موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دولت استرالیا از استراتژی مهاجرتی جدید خود رونمایی کرد

دولت استرالیا از استراتژی مهاجرتی جدید خود رونمایی کرد

به گزارش اداره مهاجرت استرالیا و به نقل از پارسی کانادا، دولت استرالیا، روز دوشنبه، در 11 دسامبر 2023، استراتژی و برنامه‌های جدید مهاجرتی خود را منتشر کرد که تمرکز ویژه‌ای بر مهاجرت موقت نیروی ماهر و بخش آموزش بین‌المللی دارد. این استراتژی که یک برنامه 99 صفحه‌ای است، شامل 8 اقدام کلیدی و بیش از 25 تعهد سیاستی جدید جهت بازنگری سیستم مهاجرت فعلی استرالیا با هدف پیش‌گیری از سوءاستفاده از سیستم مهاجرت و رفع کمبود نیروی کار است. خانم Clare O’Neil؛ وزیر امور داخلی استرالیا، گفت که این استراتژی‌های جدید به استرالیا کمک خواهد کرد تا بدون ایجاد فشار بر سایر بخش‌ها، کمبود نیروی کار ماهر را در برخی از بخش‌های اقتصاد جران کند. بنابراین دولت استرالیا، این استراتژی‌های جدید را به مرور در طی سال‌های آینده اجرا خواهد کرد. در ادامه از این اخبار مهاجرتی، کلیات این تغییرات را مرور می‌کنیم.

اهداف استراتژی جدید دولت استرالیا

در این استراتژی جدید، پایه و اساس سیستم مهاجرت استرالیا، متشکل از پنج هدف اصلی خواهد بود تا فرآیند مهاجرت را برای این کشور، کارآمد کند. این اهداف عبارتند از:

  • بهبود و ارتقای استانداردهای زندگی برای استرالیایی‌ها با افزایش بهره وری، رفع کمبود مهارت‌ها و حمایت از صادرات.
  • جلوگیری از استثمار نیروی کار مهاجر توسط کارفرماهای استرالیایی با برقراری عدالت در دستمزد و شرایط کاری برای همه.
  • تقویت جوامع استرالیایی با برنامه‌ریزی بهتر برای جذب مهاجرت و دادن فرصت به مهاجران، برای سرمایه‌گذاری در زندگی خود در استرالیا با اعطای اقامت دائم و شهروندی.
  • تقویت روابط بین‌المللی از طریق ایجاد ارتباطات اقتصادی و اجتماعی قوی‌تر با منطقه و سایر شرکای بین‌المللی.
  • سریع‌تر، کارآمد و عادلانه‌تر کردن سیستم مهاجرت برای نیروی کار و کارفرمایان.

استراتژی جدید دولت استرالیا با تمرکز ویژه‌ای بر نیروی ماهر و آموزش بین‌المللی

بررسی اصلاحات سیستم مهاجرت استرالیا

دولت استرالیا، در کنار اقداماتی که تاکنون انجام داده است، 8 اقدام کلیدی در راستای بهبود مدیریت سیستم مهاجرت خود ارائه می‌دهد. در نتیجه انتظار می‌رود که تا سال مالی آینده به سطح مهاجرتی پیش از همه‌گیری خود نزدیک شود. این 8 اقدام عبارتند از:

اقدام  کلیدی 1: دولت استرالیا در راستای رفع کمبود نیروی کار، ویزای جدیدی با عنوان مهارت‌های مورد تقاضا (Skills in Demand visa) را ارائه کرده است که پس از اجرا، جایگزین ویزای کمبود مهارت موقت فعلی (ساب‌کلاس 482) خواهد شد. این ویزای جدید، سه مسیر را برای کارگران ماهر موقت فراهم می‌کند:

  • مسیر مهارت‌های تخصصی: مناسب متقاضیانی که علاوه بر داشتن شرایط عمومی، در هر شغلی (به استثنای گروه‌های فنی، اپراتور ماشین آلات، رانندگان، و کارگران ساده) که هستند، توسط کارفرمای استرالیایی با درآمد سالانه 135000 دلار استخدام شوند. (با پردازش سریع)
  • مسیر مهارت‌های اصلی: مناسب متقاضیانی واجد الشرایطی که دارای شغل در لیست جدید مشاغل مهارت اصلی (Core Skills Occupation List) هستند و باید حداقل 70،000 دلار استرالیا در سال درآمد داشته باشند.
  • مسیر مهارت‌های اساسی: دولت در حال ارزیابی بهترین راه برای توسعه این مسیر برای کارگران کم‌درآمد (کم‌تر از 70،000 دلار استرالیا) در مشاغل ضروری است.

اقدام کلیدی 2: دولت استرالیا، در راستای اصلاح سیستم مهاجرت مهارتی دائم و کمک به رشد اقتصادی پایدار استرالیا، اقداماتی را در نظر گرفته است، از قبیل:

  • در نظر گرفتن یک سیستم امتیازبندی جدید برای ویزاهای مهارتی
  • ایجاد یک ویزای جدید استعداد و نوآوری با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه و کارآفرینی

اقدام کلیدی 3: استرالیا در راستای تقویت کیفیت آموزشی بین‌المللی، تغییراتی را در نظر گرفته است از جمله:

  • افزایش نمره زبان انگلیسی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از اوایل سال 2024، برای مثال نمره آیلتس برای ویزای دانشجویی از 5.5 به 6 (یا معادل آن)، برای متقاضیان ویزای موقت فارغ التحصیل از آیلتس 6 به 6.5 (یا معادل آن) برای متقاضیان در نظر گرفته خواهد شد.
  • جهت کاهش سوء استفاده از سیستم ویزای دانشجویی استرالیا، آزمون ورودی موقت واقعی (GTE) با آزمون دانشجویی جدید (New Genuine Student Test) جایگزین خواهد شد. (برای درخواست‌های ویزای دانشجویی که در تاریخ 23 مارس 2024 و بعد از آن ارسال می‌شوند، اعمال می‌شود. (متن خبر))
  • ایجاد محدودیت سنی جدید، برای متقاضیان ویزای فارغ‌التحصیلان موقت (ویزای 485 استرالیا)، در نظر گرفته خواهد شد. (از سن 50 به 35 کاهش می‌یابد.)
  • طول مدت ویزای تحصیلات تکمیلی موقت ساب‌کلاس 485 کاهش می‌یابد و به صورت زیر در نظر گرفته خواهد شد:
    • برای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس: 2 سال
    • برای کارشناسی ارشد (تحقیقات) یا دکترا: 3 سال
    • دانشجویان در مناطق رجینال برای ویزای دوم: 1-2 سال بسته به مکان
  • همچنین ممکن است محدودیت‌هایی برای تغییر و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری یا ویزای تحصیلی مقاطع دیگر در نظر گرفته شود.

اقدام کلیدی 4: استرالیا برای مقابله با سوء‌استفاده از نیروی کار توسط کارفرما در استرالیا، مجموعه‌ای از قوانین و سیاست‌ها را  ارائه می‌دهد. از جمله:

  • ایجاد یک فهرست عمومی از نام کارفرمایان و مشاغل تایید شده توسط استرالیا
  • ارائه آموزش‌هایی به مهاجران برای درک حقوق خود در محل کار
  • ایجاد یک مرکز واحد برای جمع‌آوری اطلاعات و مقررات در وزارت امور داخلی
  • افزایش نظارت سیستم مالیاتی

اقدام کلیدی 5: استرالیا برای رفع کمبود مهارت‌های مورد نیاز خود در مکان‌های مناسب، تقویت اقتصاد و بهبود مدیریت پذیرش مهاجر در بلندمدت تصمیم دارد همکاری بیشتری با ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا داشته باشد.

اقدام کلیدی 6: استرالیا، برای تسهیل مهاجرت به مناطق رجینال و کم‌جعیت خود، پردازش درخواست‌ ویزاهای مربوط به این مناطق را در اولویت قرار خواهد داد.

اقدام کلیدی 7: کشور استرالیا، برای عمیق‌تر کردن روابط مردم خود با کشورهای منطقه (هند و اقیانوس آرام)، رویکرد جدیدی اتخاذ خواهد کرد؛ از جمله ایجاد مسیر مستقیم اخذ شهروندی استرالیا برای نیوزیلندی‌ها.

اقدام کلیدی 8: کشور استرالیا، در راستای ساده‌سازی سیستم مهاجرت خود، برای مهاجران و کارفرمایان، تعداد ساب‌کلاس‌های ویزا را کاهش خواهد داد. پی دی اف این استراتژی جدید را می‌توانید از وب سایت اداره مهاجرت استرالیا دانلود کنید. جزئیات بیشتر در مورد این تغییرات و قوانین، در نزدیکی تاریخ اجرای آن، توسط دولت استرالیا منتشر خواهد شد.

پایان خبر

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها