موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه

مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه

چندین سال است که دولت کانادا سعی دارد، مهاجران فرانسوی زبان را برای مهاجرت به این کشور تشویق و ترغیب کند. نکته جالب اینجاست که برخلاف تصور بعضی‌ها مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه فقط مربوط به استان کبک (Quebec) نیست! دلیل اصلی تلاش‌های دولت کانادا، افزایش جمعیت فرانسوی زبان و زنده نگه داشتن فرهنگ این کشور است که از 2 بخش انگلیسی و فرانسوی تشکیل شده. در حالت معمولی، اتباع خارجی فرانسوی زبان برای مهاجرت به کانادا، استان کبک را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. طبق اطلاعات سایت CIC NEWS، کبک تنها استان کاناداست که فرانسوی، زبان رسمی آن محسوب می‌شود و تقریباً 80 درصد ساکنینش به این زبان صحبت می‌کنند.

با تمامی این اوصاف، جامعه فرانسوی زبان کانادا پای خودش را فراتر از مرزهای کبک گذاشته است و حالا جوامع بیشتری در این کشور، میزبان آن‌ها هستند. در حال حاضر، مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه با توجه به روش فرانکوفون (Francophone Immigration) انجام می‌شود. اگر به زبان فرانسوی تسلط دارید و می‌خواهید در استانی به‌غیر از کبک اقامت داشته باشید، می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری (Express Entry)، برنامه استانی، اسکیل ورکر (Skilled worker)، اسکیل ترید (Skilled trade) و تجربه کانادایی (Canadian Experience) اقدام کنید.

روش مهاجرت به کانادا با زبان فرانسه

نگاهی به آمار مربوط به مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه

طبق اطلاعات سایت CIC NEWS، دولت کانادا در سال 2018 هدفی را تعیین کرد که طبق آن باید 4.4 درصد از فرانسوی زبان‌ها تا سال 2023 در مکانی به‌غیر کبک مستقر شوند. دپارتمان مهاجرت کانادا در سال‌های اخیر بودجه بیشتری را برای خدمات مربوط به اسکان مهاجران فرانسوی زبان برنامه‌ریزی کرده است. ضمناً طبق همین اطلاعات، سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) امتیازات بیشتری را برای متقاضیان فرانسوی‌زبان و یا 2 زبانه در سیستم اکسپرس انتری در نظر گرفته است.

مهاجرت به روش فرانکوفون، در سال‌های اخیر منجر به رشد قابل‌توجهی از جمعیت فرانسوی زبان‌ها در سراسر کانادا شده است. به این جدول آماری که با توجه به اطلاعات سایت CIC NEWS گردآوری شده است، توجه کنید:

استانجمعیت فرانسوی‌زبان جدیدمقایسه جمعیت فرانسوی زبان با سال‌های اخیر
آلبرتا (Alberta)465 نفر (آمار سال 2020)حدود 23 درصد کم‌تر از سال قبل (600 نفر در سال 2019)
نیوبرانزویک (New Brunswick)-کاهش 25 درصدی نسبت به سال‌های اخیر
انتاریو (Ontario)دارای بزرگ‌ترین جمعیت فرانسوی‌زبان خارج از استان کبککاهش 35 درصدی نسبت به سال‌های اخیر

با توجه به همین آمار، بیش از 184 هزار و 370 نفر مهاجر جدید در سال 2020 وارد خاک کانادا شدند که بسیار کم‌تر از هدف تعیین‌شده توسط سازمان IRCC (341 هزار نفر) بود. طبق تجزیه‌وتحلیل‌های آماری، سال 2020 بدترین سال برای مهاجرت به کانادا از سال 1998 به بعد محسوب می‌شود. با این حال، برنامه‌ریزی روش مهاجرتی فرانکوفون برای مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه، کانادا را در موقعیت بهتری قرار داده است. طبق این برنامه، پیش‌بینی می‌شود که کانادا میزبان 401 هزار نفر مهاجر تا پایان سال 2023 باشد.

مزیت مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه این است که مجبور به اقامت در استان کبک نیستید

روش مهاجرتی فرانکوفون چه مزایایی نسبت به سایر روش‌ها دارد؟

شاید این پرسش برایتان مطرح شده است که آیا مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه نسبت به روش‌های مهاجرتی که این زبان در آن‌ها نقشی ندارد، مزیت خاصی دارد؟ پاسخ کوتاه به این پرسش، مثبت است. مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه در خارج از استان کبک، نه‌تنها برای دریافت مجوز کار (work permit) بلکه برای اخذ اقامت دائم به این کشور هم کاربرد دارد.

دولت کانادا در سال 2016، گزینه‌ای مربوط به مجوز کار با عنوان Mobilité Francophone را به‌عنوان آخرین آپشن به برنامه انتقال بین‌المللی (IMP) یا the International Mobility Program اضافه کرد. هدف Mobilité Francophone، تسهیل استخدام نیروهای کار ماهر فرانسوی‌زبان و یا 2 زبانه در مناطقی به‌غیر از استان کبک بود. همچنین، فرانسوی‌زبان‌ها امتیاز بیشتری برای اخذ اقامت دائم از طریق سیستم skilled worker و اکسپرس انتری کانادا خواهند داشت.

4 برنامه برای مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه

در حال حاضر 4 برنامه برای مهاجرت اقتصادی به کانادا وجود دارد که به‌صورت ویژه برای فرانسوی‌زبان‌ها ارائه شده‌اند:

  1. ویزای اسکیل ورکر کانادا (Federal Skilled Worker Program)
  2. ویزای اسکیل ترید کانادا (Federal Skilled Trades Program)
  3. برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  4. برنامه های استانی کانادا (the Provincial Nominee Program)

در ادامه شرایط هر 4 برنامه در جدول زیر بررسی شده است:

برنامه مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسهحداقل شرایط
اسکیل ورکر

  • تجربه کاری در مهارت

  • مهارت‌های زبانی

  • تحصیلات

اسکیل ترید

  • برخورداری از حداقل مهارت‌های زبانی

  • داشتن حداقل 2 سال سابقه کار تمام‌وقت (یا به میزان کافی سابقه کار پاره‌وقت)

  • کارهای داوطلبانه یا کارآموزی بدون حقوق حساب نیستند و تجربه کاری باید برای کار با حقوق باشد

  • پیشنهاد شغلی برای اشتغال تمام‌وقت به‌مدت حداقل یک سال

تجربه کانادایی

  • حداقل مهارت‌های زبانی

  • سابقه حداقل یک سال کار در کانادا در طی 3 سال اخیر (قبل از درخواست)

برنامه استانی (PNP)نامزدی برای شرکت در برنامه مهاجرت استانی کانادا که شرایط آن طبق معیارهای هر استان متفاوت است و شامل این 11 منطقه می‌شود:

  • آلبرتا (Alberta)

  • بریتیش کلمبیا (British Columbia)

  • مانیتوبا (Manitoba)

  • نیوبرانزویک (New Brunswick)

  • نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)

  • سرزمین‌های شمال غربی (Northwest Territories)

  • نوا اسکوشیا (Nova Scotia)

  • انتاریو (Ontario)

  • جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)

  • ساسکاچوان (Saskatchewan)

  • یوکان (Yukon)

اهمیت نمره زبان برای مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه

مهارت‌های زبانی، به‌خصوص مهارت‌های نوشتن (writing)، شنیدن (listening)، صحبت کردن (speaking) و خواندن (reading) در زبان فرانسه برای مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری کانادا مهم هستند. مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه، نیازمند کسب نمره قابل قبول در زبان فرانسوی است که با توجه به نمره آزمون NCLC (تسلط بر زبان فرانسه یا the Niveaux de compétence linguistique canadiens) تعیین می‌شود.

طبق اطلاعات سایت Canada، واجدین شرایط برای مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه باید حداقل نمره 7 را در هر 4 مهارت زبان فرانسوی در آزمون NCLC کسب کنند. دولت کانادا از 2 آزمون TEF (آزمون فرانسوی Test d’évaluation de français) و TCF (آزمون فرانسوی Test de connaissance du français) برای معادل‌سازی نمرات NCLC استفاده می‌‎کند. با توجه به همه این مباحث، پیشنهاد می‌کنیم که از متخصصان امور مهاجرتی ما در مجموعه پارسی کانادا برای اطلاع دقیق در مورد آزمون‌های زبانی مشورت بگیرید.

اینفوگرافی روش‌های مهاجرت به کانادا با زبان فرانسه

بهترین روش برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان یک فرانسوی‌زبان چیست؟

اگر قصد ادامه تحصیل دارد، ده‌ها موسسه، مراکز آموزشی و دانشگاه معتبر در سراسر کانادا وجود دارند که برنامه‌های آموزش خود را به زبان فرانسوی ارائه می‌دهند. همچنین، مسیر شغلی و مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه این امکان را فراهم می‌کند که در حین ورود به این کشور، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوید.

با توجه به میزان استقبال و برنامه‌ریزی ویژه دولت کانادا برای فرانسوی‌زبان‌ها اصلاً مهم نیست که شما واقعاً اهل فرانسه هستید یا خیر. همین‌که تسلط کافی روی زبان فرانسوی داشته باشید، می‌توانید از گزینه‌های مهاجرتی مختلف از جمله اقامت دائمی کانادا بهره‌مند شوید. از طرفی، اگر مایل به مهاجرت همیشگی هستید، گزینه‌های مجوز کار و ویزای تحصیلی را کنار بگذارید و با شرکت در سیستم اکسپرس انتری کانادا اقامت دائم آن‌جا را به‌دست آورید.

و در آخر چرا مهاجرت با زبان فرانسه به کانادا، جذاب است؟

زبان فرانسه به‌دلیل نقش پررنگی که در فرهنگ دوگانه انگلیسی – فرانسوی کشور کانادا دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. دولت کانادا در تلاش است که برای احیا و تقویت این بخش از فرهنگ خود، روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه را هموار بسازد. در این مقاله به تمامی موضوعات مرتبط با مهاجرت به کانادا از طریق زبان فرانسه پرداختیم و تعریفی از روش Francophone immigration ارائه دادیم. برای شرکت در این برنامه مهاجرتی می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری، برنامه کاندیدای استانی، اسکیل ورکر، اسکیل ترید و تجربه کانادایی اقدام کنید.

جالب است بدانید که برای مهاجرت به کانادا از این طریق، لازم نیست که فرانسوی‌الاصل باشید. همین که تسلط کافی بر زبان فرانسوی داشته باشید و در آزمون‌های زبان نمره قابل قبول کسب کنید، کافی است. شما می‌توانید با تکیه بر خدمات مهاجرتی و مشاوره‌ای پارسی کانادا برای مهاجرت به این کشور اقدام کنید. پس به‌قول فرانسوی‌ها “Ne perdez pas de temps” و همین حالا با ما تماس بگیرید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

روش مهاجرتی فرانکوفون، برای افرادی است که به زبان فرانسوی تسلط دارند و می‌خواهید در استانی به‌غیر از کبک اقامت کنند.

مهاجرت از طریق زبان فرانسه، امکان اخذ مجوز کار، برخورداری از فرصت‌های اقامتی و شغلی را در پی خواهد داشت.

این روش‌ها شامل سیستم اکسپرس انتری، برنامه استانی، اسکیل ورکر، اسکیل ترید و تجربه کانادایی هستند.

باید حداقل نمره 7 را در هر 4 مهارت زبان فرانسوی در آزمون NCLC کسب کنید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال