موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

توافق دانشگاه‌های استرالیا و اصلاح سیستم آموزش عالی این کشور!

توافق دانشگاه‌های استرالیا و اصلاح سیستم آموزش عالی این کشور!

به گزارش monitor.icef و به نقل از پارسی کانادا، پس از یک سال مشاوره و بررسی، در 25 فوریه 2024، وزارت آموزش استرالیا (Australia’s Department of Education)، گزارش نهایی توافق دانشگاه‌های استرالیا را منتشر کرد. این گزارش شامل 47 توصیه با هدف ایجاد یک برنامه اصلاحی بلندمدت برای بخش آموزش عالی است تا نیازهای بازار کار آینده استرالیا را برآورده کند. به‌طور خلاصه محوریت این توافق‌نامه به صورت زیر است:

  • استرالیا قصد دارد تا سال 2050 به‌طور قابل توجهی نظام آموزش عالی خود را گسترش دهد.
  • برای جذب دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در استرالیا را دارند، رویکردی با تمرکز بر تنوع‌بخشی، مدیریت ریسک و همسویی قوی‌تر با اهداف بازار کار ملی و استراتژی مهاجرت در نظر گرفته شده است.

در ادامه این اخبار مهاجرتی به بررسی گزارش این توافق می‌پردازیم. این گزارش با بیش از ۴۰۰ صفحه، نقشه‌ راهی برای تغییرات در بخش آموزش عالی کشور برای سال‌های آینده (تا سال ۲۰۵۰) خواهد بود. وزیر آموزش، جیسون کلر (Jason Clare)، گفت: «این یک برنامه برای بودجه نیست، بلکه طرحی برای دهه آینده و فراتر از آن است.»

این گزارش که خواستار گسترش قابل توجه آموزش عالی در استرالیا است، پیش‌بینی می‌کند که ۹۰ درصد مشاغل جدید تا سال ۲۰۳۵ به مدارک تحصیلی پس از متوسطه نیاز داشته باشند و بر این اساس اهداف سطح بالایی را تعیین می‌کند، از جمله:

  • تحصیلات پس از دبیرستان در میان فارغ التحصیلان استرالیایی تا سال 2050 به 80 درصد افزایش می‌یابد (در حال حاضر این رقم ۶۰ درصد است).
  • دستیابی به مدرک دانشگاهی تا سال 2050 به 55٪ افزایش می‌یابد (در حال حاضر این رقم ۴۰ درصد است).
  • ظرفیت‌های دوره تحصیلات تکمیلی به 1800000 افزایش می‌یابد. (که نشان دهنده دو برابر شدن ظرفیت فعلی سیستم است)

همچنین این برنامه خواستار یکپارچه سازی بیشتر بین بخش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای (VET) و آموزش عالی استرالیا شده است. این امر منجر به ایجاد یک سیستم واحد و فشرده می‌شود که امکان انتقال دانشجویان بین مدارک تحصیلی و موسسات مختلف و ارتقای مهارت‌ها از طریق یادگیری مادام العمر را فراهم می‌کند.

چشم‌انداز گزارش منتشر شده در بخش دانشجویان بین‌المللی

گزارش منتشر شده در این بخش توضیح می‌دهد که “بحث‌های زیادی در مورد حجم جمعیت دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های استرالیا و تأثیر بالقوه تراکم بالای آن‌ها بر تجربیات دانشجویان بین‌المللی و داخلی صورت گرفته است. به‌عنوان مثال، در سال 2022، دانشجویان بین‌المللی در برخی از دانشگاه ها از 40 درصد از کل جمعیت دانشجویان فراتر رفتند: دانشگاه سیدنی (47.5 درصد)، دانشگاه موناش (42.7 درصد) و دانشگاه RMIT (45 درصد)…[روشن است که] مجوز اجتماعی برای راه اندازی آموزش بین‌المللی می‌تواند زمانی چالش برانگیز شود که گروه‌های بزرگ در کلاس‌ها، دوره‌ها یا دوره‌های خاص متمرکز شوند، به‌خصوص اگر تلاش‌های محدودی برای اطمینان از ادغام در گروه‌های مختلف وجود داشته باشد.”

این توافق‌نامه، چندین توصیه برای آینده آموزش عالی بین‌المللی در استرالیا ارائه می‌دهد، از جمله اینکه دولت و موسسات در موارد زیر با یکدیگر همکاری کنند:

  • همسو کردن بهتر دوره‌های ارائه شده به دانشجویان بین‌المللی متناسب با نیازهای بازار کار داخلی و استراتژی‌های مهاجرتی مرتبط؛
  • حمایت از جذب دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلف در چارچوب استراتژی ملی استرالیا؛
  • جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی به خارج از شهرهای بزرگ استرالیا در راستای تقویت اقتصاد سایر شهرها؛
  • اطمینان از حفظ اعتماد و یکپارچگی در سیستم ویزای استرالیا؛
  • تقویت شبکه‌های فارغ‌التحصیلان در کشورهای مبدا دانشجویان؛
  • اطمینان از اینکه ارائه دهندگان دوره‌های تحصیلی، استراتژی‌های مناسب مدیریت ریسک برای آموزش بین‌المللی را دارند.

آخرین توصیه به‌طور خاص به استراتژی‌های مدیریت ریسک مربوط می‌شود که به مؤسسات و مدارس استرالیا اجازه می‌دهد تا نوسانات تقاضای بین‌المللی را بهتر مدیریت کنند، تمرکز ثبت‌نام بین‌المللی در حوزه‌ها یا مؤسسات خاص را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که دانش‌آموزان به مسکن مقرون به صرفه دسترسی دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این توافق و گزارش‌های جمع‌آوری شده توسط وزارت آموزش این کشور، می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

پایان خبر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال