موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

افراد غیر قابل پذیرش کانادا یا Inadmissible چه کسانی هستند؟

افراد غیر قابل پذیرش کانادا

یکی از مشکلات عمده افراد برای مهاجرت به کانادا موضوع عدم پذیرش است. عدم پذیرش کانادا یا غیر قابل پذیرش بودن برای ورود به کانادا، یک موضوع مهاجرتی چالش برانگیز است و یعنی شخص از ورود به کشور منع شده است.

دلایل مختلفی برای عدم پذیرش وجود دارد که بیشتر آنها به مسائل پزشکی یا سابقه کیفری مربوط می‌شود.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا این موضوع را زیر ذره‌بین ببریم و ببینیم افراد غیر قابل پذیرش کانادا چه کسانی هستند و حالا اگر در این دسته از افراد قرار دارید، چه باید بکنید.

غیرقابل پذیرش بودن در کانادا یا Inadmissible یعنی چه؟

طبق قوانین اداره مهاجرت کانادا (IRCC) برخی افراد اجازه ندارند وارد کانادا شوند. طبق همین قانون به آنها افراد Inadmissible گفته می‌شود. این افراد معمولا به دلایل امنیتی، جنایی و یا پزشکی حق ورود به کانادا را ندارند.

اینکه فرد غیر قابل پذیرش برای ورود به کانادا هست یا خیر را افسر اداره مهاجرت تصمیم می‌گیرد. در واقع زمانی که شما درخواست ویزای کانادا یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA) می‌دهید و یا هنگامی که وارد خاک کانادا می‌شوید، آفیسر وضعیت شما را از این لحاظ بررسی می‌کند.

چه افرادی برای ورود به کانادا غیر قابل پذیرش هستند؟

افراد غیر قابل پذیرش در کانادا معمولا به دلایل امنیتی زیر اجازه ورود به این کشور را ندارند:

✓ جاسوسی؛

✓ براندازی (تلاش برای سرنگونی حکومت و غیره)؛

✓ خشونت یا تروریسم؛

✓ عضویت در سازمانی که در براندازی یا تروریسم دخیل است؛

✓ نقض حقوق بشر از طریق جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت؛

✓ ارتکاب جرم، از جمله رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد مخدر موسوم به DUI؛

✓ جرایم سازمان یافته، از جمله عضویت در سازمانی که در فعالیت‌های مجرمانه سازمان یافته، قاچاق افراد یا پولشویی شرکت می‌کند؛

✓ دلایل پزشکی که سلامت عمومی کانادا را به خطر می‌اندازد یا تقاضای زیادی برای استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی دارد؛

✓ عدم توانایی فرد در حمایت مالی از خود و خانواده‌اش؛

✓ ارائه اطلاعات نادرست، یا پنهان کردن حقایق درباره شرایط و نقض قوانین مهاجرت کانادا مانند ماندن در کانادا بیشتر از اعتبار ویزا، عدم حضور کافی در کانادا برای اخذ اقامت دائم این کشور؛

✓ ورود به کشور کانادا بدون مجوز بعد از دریافت حکم خروج از کانادا؛

✓ داشتن یک فرد غیر قابل پذیرش دیگر در خانواده

اگر برای ورود به کانادا غیر قابل پذیرش هستید، چه باید بکنید!

به طور معمول، اگر در کانادا غیرقابل پذیرش باشید، اجازه ورود به این کشور را نخواهید داشت. اما با وجود دو شرط زیر، ممکن است اداره مهاجرت کانادا برای شما اجازه اقامت موقت صادر کنید.

شرط اول: دلیل موجهی برای سفر به کانادا داشته باشید!

اگر با وجود غیر قابل پذیرش بودن برای ورود به کانادا، دلیلی موجه برای سفر به کانادا دارید، ممکن است اداره مهاجرت کانادا برای شما یک مجوز اقامت موقت صادر کند.

در واقع باید به افسر اداره مهاجرت ثابت کنید، کار مهمی در کانادا دارید و حضور شما امنیت ملی و سلامت عمومی جامعه کانادایی را نیز به خطر نمی‌اندازد.

بدین منظور در زمان ثبت درخواست برای ویزای کانادا باید توضیحات کامل و مدارک کافی برای قابل پذیرش بودن خود و دلیل حضور در کانادا ارائه کنید.

حتی ممکن است شما به یک مصاحبه برای بررسی بیشتر دعوت شوید.

بسته به دلیل سفر شما به کانادا، مدت زمان حضورتان با این مجوز در کانادا نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر قرار است در یک کنفرانس شرکت کنید، این مجوز تنها برای 1 هفته صادر می‌شود و قبل از اتمام تاریخ اعتبار آن باید خاک کانادا را ترک کنید، یا مجوز جدیدی بگیرید.

💡یک نکته مهم

مجوز حضور موقت در کانادا، در هر زمان ممکن است توسط سازمان خدمات مرزی کانادا، فاقد اعتبار شود.

هزینه اخذ این مجوز 229.77 دلار کانادا هم برای بررسی درخواست و هم اخذ اقامت موقت کانادا است. در صورت رد درخواست شما، این هزینه عودت داده نمی‌شود.

شرط دوم: بر محکومیت‌های خود غلبه کنید!

بسته به نوع جرمی که مرتکب شده‌اید، رفع محرومیت آن نیز متفاوت است. در کل گزینه‌های زیر پیش روی شماست:

1) غلبه بر محکومیت‌های کیفری

طبق قانون مهاجرت کانادا، اگر مرتکب جرمی شده یا به آن محکوم شده باشید، ممکن است اجازه ورود به کانادا را نداشته باشید.

به عبارت دیگر، ممکن است “از نظر کیفری غیرقابل پذیرش” (criminally inadmissible) باشید.

این جرائم شامل موارد زیر هستند:

  • دزدی،
  • حمله،
  • قتل غیر عمد،
  • رانندگی خطرناک،
  • رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  • داشتن یا قاچاق مواد مخدر

💡یک نکته مهم

اگر در سن کمتر از 18 سالگی به جرمی محکوم شده باشید، ممکن است همچنان بتوانید وارد کانادا شوید.

برای غلبه بر این محکومیت‌های کیفری چه باید بکنید؟

بسته به جرمی که مرتکب شده‌اید و زمان وقوع آن و نحوه رفتار شما از آن زمان تا کنون، ممکن است همچنان اجازه داشته باشید که به کانادا بیایید، البته اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

✓ افسر مهاجرت را متقاعد کنید که شرایط قانونی ورود به کانادا را دارید به این شرایط اصطلاحا Deemed Rehabilitation (مفروض بر خطاکار نبودن) می‌گویند و زمانی تائید می‌شود که بیش از 5 سال از وقوع جرم توسط شما گذشته باشد و البته ارتکاب جرم نیز خارج از کانادا باشد.

✓ نشان دهید که اصلاح شده‌اید و درخواست تایید صلاحیت یا بازپروری Rehabilitation بدهید و با درخواست شما موافقت شود؛

✓ مدرک Record Suspension بگیرید. این مدرک برای زمانی است که جرم توسط شما در کانادا رخ داده باشد. با اخذ این مدرک نام شما از لیست افراد غیرقابل پذیرش خارج می‌شود.

✓ مجوز اقامت موقت دریافت کنید. این مجوز که تحت عنوان Temporary Resident Permit یا TRP شناخته می‌شود، در صورتی صادر می‌شود که کمتر از 5 سال از ارتکاب جرم گذشته باشد و شما نیز دلایل معتبری برای ورود به کانادا داشته باشید. با ذکر دلایل افسر اداره مهاجرت بررسی می‌کند آیا حضور شما در کانادا برای سلامت و امنیت کشور خطرناک است یا خیر.

2) رفع محرومیت به‌دلیل جرایم رانندگی

اگر در حالی که مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف کرده‌اید، رانندگی کنید و به اصطلاح مرتکب جرم DUI (driving under the influence) شده و جریمه شوید، وارد لیست افراد غیر قابل پذیرش کانادا خواهید شد. با این وضعیت تنها در صورتی می‌توانید به کانادا بیایید که مجوز اقامت موقت برای شما صادر شود.

💡یک نکته مهم

جرم DUI یا رانندگی در حالت مستی در کشور کانادا 10 سال حبس دارد و از جرایم جدی به‌شمار می‌رود. به همین دلیل اگر در هر جای جهان مرتکب این جرم شده باشید، حتی بعد از گذشت ده سال نیز باید مراحل درخواست بازپروری را طی کنید.

اداره مهاجرت کانادا عنوان کرده، هزینه اخذ این مجوز 229.77 دلار کانادا است و در ضمن این اداره بعد از پرداخت این هزینه تضمینی برای صدور مجوز اقامت موقت شما در کانادا، نمی‌دهد.

3) رفع محکومیت‌هایی که داخل کانادا انجام شده است

اگر در کانادا برای جرمی محکوم شده‌اید و قصد دارید سوء پیشینه خود را پاک کنید، باید درخواست خود را به شورای آزادی مشروط کانادا (Parole Board of Canada) ارسال کنید.

اگر این شورا درخواست شما را تایید کند یک Record Suspension برای شما صادر می‌شود بدین معنا که شما دیگر برای کانادا غیر قابل پذیرش نیستید.

ثبت درخواست تجدیدنظر برای افراد غیر قابل پذیرش کانادا

در چه صورت بازپروری یا Deemed rehabilitation مورد قبول است؟

بر اساس قانون مهاجرت کانادا، بازپروری یعنی زمان کافی از محکومیت شما گذشته است و جرم شما دیگر مانع ورودتان به کانادا نمی‌شود.

اگر بیش از 5 سال از ارتکاب جرم گذشته باشد و یا جرم یا جرم‌ها خارج از کانادا رخ داده باشد (و معادل مجازات آن در کانادا حداکثر 10 سال حبس باشد) قانون بازپروری اجرا می‌شود.

بازپروری فردی یا Individual rehabilitation

بازپروری فردی به این معنی است که احتمال ارتکاب جنایات جدید توسط شما وجود ندارد. برای ورود به کانادا می‌توانید برای بازپروری فردی اقدام کنید و منتظر اعلام نظر نماینده اداره مهاجرت کانادا باشید.

برای ثبت درخواست بازپروری فردی باید ثابت کنید که اصلاح شده‌اید و احتمال شرکت در جرم‌های بعدی در شما خیلی کم است. همچنین از آخرین ارتکاب جرم شما نیز باید 5 سال گذشته باشد. این درخواست را می‌توانید در زمان ثبت درخواست برای مجوز کار یا تحصیل برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید.

💡یک نکته مهم

بررسی این درخواست‌ها از سمت اداره مهاجرت کانادا ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. بنابراین حتما برای این زمان برنامه‌ریزی کنید.

کلام آخر، غیر قابل پذیرش بودن برای کانادا، ته خط نیست!

همانطور که در این مطلب خواندید، افراد ممکن است به دلایل امنیتی و پزشکی برای ورود به کانادا غیر قابل پذیرش یا inadmissible شوند. اما اگر همین افراد بتوانند دلایل قانع کننده‌ای برای حضور خود در کانادا ارائه دهند و یا با درخواست بازپروری کیفری آن‌ها موافقت شود، یا به صورت موقت می‌توانند وارد کانادا شوند و یا به طور کامل از لیست افراد غیر قابل پذیرش خارج شوند. البته این فرایند شرایط خاص خودش را دارد که توصیه می‌کنیم، برای درک بهتر این مطلب را کامل بخوانید.

سوالات متداول

تقریباً یک میلیون مسافر خارجی هر ماه وارد کانادا می‌شوند. اداره مهاجرت کانادا و آژانس خدمات مرزی این کشور حساسیت زیادی روی امنیت ملی و سلامت عمومی جامعه کانادایی دارد. طبیعی است مسافرین خارجی را برای ورود به کشور از لحاظ امنیتی به دقت بررسی کند و بررسی سوابق کیفری این افراد نیز بخش مهمی از این موضوع است.

آژانس خدمات مرزی کانادا از طریق پاسپورت افراد، سوابق کیفی آن‌ها را بررسی می‌کند. در صورت مشاهده هر نکته مشکوکی او حق بازجویی از مسافر و بررسی‌های دقیق‌تر را نیز دارد.

این موضوع به ماهیت جرم ارتکابی و مدت زمانی که از آن گذشته است بستگی دارد. برخی از جرایم مانند رانندگی در حالت مستی، با وجود گذشت 10 سال، هنوز شما را برای ورود به کانادا غیر قابل پذیرش می‌کند.

زمان معمول رسیدگی به درخواست‌های بازپروری کیفری، 6 الی 12 ماه است.

به طور کلی، اگر شما به جرمی متهم شده باشید که پس از آن تبرئه شده باشید، از نظر کیفری برای کانادا غیرقابل پذیرش تلقی نخواهید بود.

اگر سابقه کیفری دارید و قصد اخذ اقامت دائم کانادا را دارید، باید همزمان برای بازپروری کیفری نیز اقدام کنید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال