موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شهر کانبرا

شهر کانبرا

اکثر افراد به اشتباه سیدنی یا ملبورن را به‌‌عنوان پایتخت استرالیا می‌شناسند. در حالی که کانبرا (Canberra)، پایتخت کشور استرالیا و قلمرو پایتختی استرالیا ((ACT) Australian Capital Territory) است که در سال 1909 طبق توافقی میان سیدنی و ملبورن انتخاب شد.

با وجود اینکه کانبرا محل وضع قوانین کشوری است، اما به اندازه شهرهای بزرگ و رسمی استرالیا شناخته شده نیست. با این حال، جو اجتماعی مثبت، احترام به فرهنگ‌های مختلف، امکانات رفاهی مناسب، سطح بالای سواد جامعه و حمایت از کسب‌وکارها باعث شده تا مردم سایر شهرهای استرالیا و جهان، کانبرا را به‌عنوان محل زندگی انتخاب کنند.

از نظر جغرافیایی، شهر کانبرا در جنوب شرقی استرالیا، 240 کیلومتری جنوب غربی سیدنی، 669 کیلومتری شمال شرقی ملبورن قرار دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با تاریخچه این شهر، آب‌وهوا، فرهنگ و … بیشتر آشنا شوید.

نگاهی به شهر کانبرا
نامکانبرا (Canberra)
جمعیت390.000 نفر
مساحت۸۱۴٫۲ کیلومتر مربع
زبان رسمیانگلیسی- استرالیایی
آب‌وهوامعتدل
بیشترین دما19.7 درجه سانتی­گراد
کمترین دما6.5 درجه سانتی­گراد

نقشه کانبرا استرالیا

تاریخچه کانبرا

در سال 1824 بومیانی به نام کانبری (Canberry – Canbury) در این منطقه ساکن بودند. سال 1836 نام این منطقه به کانبرا تغییر داده شد . 8 سال بعد از تشکیل قلمرو کشورهای مشترک المنافع استرالیا در سال 1901، در سال 1909 این شهر به­‌عنوان قلمرو پایتختی استرالیا (Australian Capital Territory) که به اختصار ACT نام دارد، انتخاب شد.

ساخت و ساز شهری کانبرا در سال 1913، دو سال بعد از برنده شدن طرح معماری “والتر برلی گریفین” (Walter Burley Griffin)، معمار آمریکایی، در فراخوان مسابقه جهانی معماری شهر کانبرا شروع شد.

در ماه مه 1927، انتقال پارلمان فدرال استرالیا از ملبورن به کانبرا اتفاق افتاد. این مرکز که الان به ­نام خانه پارلمان قدیم شناخته می‌شود درطی سال­‌های 1927 تا 1988 محل تشکیل جلسه‌ها و وضع قوانین استرالیا بوده و اکنون به‌عنوان موزه دموکراسی مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

کانبرا در سال 2003 شاهد یک آتش سوزی هولناک بود. در این آتش سوزی خسارات زیادی به جنگل­‌ها و حومه شهری کانبرا وارد شد. حدود 500 خانه به خاکستر تبدیل شد و چندین نفر جان خود را از دست دادند. همچنین، رصدخانه کوه استروملو (Mount Stromlo Observatory) نیز آسیب جدی دید.

جمعیت شناسی شهر کانبرا استرالیا

با گسترش جمعیت در مرکز قلمرو پایتختی استرالیا، کانبرا شاهد تغییر معماری شهری در قسمت‌­های مختلف بوده است. در حال حاضر طبق آمار سایت population این شهر حدود 390000 نفر جمعیت دارد که 50.5 درصد آن را زنان و 49.5 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

در مجموع، کانبرا، 1.64 درصد از جمعیت کل کشور استرالیا را تکیل می‌دهد. به‌علاوه، تراکم جمعیت کانبرا استرالیا 173.3 نفر در هر کیلومتر مربع است که در مقایسه با سایر شهرهای پیشرفته‌ی جهان، پایین است.

نرخ رشد جمعیت در طی 10 سال گذشته از 0.50 درصد تا 4.06 درصد ثابت بوده و هرساله حدود 1888 تا 14480 نفر به کل جمعیت شهر افزوده می‌شود. از جمله دلایل اصلی این افزایش را می‌توان مهاجرت بین قلمرویی در استرالیا دانست.

طبق سرشماری‌های صورت گرفته، بیشتر مردم کانبرا از نژادهای استرالیایی (Australian)، انگلیسی (English)، ایرلندی (Irish)، اسکاتلندی (Scottish) و آلمانی (German) هستند. مردم به جز زبان رسمی انگلیسی به زبان‌هایی مانند مانداریانی (Mandarin)، کانتونی (Cantonese)، ایتالیایی (Italian) و اسپانیایی (Spanish) صحبت می‌کنند.

همه چیز درباره شهر کانبرا استرالیا

نمایی از شهر کانبرا در استرالیا

آب‌وهوای کانبرا

از آنجایی که کانبرا در 1900 متری چشمه‌های رشته کوه آلپ استرالیا قرار دارد، از تابستان‌های گرم و زمستان‌­هایی بسیار سرد برخوردار است. آسمان شهر در طول سال ابری است و بارندگی اکثرا در ارتفاعات دیده می‌شود. ابری‌ترین ماه سال ژوئن و صاف‌ترین ماه در کانبرا، فوریه است.

در فوریه، آسمان به‌طور متوسط 71% مواقع صاف است. فصل ابری نیز از 5 مه شروع و تا 7 ماه بعد ادامه دارد.
در طول سال، دما بین 1 درجه سانتیگراد تا 28 درجه سانتیگراد متغیر است. دما به ندرت به زیر -3 درجه سانتیگراد و بالاتر از 34 درجه سانتیگراد می‌رسد.

مدت زمان فصل گرما حدود 3.3 ماه است و از 4 دسامبر شروع و تا 13 مارس با میانگین دمای روزانه 23 درجه ادامه می‌یابد. گرم‌ترین ماه سال ژانویه است که میانگین دمای آن 27 درجه سانتیگراد و کم‌ترین دما در آن 13 درجه سانتیگراد ثبت شده است.

فصل خنک و سرما نیز حدود 3.3 ماه است. بازه این فصل از 25 مه تا 2 سپتامبر و با میانگین دمای روزانه 14 درجه سانتیگراد است. سرد‌ترین ماه‌های سال اکتبر و جولای هستند. متوسط حداقل دما در این دو ماه 1 درجه سانتیگراد و حداکثر آن 11 درجه سانتیگراد است.

رطوبت یکی دیگر از ویژگی‌های آب‌وهوای کانبرا است. فصل مرطوب حدود 8.9 ماه است و از 27 مه تا 22 فوریه به‌طول می‌انجامد. بیش‌ترین درصد رطوبت در یک روز 20% است. نوامبر با میانگین 7.3 روز رطوبت و حداقل 1 میلیمتر بارندگی، مرطوب‌ترین ماه سال است.

آب‌وهوا در این شهر و به‌طور کلی در قلمروهای استرالیا با آب‌وهوای نیمکره شمالی زمین متفاوت است. ویژگی اصلی این تفاوت در برعکس بودن فصل‌هاست. به‌عنوان مثال، سال نو میلادی در نیمکره شمالی زمین در زمستان و همراه با برف است در صورتی که این اتفاق در استرالیا در فصل تابستان می‌افتد.
بر اساس امتیاز گردشگران، بهترین زمان برای سفر به کانبرا اواخر دسامبر تا اوایل مارس است.

زندگی و فرهنگ مردم شهر کانبرا

شهر کانبرا از فرهنگ مدرن و درعین حال غنی برخوردار است. در این شهر به هر جنبه‌ای از زندگی اعم از هنری، ورزشی و سلامت، اجتماعی و … ارزش داده می‌شود.

از دید اجتماعی، وجود سیستم آموزشی استاندارد، ایجاد محیط امن برای زندگی افراد با فرهنگ‌ها و ادیان مختلف و تشکیل یک جامعه یکپارچه با وجود تفاوت‌ها، کانبرا را به شهری مناسب برای زندگی و تشکیل خانواده تبدیل کرده است.

اکثرا مراکز هنری در کانبرا از امکاناتی مانند سالن تئاتر، سینما و مکان‌هایی برای اجرای موسیقی زنده برخوردار هستند تا این فرصت را برای شهروندان به وجود آورند که از استعدادهای خود استفاده کنند.

از جمله این مرکزها می‌توان به خانه نمایش کانبرا ( Canberra Theatre and Playhouse)، تئاتر خیابانی دانشگاه ملی استرالیا و سالن lewellyn Hall که از لحاظ کیفیت جزو بهترین سالن­‌های جهان است، اشاره داشت. به‌علاوه، شبکه‌های تلویزیونی دولتی مانند ABC و SBS در این شهر قرار دارد.

اهمیت به برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فرهنگ هنری کانبرا استرالیا است. مهم‌ترین جشن این شهر، جشن کانبرا است که همزمان با روز کانبرا برگزار می‎شود.

بناهای تاریخی و ساختمان‌های مهمی در کانبرا استرالیا وجود دارند که علاوه بر نشان دادن فرهنگ تاریخی این شهر، گردشگران زیادی را نیز به سوی خود جذب می‌کنند.

حمل‌ونقل در شهر کانبرا

شهروندان کانبرا می‌توانند از هواپیما، قطار و اتوبوس برای سفر به سایر شهرها استفاده کنند. از این شهر به سیدنی با ماشین حدود 3 ساعت راه و تا ملبورن 7 ساعت راه است.

برای حمل‌ونقل عمومی نیز افراد می‌توانند از مترو، اتوبوس، تاکسی و دوچرخه استفاده کنند. استفاده از این وسایل عمومی با خرید بلیط از بادجه‌ها یا کارت‌هایی به اسم MyWay امکان‌پذیر است.

متروی کانبرا (Light rail) بهترین وسیله برای سفر به مناطق شهری civic، گونگالین (Gungahlin)، برادوون (Braddon)، دیکسون (Dickson) و لاینهام (Lyneham) است.

اکثر اتویوس‌ها در کانبرا تمیز و مدرن هستند و تمام مناطق اصلی شهر را پوشش می‌دهند. اصلی‌ترین خطوط اتوبوس با نام‌های Blue Rapid یا Red Rapid شناخته می‌شوند. مدت‌زمان انتظار شهروندان در ایستگاه‌های این خطوط 15 دقیقه است. مهمترین ایستگاه اتوبوس در مناطق زیر قرار دارد:

  • CBD در منطقه Civic
  • گونگالین
  • بلکنن (Belconnen)
  • توگرانونگ (Tuggeranong)
  • وودن (Woden)

دوچرخه‌‌سوارها نیز می‌توانند از مسیر‌های دوچرخه‌سواری مخصوصی که در شهر فراهم شده برای رفت‌وآمد خود استفاده کنند.

زندگی در کانبرا

کانبرا به‌عنوان پایتخت استرالیا، بالاترین میانگین درآمد را بین شهرهای این کشور دارد. اکثر شهروندان آن از سطح علمی بالایی برخوردارند. نرخ بیکاری در آن کم است و همین باعث شده تا نرخ رشد مشاغل در آن بالا باشد.

با وجود ورود مهاجران به شهر، کانبرا یکی از امن‌ترین شهرهای استرالیا و جهان است. تقریبا 26% از ساکنان این شهر مهاجر هستند و از هر 4 نفر یک نفر به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می‌کند.

از نظر آموزشی، کانبرا استرالیا دارای سیستم آموزشی استاندارد است. دانش آموزان باید یک دوره پیش دبستانی که اکثرا رایگان است را بگذرانند تا بتوانند وارد مدرسه شوند. مدارس ابتدایی معمولا برای کودکان 5 تا 12 ساله است و سپس دانش آموزان به مقاطع بالاتر و دبیرستان می‌روند. به‌علاوه 4 مدرسه برای کودکان دارای معلولیت در این شهر وجود دارد.

مخارج و هزینه‌های زندگی در شهر کانبرا با توجه به شغل و محل زندگی می‌تواند متفاوت باشد. ولی به‌طور متوسط طبق آمار سایت numbeo هزینه قبوض آب، برق، گاز و … برای آپارتمان 85 متری حدود 189 دلار استرالیا در ماه و هزینه اینترنت 74.50 دلار استرالیا در ماه است.

البته شهروندان می‌توانند از اینترنت رایگان در مکان­‌های عمومی مثل کتابخانه‌­ها، کافه­‌ها و … استفاده کنند. هزینه‌های تخمینی ماهانه خانواده چهار نفره بدون اجاره 4655.42 دلار استرالیا است. هزینه‌های ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره 1294.78 دلار استرالیا است.نکته قابل‌توجه در مورد هزینه‌ها، بالا بودن آن است.

به‌طور کلی، کشور استرالیا یکی از گران‌­ترین کشورهای جهان است ولی سطح زندگی که برای شهروندان خود به وجود آورده باعث شده تا دخل و خرج با هم همخوانی داشته باشد.

مهاجرت به شهر کانبرا در استرالیا

دولت استرالیا هرساله، با هدف تامین نیروی کار ماهر و رونق هر چه بیشتر اقتصاد خود، افراد متخصص را جذب می‌کند. اگر در مهارتی تخصص دارید، ممکن است بتوانید از طریق ویزاهای کاری و مهارتی از جمله ویزای 491 استرالیا برای مهاجرت به این شهر اقدام کنید. برای بررسی شرایط کامل این ویزا مطلب کاملی با عنوان ویزای 491 استرالیا داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

سخن پایانی

شهر کانبرا پایتخت استرالیا و یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور است. این شهر از آب‌وهوایی گرم در تابستان و بسیار سرد و در زمستان برخوردار است.

معماری شهری کانبرا یکی از مهم­‌ترین اتفاق­‌ها در استرالیاست، چراکه برای انجام آن فراخوان جهانی داده شد. کانبرا استرالیا محل استقرار مهم­‌ترین ساختمان­‌های کشور است و دو شبکه تلویزیون ملی به همراه ایستگاه­‌های رادیویی در آن قرار دارد.

امکانات رفاهی و حمل‌و‌نقل مناسب این شهر به شهروندان این امکان را می‌دهد تا به راحتی در سراسر کشور و خارج از آن سفر کنند.

شهر کانبرا پایتخت استرالیا است. این شهر طی توافق‌نامه‌ای در سال 1909 به عنوان پایتخت انتخاب شد.

شهر کانبرا در قلمرو پایتخت استرالیاست و در هیچ ایالتی واقع نشده است.

این شهر در سال 1824 ساکنان بومی به نام کانبری داشت. سال 1836 نام این منطقه به‌صورت رسمی کانبرا تغییر داده شد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها