موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای دوره زبان آلمانی: فرصت اقامت برای زبان‌آموزان

ویزای زبان آلمانی

ویزای زبان آلمانی (Visum zum Sprachkurs) به افراد اجازه می‌دهد تا به‌مدت یک‌سال در آلمان اقامت داشته باشند و وقتشان را صرف آموزش زبان آلمانی کنند. افراد متقاضی، برای اخذ این ویزا و آموزش زبان آلمانی در خاک آلمان، باید مدارکی از جمله پاسپورت، تمکن مالی 5604 یورویی برای یک‌سال، انگیزه‌نامه، رزومه و نامه پذیرش یکی از موسسات آموزشی را داشته باشند و هزینه‌ای 80 یورویی به سفارت، برای دریافت ویزا، پرداخت کنند. به‌طور کلی، الزامات مهمی برای اخذ ویزای زبان آلمانی وجود دارد که شامل داشتن شرایط و مدارک لازم، رزرو وقت ملاقات در سفارت، پرداخت هزینه‌ها و حضور در مصاحبه می‌شود.


البته باید بدانید که دریافت این ویزا برای ایرانیان غیر فعال است و متقاضیان ایرانی قادر به دریافت آن نیستند. شهروندان بعضی از کشورها (مثل استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، ایالت متحده و غیره) می‌توانند بدون نیاز به ویزا‌ برای 90 روز با هدف آموزش زبان آلمانی وارد این کشور شوند. شهروندان کشورهای دیگر نیز باید از طریق اداره مهاجرت (به‌آلمانی: Ausländerbehörde) برای اخذ ویزا درخواست دهند.

با این حال، چنانچه خارج از ایران زندگی می‌کنید و معتقدید تحصیل زبان در آلمان، همان فرصتی است که شما یا فرزندتان می‌خواهید، با ما در این مقاله از مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا همراه باشید تا همه چیز را در خصوص ویزای آموزش زبان آلمانی، شرح دهیم.

ویزای دوره زبان آلمانی چیست؟

درصورتی‌که قصد مهاجرت به آلمان را دارید، اگر مهارت‌های کافی زبان آلمانی را نداشته باشید، مطمئناً برای زندگی در آلمان، دچار مشکل خواهید شد. ویزای زبان آلمانی، امکان تقویت مهارت‌های زبانی در کشور آلمان را برای متقاضیان فراهم می‌کند تا علاوه بر آموزش، با محیط این کشور نیز آشنا شوند و در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند. درست است که افراد می‌توانند با مدرک زبانی که به‌واسطه ویزای زبان آلمانی به‌دست می‌آورند، وارد دانشگاه های آلمان شوند، پس از گذراندن دوره زبان آلمانی، باید به کشور خودشان بازگردند و پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مدنظر، مجدداً برای اخذ ویزای دانشجویی (student visa) درخواست دهند.

به‌طور کلی، 3 نوع ویزای تحصیلی و آموزشی در آلمان وجود دارند. ویزای کورس زبان آلمانی (Visum zum Sprachkurs)، ویزای متقاضی دانشجو (Student Applicant Visa) و ویزای دانشجویی استاندارد (standard Student Visa) شامل 3 نوع ویزای آموزشی هستند. ویزای زبان آلمانی، مختص دوره‌های زبان آلمانی (به‌آلمانی: die deutsche Sprache) است که گاهی با عنوان «دوره‌های آمادگی یا preparatory courses» هم شناخته می‌شود.
انواع دوره زبان آلمانی دوره آمادگی زبان آلمانی (Let’s get started) دوره زبان و فرهنگ آلمانی (German Language and Culture) دوره فشرده زبان آلمانی (German Intensive Language Course) دوره کورس زبان آلمانی (German Language Course)

انواع دوره‌های زبان آلمانی

4 دوره مختلف زبان با ویزای زبان آلمانی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1.  دوره آمادگی زبان آلمانی (Let’s get started): دوره آمادگی زبان آلمانی توسط مؤسسه فناوری Deggendorf برگزار می‌شود. زبان‌آموزان با شرکت در این دوره می‌توانند در سطوح B1، B2 و C1 مشغول آموزش شوند.
  2.  دوره زبان و فرهنگ آلمانی (German Language and Culture): این دوره توسط مؤسسه FuBiS و دانشگاه بین‌المللی Freie Universität Berlin و در 2 دوره تابستانی و زمستانی ارائه می‌شوند. زبان‌آموزان با ویزای کورس آلمانی می‌توانند برای قبولی در سطوح B1، B2 و C1 در این دوره شرکت کنند.
  3.  دوره فشرده زبان آلمانی (German Intensive Language Course): دوره فشرده زبان آلمانی توسط دانشگاه بین‌المللی VICTORIA و برای سطوح A1 تا C2 برگزار می‌شود.
  4.  دوره کورس زبان آلمانی (German Language Course): این دوره توسط آکادمی زبان (Academy of Language) و برای تسلط بر سطوح A1 تا C2 زبان آلمانی ارائه می‌شود.

هزینه‌های ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

هزینه درخواست ویزای کورس زبان آلمانی 80 یورو است و نحوه پرداخت آن به شرایط سفارت آلمان بستگی دارد. برای مثال، سفارت آلمان در آرژانتین فقط پول نقد می‌پذیرد و این در حالی است که متقاضیان در سنگاپور می‌توانند این هزینه را از طریق کارت اعتباری هم پرداخت کنند.

علاوه‌بر‌ پرداخت هزینه ویزا، متقاضیان باید تمکن مالی خود را نیز اثبات کنند. در حال حاضر مبلغ مورد نظر 934 یورو در ماه یا 11208 یورو در سال است. مثلاً اگر دوره زبان 6 ماه طول بکشد، باید مدرک تمکن مالی 5604 یورویی (6 ضربدر 934 یورو) ارائه شود.

همچنین هزینه دوره زبان آلمانی نیز دارای هزینه‌ای معادل 75 یورو برای بزرگسالان و 37.5 یورو برای متقاضیان زیر 18 سال است.

نکته: در صورتی که درخواست ویزا تحت هر شرایطی رد شود، هزینه‌های پرداخت‌شده، بازگردانده نخواهد شد.
هزینه دریافت ویزای دوره زبان آلمانی، به غیر از مبلغ اخذ ویزا، شامل هزینه‌های تمکن مالی و ثبت‌نام در دوره‍‌های زبان نیز می‌شود که طبق جدول زیر است:

نوعهزینه
هزینه درخواست ویزای کورس زبان آلمانی80 یورو
تمکن مالی934 یورو در ماه
هزینه دوره زبان آلمانییورو برای بزرگسالان و 37.5 یورو برای متقاضیان زیر 18 سال

چقدر طول می‌کشد که تا ویزای زبان آلمانی بگیرید؟

به‌طور معمول، زمان پردازش ویزای کورس زبان آلمانی 2 الی 3 ماه طول می‌کشد، اما این زمان در بعضی از کشورها ممکن است 6 هفته و در بعضی از کشورهای دیگر، ممکن است 16 هفته باشد. بنابراین می‌توان گفت که هیچ زمان مشخصی برای پردازش ویزا وجود ندارد و به کشور مبدا بستگی دارد.

اعتبار ویزای زبان المانی د رکنار ویزایی از یک فرد روی نقشه آلمان

مدت اعتبار ویزای دوره زبان آلمانی چقدر است؟

ویزای دوره زبان آلمانی تا وقتی که کلاس‌های زبان به‌صورت قانونی به پایان برسند، اعتبار دارد. از آنجایی که دوره‌های آموزش زبان معمولاً حداقل 3 ماه و حداکثر 12 ماه هستند، مدت اعتبار این ویزا هم بین 3 تا 12 ماه است و تمدید ویزای دوره زبان آلمانی، بیشتر از یک‌سال امکان‌پذیر نیست.

آیا می‌توان با ویزای دوره زبان آلمانی کار کنید؟

خیر؛ با ویزای زبان آلمانی نمی‌توان در جایی استخدام و مشغول به کار شد. با این حال، اگر دانشجویان خارجی دارای مجوز کار، مجازند به‌صورت محدود (240 روز به‌صورت نیمه‌وقت و 120 روز به‌صورت تمام وقت) در این کشور، کار کنند.

علاوه بر این، پس از فارغ‌التحصیلان از یک دانشگاه آلمانی می‌توانند از طریق ویزای کاری جاب سیکر (job seeker visa) وارد بازار کار آلمان شوند. البته، شرط همه این‌ها داشتن مدرک زبان و فرصت فراگیری از طریق ویزای کورس آلمانی است.

4 کاری که با ویزای دوره زبان آلمانی نمی‌توانید انجام دهید

درصورتی‌که فردی ویزای دوره زبان آلمان را دریافت کند، نمی‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  •  امکان تبدیل ویزای زبان آلمانی به ویزای دانشجویی، ویزای جاب سیکر، ویزای کاری و هر نوع ویزای دیگر وجود ندارد.
  •  امکان تمدید این ویزا بیش از 12 ماه، وجود ندارد.
  •  امکان اخذ اقامت موقت یا دائم پس از اتمام دوره زبان آلمانی وجود ندارد. ورود به مؤسسات آموزشی عالی، دانشگاه‌ها، مؤسسات علوم کاربردی، آکادمی‌های هنر، موسیقی و فیلم نیز از طریق این ویزا امکان‌پذیر نیست.
  •  امکان کار در حین و پس از اتمام دوره نیز وجود ندارد و متقاضیان بهتر است که از طریق ویزای کار در آلمان برای ورود به مشاغل این کشور اقدام کنند.

شرایط صدور ویزا برای آموزش زبان آلمانی

به‌طور کلی، شرایط خیلی ویژه‌ای برای اخذ این ویزا در آلمان تعیین نشده است، اما متقاضیان بسته به اینکه بالا و یا پایین 18 سال هستند، باید شرایطی را داشته باشند. در مجموع، مهم‌ترین شرط اخذ ویزای زبان آلمانی، گردآوری و ارائه مدارک مورد نیاز کنسولگری یا سفارت آلمان است و ممکن است برای هر کشور متفاوت باشد.
برای متقاضیان زیر 18 سال، باید مشخص شود که با چه کسی (قیم، والدین، همراه یا غیره) قرار است در آلمان بمانند. برای مثال، اگر قرار است برای متقاضی زیر 18 سال، قیم (سرپرست) یا کاستودین (Custodian) تعیین شود، لازم است سرپرست او برای دریافت ویزای کاستودین نیز اقدام کند.

مدارک لازم برای ویزای دوره زبان آلمانی

ارائه کامل و بدون نقص مدارک، مهم‌ترین بخش برای درخواست ویزای دوره زبان آلمانی است و در غیر این صورت، باعث رد شدن یا اصطلاحاً ریجکت (the rejection) درخواست شما می‌شود. به‌طور کلی، چک‌لیست مدارک برای اخذ ویزای زبان آلمانی عبارت است از:

  •  فرم تکمیل‌شده یا اپلیکیشن فرم (application form) ویزای دوره زبان آلمانی
  •  پاسپورت معتبر و کپی صفحه اطلاعات آن
  •  عکس‌های بیومتریک ویژه پاسپورت
  •  مدرک قبولی در دوره زبان آلمانی
  •  مدرک پرداخت هزینه دوره زبان
  • مدرک تمکن مالی
  •  انگیزه‌نامه (Letter of Motivation) یا بیانیه هدف (Statement of Purpose)
  •  رزومه (CV)
  •  بیمه سلامت اولیه (Preliminary health insurance) یا بیمه مسافرتی (travel insurance)
  •  مدرک مهارت زبان آلمانی (اختیاری) مانند TELC یا TestDaf
  •  اسناد و مدارک برای اثبات محل اقامت فرد مثل قرارداد، اجاره‌‎نامه یا کارت خوابگاه

توجه کنید که تمامی مدارک مورد نیاز برای ویزای زبان آلمانی باید به‌صورت اصل و به‌همراه 2 نسخه کپی ارسال شوند. برای اینکه در مورد گردآوری، تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز این ویزا با مشکل خاصی مواجه نشوید، می‌توانید روی مشاوره‌های تخصصی ما در پارسی کانادا حساب باز کنید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

 


نامه پذیرش (the Letter of admission) برای ثبت‌نام باید حاوی اطلاعاتی همچون مجموع ساعات دوره‌های زبان در هفته، محل برگزاری دوره، مدت دوره و سطح زبان آلمانی که متقاضی در پایان دوره کسب می‌کند باشد.

8 گام برای گرفتن ویزای دوره زبان آلمانی

8 گام مهم و کلیدی برای اخذ ویزای زبان آلمانی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  1.  اطمینان از واجد شرایط بودن برای دریافت ویزای آموزش زبان آلمانی
  2.  اطلاع از مدارک مورد نیاز
  3.  دریافت وقت ملاقات سفارت یا کنسولگری آلمان
  4.  مراجعه به سفارت و انجام مصاحبه
  5. ارائه مدارک جمع‌آوری دشه
  6. پرداخت هزینه درخواست
  7.  انتظار برای دریافت پاسخ درخواست از سفارت
  8.  دریافت پاسپورت و ویز

آیا برای ویزای کورس زبان آلمانی باید مجوز اقامت دریافت کنیم؟

از آنجایی که اعتبار ویزای کورس زبان آلمانی 3 ماهه است، پس از ورود به این کشور باید برای دریافت اجازه اقامت (residence permit) اقدام کنید. در بعضی موارد حتی ممکن است ویزای 6 ماهه دریافت کنید که احتمالاً تا پایان اقامتتان کافی است و دیگر نیازی به اجازه اقامت نخواهید داشت. اما در‌صورتی‌که برای گذراندن دوره زبان آلمانی، نیاز به اجازه اقامت دارید، باید این مدارک را جمع‌آوری و ارسال کنید:

  •  فرم درخواست ویزا
  •  پاسپورت معتبر
  •  عکس بیومتریک ویژه پاسپورت
  •  ویزای زبان آلمانی معتبر
  •  مدارک شرکت در دوره زبان (مثل نامه پذیرش یا ادمیشن لتر)
  •  مدرک تمکن مالی
  •  بیمه سلامت معتبر
  •  مدرک اقامتگاه یا مسکن مثل گواهی ثبت (به‌آلمانی: Meldebescheinigung) یا اجاره‌نامه

نکته: البته بسته به شهری که در آن اقامت خواهید داشت، شرایط ممکن است کمی متفاوت باشد و حتی مدارک اضافه‌تری درخواست کنند

اصولی که باید در مورد ویزای کورس زبان آلمانی بدانید

به‌طور کلی، چند اصل و نکته کلیدی در مورد کورس‌های زبان آلمانی وجود دارند که باید با آن‌ها آشنا شوید. این اصول کلیدی، شامل مواردی مثل سطح گواهی‌های زبان و نوع کلاس‌ها یا کورس‌هایی هستند که با ویزای زبان آلمانی می‌توان در آن‌ها شرکت کرد.

دوره‌های زبان ممکن است در یک دانشگاه آلمانی یا یک آموزشگاه زبان تخصصی برگزار شوند. پس از گذراندن موفقیت‌آمیز دوره فشرده زبان، گواهی‌های سطح مهارت بر اساس نمره‌ای که می‌گیرید، داده می‌شود. در جدول زیر انواع گواهی پایان دوره زبان آلمانی به همراه زمان موردنیاز دوره آورده شده است:

گواهی سطح مهارتزمان موردنیاز
سطح A1 شامل (A2.1 و A2.2)4 الی 6 هفته
سطح A24 الی 6 هفته
سطح B1 شامل (B1.1 و B1.2)مجموعا 8 هفته
سطح B214 الی 16 هفته (در طی یکسال)
سطح C18 هفته
سطح C28 هفته

فراموش نکنید که دریافت گواهی هر کدام از این سطوح، با توجه به مهارت و تسلط فرد به زبان آلمانی، برای او صادر خواهد شد. مثلا اگر فردی در سطح A1 باشد، نمی‌تواند مدرک C2 دریافت کند، مگر اینکه دوره‌های آن را طی کرده و در آزمون‌های این سطح نمره قبولی لازم را به‌دست آورد. لازم به ذکر است، حداقل نمره قبولی برای پیشرفت در زبان آلمانی در سطح B1 است و کمتر از آن قابل‌قبول نخواهد بود.

اخذ ویزای زبان و دورخیز برای یک مهاجرت لذت‌بخش

داشتن مهارت‌های چندگانه زبان آلمانی (دویچ یا به‌آلمانی: Deutsche Sprache)، یکی از شرایط مهم مهاجرت به آلمان است. به‌همین دلیل، افراد می‌توانند با استفاده از ویزای زبان آلمانی، اقامت موقت این کشور را بگیرند و در آن‌مدت، دوره‌های زبان‌آموزی را نیز پشت سر بگذارند. در این مقاله به ویزای کورس زبان آلمانی، مدارک و شرایط عمومی آن و هزینه‌های زندگی اشاره کردیم. همچنین گفتیم که شما بین 3 ماه تا یک‌سال فرصت دارید تا با این ویزا در آلمان زبان بیاموزید.
درصورتی‌که قصد مهاجرت به آلمان را دارید، می‌توانید با ما در پارسی کانادا تماس بگیرید تا از همکاران متخصص ما در امور مهاجرتی، مشاوره بگیرید. همچنین می‌توانید با تکمیل فرم مشاوره زیر، منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سؤالات متداول:

این ویزا، امکان تقویت مهارت‌های زبانی را برای متقاضی فراهم می‌کند تا علاوه بر آموزش، با محیط این کشور هم بیشتر آشنا شود.

مدت‌زمان مجاز اقامت با ویزای زبان بین 3 الی 12 ماه (بسته به طول مدت دوره) است.

هزینه صدور ویزای کورس زبان آلمانی 80 یورو است. همچنین هزینه ثبت‌نام دوره‌های زبان آلمانی برای بزرگسالان 75 یورو و برای متقاضیان زیر 18 سال، 37.5 یورو است.

خیر، شما اجازه استخدام شدن و کار حرفه‌ای را با ویزای زبان آلمانی ندارید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال