موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پارلمان آلمان تابعیت دوگانه برای مهاجران را تصویب کرد

پارلمان آلمان تابعیت دوگانه برای مهاجران را تصویب کرد

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از دویچه وله، قانونگذاران آلمانی به امکان تابعیت دوگانه برای مهاجران رای مثبت داده‌اند. علاوه بر این با تصویب این لایحه زمان لازم برای رسیدن به شرایط تابعیت کاهش می‌یابد.

مجلس سفلی آلمان، بوندستاگ (Bundestag)، روز جمعه به آسان شدن قانون اخذ تابعیت و گسترش دسترسی به تابعیت دوگانه رای داد.

دولت آلمان می‌گوید این قانون با هدف جذاب شدن آلمان برای کارگران ماهر در سطح بین‌المللی و به کمک به مقابله با کمبود نیروی کار کمک می‌کند.

سوسیال دموکرات‌های صدراعظم اولاف شولز (Chancellor Olaf Scholz’s Social Democrats)، دموکرات‌های آزاد (Free Democrats) و حزب سبز (Green Party) که دولت ائتلافی حاکم را تشکیل می‌دهند، به این قانون رای مثبت دادند.

حزب محافظه کار دموکرات مسیحی (CDU) و اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) و حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) با این لایحه مخالفت کردند.

از مجموع ۶۳۹ رای ماخوذه، ۳۸۲ رای موافق و ۲۳۴ رای منفی و ۲۳ رای ممتنع به دست آمد.

مجلس سفلی آلمان، بوندستاگ، روز جمعه به آسان شدن قانون اخذ تابعیت و گسترش دسترسی به تابعیت دوگانه رای داد.

قوانین چه تغییراتی دارند؟

بر اساس قانون جدید، اتباع خارجی می‌توانند پس از پنج سال به جای هشت سال اقامت در آلمان، برای دریافت پاسپورت آلمانی اقدام کنند. در موارد استثنایی، پذیرش تابعیت پس از سه سال هم امکان‌پذیر خواهد بود.

تابعیت دوگانه تا پیش از این فقط برای شهروندان سایر کشور‌های اتحادیه اروپا یا سوئیس مجاز است، اگرچه برای سایر مهاجران در موارد استثنایی خاص مجاز نیز مجاز بوده است. اما با تغییرات جدید در قوانین، بدون توجه به اینکه متقاضی از کدام کشور آمده است می تواند تابعیت دوگانه را بگیرد.

وزیر کشور آلمان گفت که این تغییر به جذب کارگران ماهر مورد نیاز کمک می‌کند زیرا این کشور با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند.

نانسی فایزر (Nancy Faeser) قبل از رای‌گیری گفت: “ما باید در رقابت برای جذب نیروی کار ماهر پیشگام باشیم.”

“این بدان معناست که ما باید به افراد واجد شرایط از سرتاسر جهان پیشنهاد بدهیم، درست مانند ایالات متحده و کانادا. و در نتیجه دادن امتیاز شهروندی آلمان هم بخشی از این پیشنهاد است.”

این اقدام به ده‌ها هزار ترک، از جمله مهاجران نسل سوم که والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ به عنوان «کارگر مهمان» وارد شده‌اند، اجازه می‌دهد تا شهروند و رأی‌دهنده شوند.

مخالفت محافظه‌کاران با تغییرات

بلوک CDU-CSU با قوانین جدید مخالفت کرد و خواستار اصلاحاتی برای “حفظ ارزش شهروندی آلمان” شد.

خود دولت قول داده است که در مورد انواع خاصی از مهاجرت، موضع سخت‌تری اتخاذ کند و وعده اخراج سریعتر مهاجران غیرقانونی و پناهجویان ناکام را داده است.

مجلس آلمان خاستار اخراج سریع پناهندگان رد شده

بوندستاگ شامگاه پنجشنبه لایحه‌ای را برای تمدید حبس با هدف موفقیت‌آمیز بودن اخراج پناهندگان رد صلاحیت شده در آخرین لحظه به تصویب رساند.

این لایحه شامل افزایش حداکثر مدت قانونی بازداشت در انتظار اخراج از ۱۰ روز به ۲۸ روز است.

منبع خبر: دویچه وله

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها