موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

صفر تا صد انگشت نگاری کانادا (Canada Biometric)

انگشت نگاری کانادا

بیومتریک کانادا یا همان انگشت نگاری (Canada Biometric)، برای همه افرادی که قصد مهاجرت یا سفر به کانادا را دارند، باید انجام شود. در فرایند انگشت نگاری کانادا، اثر انگشت و اطلاعات هویتی متقاضی توسط اسکنر دیجیتال ثبت و از چهره او عکس گرفته می‌شود. تمام آفیسر‌هایی که قرار است پرونده متقاضیان را در اداره مهاجرت کانادا بررسی کنند، از این اطلاعات هویتی استفاده خواهند کرد.

برای دریافت ویزاهای کانادایی و برای فرآیند انگشت‌نگاری، در ابتدا باید مدارک لازم از جمله پاسپورت معتبر، نامه بیومتریک و نامه رزرو انگشت‌نگاری را جمع‌آوری کنید. در ادامه از طریق ثبت‌نام اینترنتی و رزرو مراجعه حضوری در یکی از مراکز VAC سفارت کانادا، برای انجام اقدامات بیومتریک و انگشت‌نگاری اقدام کنید. مراکز VAC کانادا برای متقاضیان ایرانی در کشورهای ترکیه، ارمنستان و امارات متحده عربی قرار دارند. هزینه اقدامات بیومتریک کانادا برای هر یک نفر 85.00 دلار کانادا، برای یک خانواده 170.00 دلار کانادا و برای گروه‌های 3 نفره و بیشتر برابر با 255.00 دلار کاناداست.

دولت کانادا قصد دارد که با این فرایند، ورود مسافران خطرناک یا پرریسک را به خاک کانادا کاهش ‌دهد. در ادامه، بیشتر با این فرایند آشنا خواهید شد.

بیومتریک، مجوز ورود به کشور کانادا است

منظور از بیومتریک کانادا چیست؟

فرایند بیومتریک کانادا یا Biometric screening، نوعی غربالگری هویتی است که برای متقاضیان مهاجرت به کانادا در نظر گرفته شده است. دولت کانادا با این فرایند، مجموعه‌ای از اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و عکس‌های دیجیتال از چهره افراد) از تمام متقاضیان اقامت موقت (short stay)، دریافت می‌کند.

طبق قوانین دولتی کانادا، از سی‌ویکم ژوئن سال 2018 همه متقاضیان مهاجرت به این کشور از اروپا، آفریقا و خاورمیانه (از جمله ایرانی‌ها) باید فرایند انگشت نگاری را انجام دهند. متقاضیان آسیایی، آمریکایی و ساکنین مناطق اقیانوسیه هم از 31 دسامبر همان سال شامل شرایط انگشت نگاری کانادا شدند.

اقدامات بیومتریک کانادا حالا به‌عنوان بخشی از فرایند دریافت مجوز ورود به این کشور محسوب می‌شوند. آفیسرهای خدمات مرزی (BSOs) یا Border Services Officers، متقاضیانی را که واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستند را برای این موارد و به‌صورت بیومتریک ثبت نام می‌کنند:

  •  مجوز کاری (Work Permit)
  •  مجوز تحصیلی (Study Permit)
  •  مجوز اقامت موقت (Temporary resident Permit)

طبق قوانین کانادا، افرادی که باید فرایند بیومتریک را انجام دهند، عبارت‌اند از:

  • متقاضیان ویزای گردشگری (visitor visa)
  • متقاضیان مجوزهای کاری یا تحصیلی (به‌جز شهروندان و اتباع ایالات متحده)
  • متقاضیان اقامت دائم و پناهندگی
  • متقاضیان تمدید اقامت در کانادا که با عنوان visitor record شناخته می‌شوند.
  • متقاضیان تمدید مجوز کاری یا تحصیلی (work or study permit extension)

همچنین، این افراد هم از انجام این فرایندهای هویتی معاف هستند:

  • کودکان زیر 14 سال
  • متقاضیان بالای 79 سال
  • دیپلمات‌ها و مقامات سیاسی که برای سفرهای کاری به کانادا می‌آیند.
  • دارندگان ویزای ایالات متحده که در حال عبور از کانادا هستند.
  • متقاضیان و پناهندگانی که قبلاً انگشت نگاری کانادا را انجام داده‌اند و برای دریافت مجوزهای تحصیلی یا کاری درخواست داده‌اند.
  • متقاضیان دریافت اقامت دائم که اطلاعات معتبر بیومتریک در پرونده آن‌ها ثبت شده است.

قانون جدید فرایند انگشت نگاری کانادا

طبق قوانین دولتی و منابع سایت‌های مهاجرتی به کانادا همچون Canada.ca، مقررات جدید بیومتریک برای متقاضیان عبارت‌اند از:

  • اگر متقاضی تمدید مجوزهای اقامتی هستید، برای ثبت و رزرو قرار ملاقات، نیازی به دستورالعمل بیومتریک جدید ندارید.
  • اگر به‌صورت موقت در کانادا اقامت دارید، می‌توانید فرایندهای تمدید اقامتتان را به‌صورت رایگان انجام دهید.
  • اگر برای اولین‌بار است که برای دریافت ویزا درخواست داده‌اید، باید فرایند انگشت نگاری کانادا را انجام دهید.

مدارک لازم برای انگشت نگاری کانادا

مدارک لازم برای انجام بیومتریک کانادا، 3 مدرک اصلی است که باید آن‌ها را به یکی از مراکز صدور ویزای این کشور (visa application center) یا دفاتر VAC ارائه دهند:

  • نسخه اصلی پاسپورت معتبر
  • نامه بیومتریک یا Biometric Instruction Letter که پس از سابمیت پرونده و بعد از یک روز (24 ساعت) تا دو روزه (48 ساعت)، در بخش پروفایل ویزا قابل‌رویت است.
  • نامه رزرو زمان انگشت نگاری کانادا (Appointment Letter) که پس از رزرو وقت بیومتریک صادر می‌شود.

وقت سفارت کانادا برای فرایند انگشت نگاری

با توجه به این‌که در حال حاضر سفارت کانادا در ایران تعطیل است، باید به یکی از سفارت‌های درخواست ویزا در ترکیه، امارت و یا ارمنستان مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید وقت سفارت کانادا را به‌صورت اینترنتی رزرو کنید، اما باید برای این کار 40 دلار کانادا بپردازید. پیشنهاد می‌کنیم، پیش از این‌که بخواهیم در مورد رزرو وقت سفارت کانادا برای اقدامات بیومتریک درخواست دهید، با یک مشاوره یا متخصص امور مهاجرتی مشورت کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

طبق قوانین جدید دولت کانادا، تمام متقاضیان مهاجرت به این کشور، باید قبل از انجام اقدامات بیومتریک، وقت سفارت دریافت کنند.

برای ثبت نام اینترنتی، کافی است که به سایت vfsglobal.com بروید و یک حساب کاربری برای خود بسازید. پس از آپلود کردن مدارک و دریافت کد رهگیری، کشوری که می‌خواهید انگشت نگاری کانادا را در آن انجام دهید انتخاب کنید و هزینه رزرو وقت را بپردازید. منتظر نامه سفارت کانادا باشید تا از جزئیات مربوط به فرایند بیومتریک مطلع شوید.

روش رزرو حضوری، شامل مراجعه به یکی از کارگزاری‌های کشور کانادا در کشورهای همسایه و نزدیک است. پس از ارائه مدارک و تکمیل کردن فرم‌ها، در تاریخ و روز مشخص‌شده به مراکز VAC مراجعه کنید و پس از پرداخت هزینه انگشت نگاری و انجام آن، منتظر ایمیل مربوط به جواب ویزا باشید.

بهترین سفارت کانادا برای انگشت نگاری

تمام سفارت‌های کانادا که در کشورهای همسایه ایران وجود دارد، عملیات انگشت نگاری و بیومتریک را به‌بهترین نحو انجام می‌دهند و نمی‌توان دقیقاً گفت که بهترین سفارت برای انگشت نگاری کانادا، کدام کشور است! البته پیش از انتخاب این کشورها، بهتر است که برای پرداخت هزینه‌ها به‌خوبی بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی کنید. یکی از ویژگی‌های مثبت این کشورها این است که تورهای گردشگری مختلفی را برگزار می‌کنند و ورود به بعضی از آن‌ها نیازمند ویزا نیستند. به‌عنوان مثال، معمولاً مراجعه به سفارت یا کنسولگری کانادا در کشورهای همسایه؛ مانند ترکیه، ارمنستان یا امارات متحده عربی؛ به‌عنوان گزینه‌های ممکن مطرح می‌شود.

آشنایی با مرکز انگشت نگاری کانادا در استانبول (Istanbul)

برای دریافت وقت انگشت نگاری سفارت کانادا در استانبول، باید به سایت این مرکز مراجعه کنید. همچنین، آدرس انگشت نگاری کانادا در استانبول و اطلاعات مربوط به فعالیت مرکز ویزا اپلیکیشن کانادا (Canada Visa Application) در این شهر، طبق سایت visa.vfsglobal.com عبارت‌اند از:

آدرس: Haci Ahmet Mah. Kurtulus Deresi Cad. No:29 Beyoğlu-İstanbul 34440

ساعات مراجعه: دوشنبه تا جمعه از 8 صبح تا 16 و 45 دقیقه

روزهای تعطیل: ایام تعطیلات رسمی تقویم ترکیه مثل روز سال نو (2 ژانویه)، شب عید ماه مبارک رمضان (20 آوریل)، اولین روز ماه رمضان (21 آوریل)، روز عید قربان (28 تا 30 ژوئن)، روز کریسمس (25 دسامبر) و غیره

مرکز انگشت نگاری کانادا در آنکارا (Ankara)

یکی دیگر از دفاتر انگشت نگاری کانادا در ترکیه، در شهر آنکارا قرار دارد:

آدرس: İşçi Blokları Mh. Muhsin Yazıcıoğlu Cd. No:57/A Çankaya/ Ankara 06530 – Regnum Sky Tower

ساعات مراجعه: دوشنبه تا جمعه از 8 صبح تا 16 و 45 دقیقه

روزهای تعطیل: ایام تعطیلات رسمی در تقویم ترکیه

سایت این مرکز

انگشت نگاری کانادا در ارمنستان (Armenia)

آدرس: 48/1 Nalbandyan str., Sakharov Business Centre, 2nd floor, 0010 Yerevan, Armenia

ساعات مراجعه: دوشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 16 (برای سابمیشن پرونده درخواست ویزا) و دوشنبه تا جمعه از ساعت 14 تا 16 عصر برای کارهای پاسپورت

روزهای تعطیل: ایام رسمی تقویم ارمنستان مثل تعطیلات کریسمس ارمنی‌ها (6 و 7 ژانویه)، روز زن (8 مارس)، روز کارگر (یکم می)، تعطیلات سال نو (یکم و دوم ژانویه)، روز ملی نیروهای مسلح (28 ژانویه) و غیره

سایت این مرکز

انگشت نگاری کانادا در دبی (Dubai)

آدرس:   Wafi Mall, 2nd Floor, Falcon, Phase 2 Umm Hurair 2 Dubai UAE

شماره تماس: +971 4 2055 666

ساعات مراجعه: دوشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 17 عصر برای کارهای اداری و پاسپورت و دوشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 15 عصر برای سابمیت پرونده مهاجرتی

روزهای تعطیل: ایام تعطیلات رسمی مثل روز ملی امارات متحده عربی (UAE National day) از 2 تا 3 دسامبر، روز کریسمس در 25 و 26 دسامبر، عید قربان (aid al adha) از 29 تا 30 ژوئن و غیره

سایت این مرکز

نکات مهم انگشت نگاری

ضمناً پیش از این‌که بخواهید وارد هر کدام از مراکز درخواست ویزای کانادا شوید، این نکات امنیتی را در نظر بگیرید:

  • کودکان زیر 18 سال باید همراه والدین یا قیم خود مراجعه کنند.
  • متقاضیان سالخورده یا معلول که نیاز به کمک دارند، می‌توانند از کارکنان امنیتی مراکز (security staff) کمک بگیرند.
  • تلفن همراه متقاضیان باید روی حالت بی‌صدا یا ویبره قرار داده شود.
  • عکس‌برداری، ضبط صدا و فیلمبرداری تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.
  • حمل کیف مسافرتی، کوله پشتی، چمدان، کیف چرمی، زیپ‌دار و انواع دیگر آن ممنوع است و متقاضی فقط می‌تواند یک پوشه یا کیسه پلاستیکی حاوی مدارکش را به‌همراه داشته باشد.
  • داشتن CD، دوربین، تبلت، کاست، فلش، فلاپی، لپ‌تاپ، دیسک‌های HDD و پخش‌کننده‌های موسیقی قابل‌حمل ممنوع است.
  • حمل انواع قیچی، چاقو، انواع سلاح سرد و گرم، مواد منفجره، کبریت، فندک و سیگار برقی به داخل مرکز ممنوع است.

هزینه انگشت نگاری کانادا چقدر است؟

هزینه انگشت نگاری سفارت کانادا، زیر مجموعه هزینه‌های مهاجرت به کانادا است که در مراکز VAC، طبق اطلاعات سایت eservices.cic.gc.ca، شامل جدول زیر است:

اقدامات بیومتریک به ازای هر نفرهزینه (به دلار کانادا)
هزینه سفارت کانادا برای هر یک نفر85.00
برای یک خانواده با جمعیت 2 نفر و بیشتر
(حداکثر هزینه برای یک خانواده 2 نفره یا بیشتر که در یک زمان و مکان یکسان درخواست داده‌اند)
170.00
برای هر گروه (شامل 3 نفر یا بیشتر شامل گروهی از هنرمندان یا آرتیست‌ها)
(حداکثر هزینه برای یک گروه 3 نفره یا بیشتر که در یک زمان و مکان یکسان درخواست داده‌اند)
255.00

مدت زمان صدور ویزای کانادا بعد از انگشت نگاری

پروسه زمانی اخذ ویزای کانادا پس از انگشت نگاری، معمولاً چند ماه یا چند هفته است و یک مکان معین ندارد. مدت زمان جواب سفارت کانادا بعد از انگشت نگاری، به دفتر ویزا و انجام هرگونه از مراحل اضافه‌تر بستگی دارد. مطمئن باشید که پس از ارائه مدارک مورد نیاز و انجام اقدامات مربوط به انگشت نگاری کانادا، پاسپورت و سایر مدارک اصلی به شما برگردانده می‌شود و نهایتاً ویزای مورد نظرتان صادر می‌شود. با این حال، گاهی پیش می‌آید که صدور بعضی از ویزاها مثل مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا بعد از انگشت نگاری، کمی طول بکشد.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا پس از انگشت نگاری

طبق اطلاعات سایت Canada.ca، پس از این‌که اطلاعات و مشخصات بیومتریک شما توسط اداره مهاجرت این کشور دریافت شد، مراحل پردازش مجوز تحصیلیتان شروع می‌شود. اداره مهاجرت کانادا اکثر درخواست‌های مربوط به ادامه تحصیل در این کشور (Student Direct Stream) را ظرف 20 روز (کم‌تر از 3 هفته) و در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، پردازش می‌کند.

البته ممکن است که پروسه صدور ویزای تحصیلی کانادا پس از دریافت مشخصات بیومتریک کمی طول بکشد. در این صورت، باید چندین احتمال را در نظر داشت که عبارت‌اند از:

  • نیاز به دریافت مجوز سفر الکترونیکی یا eTA
  • نیاز به دریافت ویزای گردشگری
  • صدور مجوز تحصیلی یا Study Permit

مراحل بعد از انگشت نگاری سفارت کانادا

بعد از انگشت نگاری کانادا، اطلاعاتی همچون شماره بیومتریک (Biometric No)، تاریخ انجام بیومتریک و تاریخ انقضای آن در پروفایل ویزا قرار می‌گیرند. پس از این مرحله است که اداره مهاجرت کانادا، بررسی پرونده متقاضی را شروع می‌کند.

در آخرین مرحله پس از انگشت نگاری، مدارک کامل باشد، ویزای مورد نظر صادر می‌شود و اداره مهاجرت کانادا نامه‌ای با عنوان Pass Request Letter ارسال خواهد کرد. متقاضی باید پس از دریافت این نامه، پاسپورت خود را برای قرار دادن لیبل ویزا (Visa label) به یکی از دفاتر VAC تحت نظارت سفارت کانادا، اصطلاحاً پیکاپ (Pick up) کند.

در دنیای اصطلاحات مهاجرت به کانادا، پیکاپ به فرایند ارسال پاسپورت به یکی از دفاتر VAC و درج لیبل ویزا روی آن گفته می‌شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروسه، با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

طبق اطلاعات سایت Canada.ca، مراحل اضافه‌تر پس از انگشت نگاری کانادا، عبارت‌اند از:

  • بررسی درخواست متقاضی برای مطمئن شدن در مورد مدارک ارائه‌شده
  • امکان مصاحبه با متقاضی در کشور محل سکونت یا نزدیک‌ترین مکان
  • ارسال اطلاعات بیشتر در صورت‌ نیاز
  • احتمال انجام معاینات پزشکی در صورت لزوم

انگشت نگاری کانادا و اقدامات بیومتریک، مراحلی مهم برای اخذ ویزا

در این مقاله از پارسی کانادا به بایدها و نبایدهایی که در مورد انگشت نگاری کانادا وجود دارد، اشاره کردیم و به بررسی اقدامات بیشتری را که احتمالاً به این پروسه اضافه می‌شوند، پرداختیم. همچنین سفارت‌هایی که برای انجام انگشت نگاری لازم است به آن‌ها مراجعه کنید را معرفی کردیم.

همان‌طور که گفتیم، انگشت نگاری کانادا و اقدامات بیومتریک، پروسه‌ای است که دولت کانادا برای شناسایی بهتر افرادی که قصد ورود به این کشور را دارند، در نظر گرفته است. اگر در جریان دریافت ویزا یا ورود به خاک این کشور هستید و با پروسه انگشت نگاری کانادا مواجه شده‌اید، نگران یا بی‌حوصله نشوید؛ چرا که این اقدامات برای حفظ سلامت و امنیت شما در کانادا طراحی شده است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برای انجام اقدامات بیومتریک کانادا آماده می‌شوید و برای رزرو وقت سفارت می‌خواهید به کشورهای همسایه بروید، با ما تماس بگیرید. مشاوران و متخصصان مجموعه پارسی کانادا همواره در کنار شما ایستاده‌اند تا در مورد تمامی موضوعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزا یا اقامت به شما کمک کنند.

پاسخ به 4 سوال متداول:

بیومتریک کانادا شامل اثر انگشت و تصویری از چهره متقاضی است.

انگشت نگاری کانادا برای متقاضیان اخذ مجوزهای تحصیلی، کاری و اقامت موقت الزامی است.

اکثر افرادی که می‌خواهند وارد خاک کانادا شوند، باید این اقدامات بیومتریک را انجام دهند.

کشورهای همسایه ایران؛ یعنی ترکیه، امارات و ارمنستان؛ امکان انجام بیومتریک کانادا را برای ایرانیان فراهم می‌کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال