موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دریافت تاییدیه برای اولین وام مسکن تازه واردان به کانادا

دریافت تاییدیه برای اولین وام مسکن تازه واردان به کانادا

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از CICNews، همه در مقطعی از زندگی خود برای خرید خانه تلاش می‌کنند. این امر به ویژه برای تازه واردان به کانادا اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه مهاجران اغلب برای داشتن آسایش بیشتر در زندگی امروز و آینده خود به این کشور می‌آیند.

خرید خانه بخش بزرگی از این سفر مهاجرتی است، اما تازه‌واردین باید چند نکته را قبل از ثبت درخواست برای اولین وام مسکن خود در کانادا، بدانند. آنچه در ادامه این سری از اخبار مهاجرتی به آن پرداخته‌ایم، به 5 سوال اساسی درباره اخذ وام مسکن در کانادا برای مهاجرین، پاسخ می‌دهد.

منظور از وام مسکن کانادا چیست؟

وام مسکن قراردادی است که توسط وام دهنده ارائه می‌شود و توسط گیرنده برای خرید خانه، قطعه زمین یا انواع دیگر املاک استفاده می‌شود. وام مسکن به وام‌دهنده این حق را می‌دهد که در صورت عدم بازپرداخت پول قرض شده (به اضافه بهره) اموال گیرنده وام را بازپس گیرد. یکی از خدمات دولت کانادا به تازه‌واردین همین وام مسکن است که در ادامه بیشتر به آن پرداخته‌ایم.

پیش تایید وام مسکن چیست و هدف آن چیست؟

پیش تأییدیه وام مسکن (Mortgage Pre-Approval)، با نام‌های پیش مجوز وام مسکن (Mortgage Pre-Authorization) یا پیش صلاحیت (Pre-Qualification) هم شناخته می‌شود، به ارزیابی ظرفیت مبلغ پولی اشاره دارد که، خریدار مسکن توانایی بازپرداخت آن را به همراه سود دارد. پیش تأییدیه‌های وام مسکن به تازوه واردین کمک می‌کند تا مقدار توانایی مالی خود را برای وام گرفتن بهتر درک کنند و ببینند آیا نرخ بهره آن وام برای آن‌ها مقرون به صرفه هست، یا خیر!

💡 نکته: تأیید نهایی وام مسکن از پیش تأیید شده، معمولاً به این بستگی دارد که متقاضی وام مسکن، ارزیابی کامل‌تری از وضعیت مالی خود به وام دهنده ارائه کند یا به بیان ساده‌تر، باید وام‌دهنده را نسبت به بازپرداخت وام به‌طور کامل مطمئن کند.

در طول فرآیند پیش تأیید وام مسکن، وام‌دهنده مراحل زیر را طی می‌کند:

  • حداکثر مبلغ وام مسکنی که گیرنده وام واجد شرایط آن است را تعیین می‌کند (یا حداکثر مبلغی که آنها مایلند به شما وام دهند).
  • مبلغ قسط‌های وام مسکن برای فرد را مشخض می‌کند.
  • یک تضمین 60 الی 130 روزه برای بهره وام در نظر می‌گیرد (که این بستگی به وام‌دهنده دارد).

تکمیل پیش تأییدیه وام مسکن مستلزم آن است که گیرنده وام، اطلاعات شخصی خود و همچنین اسناد خاصی را برای ارزیابی در اختیار وام‌دهنده قرار دهد (در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهد شد). پیش تأییدیه‌های وام مسکن نیز اغلب شامل یک بررسی اعتباری است که، برای ایجاد اعتماد خریدار خانه برای بازپرداخت وام استفاده می شود.

💡 نکته: اخذ پیش تایید وام، تضمین‌کننده تایید نهایی برای اخذ وام مسکن نیست!

در طول فرآیند پیش تایید چه سوالاتی باید بپرسم؟

هنگام اخذ پیش تاییدیه وام مسکن، هر سوالی که در ذهن‌تان هست را باید بپرسید تا بدون هیچ‌گونه ابهام، با خیال راحت، قرارداد وام را امضا کنید. پس این مسئولیت شماست که مطمئن شوید همه موارد قرارداد را به خوبی متوجه شده‌اید. در ادامه نمونه سوالات کلیدی باید حتما از وام دهنده بپرسید را مشاهده می‌کنید:

  • نرخ از پیش تایید شده وام چه مدت تضمین می‌شود؟
  • آیا در صورت کاهش نرخ بهره در دوره پیش از تصویب، به طور خودکار کمترین نرخ را دریافت خواهم کرد؟
  • آیا امکان تمدید پیش تایید، در صورت نیاز وجود دارد؟
  • در کل برای آماده شدن قرار وام مسکن، چقدر باید پرداخت کنم؟
  • مبلغ پیش پرداخت چقدر است؟

هنگام درخواست پیش تایید وام مسکن چه مدارکی باید ارائه کنم؟

در مرحله پیش تأیید وام مسکن، وام دهندگان باید دارایی‌های متقاضی وام، درآمد و بدهی آن‌ها را بررسی کنند. بر این اساس، متقاضی وام باید مدارک زیر را به وام دهنده ارائه کند:

  • مدارک شناسایی
  • مدرک اشتغال به کار شامل مبلغ حقوق دریافتی، عنوان شغلی و مدت خدمت شما
  • پرینت حساب برای اثبات توانایی شما در واریز پیش پرداخت وام مسکن و هزینه‌های عقد قرارداد
  • اطلاعات مربوط به سایر دارایی‌ها مانند خودرو
  • جزئیات مربوط به بدهی‌ها یا سایر تعهدات مالی شما
  • موجودی کارت اعتباری
  • مباغی که صرف حمایت از فرزند یا همسر می‌شود
  • وام خودرو (در صورت وجود)
  • وام دانشجویی (در صورت وجود)

میزان وام مسکن تائید شده، چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه مبلغ تاییدیه وام مسکن فرد تا حدی بر اساس ارزیابی درآمد متقاضی وام، بدهی و هزینه مسکن ماهانه او، محاسبه می‌شود. از طریق این ارزیابی، وام دهندگان از دو نسبت کلی برای محاسبه میزان مبلغ وام متقاضی، استفاده می کنند: نسبت بدهی ناخالص (GDS) و نسبت کل بدهی (TDS)

6 اصطلاح کلیدی مرتبط با وام مسکن، برای تازه واردان کانادایی

  1. بیمه وام مسکن: بیمه وام، پولی است که به وام دهنده پرداخت می‌شود و درواقع از وام‌گیرنده در شرایط اضطراری که توانایی پرداخت اقساط وام را ندارد، حمایت می‌کند.
  2. حق بیمه: هزینه بیمه وام مسکن است که به عنوان درصدی از وام مسکن و بر اساس مبلغ پیش پرداخت شما، محاسبه می‌شود.
  3. پیش پرداخت: مقدار پولی است که گیرنده وام مسکن، برای خرید خانه خود می‌گذارد. این مبلغ از قیمت خرید خانه کسر می‌شود.
  4. مدت: مدت (تعداد سال) است که یک قرارداد وام مسکن طول خواهد کشید.
  5. استهلاک: مدت زمان بازپرداخت کامل یا تسویه کامل وام مسکن است.
  6. هزینه‌های عقد قرارداد: نامی که به مجموعه  هزینه‌هایی داده می‌شود که دریافت‌کننده وام مسکن، باید پس از تضمین وام، آن‌ها را بپردازد.

پایان خبر – منبع: CICNews

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال