موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

چطور یکی از اعضای خانواده شما می‌تواند مانع ورودتان به کانادا شود؟!

چطور یکی از اعضای خانواده شما می‌تواند مانع ورودتان به کانادا شود؟!

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از CICNews، دولت کانادا تاکید کرده است، هر مهاجر، قبل از اینکه اجازه ورود به کشور را بگیرد، باید شرایط پذیرش و ورود به کانادا را داشته باشد. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) و آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)، امنیت مرزهای کشور را از کسانی که ممکن است برای کانادا، خطرآفرین باشند، در اولویت قرار می‌دهند. بنابراین، این دو سازمان می‌توانند از ورود هر اتباع خارجی که معتقدند در طول سفر خود به کانادا، مرتکب جرم شوند، ممانعت کنند.

همچنین ممکن است فردی از نظر پزشکی در کانادا غیرقابل پذیرش تلقی شود. اگر احتمال خطری برای سلامت عمومی جامعه کانادایی وجود داشته باشد، یا اگر وضعیت جسمانی مسافر خارجی به گونه‌ای باشد که مشخص کند، او تقاضای بیش از حدی برای خدمات بهداشتی و اجتماعی کانادا دارد، ممکن است از ورود او به کشور، ممانعت شود.

عدم پذیرش اعضای خانواده

همه اعضای خانواده که قصد دارند وارد کشور کانادا شوند، باید معاینه پزشکی را انجام داده باشند. البته در کنار معاینه پزشکی، افراد همچنین باید از لحاظ سوء‌سابقه کیفری نیز بررسی شوند. به طور کلی، متقاضیان و تمامی اعضای خانواده بالای 18 سال، باید گواهی پلیس، گواهینامه یا سوابق عدم سوءسابقه خود را ارائه دهند. در بیشتر موارد، اگر در خانواده متقاضی، حتی یک فرد غیرقابل پذیرش تشخیص داده شود، از ورود دیگر اعضا نیز به دلیل داشتن یک عضو خانواده غیرقابل پذیرش، به کانادا ممانعت می‌شود.

منظور از اعضای خانواده در این خبر افراد زیر هستند:

  • همسر قانونی و فعلی متقاضی
  • شرکای حقوقی
  • فرزندان تحت تکفل متقاضی
  • نوه‌های تحت تکفل متقاضی

قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) در مورد عدم پذیرش یکی از اعضای خانواده، بین ساکنان دائم و موقت، تمایز قائل می‌شود. برای مهاجرینی که اقامت دائم کانادا را دارند، دامنه مواردی که فرد را غیرقابل پذیرش می‌کند، گسترده‌تر از مهاجرینی است که با مجوزهای موقت وارد کانادا می‌شوند. دلیل سیاست پشت این موضوع این است که افراد مقیم دائم، قصد دارند در کانادا بمانند و فرصت حمایت از اعضای خانواده را داشته باشند. در مقایسه، انتظار می‌رود ساکنان موقت در پایان اقامت خود، کشور کانادا را ترک کنند و طبیعتا خطر کمتری برای جامعه کانادا دارند.

اگر یکی از اعضای خانواده شما به کانادا اجازه ورود ندارد، چه باید کرد؟

حتما به‌خاطر داشته باشید که اگر یکی از اعضای خانواده در کانادا غیرقابل پذیرش است، این اطلاعات باید در درخواست شما ذکر شود. عدم انجام این کار ممکن است به منزله ارائه اطلاعات نادرست باشد. برای جلوگیری از ممانعت ورود به کشور کانادا، چند گزینه وجود دارد. شامل:

  1. مجوز اقامت موقت کانادا
  2. درخواست بازپروری جنایی

مجوز اقامت موقت (TRP) اجازه ورود موقت به کانادا را برای مدت زمان محدودی می‌دهد. بسته به دلیل ورود، TRP می‌تواند تا 3 سال اعتبار داشته باشد. این مجوز اقامت موقت، معمولاً زمانی استفاده می‌شود که یک تبعه خارجی دلیل موجهی برای ورود به کانادا داشته باشد و مزایای ورود او، بیشتر از هر خطری برای جامعه کانادا باشد. به این منظور، شخص می‌تواند در هر مقطعی برای TRP درخواست دهد و این فرآیند نیازی به تکمیل حکم کیفری و نامه سوءسابقه ندارد.

درخواست بازپروری جنایی به دولت فدرال ارسال می‌شود و به طور دائم سابقه جنایی گذشته شما را برای اهداف ورود به کشور کانادا، پاک می‌کند. مزیت این روش این است که این راه‌حل نیازی به تمدید ندارد. پس از دریافت تاییدیه بازپروری کیفری، دیگر غیرقابل پذیرش در کانادا محسوب نمی‌شوید. این بدان معناست که برای ورود به کشور نیازی به TRP ندارید.

برای اینکه واجد شرایط بازپروری کیفری باشید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • مرتکب جرمی در خارج از کانادا شده‌اید که طبق قانون کیفری کانادا هم برابر با یک جرم است.
  • به ارتکاب جرمی محکوم شده باشید یا به آن اعتراف کرده باشید.
  • پنج سال از اتمام حکم گذشته باشد (شامل مدت زندان، جریمه نقدی) است.

پایان خبر – منبع: CICNews

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال