موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

باتوجه‌به هزینه پایین تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، عجیب نیست که هزاران دانشجوی بین‌المللی بخواهند به این کشور مهاجرت کنند؛ ولی یکی از لازمه‌های این امر، داشتن برآورد نسبتاً درست از هزینه زندگی دانشجویی در آلمان است. به‌طور کلی برای دریافت ویزای دانشجویی، باید مدرکی دال بر تمکن مالی نشان دهید که ثابت کند هزینه‌های زندگی در آلمان را در طول یکسال، می‌توانید تامین کنید. در سال 2024 میانگین ​​هزینه زندگی برای یک دانشجو در آلمان حدود 1,091 یورو در ماه و حدود 13,068 یورو در سال برآورد شده است.

اما هزینه‌های دیگری وجود دارد که قبل از اینکه به‌عنوان دانشجو به آلمان بیایید، باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. به‌عنوان مثال، لازم است بدانید چه درصدی از بودجه‌تان را صرف آیتم‌هایی مانند غذا، اسکان و غیره می‌شود. نظر به اهمیت موضوع، می‌خواهیم در ادامه این مطلب از صفر تا صد هزینه دانشجویی در آلمان را به‌صورت جزئی برایتان لیست کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان شامل چه مواردی است؟

جدول زیر مهم‌ترین آیتم‌های مربوط به هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را همراه با میانگین هزینه مربوط به هر آیتم به‌صورت خلاصه نشان می‌دهد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان
مخارج عمدهمیانگین هزینه حداقل هزینهحداکثر هزینه
شهریه دانشگاه‌های دولتیرایگان--
شهریه دانشگاه‌های خصوصی26,000 یورو در سال10 هزار یورو40 هزار یورو
میانگین اجاره550 یورو در ماه355 یورو950 یورو
غذا-200 یورو-
بیمه درمانی120 یورو در ماه120 در ماه128 یورو در ماه
حمل‌ونقلرایگان--
تفریحات150 یورو در ماه65 یورو در ماه220 یورو در ماه
تلفن32 یورو در ماه7.5 یورو در ماه40 یورو در ماه
سایر هزینه‌ها144 یورو در ماه--

در ادامه موارد جدول فوق را بیشتر توضیح داده و سهم هر کدام را از هزینه تحصیل و زندگی در آلمان شرح می‌دهیم.

شهریه دانشگاه در آلمان

همان‌طور که گفتیم، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در اکثر دانشگاه‌های آلمان رایگان است. البته فقط باید برای هر ترم مبلغی بین 250 تا 300 یورو به دانشگاه بپردازید که این مبلغ نیز صرف خدمات دانشجویی و ثبت‌نام می‌شود. همین مبلغ ناچیز، کلیه هزینه تحصیل در طول ترم و همین‌طور هزینه استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی را پوشش می‌دهد. 

اگر انتخاب شما تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان باشد، وضعیت به‌کلی متفاوت است. در این صورت باید به ازای هر ترم تحصیل، پول زیادی پرداخت کنید که این امر هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بسته به مقطع و برنامه تحصیلی، تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، ممکن است حداقل بین 10 هزار الی 20 هزار یورو در سال برایتان هزینه داشته باشد. برخی از رشته‌ها مانند مدیریت بازرگانی نیز بین 30 هزار الی 40 هزار یورو در سال هزینه دارد. 

هزینه اجاره در آلمان

هزینه اجاره در آلمان با توجه به عوامل مختلف، متفاوت خواهد بود که نوع محل اقامت، مهم‌ترین آن‌هاست. در اینجا 3 گزینه در معرض انتخابتان قرار دارد:

هزینه خانه دانشجویی در آلمان چقدر است؟

  • خوابگاه دانشجویی: هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی، معمولاً بین 350 تا 500 یورو در ماه است. 
  • آپارتمان اشتراکی: به آپارتمان‌های اشتراکی در آلمانی Wohngemeinschaft می‌گویند. اجاره آپارتمان اشتراکی در آلمان معمولاً بین 500 تا 600 یورو در ماه است.
  • آپارتمان مستقل: میانگین اجاره ماهانه آپارتمان یک‌خوابه در آلمان، حدود 950 یورو است. این عدد با توجه به شهر و همین‌طور موقعیت جغرافیایی آپارتمان، امکان دارد بیشتر یا کمتر شود.

در واقع شهر محل تحصیل، عاملی بسیار تعیین‌کننده است و بر هزینه اجاره خوابگاه، آپارتمان اشتراکی و آپارتمان مستقل تأثیر محسوسی دارد. به‌عنوان مثال، اجاره خوابگاه‌های دانشجویی در شهر گرانی مثل مونیخ حدود 500 یورو در ماه و حتی بیشتر است. برای اقامت در آپارتمان‌های اشتراکی مونیخ (بدون احتساب هزینه حامل‌های انرژی) باید حدود 850 یورو و برای سکونت در آپارتمان‌های یک‌خوابه باید حدود 1770 یورو در ماه اجاره پرداخت کنید.

درحالی‌که متوسط اجاره‌بها برای دانشجویان نسبتاً پایین و حدود 550 یورو در ماه است، پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به آلمان برای انتخاب مکان اسکان خود دست به کار شوید.

نوع اجاره

قرارداد اجاره خوابگاه و آپارتمان در آلمان به دو صورت است که این به مفاد قرارداد اجاره‌نامه شما بستگی دارد:

  • اجاره گرم (Warm rent): در این نوع اجاره، هزینه‌هایی مانند خدمات آب و برق، شارژ ماهانه، انتقال زباله و … در مبلغ اجاره لحاظ می‌شود.
  • اجاره سرد (Cold rent): در این نوع اجاره، باید هزینه استفاده از خدمات جانبی فوق را به‌صورت جداگانه به اجاره سکونتتان اضافه کنید.

اکثر قراردادهای اجاره خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان از نوع گرم است. به این معنا که نیازی نیست برای پرداخت هزینه‌های مربوط به حامل‌های انرژی و خدمات جانبی، بودجه جداگانه‌ای اختصاص دهید. هزینه استفاده از خدمات عمومی در هر کدام از سه پلن بالا به شرح زیر است:

  • خوابگاه‌های دانشجویی حدود 35 یورو در ماه
  • آپارتمان‌های اشتراکی حدود 55 یورو در ماه
  • هزینه خدمات عمومی در آپارتمان‌های مستقل تا 255 یورو در ماه نیز می‌رسد.

هزینه غذا در آلمان

برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز منزل یا چند وعده غذا خوردن در بیرون از خانه باید ماهانه، حداقل 200 یورو کنار بگذارید. بهتر است مواد خوراکی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف مانند Lidl و Aldi که قیمت بسیار مناسبی دارند، بخرید. این فروشگاه‌ها علاوه بر قیمت مناسب، معمولاً تخفیف‌های خوبی را برای کالاهای اساسی در نظر می‌گیرند. 

هزینه حمل‌ونقل در آلمان

حمل‌ونقل، سهم زیادی از هزینه زندگی دانشجویی در آلمان ندارد. همان‌طور که گفتیم 250 تا 300 یورویی که در ابتدای هر ترم به‌عنوان شهریه دانشگاه می‌پردازید، هزینه استفاده از حمل‌ونقل عمومی آلمان را پوشش می‌دهد.

اکثر دانشگاه‌ها در ازای دریافت این مبلغ، بلیتی را تحت عنوان بلیت ترم (Semesterticket) برای دانشجویان صادر می‌کنند. با داشتن این بلیت، می‌توانید هنگام استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی از تخفیف فوق‌العاده‌ای بهره‌مند شوید. البته فقط برخی از سرویس‌های حمل‌ونقل به دانشجویانی که دارای بلیت ترم هستند، تخفیف می‌دهند. میزان دریافت تخفیف ممکن است از منطقه‌ای به منطقه دیگر و همین‌طور از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متغیر باشد. میانگین هزینه حمل‌ونقل عمومی در آلمان بدون داشتن بلیت ترم، حدود 70 یورو در ماه بوده که عددی قابل‌توجه است. بنابراین بهتر است برای دریافت این بلیت، در اسرع وقت اقدام کنید.

هزینه بیمه درمانی در آلمان

از مهم‌ترین آیتم‌های هزینه زندگی دانشجویی در آلمان، بیمه درمانی است. از آنجایی که داشتن بیمه درمانی در آلمان اجباری است، به‌محض رسیدن به آنجا باید پیگیر امور مربوط به بیمه باشید. هزینه بیمه سلامت عمومی برای دانشجویان زیر 23 سال، حدود 123 یورو در ماه و برای دانشجویان 25 تا 30 سال، حدود 128 یورو در ماه است. هزینه بیمه درمانی افراد بالای 30 سال نیز، بین 80 تا 120 یورو در ماه می‌شود. 

هزینه تفریح در آلمان برای دانشجویان

برای تفریح و استفاده بهینه از اوقات فراغت، گزینه‌های زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال، بلیت سینما حدود 12 یورو و شهریه ماهانه‌ی عضویت در باشگاه‌های ورزشی حدود 33 یورو است. تفریحات شبانه از پرطرفدارترین بخش زندگی دانشجویی در آلمان هستند که رفتن به آن‌ها بسته به نوع تفریح هر بار ممکن است بین 10 تا 25 یورو هزینه داشته باشد. در مجموع اگر اهل افراط نباشید و تعادل را رعایت کنید، می‌توانید هر ماه 200 الی 220 یورو را برای تفریح و اوقات فراغت کنار بگذارید.

هزینه تلفن

یکی دیگر از آیتم‌های هزینه زندگی دانشجویی در آلمان، قبض تلفن شماست. بهترین گزینه برای دانشجویان خارجی، خرید سیم‌کارت‌های اعتباری است که استفاده از آن‌ها هر ماه 7.5 تا 15 یورو هزینه دارد. Aldi-Talk و LidL Connect بهترین سیم‌کارت‌ها را با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کنند. با این حال، می‌توانید سیم‌کارت‌های قرارداد ماهانه را با ۲۰ تا ۴۰ یورو در ماه یا سیم‌کارت‌های دائمی (پس پرداخت) با ۱۰ تا ۱۴ یورو در ماه را تهیه کنید. قبل از انتخاب طرح مناسب، گزینه‌های مختلف سیم کارت‌ مورد نظر  خود را بررسی کنید.

هزینه صدور ویزای دانشجویی آلمان

به‌طور کلی، هزینه ویزا تحصیلی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی 75 یورو و برای افراد زیر سن قانونی (کمتر از 18 سال)، 37.5 یورو است. 

هزینه صدور یک ویزای دانشجویی چقدر است؟

هزینه جبرانی بورسیه‌های تحصیلی در آلمان

بورسیه‌های تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان وجود دارند که بخش زیادی از هزینه تحصیل دانشجویان در آلمان را پوشش می‌دهند. شاید شما هم یکی از افراد واجد شرایط برای دریافت این بورسیه‌های ارزشمند برای مهاجرت تحصیلی در آلمان باشید. وب‌سایت وزارت آموزش و تحقیقات فدرال (BMBF) مرجع مناسبی برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد است.

نکات مهم برای مدیریت بودجه دانشجویان در آلمان

برای مدیریت هزینه زندگی دانشجویی در آلمان راه‌های زیادی وجود دارد. نکات زیر به شما در مدیریت هر چه بهتر بودجه‌تان کمک می‌کنند:

  • استفاده حداکثری از کارت دانشجویی: بسیاری از مغازه‌ها، سینماها، باشگاه‌ها یا حتی رستوران‌ها، برای مشتریان دانشجو، تخفیف خوبی قائل می‌شوند. بنابراین از معرفی خودتان به‌عنوان دانشجو اکراه نداشته باشید و از کارت دانشجویی‌تان به نحو احسن استفاده کنید.
  • پیدا کردن شغل پاره‌وقت: دانشجویان بین‌المللی در آلمان می‌توانند 120 روز کاری یا 240 نیم‌روز در سال کار کنند. از این طریق می‌توانید تا 522.5 یورو در ماه درآمد معاف از مالیات داشته باشید. این رقم قطعاً پاسخگوی کل هزینه زندگی در آلمان برای دانشجو نیست؛ ولی یک کمک‌هزینه عالی برای پوشش بخشی از هزینه‌های زندگی (مثلاً پرداخت اجاره خوابگاه) محسوب می‌شود.
  • سکونت در مناطق ارزان‌تر: برای کاهش هزینه زندگی در آلمان برای دانشجو، می‌توانید به زندگی در نقاط دورتر از مرکز شهر فکر کنید. اجاره ماهانه آپارتمان‌های اشتراکی و مستقل در حاشیه شهر به‌مراتب کمتر از مرکز شهر است. به این ترتیب می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را به شکل محسوسی کاهش دهید.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان؛ معقول و مقرون‌به‌صرفه!

با یک حساب سرانگشتی و جمع کردن هزینه‌های مربوط به هر آیتم، میانگین هزینه زندگی دانشجویی در آلمان حدود 1200 یورو در ماه می‌شود. با در نظر گرفتن اعتبار دانشگاه‌های آلمان و نیز سطح کیفی زندگی در این کشور چنین رقمی را می‌توان بسیار ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه دانست. البته سبک زندگی و ترجیحات شخصی شما نیز بر میزان دقیق هزینه زندگی در آلمان برای دانشجو بی‌تأثیر نیست.

با دانستن هزینه دانشجویی در آلمان، حالا تصویر واضح‌تری از مهاجرت تحصیلی به این کشور دارید. این امر ضمن کمک به بودجه‌بندی بهتر، تحصیل در آلمان را برایتان به تجربه‌ای خوشایندتر تبدیل می‌کند. پارسی کانادا، همراه همیشگی شما خوبان در مسیر مهاجرت به کشورهای مختلف دنیاست. در صورت نیاز به هر شکلی از خدمات مهاجرتی و همین‌طور مشاوره، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

با در نظر گرفتن مهم‌ترین مخارج ماهانه، حدود 1200 یورو هزینه زندگی دانشجویی در آلمان است.

تحصیل در اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان ولی در دانشگاه‌های خصوصی، مستلزم پرداخت شهریه نسبتاً زیاد است.

  • استفاده بهینه از امتیازات کارت دانشجویی
  • اشتغال به کار دانشجویی
  •  سکونت در حومه شهرها
  • بررسی امکان استفاده از بورسیه تحصیلی

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال