موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی کامل اداره مهاجرت کانادا | وظایف | آدرس دفاتر نزدیک و نحوه ثبت‌نام + دپارتمان‌ها

معرفی کامل اداره مهاجرت کانادا | وظایف | آدرس دفاتر نزدیک و نحوه ثبت‌نام + دپارتمان‌ها

اداره مهاجرت کانادا که با عنوان اختصاصی (IRCC) شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دپارتمان‌های مهاجرتی در سراسر جهان است. اداره مهاجرت کشور کانادا قصد دارد تا با ارائه برنامه‌های مهاجرتی مختلف، به شکوفایی اقتصادی، رشد اجتماعی و فرهنگی کانادا کمک کند.

تمام درخواست‌های مربوط به ویزاهای موقت یا دائم از طرف متقاضیان مهاجرت به کانادا، توسط همین اداره مهاجرتی کنترل و تأیید می‌شوند.
همچنین، این اداره با همکاری شرکای خود به غربالگری، محافظت از سلامت، تأمین امنیت و سکونت مهاجران دائمی و موقت هم کمک می‌کند. وزارتخانه‌های دولت فدرال، همراه اداره IRCC با کمک به مهاجران و پناهندگان و تشویق متقاضیان برای اخذ شهروندی کانادا، در حال ساختن کانادایی قدرتمندتر از همیشه هستند.

برای آشنایی بیشتر با اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

اداره مهاجرت کانادا کجاست و چه کاری می‌کند؟

دفتر مرکزی اداره امور مهاجرت و پناهندگی کانادا، در حال حاضر در شهر اتاوا (Ottawa)، استان انتاریو (Ontario) قرار دارد و با بیش از 10 هزار نفر کارمند، مشغول به فعالیت است. این اداره با 3.6 بیلیون دلار کانادا بودجه در سال و توسط مارک میلر (Marc Miller)، سیاستمدار کانادایی مدیریت می‌شود.

اداره امور مهاجرتی و پناهندگی کانادا در طول هفته و در روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح الی 4 بعدازظهر (به‌وقت محلی) مشغول صدور پاسپورت و ویزاهای متقاضیان است. دفاتر ویزای اداره مهاجرت کانادا در سفارتخانه‌ها، کمیسیون‌های عالی و کنسلوگری‌های کانادا در شهرهای مختلف دنیا قرار دارند و درخواست‌های زیر را مورد بررسی و تأیید قرار می‌دهند:

  • بررسی اعطای اقامت دائم کانادا (Canada Permanent Residency)
  • اعطای ویزاهای بازدیدکننده یا ویزیتور ویزا کانادا (Visitor Visa)
  • ارائه مجوزهای تحصیلی یا استادی پرمیت (Study Permit)
  • ارائه مجوز کار یا وُرک پرمیت (Work Permit)
  • اسکان مجدد پناهندگان

همچنین، از مهم‌ترین خدمات و سرویس‌هایی که این اداره به متقاضیان امور مهاجرتی ارائه می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعطای گواهی شهروندی کانادا (Canada citizenship certificate)
  • بررسی درخواست‌های ترک تابعیت کانادا
  • بررسی سوابق شهروندی
  •  ارائه خدمات آنلاین

نمایی از اداره مهاجرت کانادا (IRCC) در شهر اتاوا

وظایف اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا

مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های اداره امور مهاجرت و پناهندگی کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تسهیل ورود مهاجران به کانادا
  • محافظت از پناهندگان
  • ارائه برنامه‌های کاربردی برای کمک به نیوکامرز (Newcomers) یا افرادی که به‌تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اند.
  • اعطای شهروندی موقت و دائمی کانادا به متقاضیان
  • صدور پاسپورت برای شهروندان کانادایی
  • صدور ویزا برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و غیره
  • ترویج جامعه چندفرهنگی

راهنمای کامل ثبت نام (Register) در اداره مهاجرت کانادا (IRCC)

اداره امور مهاجرتی و پناهندگی کانادا این امکان را به متقاضیان داده است تا با افتتاح یک حساب آنلاین، به‌صورت اینترنتی برای انواع مجوزها و ویزاهای کانادایی درخواست دهند.

  1. برای شروع کافی است که برای ساختن اکانت جدید روی این لینک کلیک کنید.
  2. پس از ورود به صفحه، وارد بخشی با عنوان Register for an account در سمت راست صفحه وب‌سایت شوید.
  3. در صفحه جدید، با دو گزینه GCKey و Sign-In Partner با عنوان‌های روبه‌رو می‌شوید. پیشنهاد ما انتخاب گزینه GCKey است. پس از انتخاب این گزینه روی گزینه‌ای با عنوان Sign in with GCKey کلیک کنید.
  4. در این مرحله وارد صفحه‌ای با عنوان Welcome to GCkey می‌شوید و باید روی گزینه ثبت نام یا Sign In در سمت راست کلیک کنید.
  5. در صفحه جدید، پس از مطالعه کامل شرایط و ضوابط استفاده از وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا که با عنوان Terms and Conditions of Use مشخص شده است، در صورت موافقت با قوانین روی گزینه می‌پذیرم یا I Accept کلیک کنید.
  6. در این مرحله، باید نام کاربری یا یوزر نیم (username) خود را وارد کنید. قوانین مربوط به تعیین نام کاربری در سمت راست صفحه با عنوان چک‌لیست نام کاربری یا Username Checklist مشخص شده است.
  7. رمز عبور یا پسوردتان را ایجاد و تأیید کنید. برای اطلاع در مورد قوانین مربوط به تعیین رمز عبور در اداره مهاجرت کانادا، به سمت راست صفحه که با عنوان Password Requirement مشخص شده است، نگاه کنید.
  8. در این مرحله باید به 6 سؤال که به سؤالات ریکاوری یا Recovery Questions معروف‌اند (مثل تاریخ تولد نامزدتان) پاسخ بدهید و جواب‌هایشان را به یاد بسپارید. این پرسش‌های برای زمانی‌اند که اطلاعات کاربریتان را فراموش کرده‌اید و می‌خواهید با پاسخ به این سؤالات دوباره وارد اکانت خودتان در اداره مهاجرت کانادا شوید.
  9. پس از پاسخ به سؤالات روی گزینه ادامه یا Continue کلیک کنید و وارد مرحله بعد شوید.
  10. در صفحه بعدی، این امکان را دارید که ایمیلتان را وارد کنید. وارد کردن آدرس ایمیل برای بازیابی یا ریکاوری اطلاعات حساب کاربری، توصیه می‌شود.
  11. پس از وارد کردن ایمیل، دوباره روی گزینه ادامه یا Continue کلیک کنید. اگر مایل به وارد کردن ایمیلتان نیستید، روی گزینه Skip کلیک و از این صفحه عبور کنید.
  12. در این مرحله با پیام موفقیت در ایجاد اکانت با عنوان GCKey Sign Up Complete مواجه می‌شوید. روی گزینه ادامه یا Continue کلیک کنید.
  13. در این مرحله باید آدرس ایمیلتان را که وارد کرده بودید، تأیید کنید. یک کد تأیید به اینباکس (inbox) ایمیل یا جی‌میلتان ارسال خواهد شد. کد را درون کادری با عنوان تایپ و سپس روی گزینه ادامه یا Continue کلیک کنید.
  14. اگر کد تأیید هنوز برایتان ارسال نشده است، روی گزینه ارسال دوباره یا Resend کلیک کنید.
  15. پس از تأیید آدرس ایمیل و وارد کردن کد تأیید، صفحه‌ای با عنوان Email Recovery Complete خواهید دید. روی گزینه ادامه یا Continue کلیک کنید.
  16. در این مرحله، بعد از اینکه آدرس ایمیلتان به حساب آنلاین اداره مهاجرت کانادا اضافه شد، با پیام خوش‌آمد (welcome message) مواجه خواهید شد. روی گزینه ادامه یا Continue کلیک کنید.
  17. پس از اینکه اکانت خود را ایجاد کردید، وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا از شما می‌خواهد که دوباره شرایط و قوانین (Terms and Conditions) را بپذیرید.
  18. با مرور اطلاعات و قوانین وب‌سایت، روی گزینه من می‌پذیریم یا I Accept کلیک کنید و ادامه دهید.
  19. در این مرحله، روی گزینه ایجاد حساب کاربری یا Create an Account کلیک کنید و وارد اکانتتان شوید.

تصویر صفحه register account در سایت اداره مهاجرت کانادا

نکته مهم: نام کاربری خود را دقیقاً مطابق با همان نامی که در پاسپورت یا مدارک هویتی‌تان مثل شناسنامه و کارت ملی وجود دارد، وارد کنید.

در این مرحله، باید سؤالات و پاسخ‌های امنیتی حسابتان را ایجاد کنید. دقت کنید که این سؤالات با عنوان Security Questions شناخته می‌شوند و با سؤالات ریکاوری یا Recovery Questions کاملاً فرق دارند. هر بار که وارد اکانت خود در وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا می‌شوید، باید به یکی از این سؤالات پاسخ دهید.

نکته مهم: سعی کنید سؤالاتی را مطرح کنید که پاسخشان همیشه در ذهنتان می‌ماند. به‌عنوان مثال، در مورد نام کوچکتان یا شهری که در آن متولد شده‌اید، سؤال ایجاد کنید و به آن پاسخ دهید.

پس از کلیک روی گزینه ادامه یا Continue وارد آخرین مرحله از ثبت نام در سایت اداره مهاجرت کانادا می‌شوید. اگر می‌خواهید درخواست مهاجرتی‌تان را ثبت کنید، روی گزینه Apply to come to Canada کلیک کنید.

دپارتمان های اداره مهاجرت کانادا

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، مجموعاً از 3 دپارتمان جداگانه تشکیل شده است که هر کدام به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. این 3 دپارتمان شامل دپارتمان‌های مهاجرت، پناهندگی و شهروندی هستند که درخواست‌های متقاضیان هر حوزه مهاجرتی را با دقت بررسی می‌کنند.

در ادامه، هر 3 دپارتمان را بررسی کرده‌ایم:

دپارتمان مهاجرت (Immigration)

دپارتمان مهاجرت (Immigration department)، کارهای مربوط به ایجاد و حفظ سیاست‌های حمایت از مهاجران و تازه‌واردان به کانادا را بر عهده دارد. کانادا همیشه به‌عنوان کشوری با سیاست‌های مهاجرتی مترقی محسوب می‌شود؛ آن‌قدر که بیشتر کانادایی‌های دورگه می‌توانند سوابق مهاجرت اجداد خارجی‌شان را با سند و مدرک ردیابی کنند.

از آنجایی که کانادا با چالش جمعیتی مواجه شده و مایل است رشد اقتصادی و جامعه‌ای قدرتمند داشته باشد، مهاجرت را به‌عنوان یک موضوع مهم در نظر می‌گیرد. بنابراین، ادامه مهاجرت به کشور کانادا نقش مهمی در آینده این کشور خواهد داشت.

دپارتمان پناهندگی (Refugee)

دپارتمان پناهندگی (Refugee department) اداره مهاجرت کانادا، تحت تاثیر 2 عامل مهم فعالیت می‌کند. عامل اول، بی‌ثباتی امنیتی کشورها و درگیری‌های نظامی در بعضی نقاط جهان است که باعث افزایش تعداد پناهندگان شده. این افراد و خانواده‌هایشان به‌اجبار خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و معمولاً در شرایط خطرناکی قرار دارند.

دومین عامل، دلسوزی و پیگیری دولت کانادا است که به‌طور جدی به موضوع پناهندگی پرداخته. جاستین ترودو (Justin Trudeau) و بقیه اعضای حزب لیبرال کانادا در طول مبارزات انتخاباتی کانادا اظهار داشتند که بهترین اقدام برای کمک به پناهندگان، این است که کانادا تعداد پناهندگان مستقر در این کشور را افزایش دهد. همچنین، دولت کانادا سعی دارد تا با فراهم کردن منابع اضافی برای پناهندگان، امنیت و فرصت زندگی برای آن‌ها را به‌وجود بیاورد.

دپارتمان شهروندی و تابعیت (Citizenship)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیاست مهاجرتی دولت کانادا، فراهم کردن فرصت اخذ شهروندی یا تابعیت کانادا برای متقاضیان است. بنابراین، دپارتمان شهروندی (Citizenship department) در اداره مهاجرت کانادا مسئولیت اعطای شهروندی به مهاجران در کانادا و پیوستن آن‌ها به یک خانواده کانادایی را برعهده دارد.

شهروندی، یکی از مهم‌ترین اجزای اداره IRCC محسوب می‌شود و بیشترین درخواست‌های رسمی مهاجران معمولاً مربوط به اخذ تابعیت یا شهروندی کانادا است.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

نحوه تماس با اداره مهاجرت کانادا

شما می‌توانید از طریق فیسبوک (متا) و ایکس (توییتر سابق) با مسئولین اداره مهاجرت در کانادا تماس بگیرید. مسئولین اداره مهاجرت کانادا از ساعت 9 صبح دوشنبه تا 5 بعدازظهر جمعه و از طریق آیدی‌های زیر به سؤالاتتان پاسخ می‌دهند:

همچنین، شماره تماس‌های اداره برای شهروندان کانادایی یا مهاجرانی که داخل خاک کانادا حضور دارند:

  • 1-888-242-2100 (پاسخ به سؤالات عمومی در مورد مهاجرت به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی)
  • 1-800-855-0511 (سرویس پاسخ‌دهی Teletypewriter)
  • 1-613-944-4000 (شماره تماس ویژه متقاضیان خارج از کشور کانادا)

آدرس ایمیل اداره مهاجرت کانادا IRCC

question@cic.gc.ca

آدرس دفاتر اداره مهاجرت کانادا

جدول زیر شامل آدرس و شماره تلفن بعضی از دفاتر اداره مهاجرت کشور کانادا در داخل و خارج از آن است. ضمناً به‌دلیل اینکه سفارت کانادا در ایران فعالیتی ندارد، برای انجام امور مهاجرتی باید به سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه و امارات متحده عربی مراجعه کنید.

شهری که دفتر اداره IRCC در آن مستقر است

شماره تماس

آدرس

ادمونتون (Edmonton)، استان آلبرتا (Alberta) کانادا 1-888-242-2100

c/o General, Station 005
9700 Jasper Avenue NW, Suite 55
Edmonton, AB T5J 4C3

میسیساگا (Mississauga)، استان انتاریو (Ontario) کانادا

800-926-9105 - 1+

CPC Mississauga
P.O. Box 6100, Station A
Mississauga, ON
L5A 4H4

اتاوا (Ottawa)، استان انتاریو کانادا

1-888-242-2100

Case Processing Centre – Ottawa
P.O. Box 8780 STN T CSC
Ottawa, Ontario K1G 5A9

وینیپگ (Winnipeg)، استان مانیتوبا (Manitoba) کانادا

888-242-2100 1+269 Main Street, Suite 400
Winnipeg MB R3C 1B2

ابوظبی، دبی

971-26940300+Abu Dhabi Trade Towers (Abu Dhabi Mall), West Tower, 9th Floor, Abu Dhabi, United Arab Emirates

آنکارا، ترکیه

903124092700+Cinnah Caddesi No. 58, Çankaya 06690, Ankara, Türkiye

ایروان، ارمنستان

37410300305+129 Armenakyan Str., 0047 Yerevan, Armenia

باکو، آذربایجان

99412497130018, YasharHusseynov Street, AZ-1069,Baku,

برنامه‌ریزی امور سفارت کانادا و مهاجرت به این کشور

در این مقاله از پارسی کانادا با همه اطلاعات مربوط به اداره مهاجرت کانادا آشنا شدید و حالا شماره تلفن و آدرس بعضی از مهم‌ترین دفتر این اداره در کشورهای مختلف را دارید. همچنین، نحوه ساختن اکانت آنلاین در وب‌سایت اداره امور مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا هم مرور کردیم و می‌دانیم که مسئولیت هر دپارتمان این اداره دقیقاً چیست.

اگر می‌خواهید برای مهاجرت و اقامت موقت یا دائم در کشور کانادا اقدام کنید، با همکاران ما در پارسی کانادا تماس بگیرید. با دریافت مشاوره از کارشناسان امور مهاجرتی، می‌توانید بهترین شرایط و ویزای مناسب خودتان را انتخاب کنید.

 سؤالات متداول

اداره مهاجرت کشور کانادا (IRCC) قصد دارد تا با ارائه برنامه‌های مهاجرتی مختلف، به شکوفایی اقتصادی، رشد اجتماعی و فرهنگی کانادا کمک کند.

اداره IRCC شامل 3 دپارتمان مهاجرت، دپارتمان پناهندگی و دپارتمان شهروندی یا تابعیت کانادا می‌شود.

از جمله وظایف اداره می‌توان به تسهیل ورود مهاجران به کانادا، محافظت از پناهندگان، ارائه برنامه‌های کاربردی برای کمک به نیوکامرز، اعطای شهروندی موقت و دائمی کانادا به متقاضیان و صدور پاسپورت برای شهروندان کانادایی اشاره کرد.

1-800-855-051 (سرویس پاسخ‌دهی Teletypewriter)
1-613-944-4000 (شماره تماس ویژه متقاضیان خارج از کشور کانادا)
question@cic.gc.ca1

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها