سال داشته باشید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها