موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بیشترین آمار مهاجرت پزشکان از کدام کشورهاست؟

بیشترین آمار مهاجرت پزشکان از کدام کشورهاست؟

طبق خبری از سایت statista.com؛ در حال حاضر از کشورهایی که با بیشترین کمبود پزشک مواجه هستند، می‌توان به هند، رومانی، مصر، فیلیپین و گرانادا اشاره کرد.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد پزشکانی که در داخل هند مشغول به فعالیت هستند، در مقایسه با تعداد آن‌ها در کشورهای دیگر در سراسر جهان، بسیار کم است و سیستم بهداشت و درمان این کشور را دچار اختلال کرده است. در واقع، حتی اگر تمام پزشکان مهاجر هندی به هند بازگردند، باز هم سیستم بهداشت و درمان این کشور را چندان تقویت نخواهد کرد.

طبق آمار کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تجربه کار کانادایی (OECD)؛ کشور هند؛ بیشترین تعداد پزشکان داخلی (حدود 75000 پزشک متخصص) را دارد که در این سازمان، مشغول به فعالیت بوده‌اند. تجزیه و تحلیل کشورهایی که داده‌ها در آن‌ها موجود است، نشان می‌دهد که اخیراً دو سوم این متخصصان به ایالات متحده مستقر و 19000 نفر آن‌ها، عازم بریتانیا شدند. این در حالی است که علیرغم داشتن جمعیت مشابه با چین، تعداد پزشکان آموزش دیده چینی که در OECD کار می کردند، بسیار کمتر و حدود 8000 نفر بود که ایالات متحده و استرالیا را به‌عنوان مقصدی برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند.

مهاجرت پزشکان هندی، باعث افت تراکم نیروی متخصص در حوزه پزشکی شده و سیستم بهداشت و درمان این کشور را با مشکلی جدی رو‌به‌رو کرده است. اما مشکل تنها به این موضوع ختم نمی‌شود؛ بلکه عدم پزشک پروری و جذب پزشکان از کشورهای دیگر نیز این کمبود را عمیق‌تر و جدی‌تر خواهد کرد.

یکی دیگر از کشورهایی که آمار مهاجرت پزشکان در آن بسیار بالا است، رومانی است که با جمعیتی در حدود 19 میلیون نفر، تقریباً 22000 پزشک را راهی کشورهای دیگر کرده است. این در حالی است که اگر تمام آن‌ها به رومانی بازگردند، سیستم بهداشت و درمان این کشور را 37 درصد تقویت می‌کنند.

در مصر و فیلیپین این عدد به ترتیب، حدود 17 و 13 درصد است!

کشور کوچک جزیره کارائیب؛ یعنی گرانادا نیز، بیش از 10000 پزشک را از سراسر جهان به ایالات متحده فرستاده است.

پایان خبر

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها