موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای کامل رانندگی در کانادا (مقایسه قوانین با ایران)

راهنمای کامل رانندگی در کانادا (مقایسه قوانین با ایران)

برای گواهینامه رانندگی در کانادا از سن 16 سالگی می‌توان اقدام کرد، اما در ایران این سن، 18 سال تعیین شده‌ است. مدارک لازم برای گواهینامه رانندگی در کانادا، با توجه به نوع اقامت افراد، نوع گواهینامه و استان محل سکونت آنها متغیر است.

جالب است بدانید که امتحان گواهینامه رانندگی کانادا، برای هر استان این کشور، شرایط و قوانین خاصی دارد. برای مثال: امتحان رانندگی در ونکوور با امتحان رانندگی در تورنتو متفاوت بوده و هرکدام از متقاضیان این استان‌ها، کتابچه‌ راهنمایی و رانندگی مخصوص به استان خود را مطالعه می‌کنند.

گواهینامه رانندگی کانادا در 5 مرحله گرفته‌ می‌شود و پروسه گرفتن آن، 3 سال طول می‌کشد. هزینه‌های گرفتن گواهینامه در این کشور نیز به 3 بخش اصلی تقسیم می‌شود که درنهایت 300 الی 500 دلار کانادا هزینه خواهد داشت.

در ادامه این مقاله از مؤسسه پارسی کانادا با ما همراه باشید تا از مزایا و چالش‌های رانندگی در کانادا گرفته تا انواع گواهینامه در این کشور و هزینه‌هایی که دارد به‌طور کامل مطلع شوید. درضمن شنیدن پادکست زیر هم درباره رانندگی در کانادا، خالی از لطف نیست…

فرهنگ رانندگی در کانادا

فرهنگ رانندگی در کانادا

در این پادکست درباره رانندگی در کانادا و یک نکته جالب درباره قهوه در کانادا، بیشتر بدانید.

آیا قوانین رانندگی در کانادا با ایران متفاوت است؟

اصول قوانین رانندگی در کانادا و ایران تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها ‌پرداخته‌ایم:

قوانین رانندگی در ایرانقوانین رانندگی در کانادا
مصرف الکل، به‌صورت کامل ممنوع و غیرقانونی است.دولت کانادا برای مصرف الکل، محدودیت خاصی را اعلام کرده است. (الکل خون راننده نباید بیشتر از 80 میل‌گرم بر دسی‌لیتر باشد).
حداقل سن برای درخواست گواهینامه، 18 است.حداقل سن برای درخواست گواهینامه، 16 است.
نبستن کمربند ایمنی حین رانندگی، ممکن است با جریمه و تذکر کلامی پلیس همراه باشد.رانندگان با تخطی از قانون بستن کمربند ایمنی، حتما با جریمه و برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه خواهند شد.
رعایت قوانینی همچون: حق تقدم، توجه به خطوط عابر پیاده، خطوط اتوبوس مدرسه و یا خطوط تاکسی و... در اکثریت مواقع، مورد غفلت عمومی قرار می‌گیرند و پیگیری جدی پلیس برای آنها وجود ندارد.
قوانین حق تقدم، توجه به خطوط عابر پیاده و خطوط مدارس، بسیار جدی پیگیری می‌شوند و جریمه‌های نقدی سنگین برای آنها در نظر گرفته شده است.
استفاده از تلفن همراه و یا کشیدن سیگار حین رانندگی، ممکن است با جریمه نقدی و تذکر پلیس همراه باشند.
استفاده از تلفن همراه و یا کشیدن سیگار حین رانندگی، جریمه نقدی نسبتا سنگینی برای آنها تعیین شده است و رانندگان ممکن است نمره منفی دریافت کنند.

گرفتن گواهینامه رانندگی در هر استان کانادا قوانین خاص خود را دارد و متقاضیان باید با توجه به قوانین و مقرراتی که استان آنها دارد عمل کنند؛ در غیر این صورت احتمال رد شدن به‌مراتب بیشتر خواهد بود. در لیست زیر با کلیک بر روی استان مدنظر خود، می‌توانید به صفحه مربوط به قوانین رانندگی در آن مراجعه کنید:

  1. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در آلبرتا «Alberta»
  2. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در بریتیش کلمبیا «British Columbia»
  3. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در مانیتوبا «Manitoba»
  4. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در نیوبرانزویک «New Brunswick»
  5. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در نیوفاندلند و لابرادور «Newfoundland and Labrador»
  6. راهنما مربوط به قوانین قلمروهای شمال غرب «Northwest Territories»
  7. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در نوا اسکوشیا «Nova Scotia»
  8. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در نوناووت «Nunavut»
  9. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در انتاریو «Ontario»
  10. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در جزیره پرنس ادوارد «Prince Edward Island»
  11. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در کبک «Quebec»
  12. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در ساسکاچوان «Saskatchewan»
  13. راهنما مربوط به قوانین رانندگی در یوکان «Yukon»

انواع گواهینامه رانندگی در کانادا

گواهینامه رانندگی در کانادا مدل‌های مختلفی دارد. در هر استان کانادا، قوانین خاصی حاکم است. برای مثال اخذ گواهینامه رانندگی در انتاریو با گواهینامه رانندگی در بریتیش کلمبیا متفاوت است. در ادامه انواع گواهینامه رانندگی در کانادا معرفی‌شده‌اند:

  • گواهینامه رانندگی کلاس A

این گواهینامه برای رانندگی با ماشین‌های سنگین از جمله تراکتور و تریلی است. رانندگان با داشتن این نوع گواهینامه می‌توانند با خودروهای کلاس G و کلاس D نیز رانندگی کنند. شرایط لازم جهت اقدام برای کلاس A، داشتن حداقل سن 18 سال، داشتن گواهی سلامت و همچنین گواهینامه کلاس G معتبر است.

  • گواهینامه رانندگی کلاس B

این گواهینامه برای رانندگی با اتوبوس مدرسه است. برای اخذ این گواهینامه باید شرایط نسبتاً سختی که مرکز راهنمایی رانندگی کانادا تعیین کرده است را به‌طور دقیق رعایت کنید.

از شرایط اقدام برای این گواهینامه که متقاضیان باید داشته‌ باشند حداقل سن 21 سال، گواهی عدم سوء‌پیشینه، گواهی قبولی در آزمون MTO با نمره مناسب، داشتن گواهینامه کلاس G و… است.

  • گواهینامه رانندگی کلاس C

این گواهینامه برای رانندگی با اتوبوس‌های شهری و بین جاده‌ای است. گواهینامه کلاس B، شامل این گواهینامه نمی‌شود و افرادی که گواهینامه کلاس C دارند اجازه رانندگی با اتوبوس مدرسه را ندارند.

متقاضیان برای اخذ این گواهینامه باید 18 سال، گواهینامه کلاس G، توانایی و آگاهی از تعمیر و نگهداری اتوبوس و مدرک آزمون MTO داشته‌ باشند.

  • گواهینامه رانندگی کلاس D

این گواهینامه برای خودروهای کوچک‌تر با وزن کمتر از اتوبوس و تریلی است. چنانچه خودرو به‌تنهایی وزنی بیش از 11,000 کیلوگرم داشته‌ باشد و یدک آن نیز بیش از 4600 کیلوگرم باشد، گواهینامه کلاس D مورد نیاز است.

برای دریافت و اقدام برای این گواهینامه نیز متقاضی باید مدرک کلاس G معتبر، دوره بررسی و تعمیر ماشین‌های سنگین را داشته‌ باشد. داشتن حداقل سن 18 سال نیز از دیگر شرایط لازم برای این دوره است.

  • گواهینامه رانندگی کلاس E

گواهینامه کلاس E برای رانندگی با اتوبوس مدرسه کوچک با تعدا مسافرین کمتر از 24 نفر است. کسانی که تمایل به اخذ این گواهینامه دارند باید تمامی شرایط کلاس B را داشته‌ باشند.

  • گواهینامه رانندگی کلاس F

این گواهینامه برای رانندگی با ماشین آمبولانس کوچک است. افراد برای داشتن این گواهینامه باید مدرک کلاس G معتبر، حداقل 18 سال سن، مدرک معتبر MTO با نمره قابل قبول و همچنین گواهی سلامت از یک مرکز معتبر را داشته‌باشند.

  • گواهینامه رانندگی کلاس G

پایین‌ترین سطح گواهینامه که در کانادا وجود دارد، مربوط به گواهینامه کلاس G است. این گواهینامه به‌ تمامی خودروهایی که دارای وزنی کمتر از 11,000 هستند، تعلق می‌گیرد. خودروهای روزمره، ون‌ها، SUV ها و… همگی در این دسته قرار می‌گیرند.

برای داشتن این گواهینامه عمومی نیز افراد باید تست سلامت بینایی، حداقل سن 16 و دانش عمومی درباره رانندگی را داشته‌ باشند.

  • گواهینامه رانندگی کلاس M

گواهینامه کلاس M برای انواع موتورسیکلت معمولی و سنگین است. شرایط لازم برای این گواهینامه با شرایط گواهینامه کلاس G برابر است.

مقایسه قوانین رانندگی در ایران و کانادا

چه شرایطی برای گرفتن گواهینامه در کانادا لازم است؟

به‌طور کلی افرادی که قصد دارند گواهینامه رانندگی در کانادا دریافت کنند به 3 دسته شامل: شهروندان کانادایی، کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند و افرادی که اقامت موقت این کشور را دارند تقسیم می‌شوند. در این بخش به شرایط کلی هر کدام پرداخته‌ایم:

1- مدارک لازم برای ساکنان موقت

این دسته شامل دانشجویان بین‌المللی و افرادی می‌شود که مشغول به کار در کانادا هستند. مدارک و شرایط هرکدام متفاوت است که به آنها اشاره شده‌ است:

  • دانشجویان بین‌المللی: ارائه مجوز تحصیلی (IMM 1442) و مجوز اقامت موقت (IMM 1442)، داشتن حداقل 18 سال سن، ارائه مدارک و گواهی سلامت جسمی و تست بینایی و ارائه تمامی مدارک هویتی از جمله پاسپورت، شناسنامه، جزو مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی دانشجویان هستند.
  • افراد مشغول به کار در کانادا: ارائه مجوز کار، ویزای توریستی، مجوز اقامت موقت، مدارک هویتی و گواهی سلامت جسمی و تست بینایی از جمله مدارک لازم برای افراد شاغل در کانادا جهت اخذ گواهینامه است.

2- مدارک لازم برای ساکنان دائم

کارت اقامت دائم (کارت PR)، نامه‌ی لَندینگ (Record of Landing)، تاییدیه اقامت دائم (فرم IMM 5292)، گواهی سلامت جسمی و تست سلامت بینایی و داشتن حداقل 18 سال سن برای این دسته از افراد ضروری است تا بتوانند گواهینامه رانندگی این کشور را دریافت کنند.

3- مدارک لازم برای شهروندان کانادا

پاسپورت (پاسپورت کانادایی یا خارجی)، حداقل 18 سال سن، کارت شهروندی کانادا به‌همراه عکس و مدارک سلامت جسمی و تست سلامت بینایی از جمله مدارک لازم برای شهروندان قانونی کانادا جهت اخذ گواهینامه رانندگی است.

مراحل و شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در کانادا

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی در کانادا

به‌طور کلی مراحل گرفتن گواهینامه و تست رانندگی در کانادا شامل 5 مرحله است که در ادامه این مراحل لیست شده‌اند:

  1.  آزمون کتبی L و دریافت مجوز یادگیرنده (Learner’s License)
    این آزمون اولین مرحله برای اخذ گواهینامه رانندگی کانادا که به آن مجوز یادگیرنده نیز گفته می‌شود. متقاضیان پس از دریافت این مجوز، به‌عنوان یک راننده مبتدی شناخته می‌شوند، اما اجازه رانندگی کردن با یکسری محدودیت‌ها را دارند
  2. 1 سال رانندگی تحت نظارت
  3. آزمون شهری برای گواهینامه مبتدی (گواهینامه N)
  4. 2 سال رانندگی ایمن در کانادا
  5. آزمون شهری برای گواهینامه کلاس G

برای آگاهی از سؤالاتی که در امتحان رانندگی در کانادا از متقاضیان پرسیده می‌شود، می‌توانید به وب‌سایت «yourlibrary.ca» مراجعه کنید و با انتخاب تعداد سؤالات و نوع گواهینامه به نمونه سؤالات آیین نامه رانندگی در کانادا دسترسی داشته‌باشید.

لازم به ذکر است که پروسه اخذ گواهینامه در هر استان کانادا قوانین خاص خود را دارد. امتحان رانندگی در تورنتو با امتحان رانندگی در ونکوور تفاوت‌هایی دارد که در کتابچه قوانین هر استان ذکر شده‌ است. در ابتدای مقاله لینک کتابچه و قوانین مربوط به استان‌های کانادا برای شما عزیزان قرار گرفت.

هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی در کانادا

هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی در هر کدام از استان‌های کانادا متفاوت است و در چند مرحله گرفته‌ می‌شود؛ اما به‌طور عمومی دارای بازه قیمتی ثابتی هستند که در ادامه به اصلی‌ترین هزینه‌ها اشاره شده‌است عبارت‌اند از:

  • هزینه شرکت در امتحان: مابین 50 تا 70 دلار
  • هزینه شرکت در کلاس آموزش رانندگی: برای هر 1 ساعت مابین 50 تا 80 دلار
  • هزینه‌های بعد از امتحان تا صدور گواهینامه: مابین 75 تا 100 دلار
  • هزینه‌های تمدید گواهینامه رانندگی در کانادا: مابین 70 الی 80 دلار

از زمان درخواست برای گواهینامه رانندگی تا زمانی که گواهینامه خود را دریافت می‌کنید، پروسه نسبتاً طولانی است که قیمت آن با توجه به وضعیت شهروندی، نوع گواهینامه، استانی که در آن قرار دارید و همچنین تعداد دفعات رد شدن تعیین و مشخص می‌شود.

جرائم رانندگی در کانادا

جریمه‌های رانندگی در کانادا

کانادا از جمله کشورهایی است که هزینه‌های مربوط به جریمه رانندگی را به‌صورت سخت و جدی تعیین کرده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین جرائم رانندگی در کانادا پرداخته‌ایم:

  • سرعت غیر مجاز: این جریمه بر اساس تعداد کیلومتر غیرمجاز و استانی که در آن تخلف انجام شده‌، متفاوت است.
  • رد کردن چراغ‌ قرمز: اخطار جدی و احتمال تعلیق بیمه خودرو و نمره منفی برای گواهینامه
  • رانندگی خطرناک (سرعت زیاد و سبقت گرفتن): 2,000 الی 10,000 دلار
  • استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی: این تخلف به شرایط و موقعیت تخلف، استانی که در آن تخلف انجام شده و نوع رانندگی بستگی دارد. این تخلف از جرائم نسبتاً جدی در کانادا است.
  • رانندگی با ماشینی که بیمه ندارد: 5,000 دلار کانادا برای بار اول و 10,000 دلار برای بار دوم
  • رانندگی در حالت مستی و مصرف الکل: نمره منفی برای گواهینامه، جریمه نقدی و احتمال زندانی شدن و یا تعلیق گواهینامه متخلف
  • رانندگی در حالت مصرف مواد مخدر: این تخلف از موارد جدی در کانادا است و ممکن است، فرد متخلف محکوم به حبس، پرداخت جریمه نقدی و همچنین تعلیق گواهینامه و ماشین شود.
  • جریمه مربوط به رانندگی با ماشین فردی دیگر یا تصادف با ماشین دیگران: این اتفاق ممکن است در هر استانی از کانادا جریمه متفاوتی داشته‌ باشد. بهتر است با ماشینی که بیمه ندارد، رانندگی نکنید و بعد از تصادف فرد راننده به‌هیچ‌وجه صحنه جرم را ترک نکنید.

خرید ماشین در کانادا یا اجاره آن

از ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت گرفته تا ماشین‌های معمولی را می‌توان در کشور کانادا اجاره کرد. شرکت‌هایی که ماشین اجاره می‌دهند، یک سری قوانین خاص مانند: محدودیت سنی که باید بیشتر از 21 سال باشد را تعیین کرده‌اند؛ که البته با توجه به هر استان، این عدد متغیر است.

چنانچه اقامت موقت کانادا را دارید و یا از توانایی مالی برای هزینه‌های تعمیر و نگهداری ماشین برخوردار نیستید، بهتر است، ماشین اجاره کنید. این نکته را نیز نباید فراموش کرد، که درنهایت خرید ماشین در کانادا به نسبت اجاره کردن آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

حتما بخوانید:
خرید ماشین در کانادا

مزایای رانندگی در کانادا

تجربه رانندگی در کانادا با یکسری مزایا همراه است که رانندگان، بهتر متوجه آن می‌شوند. در این بخش به برخی از مزایا رانندگی در کانادا پرداخته‌ایم:

  • زیرساخت‌های جاده‌ای خوب و درجه‌ یک
  • مدیریت ترافیک قوی و اصولی دولت کانادا
  • جاده‌های استاندارد
  • قوانین راهنمایی و رانندگی سخت‌گیرانه و جدی
  • تصادفات کم
  • هزینه بنزین و سوخت مناسب و پایین
  • هزینه تعمیر و نگهداری مناسب وسایل‌نقلیه
  • استفاده مردم از وسایل‌نقلیه عمومی و عدم شلوغی و ترافیک سنگین
  • آلودگی صوتی پایین؛ حتی در شهرهای بزرگ
  • بیمه‌های معتبر و قانونی و جبران خسارات

موارد بالا، بخش کوچکی از مزایا رانندگی در کانادا است. لازم است عزیزانی که مزایا رانندگی را به‌خوبی متوجه شدند، از چالش‌ها و مشکلات رانندگی در کانادا نیز اطلاع داشته‌باشند. در ادامه به این موضوع پرداخته شده‌ است.

چالش‌ها و مشکلات رانندگی در کانادا

کسانی که تمایل به اخذ گواهینامه در این کشور دارند، یکسری چالش‌ها و مشکلات را ممکن است تجربه کنند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره شده‌ است:

  • آب‌وهوای سرد و بارش شدید برف
  • جرائم سنگین
  • پروسه طولانی گرفتن گواهینامه
  • مالیات بالا

بیشتر چالش‌ها و مشکلات رانندگی در کانادا در محوریت سرمای شدید و یا قوانین جدی و سخت‌گیرانه دولت، درباره تخلفات رانندگی است.

نگاهی کلی به رانندگی در کانادا، تجربه‌ای پرچالش، اما عالی

در این مقاله، در مورد انواع گواهینامه، شرایط دریافت آن‌ها و جریمه‌هایی که در کانادا معمول است، صحبت شد. اگر تا این بخش از مقاله با ما همراه بوده باشید، حتماً به جواب مهم‌ترین سؤالات در خصوص قوانین رانندگی در کانادا رسیده‌اید.

چنانچه نیاز به راهنمایی بیشتر و دانش تخصصی‌تر درباره آیین نامه رانندگی در کانادا دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود در صفحه با مشاورین ما در پارسی کانادا تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی به‌صورت رایگان استفاده‌ کنید.

سؤالات متداول

بله، مهاجران ممکن است اقامت موقت و یا دائم کشور کانادا را داشته‌ باشند. این افراد با توجه به آیین نامه رانندگی در کانادا و نوع اقامتی که دارند می‌توانند اقدام به گرفتن گواهینامه کنند.

بله با ترجمه گواهینامه رانندگی به زبان انگلیسی یا فرانسوی از طریق مراجع معتبر می‌توان گواهینامه را تعویض کرد.

بدون داشتن بیمه می‌توان رانندگی کرد، اما ممکن است جریمه شوید و اگر تصادف کنید، جرائم سنگین‌تر می‌شود و ممکن است تعلیق گواهینامه و ماشین را به‌دنبال داشته‌ باشد.

بله دارای اعتبار است، اما باید ترجمه شود و فرد مجدداً آزمونی را پشت‌سر بگذارد. با ترجمه گواهینامه ایرانی از طریق مراجع معتبر ترجمه «ICBC Approved Translator» به زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌توان اولین قدم برای تعویض گواهینامه ایرانی به کانادایی را برداشت.

گواهینامه کانادایی در 2 حالت؛ 5 ساله و 10 ساله صادر می‌شود که پس از آن باید تمدید شود.

بله امکان رانندگی وجود دارد، اما چنانچه فردی تمایل به زندگی در استان دیگری را داشته‌ باشد، باید جهت تعویض گواهینامه اقدام کند و با ارائه مدارک لازم و با توجه به قوانین رانندگی در کانادا در استان مدنظر گواهینامه خود را دریافت کند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال