موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

خانم سلما لاخانی (Salma Lakhani)؛ فرماندار آلبرتا

خانم سلما لاخانی (Salma Lakhani)؛ فرماندار آلبرتا

داستان زندگی سلما لاخانی (Salma Lakhani)، به‌عنوان اولین فرماندار مسلمان در کانادا (Canada)، خواندنی و جالب است. او نوزدهمین فرماندار استان آلبرتا (Alberta) است که در 26 آگوست سال 2020 به این سمت منصوب شد. تعهد عمیق او به مبارزه با تبعیض و میل به پشتیبانی از دیگران در عبور از موانع و مشکلات زندگی، از او به‌عنوان یک رهبر اجتماعی، چهره‌ای برجسته و قابل‌احترام یاد می‌شود.

نگاهی به پیشینه‌ خانم لاخانی نشان می‌دهد، او برای رسیدن به جایگاه کنونی، چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته. مرور این چالش‌ها علاوه بر اینکه آدمی را به تحسین وا‌می‌دارد، می‌تواند یک منبع انگیزش و الهام نیرومند دنیا باشد. اگر می‌خواهید درباره سلما لاخانی و خدمات ارزشمندش بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

پیشینه خانم سلما لاخانی

او در شهر کامپالا (Kampala)، پایتخت کشور آفریقایی اوگاندا (Uganda) به دنیا آمد و در همان‌جا بزرگ شد. سلما یک مسلمان اسماعیلی است که عشق خدمت به جامعه را از والدینش که از فعالان اجتماعی بودند، به ارث برده است. او که دانش‌آموزی مشتاق و عاشق تحصیل بود، مقطع پایه را در مدرسه آقاخان (Aga Khan School) در کامپالا و تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه منچستر (University of Manchester) گذراند.

زندگی او در یک سفر تابستانی به خانه‌اش در سال 1971، تغییری بزرگ و غیرقابل‌پیش‌بینی کرد. این سفر، درست با همان روزهایی که ایدی امین (Idi Amin) با یک کودتای خشونت‌آمیز، حکومت اوگاندا را به دست گرفت، مقارن شد. والدین سلما او را تحت‌فشار قرار دادند تا با پاسپورت اوگاندایی، فوراً به انگلستان برگردد. سال بعد، ایدی امین با اخراج همه اقلیت‌های آسیایی اوگاندا، یک بحران انسانی بین‌المللی بزرگ را ایجاد کرد. با این کار، خانواده سلما تقریباً از همه حقوق و امتیازات اولیه محروم شدند و خودِ سلما به‌عنوان فردی بدون تابعیت و بی‌ هیچ پشتوانه مالی در انگلستان سرگردان شد.

خانم سلما لاخانی، اولین فرماندار مسلمان استان آلبرتا کانادا

نقطه عطف زندگی Salma Lakhani

دو اتفاق مثبت به سلما در عبور از این شرایط بحرانی کمک کرده‌اند که عبارت‌اند از:

  • اولی، عشق و حمایت بی‌دریغ هم‌وطن تبعیدی و همسر آینده‌اش آقای ظهیر لاخانی (Zaheer Lakhani)
  • دومی، پوشش هزینه تحصیلی هر دوی آن‌ها توسط دولت بریتانیا

به این ترتیب سلما در رشته بیوشیمی بالینی و ظهیر در رشته پزشکی از دانشگاه لیدز (University of Leeds) با نمرات عالی فارغ‌التحصیل شدند. آن‌ها سرانجام در سال 1977 با یکدیگر ازدواج کردند. در همان سال، دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) با درخواست ظهیر، برای ادامه تحصیلات تکمیلی آن‌ها در ادمونتون (Edmonton) موافقت کرد. این‌گونه بود که این زوج اوگاندایی، دوشادوش هم برگ جدیدی از تقویم زندگی را در کانادا ورق زدند.

فعالیت‌ها و دستاوردهای زندگی خانم لاخانی

ظهیر لاخانی پس از پایان تحصیلات، نام خود را به‌عنوان یک متخصص قلب بر سر زبان‌ها انداخت. در این بین، سلما هم‌زمان که به همسرش در مدیریت امور مطب کمک می‌کرد، کسب‌وکاری را به راه انداخت که بر موضوع آموزش در دوران کودکی متمرکز بود. راه‌اندازی این کسب‌وکار از عشق و علاقه ذاتی سلما به مقوله تدریس نشئت می‌گرفت. سلما دائماً درصدد پیدا کردن فرصتی برای شناخت افراد نیازمند و کمک به آن‌ها بود تا بتوانند رشد و ترقی کنند.

خانم سلما لاخانی به یکی از اولین مربیان برنامه آموزشی NorQuest College’s Youth که توسط کالج نورکوئست (NorQuest College) برگزار می‌شود، تبدیل شد. این برنامه به جوانان ۱۵ تا ۲۱ ساله کمک می‌کند تا مهارت‌های ضروری برای موفقیت در زندگی و کار را کسب کنند. او با ارائه راهنمایی‌های ارزشمند به دانشجویانی که انگلیسی، زبان دوم آن‌ها بود، به توسعه و پیشرفت‌شان کمک زیادی کرد.

سلما لاخانی یکی از بنیان‌گذاران جنبش معروف College’s 1000 Women: A Million Possibilities است. هدف این جنبش، تحقق شعار معروفش؛ یعنی جمع‌آوری کمک مالی از 1000 زن برای خلق 1 میلیون فرصت برای زنانی است که عاشق تحصیل هستند. علاوه بر این، سلما به‌واسطه مهارت، انرژی و اشتیاق تمام‌نشدنی‌اش، خدمات ارزشمندی را به مراکزی مثل بیمارستان زنان لوئیس هول (Lois Hole Hospital)، مرکز پشتیبانی از کودکان Kids Cottage، خانه مراقبت از زنان سرطانی Sorrentino’s Compassion House، انجمن سرطان ایالت آلبرتا، بنیاد زبرا (Zebra) و بنیاد آقاخان کانادا ارائه داده است. بخش بزرگی از تلاش و تعهد انسانی او، در اقداماتش به‌عنوان عضو هیئت مدیره مرکز صلح و حقوق بشر جان همفری نمایان است.

نشان‌های دریافتی خانم سلما لاخانی

از جمله شاخص‌ترین نشان‌های دریافتی سلما لاخانی، عبارت‌اند از:

  • دریافت مدال صدمین سالگرد ایالت آلبرتا
  • مدال جوبیلی الماس ملکه الیزابت دوم
  • مدال جوبیلی پلاتینی ملکه الیزابت دوم

او همچنین در سال 2019، به دریافت دیپلم افتخاری رهبری خدمات اجتماعی کالج نورکوئست نائل آمد. سلما بعد از انتصاب به‌عنوان معاون سلطنتی آلبرتا، نشان عضو و مدیر انجمن افتخارات این ایالت را نیز تصاحب نمود. او در سال 2021، مدرک دکترای افتخاری حقوق را از دانشگاه آلبرتا و در سال 2022 جایزه بین‌المللی روتاری پل هریس را از آن خود کرد.

اظهارات چهره‌های معروف درباره سلما لاخانی

دو نفر معروفی که در مورد خانم لاخانی صحبت کرده‌اند،عبارت‌اند از:

  • جیسون کنی (Jason Kenney)، نخست‌وزیر آلبرتا: «پیشینه‌ی خانم لاخانی، الگویی روشن از ایده‌آل‌های برابری و اتحاد است و دولت من در این مسیر با وی همکاری خواهد کرد».
  • جاستین ترودو (Justin Trudeau)، نخست‌وزیر کانادا: «از مهاجران تازه‌وارد تا جوانان، زنان و خانواده‌ها، خانم لاخانی، حامی همه اعضای جامعه‌ خود است. میدانم او به‌عنوان فرماندار آلبرتا نیز به مردم این ایالت و کشور ما به‌خوبی خدمت می‌کند و یک منبع الهام‌بخش برای تمام کانادایی‌هاست».
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها