موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای اجاره و خرید ماشین در استرالیا

راهنمای اجاره و خرید ماشین در استرالیا

اگر به تازگی به استرالیا مهاجرت کرده و می‎‌خواهید با شرایط اجاره یا خرید ماشین در این کشور آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اگر برای مدت کوتاهی در استرالیا اقامت دارید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید برای خرید ماشین هزینه کنید، اجاره ماشین یکی از گزینه‌های شما خواهد بود. البته اجاره خودرو برای مدت‌زمان بیشتر از 3 ماه منطقی و مقرون‌به‌صرفه نیست.

برای خرید ماشین روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله مراجعه به نمایندگی‌ها، فروشندگان ماشین دست دوم و غیره. هزینه‌های خرید ماشین تنها به قیمت خرید آن خلاصه نمی‌شود، بلکه موارد دیگری همچون مالیات‎، حق تمبر و غیره را شامل می‌شود.

در این مطلب، همه آنچه را که درباره فرایند خرید و اجاره ماشین در استرالیا لازم است بدانید، بررسی می‌کنیم. همچنین با نگاهی به جزئیات قیمت‌‌ها، می‌بینیم که هزینه خرید یک خودرو در استرالیا چقدر است.

خرید و اجاره ماشین در استرالیا

خرید و اجاره ماشین در استرالیا برای مهاجران

روش خرید ماشین در استرالیا

یکی از اولین سوالاتی که در زمان خرید ماشین در استرالیا ممکن است برایتان به وجود آمده باشد، این است که از کجا باید ماشین بخریم؟! در استرالیا می‌توانید از طریق یکی از گزینه‌های زیر، ماشین موردنظر خود را خریداری کنید:

  • خرید ماشین نو از نمایندگی

نمایندگی‌ها یکی از گزینه‌ها برای خرید خودرو در استرالیا هستند. در یک نمایندگی می‌توانید تعداد زیادی از مدل ماشین‌های مختلف را بررسی کرده و بعد از تست سلامت خودرو، نظر یک متخصص را بپرسید.

  • فروشندگان خودروی دست‌دوم

اگر به‌دنبال گزینه‌های ارزان‌تر و سریع‌تر هستید، یک ماشین دست‌دوم بهترین گزینه است. اگر نمی‌خواهید از فروشندگان خصوصی ماشین بخرید، می‌توانید از طریق این فروشندگان خودروی دست‌دوم موردنیاز خود و متناسب با بودجه خود را پیدا کنید.

  • فروشنده‌های خصوصی

زمانی که خودروی دست‌دوم را از طریق فروشندگان شخصی می‌خرید، می‌توانید روی قیمت نهایی مذاکره کرده و قیمت را کمتر کنید. البته این کار را با نهایت دقت انجام داده و بازرسی‌های فنی و ظاهری لازم را برای خودرو انجام دهید. در نظر داشته باشید که خرید خودروی نو یا دست دوم از فروشندگان مجاز شامل نوعی وارانتی (جایگزینی یا تعمیر خودرو در صورت مغایرت با قرارداد) می‌شود. این مسئله درباره فروشندگان خصوصی وجود ندارد.

  • خرید ماشین‌های استوک در نمایندگی‌ها

اگر می‌خواهید هم یک خودروی جدید خریداری کنید و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، می‌توانید خودروهایی را که برای نمایش در نمایندگی‌ها گذاشته شده بودند، خریداری کنید. با این کار پرفروش‌ترین ماشین‌ها در استرالیا را با قیمت دست‌دوم می‌خرید.

  • حراجی‌های خودرو

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های خرید ماشین در استرالیا آن است که از طریق حراجی‌های خودرو اقدام به خرید کنید. البته در این روش نمی‌توانید ماشین موردنظر خود را تست کنید. همچنین ممکن است کیفیت و قیمت ماشین‌های حراجی زیاد با هم هماهنگ نباشند.

سایت‌های خرید ماشین در استرالیا

جستجوی آنلاین یکی از بهترین راه‌هایی است که فرآیند خرید را ساده و سریع‌تر می‌کند. وب‌سایت‌های متعددی برای خرید یا اجاره ماشین در استرالیا وجود دارد که هر یک ویژگی‌های متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. بهترین وب سایت‌‌های خرید ماشین در استرالیا عبارت است از:

  • وب سایت carsales

این وب سایت یکی از بهترین منابع خریدوفروش وسایل نقلیه به شکل آنلاین است. وب سایت Carsales برای کاربران امکان فیلتر کردن خودروها بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله قیمت، سال ساخت، کیلومتر کارکرد و ویژگی‌های دیگر را فراهم می‌کند.

  • وب سایت OnlineAuto

وب سایت OnlineAuto یکی از منابع جدید اما کاربردی برای خرید ماشین در استرالیا است. متخصصان خرید در این وب سایت به مشتریان کمک می‌کنند تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را پیدا کنند. همچنین امکان تحویل خودرو درب منزل را فراهم کرده‌اند.

  • وب سایت Drive

Drive یکی از شناخته‌شده‌ترین منابع آنلاین خرید خودرو در استرالیا است. در این وب سایت آخرین اخبار و بررسی‌های خودروهای جدید برای علاقمندان منتشر می‌شود.

  • وب سایت CarsGuide

CarsGuide به‌عنوان یک نشریه خبری خودرو شناخته شده و مدل‌های جدید عرضه شده و انواع مقالات کلی درباره بازار خودرو را بررسی می‌کند.

معرفی وب‌سایت‌های خرید ماشین در استرالیا

خرید ماشین آنلاین در استرالیا از طریق سایت‌های فروش ماشین

خرید ماشین دست‌دوم در استرالیا

خرید ماشین دست‌دوم اگرچه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک گزینه عالی است، اما نیاز به دقت بیشتری دارد. خریدار باید تمام جزئیات را از مراحل جستجو برای ماشین موردنظر تا بازرسی و انتقال سند خودرو، در نظر داشته باشد. به‌طور کلی، آنچه که برای خرید ماشین در استرالیا و به‌خصوص ماشین‌های دست‌دوم اهمیت دارد، عبارت است از:

1- تاریخچه خودرو را بررسی کنید

شماره شناسایی خودرو (VIN) را دریافت کنید و سابقه ماشین را از طریق اوراق بهادار دارایی شخصی استرالیا (PPSR) بررسی کنید. انجام جستجوی خودرو در PPSR، به شما کمک می‌کند تا وضعیت سرقت یا تصادفی بودن، وضعیت بدهی و وام، قطعات و مدل خودروی دست‌دومی که قصد خریداری آن را دارید بررسی کنید. هزینه این بررسی به صورت آنلاین 2 دلار استرالیا است.

2- تحقیق درباره ماشین دست‌دوم

خرید خودروی دست‌دوم معمولاً یک کار ساده نیست و باید قبل از نهایی کردن خرید، به اندازه کافی تحقیق کرده و ماشین متناسب با بودجه و نیاز خود را خریداری کنید. موارد زیر باید در زمان شروع تحقیق برای خرید ماشین در نظر بگیرید.

  • قیمت نهایی ماشین و بیمه
  • ایمنی و تکنولوژی‌های به‌کاررفته
  • میزان مصرف سوخت و اثرات زیست محیطی

3- بررسی در بازرسی فنی

قبل از خرید خودرو در استرالیا بسیار مهم است که موارد زیر را بررسی کنید تا یک خودرو با شرایط مناسب انتخاب کنید. آنچه که در بازرسی فنی باید به آن دقت کنید، عبارت است از:

  • بررسی نمای داخل و خارج خودرو
  • رانندگی با ماشین برای تست عملکرد آن
  • بررسی صحت مدارک

4- مراحل و نحوه خرید

پس از دو مرحله قبل، باید فرآیند خرید را تکمیل کنید. برای تکمیل خرید خودروی دست‌دوم در استرالیا باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • انتقال وجه
  • انتخاب یکی از انواع بیمه
  • انتقال Rego (انتقال سند خودرو)
  • تحویل گرفتن خودرو
قیمت خرید ماشین دست‌دوم در استرالیا

با خرید ماشین دست‌دوم در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

قیمت خرید ماشین در استرالیا

گزینه‌های بسیار متنوعی برای خرید ماشین در استرالیا وجود دارد زیرا می‌توانید اغلب برندهای نام‌آشنای خودروسازی را در این کشور پیدا کنید. برای ساده‌تر کردن این انتخاب و همچنین برای آن که برآورد حدودی از قیمت ماشین‌ها داشته باشید، می‌توانید جدول زیر را بررسی کنید. در جدول زیر، لیست پرفروش‌ترین ماشین‌ها در استرالیا را در سا 2023 مشاهده خواهید کرد:

بررسی قیمت پرفروش ترین ماشین‌ها در استرالیا
فورد رنجر (Ford Ranger)4,663 دلار
تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux)4,271 دلار
(MG ZS)ام جی3,056 دلار
تویوتا راو 4 (Toyota RAV4)2,193 دلار
مزدا CX-3 (Mazda CX-3)2,068 دلار
میتسوبیشی (Mitsubishi Outlander)2,052 دلار
تویوتا کرولا (Toyota Corolla)1,843 دلار
تسلا مدل 3 (Tesla Model 3)1,806 دلار
هیوندای توسان (Hyundai Tucson)1,643 دلار
مزدا (Mazda CX-5)1,637 دلار

هزینه‌های خرید خودرو در استرالیا تنها به قیمت خود ماشین خلاصه نمی‌شود. هزینه‌های دیگری چه در زمان خرید و چه پس از آن برای نگهداری ماشین وجود دارد که باید در نظر بگیرید. هزینه‌های کلی برای خرید ماشین در استرالیا عبارت است از:

  • گزارش تاریخچه خودرو (Car History Report)

این گزارش برای خرید ماشین دست‌دوم صادر شده و شامل اطلاعات کاملی از مسافت پیموده‌، سابقه سرقت، بدهی‌های وام و بیمه، تعمیر و نگهداری و غیره است. دریافت این گزارش حدود 36 دلار هزینه دارد.

  • ثبت‌نام یا رجیستر خودرو

هزینه‌های ثبت‌نام خودرو در استرالیا و مبلغ آن‌ها به ایالتی که ماشین را از آن می‌خرید، بستگی دارد. برای مثال، در ایالت نیوساوث ولز (NSW)، هزینه رجیستر خودرو شامل هزینه ثبت، مالیات وسایل نقلیه، هزینه‌های بازرسی و شماره‌گذاری است.

  • تمبر مالیاتی

هزینه حق تمبر، یک هزینه دولتی برای خرید خودرو در استرالیا است که برای ماشین‌های دست‌دوم باید آن را بپردازید. مقدار دقیق هزینه به ایالتی که در آن زندگی می‌کنید و قیمت خودرو بستگی دارد.

  • بیمه

مبلغی که برای بیمه می‌پردازید، به عوامل مختلفی مانند قیمت خودرو، محل زندگی، نوع پوشش بیمه موردنظر و سابقه راننده بستگی دارد. به‌عنوان یک قاعده کلی، رانندگانی که سن بالاتری داشته و سابقه رانندگی بهتری دارند، نسبت به رانندگان جوان‌تر یا کسانی که سابقه تخلف دارند، حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند.

قیمت ماشین دست‌دوم در استرالیا

طبق بررسی‌های انجام شده توسط شرکت بیمه معروف آلیانز (Allianz)، حدود 85 درصد از استرالیایی‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود یک ماشین دست‌دوم خریداری می‌کنند. البته در حال حاضر قیمت ماشین دست‌دوم افزایش یافته است.

در نتایج یک بررسی که توسط وب سایت Carsguide انجام شده، قیمت خودروهای دست‌دوم در وب سایت‌های فروش از جمله Gumtree، CarsGuide و Autotrader نسبت به سال 2020 به‌طور قابل‌توجهی بالا رفته است. در جدول زیر می‎‌توانید نتیجه این بررسی برای خرید ماشین در استرالیا را ببینید.

سایتمتوسط قیمت ماشین در سال 2020متوسط قیمت ماشین در سال 2021تغییر
Gumtree13,978 دلار18,021 دلار29%+
CarsGuide / Autotrader30,530 دلار24,357 دلار25%+

قیمت خودروهای دست‌دوم به عواملی مانند سن خودرو، مسافت پیموده شده، وضعیت و موقعیت مکانی متفاوت است. علاوه بر این، ممکن است با توجه به عواملی مانند تقاضای بازار، قیمت‌ها نوسان داشته باشند. در وب‌سایت‌هایی مانند سایت زیر می‌توانید قیمت خودروهای نو و دست‌دوم را بررسی کنید:

https://www.carsales.com.au/cars

وام خرید ماشین در استرالیا

اگر قصد خرید ماشین در استرالیا را داشته و بودجه کافی برای این کار ندارید، می‌توانید از وام برای تأمین مالی خود کمک کنید. در استرالیا می‌توانید هم برای خرید ماشین نو هم ماشین دست دوم از وام خرید خودرو استفاده کنید. این وام معمولاً بازپرداخت 1 تا 7 ساله دارد. برای انتخاب وام باید مبلغ وام، نرخ بهره و مدت بازپرداخت را در نظر بگیرید.

البته قبل از اقدام برای دریافت وام باید مطمئن شوید که توانایی بازپرداخت آن را دارید. به همین دلیل باید میزان درآمد خود را با هزینه‌های زندگی در این کشور مقایسه کنید. در مطلب هزینه زندگی در استرالیا می‌توانید ببینید مخارج زندگی در این کشور شامل چه مواردی است. برخی از مهمترین مواردی که برای دریافت وام خرید خودرو در استرالیا باید به آن توجه کنید، عبارت است از:

وام با نرخ بهره ثابت یا متغیر (Fixed or variable interest rat)

در وام‌ها با نرخ بهره ثابت، نرخ سود و بازپرداخت وام خودرو ثابت است. یعنی شما به‌عنوان وام گیرنده می‌دانید که هر ماه چه مبلغی را باید برای اقساط وام بپردازید. در وام‌های با نرخ بهره متغیر، در صورت تغییر نرخ بهره، بازپرداخت وام نیز می‌تواند تغییر کند.

وام با ضامن یا بدون نیاز به تضمین (Secured or unsecured loans)

اکثر وام‎های خرید ماشین در استرالیا نیازمند تضمین هستند. به این معنی که در صورت عدم بازپرداخت به موقع وام، وام دهنده می‌تواند ماشین را پس گرفته و برای تسویه وام بفروشد. در وام‌های بدون نیاز به وثیقه، ماشین به‌عنوان تضمین در نظر گرفته نمی‌شود. البته در این نوع وام که بیشتر برای خودروهای فرسوده ارائه می‌شود، نرخ بهره بالاتر است.

بیمه خودرو در استرالیا

یکی از مهمترین جزئیاتی که در زمان خرید ماشین در استرالیا باید به آن توجه کنید، بیمه است. بیمه خودرو انواع مختلفی دارد و بسته به نوع ماشین، موارد تحت پوشش و غیره، می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد. انواع مختلف بیمه خودرو در استرالیا عبارت است از:

بیمه خودرو اجباری

هر وسیله نقلیه‌ای در استرالیا پیش از ثبت سند باید برگ سبز (Green Slip) دریافت کند. این برگ سبز نوعی بیمه اجباری شخص ثالث یا CTP (Compulsory Third Party Insurance) است که در تمام ایالت‌های این کشور الزامی است. این بیمه برای جبران خسارت افرادی است که در صورت تصادف در ماشین بیمه‌شده مجروح یا کشته می‌شوند. این بیمه هرگونه خسارت وارد شده به ماشین بیمه شده یا ماشین طرف مقابل و دارایی‌های آن‌ها را پوشش نمی‌دهد.

بیمه‌های فرعی

بسته به نوع نیاز شما به پوشش بیمه، انواع مختلفی از بیمه‌نامه‌ها وجود دارد که در زمان خرید خودرو در استرالیا می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. این بیمه‌نامه‌ها عبارت است از:

  • بیمه آتش سوزی و سرقت شخص ثالث (با بیمه اجباری شخص ثالث CTP تفاوت دارد)
  • بیمه خسارت اموال شخص ثالث
  • بیمه جامع

بیمه آتش سوزی و سرقت شخص ثالث، علاوه‌ بر ماشین شما، ماشین و اموال طرف مقابل را نیز در صورت تصادف پوشش می‌دهد. بیمه خسارت اموال شخص ثالث تنها مختص زمانی است که شما در یک تصادف مقصر هستید و خسارت وارد شده به ماشین یا اموال شخص دیگر را پوشش می‌دهد. بیمه‌نامه جامع سطح بالاتری از پوشش خسارت را ارائه داده و بدون توجه به مقصر در تصادف، خسارت‌های هر دو طرف را پوشش می‌دهد.

بیمه خودرو در استرالیا و انواع آن

انواع مختلفی از بیمه خودرو وجود دارد و با توجه به نوع ماشین و موارد تحت پوشش هزینه‌های متفاوتی دارد.

اجاره ماشین در استرالیا

برای آن که بتوانید یک ماشین در استرالیا اجاره کنید، باید گواهینامه رانندگی معتبر، کارت اعتباری یا کارت نقدی داشته باشید. هر کدام از شرکت‌های اجاره ماشین شرایط خودشان را دارند ولی شرایط اصلی برای اجاره ماشین عبارت است از:

  • حداقل 21 سال سن (اغلب شرکت‌ها حداکثر سن 75 سال را نیز در نظر می‌گیرند)
  • داشتن گواهینامه (به‌مدت حداقل 12 ماه)
  • الزام ماشین به داشتن بیمه (بهتر است بیمه جامع باشد)
  • عدم امکان سوار کردن ماشین اجاره‌ای در کشتی

امکان اجاره ماشین در استرالیا به‌راحتی فراهم شده و شرکت‌های متعددی برای این کار وجود دارد. این شرکت‌ها ماشین را در فرودگاه یا در هر جای دیگری که بخواهید، به شما تحویل می‌دهند. اغلب این شرکت‌های کرایه ماشین، مکان‌های متعددی را در شهرهای بزرگ یا شهرستان‌ها برای تحویل خودرو دارند.

مراکز اصلی اجاره ماشین در استرالیا عبارت‌اند از:

  • شرکت Budget
  • شرکت Europcar
  • شرکت Avis
  • شرکت Rent a Car
  • شرکت Thrifty
  • شرکت Hertz

هزینه اجاره ماشین در استرالیا

مقدار دقیق هزینه اجاره ماشین در استرالیا به شرکتی که ماشین را از آن‌ها کرایه می‌کنید، نوع ماشین و مکان شما بستگی دارد. برای مثال، اگر در فرودگاه بریزبن (Brisbane) ماشین کرایه می‌کنید، باید هزینه اضافی روزانه بپردازید. همچنین مهم است که در چه زمان از سال ماشین اجاره می‌کنید. هزینه روزانه اجاره خودرو در استرالیا حدود 33 دلار برای هر روز است. در صورت اجاره هفتگی، باید حدود 448 دلار در هفته بپردازید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید یک ماشین جدید بخرید یا به فکر اجاره ماشین در کشور استرالیا هستید، باید تمام جزئیات این کار را در نظر بگیرید. برای خرید ماشین در استرالیا می‌توانید هم از فروشندگان معتبر و نمایندگی‌ها و هم از وب سایت‌های فروش خودرو کمک بگیرید. در این مطلب هرآنچه را درباره خرید ماشین در این کشور لازم دارید، بررسی کردیم. همچنین با شرایط و هزینه‌های اجاره ماشین در استرالیا آشنا شدیم.

سوالات متداول

برای خرید ماشین می‌توانید از طریق نمایندگی‌ها، حراجی‌های خودرو و فروشندگان شخصی اقدام کنید.

هزینه‌های خرید ماشین شامل قیمت ماشین، بیمه، تمبر مالیاتی، هزینه ثبت خودرو و گزارش کارکرد ماشین است.

هزینه‌ها متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. حدودا در استرالیا برای هر روز اجاره ماشین باید 33 دلار بپردازید. این مبلغ برای اجاره هفتگی به 448 دلار در هفته می‌رسد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها