موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

جذب شدید پزشک در کانادا از ۲۰۲۴، شرایط پذیرش آسان می‌شود

جذب شدید پزشک در کانادا از ۲۰۲۴، شرایط پذیرش آسان می‌شود

به گزارش cicnews به نقل از پارسی کانادا با توجه به افزایش ۵ میلیون نفری جمعیت کانادا در ده سال گذشته، این کشور ۱۶۷ دوره رزیدنتی پزشکی دیگر را در همین مدتی که گذشت اضافه کرده است. با این حال دسترسی منظم به پزشکان خانواده برای بسیاری از کانادایی‌ها به طرز چشمگیری دشوار بوده است.

براساس گزارش منتشر شده CBC News در اواخر ژانویه ۲۰۲۴، بیش از 6 میلیون کانادایی دسترسی منظم به پزشک خانواده ندارند. اما مهاجران خارجی که برای طبابت به کانادا می‌آمدند مدارک آن‌ها که در کشور مبدا اخذ می‌کردند به رسمیت شناخته نمی‌شد. حالا دولت کانادا در اقدامی جدید تصمیم گرفته که این مانع بزرگ را برطرف کند تا فرآیند جذب پزشکان خارجی را تسریع ببخشد.

موانع فارغ التحصیلان خارجی رشته‌های پزشکی در کانادا چیست؟

طبق اطلاعات دولت کانادا در دسامبر ۲۰۲۲ در ارتباط با آمار کادر درمان در کانادا، این کشور با کمبود نیروی کادر درمان مواجه است. طبق اطلاعات منتشر شده درصد نیرو‌های کادر درمان حاضر در کانادا به شرح زیر هستند:

  • ۲۳% پرستاران ثبت شده
  • ۳۵% کمک پرستاران و مشاغل مرتبط
  • ۳۷% داروسازان
  • ۳۶% پزشکان
  • ۳۹% دندانپزشکان
  • ۵۴% متخصصان دندانپزشکی و مشاغل مرتبط

با وجود این، طبق گزارش سی‌بی‌سی نیوز، مهاجرانی که به عنوان پزشک در کشور‌های دیگر آموزش دیده‌اند – که به آن‌ها فارغ‌التحصیلان بین‌المللی پزشکی (IMG) گفته می‌شود – اغلب به دلیل «سهمیه‌هایی که تعداد پذیرش IMGs را محدود می‌کند» برای اخذ اقامت پزشکی در کانادا با مشکل مواجه می‌شوند. علاوه بر این، IMGs با ادامه فعالیت پزشکی در کانادا به دلیل اینکه سیستم رزیدنتی با مشکل مواجه هستند.

دکتر کاتلین راس، رئیس انجمن پزشکی کانادا، نگرانی خود را از کمبود پزشکان داخلی بیان کرده و معتقد است:

کانادا به اندازه کافی پزشک داخلی تربیت نمی‌کند تا پاسخگوی نیاز‌های بهداشتی کشور باشد.

این موضوع باعث شده تا نیاز به پزشکان خارجی برای حمایت از نیروی کار داخلی کانادا در بخش بهداشت و درمان بیش از پیش احساس شود. اما پزشکان تحصیل کرده خارج از کانادا (IMG) با موانع منحصر به فردی روبرو هستند که می‌تواند مانع فعالیت آن‌ها شود.

خوشبختانه، دولت کانادا برای رفع این موانع سرمایه‌گذاری‌هایی را در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی خارجی آغاز کرده است.

علاوه بر جذب متخصصان واجد شرایط بیشتر در حوزه بهداشت و درمان به کانادا (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت)، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) متعهد شده است تا با سرمایه‌گذاری در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی خارجی، به این موضوع رسیدگی کند.

در بیانیه خبری منتشر شده در ماه ژانویه، وزارت اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) از برنامه دولت کانادا برای اختصاص بودجه ۸۶ میلیون دلاری به ۱۵ سازمان در سراسر این کشور خبر داد.
به گفته ESDC، این بودجه برای افزایش ظرفیت به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی خارجی برای حدود ۶۶۰۰ متخصص بهداشت تحصیل کرده در خارج از کشور هزینه خواهد شد تا از مهاجران تحصیل کرده و ماهر حمایت شود و مدارک تحصیلی بین‌المللی آنها به رسمیت شناخته شوند.

به عبارت ساده‌تر، دولت کانادا برای تسهیل ورود و فعالیت پزشکان تحصیل کرده در خارج از کشور، اقدام به سرمایه‌گذاری برای به رسمیت شناختن مدارک آن‌ها کرده است. این امر به جذب پزشکان متخصص خارجی کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم بهداشت و درمان این کشور خواهد شد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال