موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت پزشکان به کانادا (معرفی 3 روش اصلی + بررسی شرایط)

مهاجرت پزشکان به کانادا (معرفی 3 روش اصلی + بررسی شرایط)

تمام کشورهای پیشرفته‌ی دنیا از ورود پزشکان خارجی به کشورشان، استقبال می‌کنند. به همین دلیل، شرایط و تسهیلات ویژه‌ای را برای مهاجرت پزشکان در نظر گرفته‌اند. کانادا هم از این قاعده مستثنا نیست و مهاجرت پزشکان به کانادا مخصوصاً بعد از بحران کرونا به موضوعی داغ‌تر از همیشه تبدیل شده است.

بااین‌حال، پزشکان نیز برای مهاجرت به کانادا، مانند هر فرایند مهاجرتی دیگر، باید مسیر خاصی را طی کنند. اگر پزشک هستید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید که با پیچ‌وخم‌ها و نکات مربوط به این مسیر، آشنا شوید. ما در این مطلب از پارسی کانادا به بررسی شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا، دستمزد پزشکان، بهترین شهرهای کانادا برای آن‌ها، نحوه مهاجرت و نکات مهم مربوط به آن می‌پردازیم.

پزشکی در کانادا

نگاه کلی به شغل پزشکی در کانادا

اگر شما هم با مدرک پزشکی یا همان دکترا حرفه‌ای، قصد مهاجرت به کانادا را دارید، قطعاً باید خوشحال باشید، زیرا شانستان بیشتر و راهتان هموار تر است. شغل پزشکی در زمره مشاغل سطح بالایی قرار دارد که همواره با کمبود نیرو روبروست و جزء مشاغل مورد نیاز کانادا به حساب می‌آید. به همین دلیل، دولت کانادا سیاست پذیرش پزشکان خارجی را از اقصی نقاط دنیا در دستور کار قرار داده و برای این منظور، برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد. دولت کانادا به‌خوبی می‌داند که پزشکان خارجی، جزء مهمی از پازل نظام بهداشت و درمان در این کشور هستند که بدون آن‌ها، ارائه خدمات مطلوب به شهروندان کانادایی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به علت درآمد بالای پزشکان، عجیب نیست که پزشکی یکی از پردرآمدترین مشاغل کانادا است. به‌طور کلی، درآمد پزشکان در کانادا به‌طور متوسط، 250 هزار دلار در سال یا تقریباً 128 دلار در هر ساعت است. بااین‌حال، این درآمد می‌تواند با توجه به عواملی مثل تخصص، تجربه و استان متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، درآمد پزشکان تازه‌کار معمولاً از 60 هزار دلار در سال فراتر نمی‌رود؛ ولی این رقم با افزایش تجربه حتی می‌تواند تا 6 برابر افزایش یابد. یا مثلاً پزشکان شاغل در استان انتاریو درآمد به‌مراتب بیشتری از پزشکان شاغل در استان کبک دارند.

همان‌طور که گفتیم، تخصص یک معیار مهم در فرایند مهاجرت پزشکان به کانادا است. از میان شاخه‌های مختلف پزشکی، رشته‌هایی مانند چشم‌پزشکی، جراحی قلب و عروق، جراحی مغز و اعصاب و اورولوژی از پردرآمدترین تخصص‌ها در این کشور به شمار می‌روند. به‌عنوان مثال، یک چشم‌پزشک به‌طور میانگین حدود 330 هزار دلار در سال که با 159 دلار در ساعت معادل است، درآمد دارد. جدول زیر اطلاعات خلاصه و مفیدی را درباره یک پزشک عمومی در کانادا ارائه می‌دهد.

کد شغلی NOC31102
دسته TEERTEER 1
حداقل دستمزد برای هر ساعت63.28 دلار
حداکثر دستمزد برای هر ساعت167 دلار
پرتقاضاترین استان کاناداقلمروهای شمال غرب کانادا (Northwest Territories)

روش‌ها و شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا چیست؟

به‌طور کلی، مهاجرت پزشکان به کانادا از سه روش امکان‌پذیر است که عبارت‌اند از:

  • اکسپرس اینتری (Express Entry)
  •  برنامه مهاجرت استانی (Provincial Nominee Program)
  •  برنامه مهاجرتی آتلانتیک (Atlantic Immigration Pilot)

در ادامه ضمن معرفی این روش‌ها، آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

1. اکسپرس اینتری

حتما تا کنون نام روش مهاجرتی اکسپرس اینتری را شنیده‌اید. این برنامه، معروف‌ترین روش مهاجرت به کانادا برای پزشکان است که یک سیستم آنلاین گزینش مبتنی بر امتیاز است و با هدف کمک به اقتصاد کشور کانادا از طریق جذب نیروی کار خارجی طراحی شده است. اکسپرس اینتری شامل آیتم‌هایی مانند سن، تحصیلات، سابقه کار، مهارت زبان و … است که هر کدام از این آیتم‌ها، کف و سقف امتیاز مشخصی دارند که بر اساس شرایط متقاضیان، به آن‌ها امتیاز می‌دهند. در نهایت، افرادی که بتوانند بیشترین امتیاز را کسب کنند، صلاحیت لازم را برای دریافت ویزا به دست خواهند آورد.
اکسپرس اینتری با توجه به نوع مشاغل، سه برنامه‌ی مختلف دارد:

  •  برنامه کارگران ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program) که به‌اختصار FSWP نامیده می‌شود
  •  برنامه تجارت ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program) که به آن FSTP می‌گویند
  •  برنامه تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class) که CEC نامیده می‌شود

ازآنجایی‌که شغل پزشکی از مشاغل سطح بالاست، معمولاً در گروه FSWP قرار می‌گیرد. البته پزشکانی که در حال حاضر ساکن کانادا هستند یا سابقه کار در این کشور را دارند، بهتر است از راه برنامه تجربه کانادایی برای مهاجرت شغلی به این کشور اقدام کنند.

برنامه استانی کانادا

2. برنامه مهاجرت استانی (PNP)

برنامه PNP که آن را با نام برنامه نامزدهای استانی نیز می‌شناسند، یک از برنامه های بسیار سریع و عالی برای مهاجرت پزشکان به کانادا است. در این برنامه، 13 استان با توجه به میزان کمبود پزشک، نسبت به پذیرش پزشکان خارجی در کانادا اقدام می‌کنند. البته در این روش نیز مشارکت مؤثر در اقتصاد استان‌ها کماکان یک معیار مهم است؛ ولی ازآنجایی‌که پوشش کمبود نیروی کار در اولویت قرار دارد، معمولاً مسیر آسان‌تری برای پزشکان به حساب می‌آید.
توجه داشته باشید که شرایط مهاجرت به کانادا از روش PNP، از یک استان به استان دیگر متفاوت است. بنابراین اگر فعالیت در استان خاصی را مدنظر دارید، آشنایی با شرایط و به قول معروف «چم‌وخم» راه اهمیت بسیار زیادی دارد.

3. برنامه مهاجرت آتلانتیک

از نظر ماهیت، برنامه مهاجرتی آتلانتیک در واقع همان برنامه مهاجرت استانی به کاناداست. با این تفاوت این که برنامه مهاجرت آتلانتیک، بر جذب نیروی کار صرفاً در یک حوزه مشخص متمرکز است. اگر سکونت و فعالیت در یکی از استان‌های واقع در منطقه‌ی آتلانتیک را مدنظر دارید، می‌توانید از این روش اقدام کنید. این منطقه از 4 استان تشکیل شده که عبارت‌اند از:

  • نوا اسکوشیا
  •  نیوفاندلند و لابرادور
  •  نیوبرانزویک
  • جزیره پرنس ادوارد

دلیل تمرکز ویژه‌ی دولت کانادا بر این استان‌ها، کمبود شدید نیروی کار در آن‌ها نسبت به سایر استان‌هاست. این کمبود، باعث شده که مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق برنامه مهاجرت آتلانتیک، آسان‌تر و سریع‌تر باشد. البته سرعت و سهولت به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک تصمیم‌گیری باشد و شما باید اهداف و معیارهایی مانند میزان درآمد، موقعیت جغرافیایی و … را هم برای تصمیم‌گیری در نظر بگیرید.
نکته مهم اینکه صرف‌نظر از روش انتخابی، باید حداقل تمکن مالی لازم برای مهاجرت کاری به کانادا را داشته باشید.

مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا

بررسی فرایند مهاجرت پزشکان به کانادا

فارغ از روش انتخابی برای مهاجرت پزشکان به کانادا، این فرایند را می‌توان در 5 مرحله اصلی خلاصه کرد:

  1.  بررسی واجد شرایط بودن: در وهله اول باید ببینید اساساً می‌توانید برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کنید یا نه؟ این سؤال بر اساس معیارهایی مثل ملیت، سن، تحصیلات، سوابق حرفه‌ای، مهارت زبانی و … پاسخ داده می‌شود.
  2.  انتخاب مقصد: انتخاب استانی که قصد مهارت به آن را دارد، باید با توجه برآیندی از ترجیحات شخصی مانند سهولت دریافت اقامت کانادا برای پزشکان، موقعیت جغرافیایی، هزینه‌های زندگی، درآمد و غیره صورت بگیرد.
  3.  انجام امور اداری: در این مرحله باید اقدامات اداری پیش‌نیاز را برای مهاجرت پیگیری کنید. یکی از مهم‌ترین کارهای اداری، حصول اطمینان از اعتبار مدرک تحصیلی شما در این کشور است.
  4.  جستجوی کار: حالت ایده‌آل این است که به‌محض پیاده شدن از هواپیما، تکلیف خودتان را بدانید. پس قبل از ورود به کانادا تلاش‌هایتان را برای یافتن شغل و دریافت جاب آفر کانادا شروع کنید. این کار شانستان را برای دریافت دعوت‌نامه شغلی به شکل چشمگیری بالا می‌برد.
  5.  درخواست مجوز کار و اقامت: به‌محض یافتن یک شغل موقت یا دائم، باید درخواستتان را برای دریافت مجوز کار و زندگی در طول مدت قرارداد ارائه دهید. دریافت این مجوز می‌تواند گامی بلند به‌سوی دریافت اقامت کانادا برای پزشکان باشد.

پرتقاضاترین استان‌ها و شهرها برای مهاجرت پزشکان به کانادا

افزایش جمعیت و احتمال تکرار بحران‌های هولناکی مثل ویروس کووید 19، دولت کانادا را مُجاب کرده تا برای ورود پزشکان خارجی فرش قرمز پهن کند! مثل هر بازار دیگری، عرضه و تقاضا برای خدمات پزشکی در استان‌ها و شهرهای کشور کانادا یکسان نیست. بنابراین، لازم است سه استان شاخص که از پرتقاضاترین استان‌ها برای مهاجرت پزشکی به کانادا هستند را بشناسیم.

1. نوا اسکوشیا (Nova Scotia)

استان نوا اسکوشیا به‌واسطه تقاضای بسیار زیاد برای پزشکان بین‌المللی، شغل پزشکی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های بازار کار در برنامه PNP مدنظر قرار داده است. این اولویت‌بندی، شانس مهاجرت پزشکان به کانادا و خانواده آن‌ها را برای ورود به خاک کانادا و اقامت دائم در این کشور به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

درآمد بالا، یکی از جذابیت‌های اشتغال به حرفه‌ی پزشکی در استان نوا اسکوشیاست. با استناد به Salaryexpert پزشکان این استان، سالانه به‌طور میانگین حدود 231 هزار دلار درآمد دارند. البته در اینجا نیز فاکتورهایی نظیر تخصص، منطقه و گرایش بر درآمد شما تأثیرگذار هستند.

2. نیوفاندلند و لابرادور

پزشکان متخصص، پای ثابت فهرست مشاغل موردنیاز کانادا در استان نیوفاندلند و لابرادور هستند. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، این استان یکی از 4 استان منطقه‌ی آتلانتیک است که برای سکونت و اشتغال در آن می‌توانید از طریق برنامه مهاجرت آتلانتیک اقدام کنید. تحت این برنامه، پزشکانی که دارای حداقل یک سال تجربه حرفه‌ای باشند، می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن اقامت دائم کانادا در یکی از استان‌های چهارگانه را دریافت کنند.
بر اساس Salaryexpert متوسط حقوق یک پزشک در استان نیوفاندلند و لابرادور حدود 236 هزار دلار در سال است؛ اینکه سریع‌تر و آسان‌تر بتوانید چنین درآمدی در کانادا داشته باشید، جذاب به نظر می‌رسد؛ این‌طور نیست؟!

3. نیوبرانزویک

نیوبرانزویک، استانی ساحلی است که به‌عنوان یکی دیگر از استان‌های ناحیه آتلانتیک با کشور آمریکا هم‌مرز است. دلیل تقاضای زیاد این استان به پزشکان خارجی، استعداد خاص آن در بروز حوادث است!
به دلیل گستردگی صنعت کشاورزی و دیگر صنایع، نرخ بیماری و همین‌طور وقوع حوادث در نیوبرانزویک بسیار بالاست که این امر باعث شده این استان به خدمات پزشکی تخصصی نیاز زیادی داشته باشد. به همین دلیل، اگر بخواهید در این استان به حرفه‌ی پزشکی مشغول شوید، سرتان حسابی شلوغ خواهد شد. البته که این حجم از شلوغی بی‌پاسخ نمی‌ماند. بنا به Salaryexpert متوسط درآمد 298 هزار دلار در سال، نیوبرانزویک را از نظر اقتصادی به بهشت پزشکان در کانادا تبدیل کرده است!

برای اینکه بحث بیش‌ازحد طولانی نشود، به معرفی و توضیح همین سه استان بسنده می‌کنیم. غیر از این سه مورد، استان‌های زیر هم ازجمله استان‌هایی است که تقاضای زیادی برای جذب پزشکان دارند:

  •  جزیره پرنس ادوارد
  •  ساسکاچوان
  •  بریتیش کلمبیا
  •  یوکان

پردرآمدترین مشاغل مرتبط با پزشکی در کانادا

نیاز یک کشور به خدمات درمانی، علاوه بر مشاغل پزشکی، بازار مشاغل مرتبط را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. حالا هر چقدر این نیاز بیشتر، بازار مشاغل مرتبط هم سکه‌تر!
ما مجموعه‌ای از پردرآمدترین مشاغل کانادا که با پزشکی در ارتباط هستند را همراه با متوسط درآمد هر کدام در جدول زیر فهرست کرده‌ایم که اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد.

شغلدرآمد متوسط سالانه (هزار دلار)
جراح280
ماساژ تراپیست82
ماما110
کمک دندان‌پزشک90
پیراپزشکی59
متخصص تغذیه58
بینایی‌سنج41
مشاور41
متخصص ستون فقرات88
گفتار درمانگر119
دامپزشک101
شنوایی‌سنج56
رادیولوژیست72
پا پزشک103
ارتودنس209
روان‌پزشک300
متخصص بیهوشی361
دندان‌پزشک178
پرستار رسمی82
پرتو درمانگر73
فیزیوتراپ66
دستیار پزشک49
داروساز106

جدول بالا از یک واقعیت مهم حکایت دارد و آن این است که نه لزوماً با خودِ حرفه پزشکی بلکه با رشته‌های نزدیک به آن هم می‌توانید برای مهاجرت کاری به کانادا، اقدام کنید.

 

اصلی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای مهاجرت پزشکان به کانادا

در بحث مهاجرت پزشکان به کانادا، باید بدانید به‌طورکلی یک پزشک در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرد که هر کدام از گروه‌های فوق مهارت‌ها و وظایف خاصی را می‌طلبند.

  1. پزشک بالینی
  2.  پزشک آزمایشگاهی
  3.  جراح

مهم‌ترین وظایف و مهارت‌های پزشک بالینی

  •  تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی یا فیزیولوژیک
  •  تجویز انجام تست‌های آزمایشگاهی، پرتودرمانی یا سایر روش‌های تشخیصی
  •  تجویز داروها و روش‌های درمانی و همین‌طور ارجاع بیماران برای جراحی
  •  ایفای نقش به‌عنوان مشاور برای پزشکان دیگر در زمینه‌ی تخصصی خودتان
  •  انجام تحقیقات پزشکی

مهم‌ترین وظایف و مهارت‌های پزشک آزمایشگاهی

  •  بررسی ماهیت، دلیل و پیشرفت بیماری‌ها و تغییرات ساختاری و عملکردی ناشی از آن‌ها
  •  انجام آنالیزهای شیمیایی و میکروسکوپیِ نمونه‌های آزمایشگاهی
  •  نظارت بر فعالیت‌های آزمایشگاهی
  •  ایفای نقش به‌عنوان مشاور برای کمک به پزشکان دیگر

مهم‌ترین وظایف و مهارت‌های متخصص جراحی

  •  ارزیابی بیماری‌ها یا اختلالات بیماران برای انتخاب بهترین روش جراحی
  •  انجام عمل جراحی و همین‌طور نظارت بر روش‌های جراحی به‌منظور اصلاح ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فیزیکی
  •  ایفای نقش به‌عنوان مشاور

پارسی کانادا؛ مطمئن‌ترین مسیر مهاجرت پزشکان به کانادا را به شما نشان می‌دهد
در این مطلب، ضمن آشنایی کلی با تخصص پزشکی در کانادا، روش‌های مهاجرت به کانادا برای پزشکان را شناختیم و با مراحل این فرایند بیشتر آشنا شدیم. دانستیم کدام استان‌های کانادا تقاضای بیشتری برای حرفه پزشکی دارند و هر کدام از گرایش‌های پزشکی و همینطور مشاغل مرتبط با آن حدوداً چقدر درآمد دارند! علاوه‌بر‌ این با پرتقاضاترین استان‌های کانادا آشنا شدیم که همه اینها به شما در انتخاب مقصد و مسیر مهاجرت به این کشور کمک زیادی می‌کنند.

در نهایت، آنچه دریافت اقامت کانادا برای پزشکان را تضمین می‌کند، برداشتن گام‌های درست و کمک گرفتن از خدمات یک موسسه‌ی مهاجرتی قانونی و راه‌بلد است. پارسی کانادا در کنار شماست تا مسیر پیچیده‌ی شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا را آسان‌تر و سریع‌تر طی کنید. همین حالا با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت، کمربندها را به مقصد سرزمین بزرگ سفید و شمالی محکم ببندید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سؤالات متداول

افزایش جمعیت، کمبود نیروی متخصص و نیز احتمال تکرار مجدد بحران‌هایی نظیر کرونا، بازا شغل پزشکی را در کانادا حسابی داغ کرده است!

به‌طور کلی، پزشکی ازجمله مشاغل پردرآمد در کاناداست. بااین‌حال، درآمد دقیق شما به عواملی مانند استان، تخصص و سابقه کار و … بستگی دارد.

اکسپرس اینتری، برنامه مهاجرت استانی و برنامه مهاجرت آتلانتیک سه روش اصلی مهاجرت پزشکی به کانادا هستند.

نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، یوکان و جزیره پرنس ادوارد پرتقاضاترین شهرها برای حرفه پزشکی در کانادا هستند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال