موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اکثر افراد دیپورت شده از کانادا، هنوز در خاک این کشور هستند!

اکثر افراد دیپورت شده از کانادا، هنوز در خاک این کشور هستند!

بر اساس آمار رسمی آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA)، اکثر افرادی که در هشت سال گذشته، نامه‌ی دیپورت (deportation letters) برایشان صادر شده، همچنان در کانادا حضور داشته و مشغول زندگی در این کشور هستند.

این آمار نشان می‌دهد که بین سال‌های 2016 تا 2023؛ برای 14609 نفر؛ نامه اخراج ارسال شده است، اما همچنان 9317 نفر از آن‌ها، در خاک کانادا حضور داشته و آن را ترک نکرده‌اند.

تام کیمیک (Tom Kmiec)، منتقد محافظه‌کار مهاجرت، می‌گوید: این ارقام، نشان دهنده عدم اجرای درست قانون است و باعث کاهش اعتماد مردم به سیستم مهاجرت می‌شود. همچنین افرادی که به‌صورت غیرقانونی در کانادا بوده و در لیست اخراج قرار گرفته‌اند، باید هرچه سریع‌تر شناسایی و دیپورت شوند.

در این راستا، آژانس خدمات مرزی کانادا پاسخ داده است: هرکسی که حکم خروج از کانادا (removal orders) دریافت می‌کند، حق این را دارد که مشمول سطوح مختلفی از جمله تجدیدنظر و بررسی قضایی باشد. پس از اتمام تمام راه‌های قانونی، مهاجران خارجی برای اخراج مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. ممکن است حکم خروج بسیاری از افراد، باطل شود و آن‌ها اقامت دائم کانادا را نیز دریافت کنند.

آقای ریچارد کورلند (Richard Kurland)، وکیل مهاجرت، می‌گوید: هیچ راهی وجود ندارد تا بفهمیم که افراد حذف شده، خودشان خاک کانادا را ترک کرده‌اند یا خیر!

ربکا پردی (Rebecca Purdy)، سخنگوی CBSA، در بیانیه‌ای گفت که آژانس موظف است تمام مهاجران که مشمول حکم اخراج قابل‌اجرا هستند را حذف کند. او افزود که در سال 2023، 14962 نفر را اخراج کرده‌اند. اخراج به موقع مهاجران و پناهندگان غیرقانونی، نقش مهمی در حمایت از یکپارچگی سیستم مهاجرتی کانادا دارد. لازم به ذکر است که وجود حکم اخراج به این معنی نیست که آژانس فوراً کسی را از کشور اخراج کند، اما باید بالاترین اولویت را برای اخراج و دیپورت پرونده‌های مربوط به امنیت ملی، جنایات سازمان یافته و جنایات علیه بشریت و مجرمان خطرناک قرار دهد. رسیدگی به برخی از پرونده‌ها نیز ممکن است سال‌ها به‌طول بیانجامد

پروسه دیپورت یک فرد از کانادا، یک پروسه پیچیده است که شامل اقدامات قانونی و اداری، هماهنگی سازمان‌های مختلف دولتی و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و ملاحظات حقوق بشر است. به همین دلیل، حدود 300 الی 600 هزار نفر نفر بدون مدارک معتبر، ده‌ها سال است که در کانادا مشغول کار و زندگی هستند، اما به دلیل نداشتن وضعیت رسمی، ممکن است در خطر دیپورت قرار بگیرند.

مارک میلر (Marc Miller)، وزیر مهاجرت کانادا، در حال برنامه ریزی جهت ایجاد مسیری برای دادن شهروندی به افرادی است که سال‌ها به‌طور غیرقانونی در کانادا زندگی و کار کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها دارای فرزند هستند. او قصد دارد در در بهار سال 2024، یک طرح گسترده و جامع به کابینه دولت بدهد که در آن، به افراد بدون مدارک معتبر اجازه می‌دهد در کانادا اقامت داشته باشند.

این افراد شامل افرادی می‌شود که به‌عنوان نیروی کار موقت خارجی یا دانشجویان بین‌المللی، به‌طور قانونی وارد کشور شده‌اند و پس از انقضای ویزای‌شان در آنجا مانده‌اند. همچنین پناهجویانی که درخواست‌هایشان رد شده است نیز در این طرح قرار دارند.

پایان خبر منبع

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال