موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره حکم مانداموس کانادا؛ شکایت از اداره مهاجرت کانادا

همه چیز درباره حکم مانداموس کانادا؛ شکایت از اداره مهاجرت کانادا

همیشه پرونده‌های مهاجرتی به راحتی به سرانجام نمی‌رسند؛ گاهی اوقات وجود نقص در مدارک ارائه شده توسط متقاضی یا سابقه ریجکتی ویزا می‌تواند نتیجه درخواست‌ها را با تأخیر مواجه کند.

اما در بعضی از شرایط، افسران مهاجرت به دلیل کوتاهی در رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان، درخواست‌ها با تأخیر‌های غیر منطقی (unreasonably delayed) روبرو می‌شوند.

در این حالت که مدارک متقاضی هیچ گونه نقصی ندارند و فقط توقف پیشروی پرونده به خاطر کوتاهی و قصور افسران مهاجرت صورت گرفته است یک راه حل به کمک متقاضیان مهاجرت می‌آید به اسم قانون مانداموس کانادا.

تاخیر در درخواست مهاجرتی کانادا

قانون مانداموس چیست؟

حکم مانداموس فدرال یا قانون ماندوس (Writ of Mandamus) یک حکم قضایی در آمریکای شمالی است که توسط دادگاه‌ها برای وادار کردن مسئولان دولت یا سایر مقامات دولتی به انجام وظایف قانونی خود استفاده می‌شود.

این قانون یک راه حل تأثیرگذار برای افرادی است که معتقدند دولت یا مقامات دولتی حقوق قانونی آن‌ها را نقض کرده‌اند.

نقش قانون مانداموس در پرونده‌های مهاجرتی

در مسائل مهاجرتی، قانون مندیمس مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که متقاضی بر این باور است که پیگیری درخواست مهاجرتی‌اش با تأخیر غیرمنطقی مواجه شده است یا مقامات درخواست وی را نادیده گرفته‌اند.

در این حالت متقاضیان برای اعتراض به تأخیر نتیجه پرونده مهاجرتی خود می‌توانند از حکم مانداموس برای تسریع روند پرونده خود استفاده کنند.

مواردی که متقاضی شاکی پرونده مهاجرتی می‌توانند برای آن‌ها حکم مانداموس بگیرند شامل موارد زیر است:

  • اقامت دائم
  • اقامت موقت
  • شهروندی
  • مجوز اقامت موقت

چرا درخواست‌های مهاجرتی کانادا با تأخیر رسیدگی مواجه می‌شوند؟

دلایل متعددی وجود دارد که درخواست مهاجرت متقاضیان امکان دارد به تأخیر بیفتد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند:

حجم بالای درخواست‌ها

دفاتر مهاجرت در سراسر جهان حجم بالایی از درخواست‌های مهاجرتی را روزانه برای رسیدگی به اداره مهاجرت کانادا می‌فرستند. طبیعی است که رسیدگی به این همه درخواست تأخیراتی را به همراه دارد.

فقدان یا ناقص بودن مدارک

اگر درخواست شما مدارک مورد نیاز را نداشته باشد، یا اگر مدارک ناقص یا نادرست باشد، این امر می‌تواند منجر به تأخیر در روند رسیدگی به پرونده مهاجرتی شما شود.

بررسی‌های امنیتی و پیشینه متقاضیان

مقامات و مسئولان اداره مهاجرت معمولاً سوابق امنیتی و پیشینه همه متقاضیان را باید بررسی کنند. این کار ممکن است زمان زیادی ببرد، به خصوص اگر متقاضی سابقه کیفری دارد یا با کشور‌های خاصی ارتباط دارد.

پرونده‌های پیچیده

برخی از پرونده‌های مهاجرتی پیچیده‌تر از موارد دیگر هستند و نیاز به بررسی بیشتر دارند. برای مثال، رسیدگی به پرونده‌هایی که حمایت مالی یا پناهندگی خانواده را شامل می‌شود، ممکن است بیشتر طول بکشد.

مسائل فنی

در برخی موارد، تأخیر ممکن است ناشی از مشکلات فنی سیستم مهاجرت باشد. به عنوان مثال، ممکن است در سیستم درخواست آنلاین یا سیستم مدیریت پرونده مشکلاتی وجود داشته باشد.

اگر در درخواست مهاجرت خود با تأخیر مواجه هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت درخواست خود را به صورت آنلاین بررسی کنید.

اگر نمی‌توانید به تنهایی وضعیت درخواست خود را به صورت آنلاین بررسی کنید یا در مورد تأخیر پرونده خود سؤالی دارید،

می‌توانید به دفتر مهاجرتی که درخواست شما را بررسی می‌کند در تماس باشید تا وضعیت فعلی پرونده شمارا به اطلاع شما برسانند.

مراحل قانونی درخواست حکم مانداموس (اعتراض به تاخیر نتیجه پرونده)

به طور کلی روند قانونی صدور حکم مانداموس ممکن است از استانی به استان دیگر کانادا متفاوت باشد.

در زیر مراحل اخذ حکم مانداموس کانادا برای شکایت به اداره مهاجرت کانادا را آوردیم.

گرفتن حکم ماناداموس کانادا

متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا در  اعتراض به تاخیر (غیر منطقی) نتیجه پرونده خود می‌توانند به کمک یک وکیل رسمی از IRCC شکایت کنند و حکم مانداموس بگیرند.

هدف از ارسال نامه درخواست به دادگستری (DOJ) و دفتر صدور ویزا این است که به IRCC پرونده شما یادآوری شود و IRCC هم خطر قانونی وضعیت شما را ارزیابی کند. در این حالت IRCC قبل از اینکه پای درخواست شما به دادگستری برسد یکبار دیگر پرونده شما را بررسی خواهد کرد.

درخواست ورود به کورت (Leave) و بازنگری قضایی برای حکم مانداموس یک روند قانونی رسمی است که علیه IRCC برای رسیدگی به پرونده و اتخاذ تصمیم نسبت به آن درخواست انجام می‌شود. در طی مراحل قانونی، IRCC با یک وکیل در وزارت دادگستری (DOJ) حضور پیدا خواهد کرد. در این روند، شما متقاضی (applicant) خواهید بود و دادگستری پاسخگو خواهد بود. کل فرآیند ممکن است تا ۱۲ ماه پس از ارائه درخواست در دادگاه فدرال طول بکشد.

در صورتی که دادگاه درخواست اجازه ورود (Leave) را بپذیرد. متقاضی یا وکیل متقاضی می‌تواند در دادگاه حضور پیدا کند و در خصوص پرونده خود طرح دعوا کند. داداگاه در روز جلسه دادرسی نماینده‌ای از IRCC را در صحن علنی خود فرا می‌خواند.

بعد از برگزاری جلسه دادرسی، قاضی دادگاه فدرال کانادا در خصوص شکایت متقاضی حکمی را صادر خواهد کرد. در صورتی که قاضی پرونده مانداموس را تأیید کند. به IRCC دستور داده می‌شود تا درخواست شاکی (متقاضی) را بررسی کند و در یک بازه زمانی مشخص نتیجه پرونده درخواست مهاجرتی را اعلام کند.

 


به شما توصیه میکنیم تمامی این مراحل تنها توسط یک وکیل با تجربه که به امور قانونی کشور کانادا مسلط است پیگیری شود.

دلایلی که باید از قانون مانداموس کانادا در پرونده مهاجرت به کانادا استفاده کرد؟

ممکن است افراد در خصوص نارضایتی از شرایط روند پرونده مهاجرت به کانادا خود بخواهند درخواست مانداموس دهند. در زیر دلایل اصلی درخواست حکم مانداموس را آوردیم.

امتناع ضمنی از رسیدگی به درخواست متقاضی

اگر IRCC در یک مدت زمان طولانی هیچ گونه اقدامی بر روی پرونده شما انجام نداده است و در این خصوص پاسخی به متقاضی نداده باشد؛ این اقدام IRCC می‌تواند بر امتناع به رسیدگی و نادیده گرفتن درخواست متقاضی دلالت داشته باشد. در این صورت شما می‌توانید برای حکم مانداموس اقدام کنید.

رسیدگی ناقص یا نادرست به درخواست متقاضی

اگر IRCC در رسیدگی به درخواست شما مرتکب اشتباهی شده باشد یا اینکه تمامی مدارک و شواهد مربوطه را در نظر نگرفته باشد، شما مشمول استفاده از حکم مانداموس هستید.

تأخیر غیرمنطقی در فرآیند درخواست مهاجرت متقاضی

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) زمانبندی خاصی را برای رسیدگی انواع مختلف درخواست‌های مهاجرت تعیین کرده است.

اگر رسیدگی به پرونده شما بیش از بازه زمانی اعلام شده IRCC طول بکشد شما واجد شرایط درخواست حکم مانداموس هستید.

منظور از تأخیر‌های غیر منطقی در رسیدگی به پرونده مهاجرتی چیست؟

وقتی صحبت از درخواست‌های اقامت دائم (کانادا) می‌شود، هیچ پاسخ صریحی در ارتباط با تاریخ دقیق گرفتن نتیجه آن وجود ندارد، اما به طور معمول بهتر است ۱. ۵ الی ۳ برابر زمان تعیین شده استاندارد را برای اقدام قانونی مانداموس در نظر بگیرید.

در زیر براساس نوع درخواست‌هایی که برای کانادا وجود دارد زمان‌های استاندارد IRCC برای رسیدگی به پرونده و حدنصاب تأخیر برای اقدام حکم مانداموس را آوردیم.

نوع درخواست (پرونده)زمان استاندارد رسیدگی IRCCحد نصاب تاخیر پرونده
انواع اکسپرس انتری6 ماه18 ماه
اخذ شهروندی12 ماه18 ماه
استانی غیر اکسپرس انتری11 ماه20 ماه
اسپانسرشیپ همسر12 ماه18 ماه
ویزای توریستی60 روز6 الی 10 ماه
ویزای تحصیلی60 روز6 الی 10 ماه
ورک پرمیت60 روز6 الی 10 ماه
ورک پرمیت Global Skills Strategy14 روز6 الی 10 ماه
سوپر ویزا112 روز6 الی 10 ماه
مجوز اقامت موقت (TRP)نامشخص6 الی 10 ماه

تبعیض و سوگیری در رسیدگی به درخواست

اگر به این باور رسیده باشید که IRCC در قبال پرونده شما تبعیض قائل شده است یا اینکه در روند رسیدگی به پرونده مهاجرت شما رفتاری غیرمنصفانه یا غیرعادلانه کرده است.

امکان دارد که بتوانید برای این اقدامات اداره مهاجرت کانادا حکم مانداموس بگیرید.

قبل از اقدام برای مانداموس چه کاری باید انجام دهم؟

قبل از درخواست برای حکم مانداموس، باید مطمئن شوید که درخواست خود را به درستی تکمیل کرده اید و تمامی شرایط لازم را برای استفاده از قانون مانداموس را دارید تا IRCC هیچ دلیل محکمی برای لغو آن نداشته باشد.

برای گرفتن حکم مانداموس چه مدارکی لازم است؟

جهت درخواست حکم مانداموس برای اعتراض به تاخیر پرونده مهاجرت به کانادا، مدارک زیر را باید آماده کنید. البته وکیل شما باتوجه به پرونده ای که دارید دراین خصوص بهتر می تواند شما را راهنمایی کند.

  • درخواست یا تقاضانامه تکمیل شده توسط وکیل (Completed Application)
  • اظهارنامه (Affidavit)
  • مدرک اثبات تاخیر (Poof of Delay)
  • مدارک هویتی

سوالات متداول

هزینه حکم مانداموس کانادا به عوامل مختلفی همچون پیچیدگی پرونده، مدت زمان تاخیر و نوع حکم مورد درخواست و سایر هزینه های متفرقه بستگی دارد.

اما هزینه‌های قانونی درخواست لایحه مانداموس با وکیل رسمی در حال حاضر ممکن است بین 1000 الی 5000 دلار متغیر باشد.

جواب این سوال بله است. تقاضا برای شکایت به اداره مهاجرت کانادا چه از داخل خاک کانادا و چه بیرون از خاک کانادا قابل دسترس است.

محل سکونت شما در زمان ثبت درخواست یا زمانی که موضوع توسط دادگاه فدرال کانادا بررسی می شود بی ربط است. شما می توانید تمامی این مراحل را از طریق وکیل پیگیری کنید.

بله برای هر نوع درخواست مهاجرتی که شکایت شما را به ادره مهاجرت کانادا به دنبال دارد در صورتی که ضوابط آن مشخص باشد می توانید حکم مانداموس بگیرید.

این سؤال به طور مکرر از متقاضیانی که می‌خواهند برای اعتراض به نتیجه تأخیری پرونده خود به اداره مهاجرت به کانادا در دادگاه شکایت کنند دائماً پرسیده می‌شود.

زیرا افراد به دلیل اینکه از IRCC شکایت کرده‌اند و در دادگاه این نهاد را مورد بازخواست قرار دادند نگرانند از سمت IRCC مجازات شوند. قابل درک است که هرکسی که قصد درخواست اقامت در کانادا را دارد احساس نگرانی می‌کند،

اما شرایط اینگونه که متقاضیان فکر می‌کنند نیست. درخواست گرفتن حکم مانداموس تأثیر منفی بر درخواست متقاضی نخواهد داشت و IRCC نمی‌تواند متقاضی را را مجازات کند.

حاکمیت قانون در کشور کانادا امکان همچنین عملی از سوی IRCC نخواهد داد. چراکه حکم مانداموس برای متقاضیانی است که معتقدند در رسیدگی به درخواست مهاجرت خود دچار تأخیر غیرمنطقی شده‌اند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال