موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت ورزشکاران به کانادا

مهاجرت ورزشکاران به کانادا

دریافت ویزای ورزشی، یکی از مسیرهای راحتی است که به ورزشکاران، مربیان و متخصصان ورزشی سراسر دنیا اجازه می‌دهد اقامت دائمی کانادا را دریافت کنند. در طول سال‌ها، کانادا پذیرای ورزشکاران با استعداد از گوشه و کنار جهان بوده و راه را برای تبادل فرهنگی و محیط ورزشی پویا هموار کرده است. این ورزشکاران با مهارت و تجربه خود به رشد و توسعه ورزش در کانادا کمک می‌کنند. در حال حاضر یکی از مسیرهای راحت برای مهاجرت ورزشکاران به کانادا، دریافت ویزای خوداشتغالی است. در این مطلب قصد داریم درباره شرایط مهاجرت ورزشکار به کانادا و همچنین جزئیات و مراحل این برنامه صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

از ویزای ورزشی کانادا چه می‌‌دانید؟

تقاضای زیادی برای جذب ورزشکاران در سراسر کانادا وجود دارد و شما به‌راحتی می‌توانید ویزای اقامت دائم کانادا را با جاب آفر و یا بدون آن دریافت کنید. یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا، دریافت ویزای خوداشتغالی است. ورزشکاران و هنرمندان می‌توانند به واسطه فعالیت ورزشی و هنری خود ویزای خود اشتغالی کانادا را دریافت کرده و به این کشور مهاجرت کنند. افراد با استفاده از این ویزا، می‌توانند با استعداد و مهارتی که در زمینه ورزش دارند، اقامت دائم کانادا را دریافت و کار خود را به صورت خود اشغالی در این کشور آغاز کنند. بر اساس سیستم (Training, Education, Experience, and Responsibilities) یا TEER، که اخیرا از سوی اداره مهاجرت کانادا معرفی شده لست، اگر در یکی از گروه‌های زیر فعالیت می‌کنید، واجد شرایط دریافت ویزای ورزشی کانادا خواهید بود:

  1.  ورزشکاران (Athletes) با کد 53200
  2.  مربیان (Coaches) با کد 53201
  3.  مسئولین و داوران ورزشی (Sports officials and referees) با کد 53202
  4.  مدیران و مربیان فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و تناسب اندام (Program leaders and instructors in recreation, sport and fitness) با کد 54100

شرایط مهاجرت ورزشکاران به کانادا

اگر به‌عنوان یک ورزشکار، قصد دارید از طریق ویزای خود اشتغالی به کانادا مهاجرت کنید، باید شرایط مشخص شده از سوی دولت کانادا را داشته باشید. انجام معاینات پزشکی، کسب حداقل 35 امتیاز مهاجرتی، نداشتن سابقه کیفری و همچنین تمکن مالی کافی برای زندگی و اشتغال در کانادا از جمله شرایط کلی دریافت ویزای ورزشی است. علاوه بر این، یک ورزشکار بر اساس شرایطی مانند تجربه کاری مرتبط، قصد و توانایی او برای خوداشتغالی و همچنین سهمی که با فعالیت ورزشی خود در اقتصاد کانادا خواهد داشت، واجد شرایط دریافت ویزای ورزشی خواهد بود. در ادامه جزئیات هر یک از این شرایط را بررسی می‌کنیم:

1- تجربه کاری مرتبط: باید حداقل 2 سال سابقه کاری مرتبط در یک دوره 5 ساله، قبل از درخواست ویزای خود داشته باشید. به‌عنوان مثال، اگر یک قهرمان حرفه‌ای کاراته هستید که در سال‌های 2019 و 2020 هزینه‌های خود و خانواده‌تان (همسر و فرزندان) را از طریق فعالیت‌های ورزشی‌ تامین کرده‌اید، می‌توانید برای دریافت ویزای ورزشی اقدام کنید. یکی از عوامل تاثیرگذار در بررسی درخواست متقاضیان، درآمد شخصی آن‌ها از طریق شغل‌شان است. البته، اگر یک ورزشکار مشهور جهانی هستید و در سطح جهانی مسابقه داده‌اید، درآمدتان اهمیت کمتری خواهد داشت. داشتن تجربه مرتبط برای شما این امکان را فراهم می‌کند که سهم قابل‌توجهی در ورزش کانادا داشته باشید. تجربه کاری مرتبط شامل موارد زیر است:

  • دو دوره یک‌ساله تجربه خوداشتغالی در یک رشته ورزشی خاص
  •  دو دوره یک‌ساله تجربه حضور در سطح جهانی در یک رشته ورزشی خاص
  • ترکیبی از یک دوره یک‌ساله خوداشتغالی و یک دوره یک‌ساله حضور در رشته ورزشی در سطح جهانی

2- قصد و توانایی شخص برای خوداشتغالی: اگر متقاضی مهاجرت به کانادا و دریافت ویزای ورزشی کانادا هستید، باید نشان دهید که قصد دارید و می‌توانید فعالیت خوداشتغالی خود را در کانادا ادامه دهید. افسران مهاجرت چندین پارامتر مختلف در این حوزه مثل سوابق، رابطه با جامعه ورزشی کانادا، مکاتبات با همتایان کانادایی و همچنین بیزینس پلن شما برای کاری که قصد انجام آن را دارید، را بررسی می‌کنند. بررسی این موارد به آن‌ها کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا متقاضی شرایط لازم برای دریافت ویزای خود اشتغالی کانادا را دارد یا خیر.

3- سهم ورزشکار در اقتصاد کشور کانادا: ورزشکارانی که با برنامه خوداشتغالی به کانادا مهاجرت می‌کنند، باید از طریق فعالیت ورزشی خود به اقتصاد کشور کانادا کمک کنند. در بررسی این شرط، دارایی خالص، ثبات مالی و همچنین بیزینس پلن شما نقش قابل توجهی خواهند داشت.

مربیان بدنسازی

مدارک لازم و مراحل مهاجرت ورزشکاران به کانادا

اگر قصد دارید از طریق ویزای ورزشی به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر برای برنامه خوداشتغالی اقدام کنید:

1. ارسال درخواست آنلاین: در ابتدا لازم است فرم‌های مربوط به درخواست خود را به‌صورت آنلاین پر کنید و پس از آن گزینه “تایید اعتبار” را انتخاب کنید.

2. مدارک لازم را آماده کنید: در گام بعدی لازم است هر مدرکی را که در چک لیست اسناد فهرست شده است جمع‌آوری و آماده کنید. مدارک لازم برای مهاجرت ورزشکاران به کانادا عبارت‌اند از:

  • مدارک مربوط به سابقه کاری
  •  گذرنامه یا سایر مدارک مرتبط با سفر
  •  مدارک تحصیلی مانند دانشنامه‌ها و گواهینامه‌ها
  •  نتایج آزمون زبان (توجه داشته باشید که مدارک حاصل از امتحاناتی که در دو سال گذشته برگزار شده‌اند قابل‌قبول خواهد بود.)

3. پرداخت هزینه درخواست: در این مرحله باید هزینه درخواست خود را بپردازید. هزینه کلی درخواست شامل هزینه پردازش، بیومتریک، حق اقامت دائم و همچنین هزینه‌های شخص ثالث برای گواهی‌های پلیس، تست‌های پزشکی و آزمون‌های زبان خواهد بود. داوطلبان باید مبالغ مربوطه را به‌صورت آنلاین در وب‌سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) یا IRCC پرداخت کنند.

4. ارسال درخواست: پس از انجام مراحل ذکر شده، می‌توانید درخواست خود را برای IRCC ارسال کنید.

5. ارسال عکس و بیومتریک: پس از ارسال درخواست از شما خواسته می‌شود که اثر انگشت و عکس‌های خود را ارسال کنید. شما باید این موارد را ظرف 30 روز پس از دریافت درخواست اولیه تکمیل کنید.

6. دریافت تاییدیه اقامت دائم: برای متقاضیان موفق، تاییدیه اقامت دائم و ویزای ورود صادر می‌شود که به آن‌ها اجازه می‌دهد وارد کانادا شوند. شما می‌توانید با استفاده از مشاوره‌های حرفه‌ای موسسه مهاجرتی پارسی کانادا تمام مراحل بالا را سریع و راحت طی کنید و اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

هزینه اخذ ویزای خوداشتغالی هنرمندان

پیش از ارسال درخواست ویزای خوداشتغالی، لازم است هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنید. این هزینه‌ها عبارت‌اند از:

هزینهقیمت
هزینه درخواست ویزا (شامل هزینه پردازش و حق اقامت دائم)2140 دلار کانادا
هزینه درخواست ویزا بدون پرداخت حق اقامت دائم1625 دلار کانادا
هزینه درخواست همسر (شامل هزینه پردازش و حق اقامت دائم)1365 دلار کانادا
هزینه درخواست همسر بدون پرداخت حق اقامت دائم850 دلار کانادا
هزینه درخواست هر فرزند وابسته230 دلار کانادا
هزینه بیومتریک به ازای هر نفر85 دلار کانادا
هزینه بیومتریک به ازای هر خانواده حداقل 2 نفره170 دلار کانادا

توصیه می‌شود که برای جلوگیری از تاخیر پرداخت هزینه‌ها در آینده حق اقامت دائم را که معادل 515 دلار کانادا است، بپردازید. این هزینه باید حتما قبل از اینکه اقامت دائم را دریافت کنید، پرداخت شود. همچنین به این نکته توجه کنید که برای مهاجرت به کانادا از طریق ویزای خوداشتغالی باید هزینه‌های جانبی دیگری مثل هزینه تست‌های پزشکی، آزمون‌ها زبان و غیره را نیز پرداخت کنید که بسته به شرایط شما متفاوت خواهند بود.

امتیاز لازم برای مهاجرت ورزشکاران به کانادا

به‌طور کلی، ورزشکاران برای مهاجرت از طریق ویزای خوداشتغالی به کانادا، باید حداقل 35 امتیاز از 100 امتیاز مهاجرتی را دریافت کنند. این امتیاز با در نظر گرفتن فاکتورهای تحصیلات، سابقه کار، سن، نمره زبان (انگلیسی یا فرانسوی) و سازگاری محاسبه می‌شود. تاثیر هر کدام از فاکتورها در محاسبه امتیاز شما به‌صورت زیر خواهد بود:

فاکتورهای مورد بررسیامتیاز
تحصیلاتحداکثر 25 امتیاز
سابقه کارحداکثر 35 امتیاز
سنحداکثر 10 امتیاز
تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسویحداکثر 24 امتیاز
سازگاریحداکثر 6 امتیاز

بنابراین اگر فردی پنج سال سابقه کار خوداشتغالی داشته باشد، حداقل 35 امتیاز مورد نیاز را دریافت می‌کند و نیازی به امتیاز سایر گروه‌ها ندارد. برای دریافت امتیاز مربوط به مهارت زبان نیز، باید نتایج آزمون‌های قابل‌قبول مثل آیلتس جنرال یا CELPIP برای زبان انگلیسی و TEF برای زبان فرانسه را ارائه کنید.

تصویر یک داور ورزشی

لیست رشته‌های ورزشی برای مهاجرت به کانادا

اگر می‌خواهید با استفاده از برنامه ویزای خوداشتغالی ورزشکاران به کانادا مهاجرت کنید، لازم است از رشته‌های ورزشی قابل قبول و همچنین میزان درآمد آن‌ها در کانادا اطلاع داشته باشید. رشته‌هایی که می‌توانید از طریق آن‌ها اقامت دائم کانادا را دریافت کنید، عبارت‌اند از:

رشته ورزشیکد TEERدرآمد میانگین سالانه
ورزشکاران5320067,378 دلار کانادا
مربیان ورزشی5320145,582 دلار کانادا
داروان5320248,750 دلار کانادا
مدیران برنامه و مربیان فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و تناسب اندام525444,831 دلار کانادا

درآمد مربی ورزشی در کانادا

مربیان ورزشی در کانادا بر اساس عوامل مختلفی مثل سطح تخصص و تجربه، ورزشی که در آن تخصص دارند و سطح ورزشکارانی که آموزش می‌دهند، می‌توانند درآمدهای متفاوتی داشته باشند. به‌طور کلی، مربیان ورزشی پتانسیل کسب درآمد قابل توجهی را در کانادا دارند، به ویژه کسانی که با ورزشکاران یا تیم‌های حرفه‌ای کار می‌کنند. متوسط درآمد مربیان ورزشی در کانادا 45,582 دلار کانادا در سال و یا 23.38 دلار در ساعت است. همچنین حداقل درآمد سالانه مربیان ورزشی کانادا $36,806 و حداکثر درآمد آن‌ها 98,043 است.

بهترین شهر کانادا برای ورزشکاران

کانادا یکی از کشورهایی است که امکانات زیادی را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد. شهرهای مختلفی در این کشور وجود دارند که با امکانات استثنایی و جامعه ورزشی فعال، از ورزشکاران استقبال می‌کنند. بهترین شهرهای کانادا برای ورزشکاران عبارت‌اند از:

  1.  مونترال (Montreal)
  2.  تورنتو (Toronto)
  3.  کلگری (Calgary)
  4.  ونکوور (Vancouver)
  5.  بنف (Banff)
  6.  خلیج تندر (Thunder Bay)
  7.  کامروز (Camrose)
  8.  راسلند (Rossland)

ورزش‌های محبوب در کانادا

کانادا کشوری دارای انواع بازی‌ها و ورزش‌ها است. این کشور برتری خود را در سطح جهانی و همچنین بازی‌های المپیک نشان داده است. به‌طور کلی ورزش‌های زمستانی در کانادا محبوبیت زیادی دارند و بدون شک، هاکی روی یخ (Ice Hockey) را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین ورزش‌ این کشور معرفی کرد. علاوه بر این، دیگر ورزش‌های محبوب کانادا عبارت‌اند از:

  •  چوگان (Lacrosse)
  •  فوتبال (Soccer)
  •  بیسبال (Baseball)
  •  کریکت (Cricket)
  •  تنیس (Tennis)
  •  راگبی (Rugby)
  •  بسکتبال (Basketball)
  •  کرلینگ (Curling)
  •  گلف (Golf)

مسیر مهاجرتی ورزشکاران به کانادا

همان طور که دیدید در این مطلب درباره مهاجرت ورزشکاران به کانادا صحبت کردیم. کانادا کشوری است که شرایط شغلی خوبی را برای ورزشکاران فراهم می‌کند. ورزشکاران، مربیان، داوران و سایر افرادی که به‌صورت تخصصی در حوزه ورزش فعالیت می‌کنند، می‌توانند با دریافت ویزای خوداشتغالی به این کشور مهاجرت کنند. برای دریافت این ویزا باید حداقل 35 امتیاز مهاجرتی، تجربه کاری کافی، توانایی و قصد خوداشتغالی در کانادا، تمکن مالی کافی و یک بیزینس پلن قوی داشته باشید. همچنین باید ثابت کنید که می‌توانید با فعالیت خود سهم قابل توجهی را در اقتصاد کانادا به دست بیاورید. اگر دوست دارید از جزئیات شرایط مهاجرت ورزشکار به کانادا با خبر شوید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

سوالات متداول

ورزشکاران، مربیان، مسئولین و داوران ورزشی و مدیران برنامه و مربیان فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و تناسب اندام می‌توانند ویزای ورزشی کانادا را دریافت کنند.

مدارک مربوط به سابقه کاری، گذرنامه یا سایر مدارک مرتبط با سفر، مدارک تحصیلی مانند دانشنامه‌ها و گواهینامه‌ها و نتایج آزمون زبان.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت دولت کانادا هزینه درخواست ویزای ورزشی کانادا همراه با حق اقامت دائم این کشور برای هر فرد 2140 دلار کانادا است. همچنین هزینه درخواست همسر و هر فرزند به ترتیب 1625 و 270 دلار کانادا است.

متوسط درآمد مربیان ورزشی در کانادا 45582 دلار کانادا در سال و یا 23.38 دلار در ساعت است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال