موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

گزینه‌های پیش رو پس از رد شدن درخواست شهروندی کانادا!

گزینه‌های پیش رو پس از رد شدن درخواست شهروندی کانادا!

به گزارش CICNEWS و به نقل از پارسی کانادا، اگر درخواست شهروندی کانادا شما توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) رد شود، دو گزینه پیش روی شماست: درخواست مجدد یا درخواست بازبینی قضایی از دادگاه فدرال کانادا (Federal Court of Canada).

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط IRCC در سال 2023، بیش از 354000 نفر در بیش از 3000 مراسم شهروندی در سراسر کشور، شهروند کانادا شدند. اگرچه این عدد نسبت به سال 2022 کاهش اندکی دارد (بیش از 375000 متقاضی در 2022 شهروند کانادا شدند)، اما تعداد افرادی که در چهار سال گذشته، موفق به اخذ شهروندی کانادا شده‌اند به طرز چشمگیری افزایش یافته است. با این حال، در صورت رد شدن درخواست سیتیزن شیپ کانادا، متقاضیان دو گزینه پیش رو دارند که در این دسته از اخبار مهاجرتی به آن می‌پردازیم:

 گزینه اول: درخواست مجدد برای شهروندی کانادا

رد درخواست شهروندی کانادا توسط IRCC مانع از درخواست مجدد متقاضیان نمی‌شود؛ به عبارت دیگر، متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل بلافاصله برای شهروندی کانادا دوباره درخواست دهند، زیرا دولت فدرال هیچ دوره انتظار اجباری را تعیین نکرده است.

IRCC تصریح می‌کند که درخواست‌های شهروندی جدید باید شامل پرداخت هزینه درخواست جدید در کنار «همه فرم‌ها و مدارک موردنیاز» باشد. علاوه‌بر این، اداره مهاجرت کانادا به متقاضیان هشدار می‌دهد که قبل از درخواست مجدد، مطمئن شوند که شرایط لازم شهروندی کانادا را دارند.

گزینه دوم: درخواست بررسی قضایی

گزینه دیگر برای متقاضیانی که درخواستشان رد شده است، درخواست بازبینی قضایی (Request a Judicial Review) توسط دادگاه فدرال کانادا است. متقاضیانی که درخواست شهروندی آن‌ها رد شده است از تاریخ [قید شده] در نامه رد درخواست، ۳۰ روز فرصت دارند تا برای بازبینی قضایی درخواست دهند. بررسی قضایی در مورد رد درخواست شهروندی یک فرآیند دو مرحله‌ای است که با درخواست Leave آغاز می شود. اداره IRCC توضیح می‌دهد که leave در اینجا به معنی اجازه (Permission) برای رسیدگی به موضوع توسط دادگاه در یک جلسه استماع شفاهی است. بر اساس گفته‌های IRCC، برای موفقیت در این مرحله، متقاضی باید دادگاه را قانع کند که درخواست بازبینی قضایی، یک موضوع جدی یا قابل بحث را مطرح می‌کند و ارزش وقت دادگاه را دارد.

پس از درخواست Leave، دو سناریو وجود دارد:

  • در سناریوی اول قاضی دادگاه فدرال درخواست Leave را رد می‌کند. بنابراین، درخواست ادامه نمی‌یابد زیرا حق اعتراض به تصمیم دادگاه وجود ندارد.
  • در سناریوی دوم، قاضی اگر اجازه برای شروع درخواست برای بررسی قضایی را اعطا کند، دادگاه تاریخ استماع [و همچنین بازه‌های زمانی خاص] مربوط به پرونده را تعیین می‌کند.

پایان خبر

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال