موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اصلاح قانون شهروندی کانادا و تابعیت فرزندان متولد خارج از کشور

اصلاح قانون شهروندی کانادا از طریق تبار

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از CICNEWS، مارک میلر، وزیر مهاجرت اداره پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، لایحه‌ جدیدی را به پارلمان کانادا ارائه کرده است. در صورت تصویب این لایحه، فرزندان شهروندان کانادایی که در خارج از کشور متولد شده‌اند می‌توانند تابعیت خود را به فرزندان‌شان منتقل کنند.

طبق قوانین قبلی کانادا، افرادی که شهروند کانادا و متولد خارج از کانادا بوده‌اند، نمی‌توانستند تابعیت کانادایی را به فرزندان‌ خود که آن‌ها هم خارج از کانادا متولد شده بودند منتقل کنند. در صورت تصویب این لایحه جدید، این والدین در صورتی که همچنان حداقل 3 سال (یعنی 1095 روز قبل از تولد یا پذیرفتن فرزندخواندگی فرزند)، در کانادا حضور داشته و زندگی کرده باشند، می‌توانند تابعیت خود را به فرزندان‌شان که خارج از کانادا متولد شده یا یه فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند نیز منتقل کنند.

رفع محدودیت‌های اخذ شهروندی کانادا از طریق نسب

آقای مارک میلر گفت: “قوانین فعلی، تابعیت کانادا از طریق نسب را عموما، به‌استثنای برخی از افراد، به نسل اول محدود می‌کند. این موضوع، می‌تواند تاثیر قابل‌ توجهی برای خانواده‌ها و انتخاب‌های آن‌ها در زندگی داشته باشد؛ مانند انتخاب محل زندگی، کار، تحصیل، یا حتی بچه‌دار شدن و تشکیل خانواده. هدف از این تغییرات در قانون سیتیزن شیپ کانادا، حفاظت از ارزش شهروندی این کشور است، زیرا ما متعهد هستیم که روند شهروندی را تا حد امکان منصفانه و شفاف کنیم.” همچنین اضافه کرد که در صورت تصویب این لایحه در پارلمان و دریافت موافقت سلطنتی، جزئیات بیشتری در دسترس قرار خواهد گرفت و چهارچوب زمانی مشخصی برای تصویب این لایحه ارائه نکرد.

در 19 دسامبر 2023، دیوان عالی دادگستری انتاریو اعلام کرد که نسل افرادی که شهروند کانادا هستند، نمی‌توانند به‌عنوان شهروند شناخته شوند. قاضی این پرونده را رد و اعلام کرد که منصفانه نیست. چراکه این قانون منجر به ایجاد تبعیض بین افرادی که از طریق تولد در کانادا شهروندی خود را گرفته‌اند و افرادی که متولد خارج از کانادا هستند و شهروندی را از والدین خود به ارث برد‌ه‌اند، می‌شود. بنابراین این تغییرات باعث می‌شود تا روند شهروندی عادلانه شود.

نحوه دریافت شهروندی کانادا

بر اساس قوانین فعلی، دولت کانادا برای تایید وضعیت شهروندی افرادی که در خارج از کشور متولد شده‌اند، به گواهی شهروندی کانادا نیاز دارد. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند در هر مقطعی از زندگی خود برای دریافت شهروندی کانادا درخواست دهند. متقاضیان باید ثابت کنند که حداقل یکی از والدین بیولوژیکی یا قانونی آن‌ها در زمان تولد (متقاضی) شهروند کانادا بوده است. لازم به ذکر است که فرقی نمی‌کند که والدین کانادایی آن‌ها هنگام درخواست در قید حیات بوده یا فوت کرده باشد.

بر اساس آخرین داده‌های زمان پردازش موجود، این فرآیند برای متقاضیان در کانادا و ایالات متحده ممکن است تا سه ماه و برای متقاضیان سایر کشورها بیشتر از 3 ماه طول بکشد.

پایان خبر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال